Ez a teszt több szempontból is különleges a számomra. Ennek az egyik oka, hogy olyan motorról lesz szó, amiből sokat látni a pályanapokon és az utcán is. A másik, hogy ez a gép a sajátom.
Az elfogultságot félretéve, összeszedtem a szupersport motor jó és rossz tulajdonságait. Konkrétan egy Honda CBR 600RR-ről lesz szó, annak is a 2007-es verziójáról, azaz a PC40-ről . Sokan ezt az időszakot tartják a sportmotorozás csúcsának, az állításban sok az igazság. Ezt a korszakot az jellemezte, hogy nincs a motoron blokkolás és kerék-kipörgésgátló és még nem tűntek fel a különböző motormódok. Azaz az elektronikából, minimális található a fedélzeten. Ami elérhető: az a nyers erő. Talán ezért is mondják sokan, hogy “ilyen géppel kell megtanulni motorozni”.
Ez a kétkerekű gyárilag 118 lóerős, ami azt jelenti, hogy a teljesítménye – ha csak kicsivel is – de elmarad a konkurensektől (R6, ZX6-R, GSXR 600). Ez persze könnyen orvosolható. A tesztalany nincs teljesen gyári állapotban, ugyanis akad rajta pár átalakítás. A legfontosabb változtatás a Yoshimura kipufogó.
Sport motoros életérzés
A CBR 600RR ülés pozíciója tipikus szupersport: mélyen található a kormány. Ezt sokan nem szeretik, de ez leginkább szokás és felhasználás kérdése. Ha valaki napi 500 km-es távokat teljesítő túrákon vesz részt és a sebesség nem igazán érdekli, annak más motor javallott.
Sokan kritizálják a Honda futóművét, mert kicsit lágyabb, mint a konkurens modelleké. A meglátásom szerint ez inkább egy vélemény, mint valós tapasztalat. A legvalószínűbb forrása a futómű lágy „bélyegének”, hogy „a lágy futómű kifejezést” sokan olvasták néhány tesztben. Innen eredhet a mára általánossá vált vélekedés. A lágyságon könnyen lehet javítani, aki pályázásra használja, az szinte biztosan meg is teszi.
A meglátásom az, hogy egy kezemen meg tudom számolni, hogy hány ember tudja ezt a futóművet a határig elvinni. Aki emiatt bizonytalanodna el, hogy melyik motort válassza, az inkább próbálja ki. S ne az önjelölt szakértőket kérdezze, akik instán vagy tiktokon osztogatnak tanácsokat.
Fékek és társai
A fékekkel szerencsére eddig nem volt gondom, de pár változtatást én is tervezek. Aki viszont csak pályán szeretné használni, annak mindenképpen érdemes először erre a területre odafigyelnie. Ugyanis verseny körülmények között jóval nagyobb az igénybevétel és a melegedés.
Azt gondolom, hogy ez egy nagyon élvezhető motor és ahogy mondani szokták, tipikus Honda. Ennyi év után is minden jól működik rajta, a négyhengeres járása tökéletes, nincs zörgés és furcsa hangok. Persze a karbantartásra oda kell figyelni, főleg ha nagyobb a teljesítmény, de a technikai dolgoknál ez mindig így is volt/van. Aki pályanapokra vagy utcai élvezetes motorozásokra keres kétkerekűt, annak ez a típus tökéletes választás.
A Honda CBR 600 RR PC40 főbb műszaki adatai:
Motor: 599 köbcenti, soros, négyhengeres
Teljesítmény: 118 LE/66 Nm
Száraz tömeg: 186 kg
Végsebesség: 262 km/óra
Gyorsulás 0-ról 100 km/órára: 3,3 mp
Fogyasztás: 5,1 liter/100 km
Írta: Hencze Erik