Kanada után visszatért a mezőny Európába, hogy júliustól szeptember közepéig a vén kontinens versenypályáin álljanak rajthoz a Forma-1-es betonszaggatók. A sort Silverstone nyitja a Brit Nagydíjjal a hétvégén. Az eredetileg egy repülőtérből átalakított pályát és környezetét pár éve megújították, s egy modern létesítmény és új aszfaltcsík fogadja a csapatokat, amelyek közül a legtöbben hazatérnek.
Angliát az autósportok bölcsőjének tartják, s mivel a csapatok nagy részének ott van a főhadiszállása és többségében britek dolgoznak a sportágban, privilégiummal rendelkezik a Brit Forma-1-es Nagydíj. 2020-ban ez azt jelentette, hogy két futamot is rendeztek Silverstone-ban. Két egymásutáni hétvégén következett ugyanis a Brit Nagydíj és a Forma-1 70. Évfordulós Nagydíja. 2021-ben pedig ez volt az egyik helyszíne a három sprintfutam egyikének.
2021-ben ez volt az első helyszín, ahol teltházas futamot lehetett rendezni. Csurig teltek a lelátók és a pilóták ezt nagyon élvezték az ingerszegény zártkapus futamok után. Idén is telt ház várható, mint megannyi más Forma-1-es helyszínen a pandémia enyhülésével.
A Mercedesnek eddig jól feküdt a brit versenypálya, s elmondásuk szerint idén sem várnak mást. Ezzel egyetért a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner is, aki szerint Silverstone-ban és az azt követő futamokon számolni kell a Mercedes autóival. Bár a csapat még mindig küzd a delfinezéssel, ami befolyásolja a W13-asok teljesítményét, de talán egy kis lépést tettek előrefelé az új generációs autóval Kanadában, ahol Lewis Hamilton és George Russell a harmadik és negyedik helyen futott célba.
Horner szerint a kettővel ezutáni nagydíjon, a franciaországi Paul Ricard versenypályán is kitűnhet a Mercedes a mezőny elején. Mi több, a brit szakember a Ferraritól is sokat vár Silverstone-ban. „Kihívásokkal teli pálya következik számunkra az elhelyezkedése természeténél fogva. Hihetetlen, hogy hat győzelmet összeraktunk, de Silverstone-ban nehézségekkel találhatjuk szembe magunkat.” – szögezte le.
Ami a Ferrarit illeti, Mattia Binotto csapatfőnök szintén sokat vár maguktól, főként Charles Leclerc-től, aki új motorral vág neki a következő futamoknak. Elmondása szerint a nyári szünetig tartó négy futam különösen fontos lesz monacói pilótája számára. Támadni fog és megpróbál fontos pontokat gyűjteni majd.
Megjósolhatatlan a Brit Nagydíj kimenetele. 2021-ben Lewis Hamilton Silverstone-ban újra beindította a rakétákat a világbajnoki címért folyó harcban, miután vasárnap a tömött lelátók előtt rendezett Brit Nagydíjon az első helyen ért célba. Az 50. körig vezető Charles Leclerc kénytelen volt beérni a második hellyel, miközben Valtteri Bottas állhatott fel a dobogó harmadik fokára. A világbajnokságban vezető Max Verstappen mindjárt a rajtot követően kiesett, autóját megtörte és kórházi kivizsgálásra szorult.
A Forma-1-es résztvevők nagyon várják a hétvégi megmérettetést. Szinte mindenki felsőfokban beszél a versennyel és a pályával kapcsolatban. Ez az a futam, amit mindenki vár, és amelyet mindenki nagyon szeretne megnyerni, de főleg a brit pilóták hazai közönségük előtt. Nem véletlen, hogy több csapat is fontos fejlesztéseket visz a hétvégi futam helyszínére.
Forma-1 és a karbonsemlegesség
A Brit Nagydíj hetében jött a hír, mely szerint a Forma-1 karbonsemlegessé válik 2030-tól. A Forma-1 egy 100%-ban fenntartható üzemanyag kifejlesztésén dolgozik, amelyeket egyidőben az újgenerációs hibrid motorok bevezetésével már 2026-tól használnak az autókban. Sok kritika érte a Forma-1-et az elmúlt időszakban a versenynaptár kialakításával kapcsolatban. Erre válaszként átgondolja a Forma-1 a versenynaptár helyszíneinek sorrendjét is annak érdekében, hogy a lehető leghatékonyabban és költség kímélőbben lehessen eljutni a csapatoknak és a személyzetnek egyik helyszínről a másikra.
A verseny és a pálya
A Silverstone-i pályát 2010-ben átépítették, amikor kiegészült az új Aréna résszel. A lassú és gyors kanyarok elegye azt a célt hivatott kiszolgálni, hogy a nézők jobban átlássák a pályát és az előzési manővereket. Az átépítések után a Silverstone-i lett a versenynaptár egyik leghosszabb pályája, de megmaradt gyors pályának. A motorerősségnek fontos szerep jut a pálya gyors részein, főleg a gyors kanyarokban. Ez az aszfaltcsík nem csak az autóknak és pilótáknak, de az abroncsoknak is nagy kihívás. A pálya a lassú, közepes és gyors kanyarok megfelelő kombinációja, olyanoké, mint a híres Maggotts, Becketts és Abbey kanyarok.
Az 52-körös Brit Nagydíj július 3.-án helyi idő szerint 15 órakor (nálunk 16 órakor) veszi kezdetét. A pálya hossza: 5,891 km, a teljes versenytáv 306,198 km. A pályarekordot Max Verstappen tartja 2020-ból, ideje 1 perc 27,097 másodperc.
2021-ben a Brit Nagydíjat Lewis Hamilton (Mercedes) nyerte meg. A 37 éves pilóta ideje 1:58:23.284 volt. A második helyen Charles Leclerc (Ferrari) ért célba, míg a bronzérmes pilóta Valtteri Bottas (Mercedes) lett.
Forrás: Amber PR/Facebook