Hogyan spórolhatunk motorkerékpár-vásárláskor?

Mindenki szeretne mielőbb hozzájutni álmai motorkerékpárjához, ám a rendkívül magas árak és a kínálat szűkössége gyakran megnehezíti, hogy azonnal megvalósítsuk az elképzeléseinket. Mit tehetünk hát, hogy a lehető legtöbbet és a legjobbat kapjuk a pénzünkért a motorkerékpár-piacon? Melyik évszakban érdemes motort venni? Olvassa el tippjeinket és trükkjeinket, melyek hasznosak lehetnek, ha fontos Önnek, hogy valóban jó vételt csináljon.

Autót bátran használhatunk egész évben anélkül, hogy aggódnunk kellene a változó időjárási viszonyok és az ebből fakadó nehézségek miatt. Ugyanez azonban nem igaz a motorkerékpárokra – télen ugyanis ezek a járművek a világ nagy részén pihennek. A vásárlóknak ezt az időszakot kell kihasználniuk, ugyanis a szezonon kívül meghirdetett motorkerékpárok általában olcsóbbak.

Yamaha T-Max

„A használtmotor-kínálat többnyire tavasszal a legnagyobb. A motorozási szezon kezdete azonban egyértelműen az árak emelkedésével jár, így azok, akik abban bíznak, hogy pénzt takaríthatnak meg, inkább késő ősszel vagy kora télen böngésszék a választékot” – mondja. Matas Buzelis, a motorkerékpárok (és egyéb járművek) előtörténetének ellenőrzésével foglalkozó carVertical cég kommunikációs vezetője.

M. Buzelis kihangsúlyozza, hogy egy használt motorkerékpár átlagára októbertől februárig a legalacsonyabb. A motorkerékpár-árak ezzel szemben március elején elkezdenek emelkedni, és májusra elérik a csúcsot.

Új motor helyett vegyen használtat

A motorkerékpár-gyártók az elmúlt néhány évben ugyanazokkal a problémákkal szembesültek, mint a személygépkocsikat előállító vállalatok. Az ellátási láncot érintő nehézségek, valamint az alkatrészhiányok megemelték az árakat és megnövelték a szállítási időt. Van azonban egy másik érv is amellett, hogy miért érdemes használt járművet vásárolni – túl azon, hogy eleve pénzt takaríthatunk meg, elkerülhető a járművek drasztikus értékcsökkenése is.

KTM 1290 Superduke R

A járműtörténeti platformon ellenőrzött motorkerékpárok átlagos életkora 10,7 év. Ebből arra is következtethetünk, hogy azok, akik először vásárolnak motort, inkább használt járművet választanak egy vadonatúj helyett.

Egyes tanulmányok szerint a motorkerékpárok értékcsökkenése az utakon megtett első néhány évben következik be. A későbbiekben az amortizáció mértéke fokozatosan csökken. Így ha használt motort vásárol, pár évvel később lényegesen kisebb veszteséggel értékesítheti majd a járművet.

Az új motorok esetében annak is nagyobb a valószínűsége, hogy gyártási vagy tervezési hibák merülnek fel – a régebbi, már használt motoroknál ezek a problémák jellemzően már megoldódtak (de legalábbis ismertek a tulajdonos előtt).

Bár egy használt motorkerékpár vásárlása remek megtakarítási lehetőség, természetesen jelentős kockázattal is jár.

Alkudhat az árból, ha ellenőrizte a jármű sérüléseit és futásteljesítményét

Csakúgy, mint a használt autók esetében, a használt motorkerékpárok piacán is adódnak szép számmal átláthatósági problémák. Az eladók gyakran úgy próbálják maximalizálni a profitjukat, hogy eltitkolják az eladásra kínált járművek rejtett hibáit, sérüléseit, esetleg manipulálják a kilométer-számlálót.

A motorkerékpár-történeti jelentések adatai alapján a platformon ellenőrzött motorkerékpárok 50,38%-ánál derülnek ki balesetre utaló sérülések. A kárrekordot a Yamaha motorkerékpárok tartják, míg a legmagasabb becsült javítási költség, átlagosan 9315 euró, a Triumph motorkerékpárokra jellemző.

Az ellenőrzött motorok 16,7%-a hamisított futásteljesítménnyel van forgalomban. Ha megnézzük a használt motorkerékpár-hirdetéseket az interneten, azt látjuk, hogy a legtöbbjük esetében a futott kilométer 10 000-20 000 között van. A valóságban azonban a járművek által ténylegesen megtett távolság ennek tízszerese is lehet. Jelentős futásteljesítményű motorkerékpárt vezetni viszont kifejezetten veszélyes.

A vásárlóknak egyrészt biztonsági okok miatt kerülniük kell a sérült motorkerékpárokat – egy motor esetében egy egyszerű mechanikai meghibásodás is súlyos sérülést okozhat. Másrészt, ha Ön felhívja az eladó figyelmét azokra a problémákra, melyek a hirdetésből kimaradtak, lehetősége adódik jelentősen alkudni a meghirdetett árból.

BMW S1000XR

„Motorkerékpár-vásárláskor nagyon fontos, hogy bizonyítani tudjuk a kilométer-számláló manipulálását vagy a sérülések tényét. Az előzményjelentés beszerzése ehhez kiváló kiindulópont – így hozzájuthatunk a biztosítótársaságok és más források adataihoz, értesülünk a sérülésekről, a kilométeróra adatairól és egyéb hasznos információkról” – magyarázza Matas Buzelis.

Azt is fontos ellenőrizni, hogy a jármű nem lopott-e. A carVertical adatai szerint Ukrajnában, az Egyesült Királyságban, Lengyelországban, illetve Romániában a leggyakoribbak a motorkerékpár lopások.

A kinézett motor történetének feltárásán túl mindenképpen javasolt még vásárlás előtt elvinni a járművet műszaki ellenőrzésre is.

Kapcsolódó cikkek

Hírek Nagyvilág Race Verdák

Világpremier Párizsban: Julie Mehretu guruló műalkotása, a Le Mans-i 24-óráson is rajthoz álló BMW M Hybrid V8 versenyautó

+++ A BMW Art Cars kollekció huszadik guruló műalkotása a párizsi Pompidou központban ünnepelte világpremierjét +++ A New York-i művész, Julie Mehretu „performatív festményként” keltette életre a BMW M Hybrid V8 versenyautót +++ Le Mans-ban a BMW M WRT csapat a dél-afrikai Sheldon van der Linde, a holland Robin Frijns és a német René Rast […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról Verdák

A V4Grid nemzetközi konzorcium projektje támogatást nyert az Európai Interreg Central Europe programban

Az innovatív nemzetközi V4Grid projekt közel 2,4 millió eurós támogatást kapott az Interreg Central Europe programban. Ezt az ambiciózus kezdeményezést egy 11 partnerből álló konzorcium viszi véghez, amely különböző iparági szereplőket tömörít magába, úgy mint: energetika, autóipar, töltőberendezés gyártó, jog, szoftver fejlesztő, mesterséges intelligencia fejlesztő, akadémiai illetve K+F területek képviselői Csehországból, Lengyelországból, Magyarországról és Szlovákiából. […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról

Húszéves a BMW Group Magyarország

A BMW és MINI márkák hazai képviseletét ellátó, gyári tulajdonú leányvállalatot 2004 tavaszán alapították. Az elmúlt húsz évben az immár BMW Group Magyarország néven működő vállalat az értékesítés és vevőszolgálat terén csaknem töretlen növekedési pályán haladt, országos márkakereskedői és márkaszerviz hálózatot épített ki és szervesen beépült a pezsgő hazai kulturális életbe. A BMW Group leányvállalatként […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom