Ezért lesz kiemelkedően fontos modell a Toyota Prius a következő években is

Miközben az akkumulátoros elektromos modellek az egész világon a figyelem középpontjába kerültek a karbonsemlegességre való törekvés jegyében, és az elektromos forradalmat negyed évszázada útjára indító Toyota nem kevesebb mint 30 új akkumulátoros elektromos modellt mutat be 2030-ig, a japán autógyártó tavaly novemberben leleplezte ikonikus modellje, a Prius legújabb generációját, amely idén meg is érkezik a márkakereskedésekbe – Európában kizárólag a világ leghatékonyabb plug-in hibrid elektromos meghajtásával, míg a tengerentúlon a modell elérhető lesz a világ legfejlettebb öntöltő hibrid elektromos meghajtásával is. Simon Humphries, a Toyota formatervezési igazgatója az alábbiakban magyarázza el, miért épp olyan fontos a vadonatúj Prius fejlett öntöltő hibrid elektromos meghajtása és plug-in hibrid elektromos meghajtása, mint negyed évszázaddal ezelőtt.

Amióta az akkumulátoros elektromos modellektől hangos a sajtó, nem telik el nap anélkül, hogy ne tenné fel valaki a következő kérdést: Meddig fogtok még hibrideket gyártani…? Ezért szeretnék betekintést nyújtani a következő generációs Prius mögött meghúzódó szenvedélybe… beleértve Akio Toyoda elnök és a fejlesztőcsapat közötti érdekes küzdelmet arról, hogy milyen irányt kell vennünk. A Prius 1997-ben debütált, és neve a Pioneer latin szóból származik. Az első generációs Prius piacra dobása óta a Toyota közel 22 millió hibridet adott el világszerte, ami körülbelül 175 millió tonnával csökkentette a globális széndioxid-kibocsátást az elmúlt negyed évszázadban. Japán 23 százalékkal csökkentette széndioxid-kibocsátását a 20 évvel ezelőtti adatokhoz képest, ami nemzetközi mércével mérve is kiemelkedő. Észak-Amerikában egyedül a Toyota több mint 5,5 millió hibrid járművet adott el, és mintegy 87millió tonnával csökkentette a károsanyag-kibocsátást. A Prius legnagyobb eredménye azonban nem csak ezekben a számokban rejlik. Sokkal inkább abban, hogy életképes alternatívát nyújtott a tisztán benzines és dízel hajtásláncok mellett. Azóta a hibrid technológiát nemcsak a Toyota, hanem az egész autóipar átvette és fejleszti. A Prius egy másik gondolkodásmód előtt nyitott ajtót.

Miért van ma is szükségünk hibridekre?

Most pedig, 2022-ben megváltozott minden: nem telik el nap anélkül, hogy ne beszélnénk a karbonsemlegesség felé vezető útról. Ugyanakkor az öntöltő hibrid elektromos és a plug-in hibrid elektromos meghajtás mellett az akkumulátoros elektromos technológiában is jelentős áttöréseket értünk el az iparágban, amelynek köszönhetően a jövő sztenderdet jelentő megoldásaként tekintenek erre a hajtásláncra. Akio Toyota, a Toyota világszintű elnöke 2021 évén kijelentette: mindenki számára lesz egy akkumulátoros elektromos modellünk. A Toyota pedig ennek megfelelően a termékpaletta kritikus fontosságú részeként kezeli az akkumulátoros elektromos modelleket: elkezdtük bemutatni az izgalmas akkumulátoros elektromos járművek teljes választékát, amelyek megfelelnek globális ügyfeleink sokrétű igényeinek, de emellett folytattuk öntöltő hibrid elektromos plug-in hibrid elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos technológiánk fejlesztését is. Ennek oka, hogy az akkumulátoros elektromos technológia ugyan megkerülhetetlen és kiemelt fontosságú, ma még nem minden esetben jelentik a legjobb és leginkább környezettudatos választást mindenki számára. Egy szerteágazó, eltérő infrastrukturális és jövedelmi viszonyokkal rendelkező világban ugyanis sokféle lehetőségre van szükségünk.

A Prius létezésének oka

Bár első pillantásra is egyértelmű, hogy még a fejlett országokban sem egységes az elektromos infrastruktúra, az akkumulátoros elektromos autókra vonatkozó támogatások és a jövedelmi viszonyok, a fejlődő országokban pedig még nagyobb különbségek tapasztalhatóak, ma is nap mint nap szembesülünk a kérdéssel: Meddig fogtok még hibrideket gyártani…? Világszintű elnökünk, Akio Toyota egyértelműen kijelentette: A Prius egy olyan modell, amelyet meg kell tartani. Miért? Egyszerűen azért, mert a Prius (az európai kínálatunkban szereplő több, mint 20, és világszintű kínálatunkban szereplő több, mint 40 öntöltő hibrid elektromos modellhez hasonlóan) egy mindenki számára elérhető alacsony károsanyag-kibocsátású autó. A karbonsemlegesség, mint végső cél eléréséhez az kell, hogy a világon mindenki részt vállaljon ebből a kihívásból. Sokak számára elérhető ökológiai megoldásokra van szükségünk.

Mindezt ma kell elkezdeni, nem holnap.

A Toyota úgy véli, hogy az alacsony károsanyag-kibocsátású autók csak akkor járulhatnak hozzá a környezetvédelemhez, ha népszerűsítik őket. És ebből a szempontból a Prius, és a Toyota kínálatában szereplő öntöltő hibrid elektromos autók a többség autói. Olyan autók, amelyet mindenki vezethet, nem csak néhány kiváltságos ember. Ez a legnagyobb ereje, a létezésének oka, és ez az oka annak, hogy a Prius típust, és az öntöltő hibrid elektromos technológiát nem szabad veszni hagyni. Bár a fejlesztési szakaszban mindenki egyetértett ezekkel a célokkal, heves viták folytak ezen célok elérésének módszereiről.

Akio Toyota ezt várta az új generációs Priustól

Vajon a következő Priusnak arra kellene összpontosítania, hogy árucikké, vagy inkább valami szeretnivaló tárggyá váljon? Akio Toyota azt javasolta, hogy a következő Priust úgy kell továbbfejleszteni, hogy valódi árucikké váljon. Miért nem csinálunk taxit a következő Priusból? A kemény igénybevételnek és nagy futásteljesítménynek kitett Priusok számának növelésével a környezetvédelemhez való hozzájárulás is pozitív irányba mozdul el. Azt is javasolta, hogy a Priust átcímkézve más gyártókon keresztül is értékesítsék, a többiek által átvéve a Prius sok éven át fejlesztett környezetvédő technológiáját, hogy az ne korlátozódjon a Toyota csoportra. Ez hozzájárulna a karbonsemleges társadalom kialakításához azáltal, hogy a Prius környezetvédő technológiája több gyártóhoz is eljutna. Ugyanakkor mi úgy gondoltuk, hogy van más út is. Olyan autót szerettünk volna megalkotni, amelyet az emberek nem csak a racionális előnyei, hanem az érzelmekre ható élmények miatt is választanak.

„Érdekes” választás

Kétségtelen, hogy a racionalitás, az üzemanyag-hatékonyság és más számadatok felé támasztott követelmények számos korlátot szabnak, és nem könnyítik meg az autó formai kialakítását. Azonban tényleg úgy gondoltuk, hogy a Prius következő fejlődési fokának annak kellene lennie, hogy kompromisszumok nélküli autóvá váljon, és növelje vonzerejét az ügyfelek számára. Egy autó, amelyet nem csak a számok miatt szeretnek. Őszintén szólva nem hiszem, hogy Akio hitt benne, hogy képesek leszünk ezt elérni, tekintettel a múltban tapasztalt nehézségekre. Ugyanakkor nem ellenkezett velünk. Éppen ellenkezőleg, esélyt adott nekünk a harcra, mondván, hogy „érdekes” döntést hoztunk azzal, hogy csapatunk az érzelmeket választotta az árucikként kezelés helyett. Amikor meglátta a végleges tervet, azt mondta: Ez klassz! Végül együtt választottuk az érzelmeket.

5 dolog, amiért szeretni lehet a Priust

Reméljük, sok okot adtunk arra, hogy szeressék ezt az autót, de íme az én 5 kedvencem! Az első, hogy gyönyörű, vagy legalábbis szeretném azt hinni! Szóval, ezúttal mi változott? Azt hiszem, kölcsönös egyetértés volt, hogy jó formatervet nem alkothatnak kizárólag tervezők. A mérnökcsapat erőfeszítései a hasmagasság csökkentésére, a tengelytáv meghosszabbítására és a gumiabroncs méretének 19 hüvelykre növelésére nem éppen logikusak. Ám ennek köszönhetően a Prius ikonikus sziluettjét újszintre emelhettük. Nem csak áramvonalas, hanem erős és stabil is. Nemcsak áramvonalas és letisztult, hanem tele van érdekes felületekkel – saját személyisége van! De nem csak a formaterv vált ki érzelmeket. A második kedvencem, hogy ez egy akkumulátoros elektromos jármű benzinmotorral. A Dual Power a Synergy PHEV rendszerrel páratlan teljesítményt nyújt az elektromotor és a benzinmotor kettős szinergiájának köszönhetően. 0-ról 100 km/órára 6 másodperc alatt tud felgyorsulni. Hatótávolsága elektromos módban több mint 50 százalékkal nőtt a jelenlegi generációhoz képest. Számtalan napi szinten előforduló helyzetben teljesen úgy működik az autó, mint egy tisztán elektromos modell – természetesen szándékosan. A harmadik nem más, mint lenyűgöző dinamizmus. A TNGA platform kiforrott, a menetdinamika nem okoz csalódást. Sikerült alacsonyabb súlypontot elérnünk a nagyobb átmérőjű gumiabroncsok ellenére is. A karosszéria merevségének növelésével határozottabb és stabilabb reakciókat kapott az autó, így mind egyenesben, mind pedig kanyarban képes kiválóan, a vezető szándékainak megfelelően viselkedni.

A legújabb hajtáslánccal kombinálva az eredmény még magával ragadóbb vezetési élmény. A negyedik nem más, mint a digitalizáció és a minőség javulása. Manapság a kiváló, integrált digitális élményt nem szabad figyelmen kívül hagyni. Nemcsak simán beépítették a 12,3” középső képernyőt, hanem az elrendezés is olyan lett, hogy a digitális környezet inkább javítja, semmint rontja a vezetési élményt. A kiváló anyagminőség és az innovatív megvilágítás kombinációjával a belső felhasználói élmény is lenyűgöző lett. Az ötödik pedig: igen, a Prius még mindig a világ leghatékonyabb hibrid járműve a maga kategóriájában. Biztosak lehetnek benne, hogy az izgalmas képességek nem a karbonsemlegességhez való aktív hozzájárulás rovására mentek. A zéró kibocsátás felé vezető út minden bizonnyal meredek. Ugyanakkor nem szabad elfelejtenünk, hogy a Föld érdekében tesszük mindezt. A Beyond Zero filozófiát követve egy szebb és boldogabb jövő vár mindannyiunkra. Viszont el kell indulnunk ezen az úton, és nem csak az számít, hogy már ma megtegyük ezt, hanem hogy a lehető legtöbben aktívan kövessék ezt a példát. Legyen szó öntöltő hibrid elektromos, plug-in hibrid elektromos, akkumulátoros elektromos vagy épp hidrogén üzemanyagcellás elektromos hajtásláncról, esetleg valamilyen a hidrogén belsőégésűhöz hasonló kísérleti, netalán valamilyen még fel nem fedezett technológiáról, mindent megteszünk annak érdekében, hogy jobb megoldásokat kínáljunk az emberek többsége számára szerte a világon.

Van, amire csak az ügyfelek tudnak majd választ adni
Az árucikk hozzáállás vagy az érzelmek győznek? Erre a kérdésre csak a vásárlók tudnak válaszolni. Mit gondolnak, hogy fog alakulni ez a küzdelem? Személy szerint nagyon várom, hogy az emberek szerte a világon élvezzék és egyre jobban megszeressék az új Priust.

Kapcsolódó cikkek

Hírek Itthonról Verdák

A V4Grid nemzetközi konzorcium projektje támogatást nyert az Európai Interreg Central Europe programban

Az innovatív nemzetközi V4Grid projekt közel 2,4 millió eurós támogatást kapott az Interreg Central Europe programban. Ezt az ambiciózus kezdeményezést egy 11 partnerből álló konzorcium viszi véghez, amely különböző iparági szereplőket tömörít magába, úgy mint: energetika, autóipar, töltőberendezés gyártó, jog, szoftver fejlesztő, mesterséges intelligencia fejlesztő, akadémiai illetve K+F területek képviselői Csehországból, Lengyelországból, Magyarországról és Szlovákiából. […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról

Húszéves a BMW Group Magyarország

A BMW és MINI márkák hazai képviseletét ellátó, gyári tulajdonú leányvállalatot 2004 tavaszán alapították. Az elmúlt húsz évben az immár BMW Group Magyarország néven működő vállalat az értékesítés és vevőszolgálat terén csaknem töretlen növekedési pályán haladt, országos márkakereskedői és márkaszerviz hálózatot épített ki és szervesen beépült a pezsgő hazai kulturális életbe. A BMW Group leányvállalatként […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Utcán Verdák

Az új MINI John Cooper Works a nürburgringi 24-órás futamon debütál a nemzetközi világpremier előtt

A MINI és a motorsport rajongói egyként várják az új MINI John Cooper Works debütálását. A nóvum első ízben a világ egyik legkeményebb hosszútávú megmérettetésén mutatja meg magát: a nürburgringi 24-órás futamon, amelyen a pilóták és a csapatok a sebesség, a rátermettség és a megbízhatóság egész napos, kimerítő csatájában hódítják meg a legendás Nürburgring Nordschleife […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom