Az új Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE új mércét állít fel az AMG 55 éves történetében. A Formula 1 világából átvett tudással közvetlenül a motorsportból ülteti át a legmodernebb technológiákat az utakra. Az elöl, hosszirányban elhelyezett 2,0 literes turbómotort a hátsó tengelyen elhelyezett kétfokozatú elektromotor támogatja. Ezzel ez a legerősebb sorozatgyártású négyhengeres autó a világon. Az erőátvitel és a nyomaték felépülése késedelem nélkül történik: a Formula 1-es versenyautókhoz hasonlóan a turbófeltöltő elektromos támogatása kiküszöböli a hagyományos turbófeltöltőkből ismert turbólyukat, miközben az elektromos hajtás már az első pillanattól leadja teljesítményét. Az elektromos hajtáslánc és a nagy teljesítményű, 400 voltos akkumulátor teljes mértékben az AMG házon belüli fejlesztése. Ez alátámasztja az affalterbachi fejlesztők kimagasló mérnöki tudását. Csakúgy, mint a Formula 1 esetében, az akkumulátort kifejezetten a teljesítmény gyors leadására tervezték és a cellák innovatív közvetlen hűtést kaptak. A rendszer összteljesítménye 680 lóerő (500 kW), a kombinált csúcsnyomaték pedig 1020 Nm. A C-osztály ezekkel az értékekkel új magaslatokat ér el.
A limuzinként és kombiként egyidejűleg piacra kerülő új modellváltozat további egyedi jellemzőkkel is bír: a C 63-ban először használták az AMG Performance 4MATIC+ teljesen változtatható összkerékhajtási rendszert a hajtóerő útra történő átvitelére, amely tartalmaz egy Drift módot a még izgalmasabb vezetési élmény érdekében. Ehhez jön még az aktív hátsótengely-kormányzás alapfelszereltségként, ami szintén egy egyedi funkció ebben a szegmensben.
„A C 63 S E PERFORMANCE modellel új fejezetet nyitunk márkánk történetében. Még 55 évvel cégünk alapítása után is ugyanazzal a merészséggel és akarattal dolgozunk a kreatív, különleges autók megalkotásáért az AMG-nél, mint kezdetben. Az új C 63 pedig valóban új mércét állít fel. Forradalmi koncepciójával teljesen új megközelítést hoz a szegmensbe, amelyet eddig elsősorban pusztán a teljesítmény ígérete jellemzett. A 680 lóerős maximális rendszerteljesítménnyel pedig valóban betartjuk ezt az ígéretet, ugyanakkor az intelligens P3 hibrid koncepció ennél sokkal többet kínál. Biztos vagyok benne, hogy ezzel a technológiával, amely a Formula 1 világából származó tudást is magában foglalja, egy új vásárlói kört is megszólíthatunk” – mondta Philipp Schiemer, a Mercedes-AMG GmbH igazgatótanácsának elnöke.
Kifejező formák markáns orrkialakítással
A forma követi a funkciót: az új C 63 S megjelenését tekintve izmosabb arányaival különbözik a Mercedes-Benz C-osztálytól. A limuzin és a kombi modellek egyaránt alaposan módosított AMG karosszériát kaptak. Az első túlnyúlás 50 milliméterrel hosszabb, az első légterelők pedig szélesebbek. Összességében a külső méretek jelentősen eltérnek a Mercedes-Benz C-osztályétól. A limuzin és a kombi hosszát tekintve további 83 milliméterrel nyúlt meg. A szélesebb nyomtáv az első tengelynél 76 milliméterrel nagyobb teljes szélességet biztosít, elöl, a tengelytáv pedig tíz milliméterrel nőtt. Összességében ez olyan arányokat eredményez, amelyek erőteljes, megnyújtott és izmos megjelenést kölcsönöznek az új C 63 S-nek.
Az egyik új megkülönböztető elem – amelyet kizárólag a C 63 S tudhat magáénak – a motorháztető közepén található karcsú légkiömlő, amely elegánsan olvad össze az izmos domborulatokkal. Egy apró, de különösen finom részlet: először fordul elő, hogy egy sorozatgyártású Mercedes-AMG modellen a babérkoszorúval ábrázolt Mercedes csillagot egy fekete AMG emblémával ellátott kerek embléma váltja fel a motorháztetőn. A további jellegzetes AMG elemek közé tartoznak a függőleges osztású hűtőrács és az első AMG lökhárító egyedi vonalvezetése. A légterelők és a beömlőnyílások célzottan irányítják a légáramlást a különböző funkciókhoz. Két elektronikusan vezérelt AIR PANEL (a hűtőrács mögött és az első lökhárítóban) lehetővé teszi a levegő igény szerinti szabályozását.
A formatervet az oldalsó küszöbelemek, a nagy diffúzorral rendelkező hátsó lökhárító, valamint a két trapéz alakú, bordázott dupla kipufogó-kivezetés teszi teljessé. A hátsó traktus exkluzív megoldásai közé tartozik a különleges légelvezető él a csomagtartón (a kombi esetében tetőlégterelő), az akkumulátor töltőcsatlakozójának fedele, valamint a típusjelölés, amely piros hátteret kapott. Az „E PERFORMANCE” feliratok az első kerékjárati íveknél a hibrid hajtást jelzik. A C 63 S 19 colos AMG könnyűfém keréktárcsákkal és elöl illetve hátul eltérő szélességű gumiabroncsokkal van felszerelve, de opcionálisan egyedi, kovácsolt 20 colos keréktárcsák is kérhetők, ugyancsak eltérő méretű abroncsokkal.
Aki személyre szabott kialakítást szeretne, azok számára további fényezések és felszereltségek is elérhetők. Az AMG matt grafitszürke magno árnyalat kizárólag a C 63 S modellhez választható. A megjelenés tovább fokozható az opcionális AMG külső karbon csomag I és II, az AMG Night csomag I és II, valamint az AMG aerodinamikai csomagokkal.
Stílusos utastér, új generációs AMG Performance ülések
Az utastérben különleges kárpitozású AMG sportülések és jellegzetes varrások fokozzák a kifinomult összképet. A belső térhez is számos egyedi opcionális lehetőség áll rendelkezésre. Az exkluzív színek és a különféle nappa bőrkárpitok az első fejtámlák dombornyomott AMG emblémájával a C 63 S sportos vagy éppen luxus megjelenését is kihangsúlyozhatják.
A teljesen újratervezett, második generációs AMG Performance ülések is elérhetők opcionálisan. Ezek különlegességei a jobb szellőzést és a súlytakarékosságot egyaránt lehetővé tevő nyílásokkal ellátott oldaltámaszok. Nappa bőrkárpit esetén ezek is eltérő színt kapnak az extra kiemelés érdekében. A háttámla formája alul elkeskenyedik, az AMG logó pedig a matt króm nyílások között helyezkedik el, az integrált fejtámla alatt.
MBUX multimédia rendszer hibrid-specifikus kijelzőkkel
Az MBUX rendszer különféle AMG- és hibrid-specifikus kijelzőket és funkciókat is tartalmaz. Ezek közé tartoznak a műszeregységen, a középkonzolon található álló tájolású, központi médiakijelzőn és az opcionális head-up kijelzőn megjelenő speciális tartalmak.
A műszeregység megjelenése különböző stílusokkal és választható nézetekkel szabható személyre. Az AMG-specifikus Supersport téma lehetőséget kínál különféle tartalmak függőleges menüszerkezetben valómegjelenítésére. Ezek közé tartozik a hibrid rendszer hőmérséklet-adatait tartalmazó nézet vagy egy beállításokat megjelenítő menü, amelyen láthatóak a felfüggesztés vagy a sebességváltó aktuális beállításai. Emellett a Supersport üzemmódban akár a navigációs térképet vagy a fogyasztási adatokat is meg tudja jeleníteni a rendszer.
A head-up kijelző is kínál AMG-specifikus nézeteket, mint például a Race és a Supersport. Ezek a műszeregység főmenüjéből érhetők el. A médiakijelző kiemelkedő minőségű grafikájának köszönhetően a rendszer AMG-specifikus nézetben is képes olyan részleteket megjeleníteni, mint a hajtásrendszer aktuális működése, a motor fordulatszáma, az elektromotor teljesítménye, nyomatéka és hőmérséklete, valamint az akkumulátor hőmérséklete.
Érdemes kiemelni még az AMG DYNAMIC SELECT menetprogramok gyorsbillentyűjét is, illetve az AMG TRACK PACE is integrálva van, ami egy versenypályán használható adatgyűjtő program. A szoftver versenypályás használat közben több mint 80 járműspecifikus adatot rögzít, például sebességet, gyorsulást, kormányzási szöget és fékpedálnyomást másodpercenként tízszer. Ezeken kívül pedig a kör- és szektoridők is megjelennek a képernyőn.
AMG-specifikus E PERFORMANCE hibrid hajtás: belső égésű motor elöl, elektromotor hátul
Az új Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE modellben a 2,0 literes, négyhengeres turbómotor egy állandó gerjesztésű szinkron elektromotorral, egy Affalterbachban kifejlesztett, nagy teljesítményű akkumulátorral és a teljes mértékben változtatható AMG Performance 4MATIC+ összkerékhajtási rendszerrel párosul. A 680 lóerős (500 kW) rendszerteljesítmény és az 1020 Nm maximális rendszernyomaték lenyűgöző menetteljesítményt tesz lehetővé: a limuzin és a kombi egyaránt 3,4 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órás sebességre. A gyorsulásnak pedig csak az elektronikus leszabályozás szab határt 280 km/óránál (a kombinál 270 km/óra, mindkét esetben az opcionális AMG Driver’s csomaggal).
A 204 lóerős (150 kW) teljesítményű villanymotor a hátsó tengelyen kapott helyet, ahol egy elektromosan kapcsolható kétfokozatú sebességváltóval és az elektronikusan vezérelt, részlegesen önzáró hátsó differenciálművel együtt egy kompakt elektromos hajtásegységbe (EDU) van beépítve. A szakértők ezt az elrendezést P3 hibridnek nevezik. A könnyű, nagy teljesítményű akkumulátor a hátsó tengely felett található.
A Formula 1 ihlette, Affalterbachban fejlesztették: az AMG nagy teljesítményű akkumulátora
Az elektrifikációs stratégia megalkotásakor, a kezdettől fogva egyértelmű volt, hogy minden lényeges komponenst Affalterbachban fejlesztenek majd. Ezek közé tartozik az AMG nagy teljesítményű akkumulátora (HPB) is. A lítium-ion energiatároló rendszer fejlesztését a Mercedes-AMG Petronas F1 Team Formula 1-es hibrid versenyautóiban már bevált technológiák ihlették. A fejlesztés során folyamatos szakmai eszmecsere zajlott a brixworthi High Performance Powertrains (HPP) Formula 1-es motorműhely és az affalterbachi Mercedes-AMG között. A nagy teljesítményű AMG akkumulátor a gyakran, egymás után elérhető nagy teljesítményt a kis tömeggel kombinálja, hogy növelje a modell általános teljesítményét. Ehhez csatlakozik még a gyors energiafelvétel és a nagy teljesítménysűrűség. Ez azt jelenti, hogy például dombos terepen, dinamikus vezetés közben a pilóta azonnal kihasználhatja a teljes erőpotenciált emelkedőn, miközben lefelé haladva erős a rekuperáció.
70 kW folyamatos teljesítmény és 150 kW csúcsteljesítmény
A C 63 S E PERFORMANCE nagy teljesítményű akkumulátora 6,1 kWh kapacitást, 70 kW folyamatos teljesítményt és 150 kW csúcsteljesítményt kínál – utóbbit tíz másodpercig képes produkálni. Az alacsony, mindössze 89 kilogrammos tömeg lehetővé teszi a nagyon magas, 1,7 kW/kg teljesítménysűrűséget. Összehasonlításképpen: a hagyományos akkumulátorok a cellák közvetlen hűtése nélkül ennek az értéknek csupán körülbelül a felét érik el. A töltés a 3,7 kW-os fedélzeti váltóáramú töltőn keresztül, nyilvános töltőállomásról, fali töltőről vagy háztartási aljzatról történhet. Az akkumulátort gyors teljesítményleadásra tervezték, és nem a lehető leghosszabb hatótáv volt a cél. Mindazonáltal a 13 kilométeres elektromos hatótávolság praktikus működést tesz lehetővé, például a lakott területek csendes és károsanyag-kibocsátástól mentes elhagyására.
Az innováció folyamatos ösztönzése: az akkumulátorcellák közvetlen hűtése
Az 400 voltos AMG akkumulátor nagy teljesítményének alapja az innovatív, közvetlen hűtési rendszer: első ízben, a csúcstechnológiás hűtőrendszerben egy elektromosságot nem vezető folyadék kering mind az 560 cella körül, és külön-külön hűti azokat. Minden akkumulátornak meghatározott hőmérsékletre van szüksége az optimális energiaellátáshoz. Ha az akkumulátor túl hideg vagy túl meleg, időnként észrevehetően elveszíti a tárolt energiát, vagy szabályozni kell, hogy elkerülje a túlmelegedés miatti károsodást. Az akkumulátor állandó hőmérséklete ezért döntően befolyásolja annak teljesítményét, élettartamát és biztonságát. A hagyományos hűtőrendszerek, amelyek csak levegővel, vagy vízzel, de a teljes akkumulátorcsomagot csak közvetve hűtik, gyorsan elérik korlátaikat – különösen azért, mert a követelmények folyamatosan nőnek az egyre növekvő energiasűrűségű cellák miatt. Ha a hőkezelés nem tölti be optimálisan funkcióját, fennáll az akkumulátor idő előtti elöregedésének veszélye.
Csak a hatékony közvetlen hűtés teszi lehetővé nagyon nagy teljesítménysűrűségű cellák használatát. Ennek az egyedi megoldásnak köszönhetően az akkumulátorrendszer különösen könnyű és kompakt. A kis tömeg az anyagtakarékos gyűjtősín-koncepciónak és az alumíniumház könnyű, ütközésvédelmi szempontból mégis erős szerkezetének is köszönhető. Ez biztosítja a legmagasabb szintű biztonságot.
Működési stratégia: folyamatosan rendelkezésre álló energia
Az alapvető működési stratégia a Mercedes-AMG Petronas Formula 1-es versenyautó hibrid erőforrásából származik. Akárcsak az autóversenyzés legmagasabb szintjén, a maximális teljesítmény mindig elérhető, ha a pilóta tövig nyomja a gázpedált – például kanyarokból történő erőteljes kigyorsításhoz vagy előzéskor. Az elektromos energia mindig lehívható és gyakran újratermelhető a kiemelkedő rekuperációs képesség és az igény szerinti újratöltés révén. Az autó sajátos akkumulátor-koncepciója optimális kompromisszumot tesz lehetővé a maximális menetdinamika és a hatékonyság között. Minden komponens tökéletesen összehangolt: a teljesítménynövekedés közvetlenül tapasztalható.
Nyolc AMG menetprogram
A nyolc AMG DYNAMIC SELECT menetprogramot – „Electric”, „Comfort”, „Battery Hold”, „Sport”, „Sport+”, „RACE”, „Slippery” és „Individual” – pontosan az új hajtástechnológiához szabták, és így kínálják a vezetési élmények széles skáláját, a hatékony működéstől egészen a dinamikus teljesítményig. A programok olyan fontos paraméterekre vannak hatással, mint a hajtásrendszer és a sebességváltó reakciója, a kormányzási jellemzők, a felfüggesztés csillapítása vagy a hang. A villanymotor megnövelt teljesítménye a kiválasztott hajtásprogramtól is függ. A pilóta a középkonzol kijelzőjén vagy az AMG kormánykerék vezérlőgombjaival is kiválaszthatja a kívánt programot. Egy dolog azonban minden esetben ugyanaz: az elektromotor 150 kW-os csúcsteljesítménye a kick-down funkción keresztül bármikor lehívható. A haptikus gázpedál jól érezhető nyomáspontot biztosít, amelyet a vezetőnek érezhetően túl kell tolnia a lábával.
A Performance hibrid rendszerint csendesen („Silent Mode”) indul a „Comfort” vezetési módban, amikor csak az elektromotor indul be. A műszeregységen a „Ready” ikon jelzi, hogy a jármű készen áll a vezetésre. Ezenkívül az AMG modellekre jellemző, erőteljes indítási hang hallatszik az utastérben a jármű hangszóróin keresztül, egyfajta akusztikus visszajelzésként, amely jelzi, hogy az autó készen áll a haladásra. Az AMG Performance hibrid mozgásba lendítéséhez csak egy enyhe nyomásra van szükség a gázpedálon.
Új hangélmény minden vezetési módban: tisztán elektromos, hibrid és benzines hajtás esetén is
Tisztán elektromos hajtás esetén a törvényileg előírt akusztikus jármű-figyelmeztető rendszer hívja fel a környezet figyelmét a Performance hibrid közeledtére. Az elülső hangszóró és a hátsó, két hangszóróval ellátott hangprojektor speciálisan megkomponált, alacsony frekvenciájú és sebességmodulált AMG-hangot bocsát ki. Ez a hang visszafogottan az utastérben is hallható, visszajelzésként szolgálva a bent ülők számára. Az Európai Unióban a rendszer 20 km/óráig, az Egyesül Államokban kb. 30 km/óráig működik. Ezeket a sebességhatárokat átlépve az elektromos hajtás hangja harmonikusan elhalványul. Aki akarja, nagyobb sebességtartományban is megtapasztalhatja az elektromos hajtáshoz alkotott hangélményt. Mindössze annyit kell tennie, hogy kiválasztja a hangot a kormánykeréken található megfelelő gombbal (amelyen a frekvenciahullám szimbólum található).
Ezenkívül az AMG fejlesztői fejlettebb hangélményt is kínálnak a vásárlóknak. Ennek elérése érdekében rögzítik a belsőégésű motor tényleges hangját a kipufogórendszerben lévő nyomásérzékelőn keresztül, és mielőtt az utastér hangrendszerén keresztül bejátsszák a bent ülőknek, még tovább javítják, hogy mindig első kézből tapasztalhassák meg az utasok a jellegzetes AMG hanghatásokat. Ezenkívül a vérpezsdítő hangzást a külső hangszórók is kibocsátják, természetesen az adott piacokon érvényes törvényi előírások keretein belül. A hangok intenzitása a kiválasztott vezetési módtól függ, de egyénileg is beállítható a középkonzolon lévő kijelzőn vagy a kormányon található gomb segítségével. Egy dolog azonban minden esetben biztos: a Performance hibrid a hangjáról minden körülmények között azonnal AMG modellként azonosítható.
A Performance hibrid hajtás képes akár egy kerék tapadását is szabályozni az ESP helyett
A hibrid hajtás a dinamikus vezetési élmény szempontjából is előnyös. Az ESP® fékezéssel történő beavatkozása helyett az elektromotor a kerekek tapadását is képes szabályozni tudja, ha valamelyik keréknél tapadásvesztést észlel a rendszer. Ennek érdekében az intelligens vezérlőrendszer csökkenti az elektromotor hajtónyomatékát, amely a részlegesen önzáró hátsó differenciálművön keresztül jut a kerékre. Ennek eredményeként az ESP® rendszernek egyáltalán nem, vagy csak később kell beavatkoznia. Ennek előnyei pedig kézzelfoghatók: a belsőégésű motor nagyobb nyomatékot tud nyújtani, ami javítja a rugalmasságot és növeli a hatékonyságot is. Ráadásul a fékezés közben egyébként „elvesző” energiát az akkumulátor töltésére lehet használni.
Négy fokozatban állítható rekuperáció
Mivel a nagy teljesítményű akkumulátor a közvetlen hűtésnek köszönhetően mindig az optimális, 45° körüli hőmérséklettartományban van, a rekuperáció is optimalizálható – általában az akkumulátor nagy rekuperáció mellett erősen felmelegszik, így az energiavisszanyerést korlátozni kell.
A rekuperáció akkor aktiválódik, amikor a vezető leveszi a lábát a gázpedálról, azaz kigurul az autóval, a fékpedál érintése nélkül. Ez tölti az akkumulátort és erős fékhatást biztosít – a tárcsafékek így kevésbé kopnak, vagy a rekuperációs szinttől és a forgalmi helyzettől függően szinte egyáltalán nem is kell őket használni. A fékenergia visszanyerésének másik előnye az, hogy a jármű nem gyorsul fel meredek lejtőkön sem. A rendszer tehát motorfékként működik, de eközben energiát táplál az akkumulátorba.
A vezető négy különböző rekuperációs fokozat közül választhat az AMG kormány jobb oldalán található gombbal. Ez a „Slippery” vezetési módot leszámítva minden program esetében lehetséges, de az energia-visszanyerés alaphelyzetben minden üzemmódban eltérően van beállítva.
AMG 2,0 literes motor elektromos rásegítésű turbófeltöltővel
Az AMG 2,0 literes négyhengeres motorját teljes egészében a cég affalterbachi központjában fejlesztették ki. Tapasztalt technikusok készítik őket kézzel készített minőségben az „egy ember, egy motor” elvet követve. Ennek során a Mercedes-AMG ötvözi a magasan képzett munkatársainak szakmai tudását az Industry 4.0 legmodernebb gyártási módszereivel és a magas fokú digitalizációval.
A gyáriak által M139l (az „l” betű a hosszirányú beépítést jelzi) kódnévvel illetett motor a világ első olyan sorozatgyártású egysége, amelyet elektromos turbófeltöltővel láttak el. Ez az innovatív rendszer közvetlenül abból a technológiából fejlődött ki, amelyet a Mercedes-AMG Petronas F1 Team már évek óta olyan sikeresen alkalmaz a motorsport legfelsőbb szintjén. A turbófeltöltés új formája különösen spontán reakciót garantál a teljes fordulatszám-tartományban. Ez még dinamikusabb vezetési élményt kínál, ugyanakkor növeli a hatékonyságot is. A C 43 4MATIC és SL 43 testvéreihez képest azonban a C 63 S turbófeltöltője lényegesen nagyobb. Ez fokozott légáramlást és ezáltal nagyobb teljesítményt tesz lehetővé. Ezenkívül az integrált elektromotort egy 400 voltos nagyfeszültségű rendszer hajtja meg (a 43 jelölésű modellekben 48 voltos rendszer van).
Az elektromos turbófeltöltő működési elve részletesen
Az előtöltést biztosító, körülbelül négy centiméter vastag villanymotor közvetlenül a turbófeltöltő tengelyén helyezkedik el, a kipufogóoldali turbinakerék és a szívóoldali kompresszorkerék között. Ez elektronikusan vezérelve, közvetlenül hajtja meg a turbófeltöltő tengelyét, és így felgyorsítja a kompresszor kerekét, mielőtt a kipufogógáz áramlása a hagyományos módon átvenné a kerék hajtását.
A megoldás a teljes fordulatszám-tartományban, már közvetlenül az alapjárattól jelentősen javítja a reakciókat. A belső égésű motor így még spontánabban reagál a gázadásra, miközben a teljes vezetési élmény jóval dinamikusabb. Ráadásul a turbófeltöltő elektrifikációja nagyobb nyomatékot tesz lehetővé alacsony fordulatszámon. Ez növeli az agilitást és optimalizálja a gyorsulást álló helyzetből. Ez a technológia folyamatosan képes fenntartani a töltőnyomást, még akkor is, ha a vezető leveszi a lábát a gázpedálról vagy fékez, így biztosítva folyamatosan a közvetlen reakciót.
A 400 voltos fedélzeti elektromos rendszerrel meghajtott elektromos kipufogógáz-turbófeltöltő akár 150 000 ford./perces fordulatszámon is működhet. A turbófeltöltő, az elektromotor és a hajtás elektronikája a belső égésű motor hűtőköréhez csatlakozik, hogy mindig biztosítva legyen az ideális hőmérséklet.
Az M139 zárt kialakítása – ami a motorsportból származik – nagy merevséget és kis tömeget biztosít, illetve akár 160 bar égési csúcsnyomást tesz lehetővé. A hengerek körüli területek többnyire szilárdak, a fedélen csak kisebb csatornák hatolnak át, melyeken keresztül a hűtőfolyadék és a motorolaj be tud jutni. Az erőforrás egy másik kiemelkedő tulajdonsága a kettős benzinbefecskendezés. Az első szakaszban különösen gyors és precíz piezo befecskendezők juttatják az üzemanyagot az égésterekbe, akár 200 bar nyomással. A második fokozatban a szívócsonk befecskendezése mágnesszelepekkel történik, ami a motor nagy fajlagos teljesítményének eléréséhez szükséges.
A nagy teljesítményhez kifinomult hűtőrendszerre is szükség van, amely a hengerfejet és a forgattyúsházat eltérő hőmérsékleti szinteken tudja tartani. Ez lehetővé teszi, hogy a hengerfejet hidegen tartsa a maximális teljesítményhez a hatékony gyújtási időzítéssel, és mindeközben melegen tartsa a forgattyúsházat a motor belső súrlódásának csökkentése érdekében. A hengerfejet mechanikus, nagy teljesítményű vízpumpa hűti, a forgattyúsház hőháztartásáról pedig egy második, elektromos meghajtású vízpumpa gondoskodik. Hidegindítás után ez a pumpa passzív marad, amíg a motor fel nem melegszik. Működés közben a motorvezérlő egység szabályozza, így a forgattyúsház mindig optimális hőmérsékletű lesz.
A világ legerősebb sorozatgyártású négyhengerese
A C 63 S-ben a négyhengeres erőforrás 476 lóerős (350 kW) teljesítményre képes 6725 fordulat/perces fordulatszámon, ezzel pedig a világ legerősebb sorozatgyártású négyhengeres motorja. Az 545 Nm csúcsnyomaték 5250-5500 ford./perc között áll rendelkezésre. A szíjhajtású indítógenerátor (RSG) egy alkatrészben egyesíti a generátort és az önindítót. Az RSG beindítja a belső égésű motort és biztosítja a kiegészítő alkatrészek, például a légkondicionáló vagy a fényszórók alapvető energiaellátását. Ez akkor is így van, ha a jármű például egy közlekedési lámpánál áll, és a nagyfeszültségű akkumulátor töltöttségi szintje már nem elegendő a kisfeszültségű fedélzeti elektromos rendszer támogatásához. Az RSG beépítésre került a 400 voltos nagyfeszültségű hálózatba.
Az erőátvitel az AMG SPEEDSHIFT MCT 9G sebességváltón (MCT = Multi-Clutch Transmission) keresztül történik, amelyben egy nedves tengelykapcsoló helyettesíti a bolygóművet. Mindez csökkenti a tömeget, és alacsonyabb tehetetlenségének köszönhetően optimalizálja a gázpedál lenyomására adott reakciót, különösen a hirtelen gázadások és terhelésváltások során. A gondosan kalibrált szoftver rendkívül rövid váltási időket, valamint szükség esetén gyors többszöri visszakapcsolást biztosít. Ezen kívül a „Sport” és „Sport+” vezetési módok közbenső fojtószelep funkciója különösen jó váltási élményt nyújt, a pilóta érzelmeivel összhangban. A váltó továbbá rendelkezik egy RACE START funkcióval is, amely álló helyzetből biztosítja az optimális gyorsulást.
AMG RIDE CONTROL felfüggesztés adaptív csillapítással
Az alapfelszereltség részeként kínált AMG RIDE CONTROL acélrugós felfüggesztés az adaptív lengéscsillapító rendszerrel együtt a markánsan sportos, dinamikus vezethetőséget ötvözi a márka egyik jellegzetességével, a hosszú távon nyújtott kényelemmel. Ennek alapját az első tengely – a rugóvezérlő karon speciálisan kifejlesztett kormánycsuklókkal és felfüggesztés-illesztésekkel –, valamint a menetdinamikát előtérbe helyező, elasztokinematikát is felvonultató hátsó tengely adja. Ennek eredményeként minden egyes keréknél folyamatosan az aktuális körülményekhez igazodik a csillapítás, mindig figyelembe véve az előre kiválasztott felfüggesztési beállítást, a vezetési stílust és az útfelület állapotát. Ez mindenekelőtt a menetbiztonság javulásához is vezet, az utazási minőség és a kényelem javulása mellett. Az alkalmazott rendszer már bevált a GT3 motorsport-kategóriában és az AMG GT Black Series modellben. A kulcselemek a könnyű anyagokból készült lengéscsillapítók, amelyek lényegesen több hidraulikafolyadékot képesek mozgatni, mint a hagyományos rendszerek: a vékony dugattyú helyett egy jóval nagyobb tárcsa szorítja ki az olajat a lengéscsillapítóban. Mindegyik csappantyú két külső elektrohidraulikus szeleppel van felszerelve, amelyek egymástól függetlenül szabályozzák a húzást és a nyomást. Ennek során a rendszer vezérlőszoftvere folyamatosan figyeli a működési adatokat, például a kormánykerék dőlésszögét, a jármű sebességét, a gyorsulást és a karosszéria mozgását. Ily módon a lengéscsillapítók vezérlése ezredmásodperceken belül az adott helyzethez igazítja a beállítást. Így a kerekek mindig magabiztosan fogják a talajt az extrém vezetési manővereknél vagy rossz utakon. Három különböző csillapítási beállítás közül lehet választani („Comfort”, „Sport” és „Sport+”).
Három fokozatban állítható AMG kormányzás és az alapfelszereltség részét képező hátsótengely-kormányzás
A kormányzás állíthatósága is hozzájárul a dinamika és a kényelem fokozásához. A három fokozatban állítható AMG kormányzás például változó kormánygeometriai áttétellel rendelkezik, amely alkalmazkodik a kiválasztott vezetési módhoz. Nagy sebességnél a kormányrásegítés csökken, és minél alacsonyabb a sebesség, annál inkább fokozódik. Ennek eredményeként alacsony sebességnél, valamint lassú manőverezés és parkolás közben viszonylag kis erőre van szükség a kormány elfordításához, miközben fokozott tempónál a lehető legjobb irányíthatóságot biztosítja a rendszer. A „Sport” és „Sport+” felfüggesztés-beállításoknál a vezető a kormányon keresztül is lényegesen több visszajelzést kap az útviszonyokról.
Az alapfelszereltség részét képező hátsótengely-kormányzás legfeljebb 2,5 fokos fordulási szöggel működik. 100 km/órás sebességig a hátsó kerekek az első kerekekkel ellentétes irányban veszik fel ezt a szöget (ez az AMG DYNAMICS beállításától függően változhat). Ez a tengelytáv virtuális lerövidüléséhez vezet, ami viszont lényegesen jobb kanyarképességeket, a kormányon kisebb erőkifejtést és jobb manőverezhetőséget eredményez. Például kanyarodáskor vagy parkoláskor a fordulókör érezhetően csökken. 100 km/óra feletti sebességnél (az AMG DYNAMICS beállításától függően változhat) ezzel szemben a hátsó kerekek az első kerekekkel párhuzamosan fordulnak el, de maximum 0,7 fokkal. Ez pozitív hatással van az autó stabilitására, gyorsabban érkezik meg az oldalirányú erő irányváltoztatáskor, és így a jármű közvetlenebb módon reagál a kormányzási parancsokra. A hátsótengely-kormányzás működése függ a kiválasztott AMG DYNAMIC SELECT vezetési módtól.
Jó irányíthatóság és állóképesség: nagyteljesítményű AMG kompozit fékrendszer
A fékek terén sincsenek kompromisszumok: az extrém teljesítménynek és az ehhez kapcsolódó menettulajdonságoknak megfelelően az autó az alapfelszereltség részeként nagyteljesítményű AMG kompozit fékrendszerrel van ellátva, amely elöl 6 dugattyús fix féknyergekkel, hátul pedig 1 dugattyús úszónyergekkel rendelkezik. Mindez nagyon rövid féktávot biztosít, valamint nagy igénybevétel mellett is maximális stabilitást és kopásállóságot kínál. Ezen túlmenően hosszú az élettartama és különösen gyors reakcióképességgel rendelkezik, valamint a könnyű anyag további súlyt takarít meg, és csökkenti a rugózatlan tömeget is. Opcióként nagyteljesítményű, kerámia kompozit fékrendszer is rendelhető.
A műszaki adatok áttekintése
Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE [szögletes zárójelben a kombi adatai]
Rendszerteljesítmény
680 lóerő (500 kW)
Rendszernyomaték1
1020 Nm
Belső égésű motor
2,0 literes, soros 4 hengeres elektromos rásegítésű kipufogógáz-turbófeltöltéssel
Hengerűrtartalom
1991 cm3
Max. teljesítmény, belső égésű motor
476 lóerő (350 kW) 6750 ford./perces fordulatszámon
Max. nyomaték, belső égésű motor
545 Nm 5250-5500 ford./perces fordulatszámtartományban
Max. teljesítmény, elektromotor
204 lóerő (150 kW)
Max. nyomaték, elektromotor
320 Nm
Hajtásrendszer
AMG Performance 4MATIC+ összkerékhajtás teljesen állítható nyomatékelosztással és Drift üzemmóddal
Sebességváltó
AMG SPEEDSHIFT MCT 9G
Üzemanyag-fogyasztás, súlyozott, kombinált2
combined
combined
6,9 l/100 km (6,9 l/100 km)
Széndioxid-kibocsátás, súlyozott, kombinált2
156 g/km (156 g/km)
Elektromos energiafogyasztás, súlyozott, kombinált2
11,7 kWh/100 km [11,7 kWh/100 km]
Hatékonysági osztály
n.a.
Akkumulátor kapacitása
6,1 kWh
Elektromos hatótáv2
13 km
Gyorsulás 0-100 km/órára
3,4 s (3,4 s)
Végsebesség
250 km/óra, opcionálisan 280 km/óra
Saját tömeg az EC szerint
2111 kg (2145 kg)