A terhességgel kapcsolatos egyik legvitatottabb kérdésére keresi a választ a Toyota

Amióta létezik biztonsági öv, azóta hangoztatnak érveket a várandós nők övhasználata mellett és ellen. A legfőbb kérdés, hogy a balesetben megfeszülő heveder vajon okozhat-e sérülést a magzatnak. A kutatások bebizonyították ugyan, hogy a megfelelően elvezetett öv semmilyen kárt nem okoz, ez azonban nem győzte meg a hitetleneket, akik továbbra is inkább mindenféle kétes hatékonyságú segédberendezéssel szerelik fel autójukat, vagy – ami a lehető legrosszabb ötlet – be sem kötik magukat, amíg babát várnak.

Másfelől ugyanakkor az is igaz, hogy mindig van tér a további fejlesztésre. És bár az eddigi tapasztalatok kedvezőek voltak, az autóipar nem rendelkezik alapos ismeretekkel arra vonatkozóan, hogy hogyan lehetne tökéletesíteni a jelenlegi biztonsági öveket, illetve, hogy a meglévő konstrukció módosítása hogyan befolyásolná annak magzatokra gyakorolt hatását.

A Toyota észak-amerikai kutatóbázisán 2022-ben merült fel ugyanez a kérdés, és a szakemberek azonnal munkához is láttak. Persze komoly helyzeti előnyből indultak, mivel a Toyota rendelkezésére áll a világ egyik legfejlettebb virtuális töréstesztbábu-szoftverje, a THUMS, amely tetszőleges testalkatú utasokat tud bármilyen utazási szituációban szimulálni. Egy ilyen szoftver azonban csak a rendelkezésére álló adatokkal tud számításokat végezni.

Ezzel körvonalazódott is a feladat: minél részletesebb képet kell kapni egyrészt a magzatok anatómiájáról, másrészt az anyaméhen belüli elhelyezkedésükről – és persze arról is, hogy külső erő hatására hogyan mozdulnak el.

A Toyota CSRC kutatóközpontja, amelyet kifejezetten külső partnerekkel folytatott szoros tudományos együttműködésekre hoztak létre, felvette a kapcsolatot egy kanadai egyetemmel, és közösen kialakítottak egy speciális MR készüléket. Ebbe nem befekszik, hanem beül a vizsgált alany, méghozzá az autókban elfoglalt testhelyzetben. A berendezés ezután a törzstájról készít részletgazdag felvételeket, amelyekből aztán összeállítható egy háromdimenziós modell.

Természetesen nem elég egyetlen vizsgálat: várandós nők tucatjait, százait kell majd „beszkennelni” ahhoz, hogy kellőképpen változatos adatbázis álljon rendelkezésre a THUMS programozásához. Ezt követően aztán számítógépes szimulációval könnyen, pontosan és gyorsan vizsgálhatóvá válnak a különböző passzív biztonsági rendszerek magzatra gyakorolt hatásai, és kideríthető, hogy létezik-e hatékonyabb utasvédelmi megoldás a jelenleg alkalmazott biztonsági öveknél.

Ez önmagában is lelkesedésre adna okot, a Toyota kutatóintézete azonban ennél is messzebb tekint: ahogy már korábban is, ezúttal is meg fogják osztani a modellt a tudományos világgal. Így bárki bekapcsolódhat a kutatásokba, ami nagyságrendekkel hatékonyabbá, gyorsabbá és alaposabbá teheti az esetleges termékfejlesztéseket.

Kapcsolódó cikkek

Hírek Nagyvilág

Túlságosan is bejött a Toyota számítása

Európában kettő-három, Japánban akár hat-hét hónapnyi várakozási idővel kell számolni azoknak, akik bizonyos Toyota-modelleket szeretnének vásárolni. Pedig nem olyan egzotikus típusokról van szó, mint az új generációs Land Cruiser vagy a GR sportautó-család valamelyik tagja, hanem egyszerű családi autókról, amelyeket az emblémán és az ahhoz köthető értékeken kívül egy valami köt össze: a hibrid hajtáslánc. […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág

Sivatag, jótékonyság, kaland és egy Peugeot 205 – mi kell még egy jó bulihoz?

Kétség sem fér hozzá, hogy a Peugeot 205 legendás modell. S bár gyártása már rég befejeződött, a vagány kisautó újabb és újabb hőstetteket hajt végre. A 2021 óta megrendezett Nomad Raid-nek például minden évben több tucat 205-ös a sztárja. A Nomad Raid egyszerre több célt szolgál. Egyfelől felfoghatjuk extrém turizmusnak, másfelől kulturális misszió, harmadrészt pedig […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

A Kia EV3 elnyerte a 2025-ös Világ Év Autója címet

A Kia EV3 elnyerte a 2025-ös Év Autója címet a 2025-ös World Car Awards díjátadón – A World Car Awards célja az autóipari kiválóság és innováció elismerése, jutalmazása és inspirálása a gyorsan változó mobilitási iparágban – A győzteseket egy nagyra becsült, 96 fős, 30 országból érkező nemzetközi autós újságírókból álló zsűri választotta ki – A […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom