Fél évszázad motokrossz-legendáit ünnepli a Honda

Az idei év nemcsak az új, 2023-as CRF450R bemutatkozása okán fontos mérföldkő a Honda történetében, hanem azért is, mert pontosan 50 éve gördült le a gyártósorról a japán vállalat első krosszmotorja, melyet nem versenycsapatoknak, hanem magánvásárlóknak készített. Azóta számtalan CR, illetve CRF típuskóddal jelölt off-road modellt dobott piacra a márka, s bizony egytől egyig a teljesítmény és a kimagasló terepképesség szinonimájaként írták meg magukat a történelemkönyvekbe. Lássuk, melyek voltak közülük a legfontosabbak, s miért!

Honda CR250M Elsinore

Győzelem vasárnap, lazulás hétfőn

A CR250M Elsinore abban az időszakban érkezett az amerikai és európai piacra, mikor elkezdett igazán komollyá válni a verseny a piaci szereplők között, és a vásárlók részéről is megnövekedett az érdeklődés a hasonló gépek iránt. Ez volt a Honda első teljesen saját tervezésű, kétütemű, sorozatgyártású MX-gépe, és felhasználóbarát mivoltának, kimagasló minőségének, valamint megbízhatóságának köszönhetően azonnali sikert aratott. Népszerűségét tovább növelte, hogy a reklámfilm főszerepére Steve McQueent kérték fel a Honda illetékesei.

A mindössze 104 kg-os modell a kaliforniai Elsinore tó partján rendezett Elsinore Grand Prix versenyekről kapta nevét, s a korszak egyik legfejlettebb motokrosszgépének számított. Ipszilonbölcsős acélváza 247,8 cm3-es, léghűtésű erőforrást ölelt körbe, kerekeit elöl-hátul dobfékek lassították, az úttartásról és a menetkomfortról pedig első teleszkópvilla, illetve kétoldali hátsó rugóstag gondoskodott. Bemutatkozásával kezdetét vette a Honda MX-története…

1981 Honda CR250R

A folyadékhűtés és a Pro-Link himbarendszer bevezetése

A fejlődéstörténet egyik legjelentősebb állomása. A CR250M testvére, a CR250R a hetvenes évek mérnöki munkájának eredménye. A típuskód végére biggyesztett R betű az angol racing szóra utal, egyértelműen jelezve a vásárlóknak, hogy a márka első sorozatgyártású folyadékhűtésű krosszmotorját a versenypályán csiszolták tökélyre. Motorja kifejezetten hosszú löketű volt, hatékony hőcseréjéről pedig két radiátor gondoskodott. Az alumínium lengővilla és a külső tartályos, Pro-Link himbarendszerre ültetett központi hátsó rugóstag már a jövőt vetítette előre, akárcsak a merev acélváz és a kétkulcsos első-hátsó dobfék is.

Debütálását követően egy évvel, 1982-ben a Honda Racing Service Centre is újjászületett, méghozzá Honda Racing Corporation, azaz HRC néven. Az új formáció azóta motorsportgyőzelmek ezreit ünnepelhette, s máig ott szerepel a nemzeti és világbajnokságok élvonalában.

1985 Honda CR500R

Az ötszázasok aranykora

Az ikonikus CR500R levegőhűtésű motorral, s nem utolsó sorban 70 Nm-es forgatónyomatékkal  lépett színre 1984-ben, folyadékhűtésű változatát csak 1985-ben mutatta be a Honda. Bátran írhatjuk, hogy ez volt a krosszmotorok aranykora, maga a CR500R pedig mára igazi legendává vált, nem csoda, hogy a 2023-as CRF450R 50th Anniversary grafikájának készítőit is ez a modell inspirálta. Elsőrangú futóművét és – gyorsasági motorokat megszégyenítő – teljesítményét csak a legkeményebb, legtapasztaltabb pilóták voltak képesek igazán kihasználni.

1997 Honda CR250R

Kitört a forradalom

Az idők folyamán nemcsak az erőforrásokat fejlesztették, illetve a teljesítményt és a forgatónyomatékot növelték a Honda mérnökei, hanem a vázakra is nagy hangsúlyt fektettek, így született meg az első alumíniumvázas sorozatgyártású motokrosszgép. A hagyományos acél csőszerkezet helyét dupla hídváz vette át, a futóművet a Showa gyártotta, s előre-hátra tárcsafékeket szereltek. Kétségtelenül ez a típus volt a kilencvenes évek egyik legnagyobb hatású motorkerékpárja – a CRF250R kirobbantotta technikai forradalom hatásai máig érezhetőek.

2002 Honda CRF450R

A csúcskategória teljesítménye 250-es méretben

Az első generációs 450-esekkel új küldetést indított útjára a Honda, hiszen ezek az ultramodern, négyütemű gépek a CR250R-t hivatottak leváltani. A váz fejlesztésénél a 250-esét vették alapul, így igazán karcsú és kis tömegű modellek születtek, melyeket elképesztő erővel tolt előre a 449 cm3-es, kifinomult, nagy fordulatszám-tartományban használható motor, ami éppoly izmos volt, mint kétütemű testvére, ámde jóval kiszámíthatóbban viselkedett. A CRF450R gyorsabb volt, és könnyebb. A motokrossz-pilóták álma.

2009 Honda CRF450R

Még egy csipetnyi technológia

A CRF450R már az első években tarolt a vásárlók körében, fejlesztése azonban nem torpant meg, sőt az új, 50 mm-es fojtószeleppel és 12 furatos befecskendezőfejjel társított injektor bevezetésével tovább nőtt népszerűsége. A tulajdonosok szabadon használhatták a HRC csapat által kidolgozott PGM-FI-beállító eszközt, amellyel maguk szabályozhatták az üzemanyag-befecskendezést és a gyújtástérképet, éppúgy, mint a versenypilóták. Emellett optimalizálták a motorkonstrukciót, valamint a vázat és a futóművet is, így még kompaktabb gép jöhetett létre, melynek előrébb és alacsonyabbra került tömegközéppontja. A 48 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópvillát és a kis méretű központi hátsó rugóstagot a Kayaba szállította.

2017 Honda CRF450R

Vadonatúj konstrukció egyenesen a versenypályára

Az újítások ezúttal is a Honda motorsportban szerzett tapasztalatain alapultak, csak úgy, mint maga az „Absolute holeshot!” filozófia, ami az új CRF450R teljes fejlesztési folyamatát meghatározta. Európa kedvenc csúcskategóriás MX-gépe vadonatúj, magas fordulaton is roppant erős motort, valamint teljesen új vázat és futóművet kapott, így tovább fokozták gyorsaságát, tapadását és irányíthatóságát. Az önindító 2018-ban lett alapfelszereltség, míg 2019-ben a HRC-fejlesztésű, nagyobb teljesítményt és forgatónyomatékot szavatoló hengerfej és a HRC-rajtelektronika jelentett újdonságot. További érdekesség, hogy erőleadását 2020-tól a hátsó kerék tapadásáról gondoskodó, háromállású Honda Állítható Nyomatékszabályozó (HSTC) tartotta kordában.

2022 Honda CRF450R 50th Anniversary

Ünnep a sikerekre építkezve

A Honda szakemberei nem ismernek fáradtságot. Tavaly a kerekeket és a motorkonstrukciót leszámítva tulajdonképpen mindent átdolgoztak, hogy a sorozatgyártásúa lehető legközelebb álljon Tim Gajser 2019-es MX GP-győztes CRF450RW-jéhez. A közkedvelt versenyző és a HRC 2020-ban is megszerezte a trófeát, mi több 2021-ben is a dobogón végzett.

A finomítgatás folyamata 2022-ben sem állt le, így a 2023-as CRF450R a legújabb HRC-frissítésekkel lőhet ki a rajtgépből. Méghozzá gyorsan… elképesztően gyorsan…  Az idei év az ünneplésről szól, 50 éve mutatkozott be ugyanis a CR250M Elsinore. A korlátozott példányszámban készülő CRF450R 50th Anniversary a nagynevű ős és a Honda motorsport-sikerei előtt tiszteleg, s a hagyományokhoz hűen igazi versenymotor, amit bárki megvásárolhat.

Kapcsolódó cikkek

GP versenyzőktől, versenyzőkről (hírek és nyilatkozatok) Moto GP Motor

Pedrosa elárulta a Ducati fő erejét

A 2022-es szezonban a Ducati mindent megnyert a MotoGP-ben, amit lehetett: az egyéni, a csapat- és a gyártói világbajnoki címet is elhódította. Az kétségtelen, hogy az olasz gyártó  a többi fölé nőtt az utóbbi években, és ezúttal a Yamaha és Fabio Quartararo sem tudott mit tenni Francesco Bagnaia második féléves hajrájával. A KTM fejlesztő- és […]

Olvass tovább
Férfi szemmel Motor Teszt

Suzuki V-Strom 650 XT (2021) – Túrára termett

A Suzuki V-Strom 650 XT vitathatatlanul egy olyan motorkerékpár, amelyre szükségünk lesz, akár a városban van dolgunk, akár huzamosabban autópályán haladnánk vagy egy felfedezetlen ösvényt hódítanánk meg. Ez a kalandmotor kategóriába sorolt gép (amely véleményem szerint nem igazán kalandmotor) rengeteg mindennel fel van szerelve, hogy túlélje a váratlan helyzeteket és elviselje még az áldatlan szituációkat […]

Olvass tovább
Motor Női szemmel

Suzuki V-Strom 650XT (2021) – Szlovák túra egy egyszerű, de nagyszerű motoron

A Suzuki V-STROM 650XT 2021-es változatát egy több napos túrán volt alkalmunk tesztelni. Szlovákiába utaztunk szeptember végén, és bejártuk a Tátra nagy részét. Három nap és ezer kilométer alatt mindenféle időjárással, útviszonnyal találkoztunk. Színes körülmények között tesztelhettük tehát a Suzuki kisebb köbcentis túramotorját. Ádám cikkében olvashattok a bővebb technikai részletekről, ha pedig a nagytesóra, az […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom