Honda CB500F teszt – Egyszerűen nagyszerű

A címben említett ötszázas géppel egy teljes hetet töltöttem együtt, mely idő során a világ legtermészetesebb dolgává vált a vezetése.
Minden sajátossága azt a célt szolgálja ugyanis, hogy fiatalok-idősek, kezdők-tapasztalt motorosok biztonságosan, könnyedén közlekedhessenek vele, téve mindezt a lehető legtöbb élménnyel fűszerezve.
Vegyük is sorra, hogy milyen tulajdonságok segítik a felhasználót mindebben!

Városra tervezve

Valljuk be, ez a Honda inkább termett városi használatra méretéből adódóan, mintsem egy több napos külföldi túrára dobozzal, utassal. Az előbbi célra pedig a kéthengeres, 500 köbcentis blokk az egyik legjobb választás.

Könnyen kezelhető, nagyon agilis, pehely súlyából adódóan elég egy pici mozdulat, és már irányt is váltottunk. Mindemellett komfortos is, egyenes háttal tudunk ülni a nyeregben, így nemcsak rövid távon kényelmes az utazás. Futóműve pont elég puha ahhoz, hogy tökéletes érzést nyújtson Budapest kátyúkkal teli utcáin is. Az úthibák mintha ott se lettek volna, úgy suhantam át rajtuk – amennyiben ingázásra használjuk a motort, ennek a tulajdonságának nagyon hálásak leszünk a mindennapokan.

Biztonságérzetet ad számunkra az a tudat, hogy amikor a hektikus délutáni csúcsforgalomban hazafelé igyekvő autók tükörbenézés nélkül hajtanak ki elénk, mi meg tudunk állni: ehhez nyújt tökéletes segítséget az ABS-es Nissin első fék, melyből ráadásul rögtön kettőt találhatunk a CB500F-en. Ezt a dupla féktárcsás újítást – mely kategóriájában páratlan – az idei, 2022-es modellnél vezették be a japán mérnökök, mely elődeihez képest megnövelt fékerőt biztosít.

Felmerül a kérdés, hogy vajon csak a városban állja meg a helyét ez a motor? Nos, tapasztalatom szerint rövidebb túrákra sem rossz választás a kis CB. Egy jó pilótával a nyeregben akár a “nagyok” tempóját is tartani tudja, és a 160 km/h feletti végsebesség is arról árulkodik, hogy nem fogunk lemaradni vele a német autópályákon kívül sehol. Szerpentines, technikás részeken még előnyre is szert tehetünk a kisebb tömeg és a nagyfokú mozgékonyság miatt.
Hosszú távon is kényelmes üléspozíciójával és az általa biztosított élménnyel pedig szinte kéri, hogy ne a legrövidebb útvonalat válasszuk, akár munkába, vagy bármely más útra indulunk.

Ráleltünk a tökéletes „kezdőmotorra”?

Arról, hogy mi számít kezdőmotornak, megoszlanak a vélemények: sokak szerint akár egy mindenféle elektronikával ellátott ezres is megfelelő választás lehet. Azonban a szamárlétrát nem árt végigjárni, és egy olyan motorral megtanulni az alapokat, mint amilyen ez a CB500F. A gyártónak is hasonló ötlete lehetett ezzel a paripával kapcsolatban: nem véletlen éppen 35kW teljesítményű, ugyanis ez pont a felső határa az A2 kategóriás jogosítványnak.
Alacsony tömege, széles kormánya – a teljesség igénye nélkül – könnyedén irányíthatóvá teszi, így egyszerűen megtanulható vele a motorkezelés minden fortélya.

Az első nem várt pozitív élményem a motorral kapcsolatban az volt, hogy mennyire könnyű a kuplungot behúzni. Ez jelentősen hozzájárul ahhoz, hogy a vezetésről, és az útról ne vonja el semmi a figyelmünket. Nincs is annál kellemetlenebb, amikor egy szezon eleji hosszabb út során már nem bírjuk behúzni a kuplungkart… Ennek a problémának lehetőséget sem adtak a Honda mérnökei, ugyanis tudatosan fejlesztettek ki egy olyan csúszókuplungot, mely segítségével 45%-kal kevesebb energia szükséges a kuplungkar behúzásához.

A fokozatkijelző szintén megkönnyíti a vezető dolgát, elég csak rápillantani ha kétségünk támad hányas fokozatban vagyunk éppen. E mellett a kijelzőn láthatjuk azt is – ha szeretnénk vezetési tanácsokat kapni motorunktól -, hogy már ideje lenne feljebb váltanunk.

Kipróbáltam azt is, hogy ha már „kezdőmotor”, akkor mennyire könnyű egy bójákkal tűzdelt rutinpályán kanyarogni a CB500F-fel. A kezdeti nehézségek legyőzése és a motor megismerése után ez a feladat is könnyen ment, nézzétek meg erről rövid videonkat.

Mivel a CB500F esetében nem száz fölötti lóerőről beszélünk, így a gázmarkolattal is bátrabban bánhatunk, tudván, hogy urai vagyunk teljes mértékben a motornak. Minden fordulatszám-tartományban kapunk bőven nyomatékot, azonban a gyorsabb előzések érdekében nem árt, ha egy-két sebességgel visszakapcsolunk. Fölösleges elektronikával nem vértezték fel a motort a japánok, így biztosak lehetünk abban, hogy meg fogunk tanulni rendesen motorozni a CB500F-el, és nem a gép végzi el helyettünk a munka oroszlánrészét.
Ha a motor műszaki sajátosságairól többet szeretnétek megtudni, olvassátok el Ádám cikkét is, ahol ezen felül még egy rövid piaci összehasonlítást is olvashattok.

Alacsony fenntartási költségek

Az infláció és a benzinár emelkedésének korában központi kérdés sokak számára a fogyasztás, illetve a szervizköltségek. Nos, ezzel a motorral megütöttük a főnyereményt, amennyiben olcsón, gyorsan szeretnénk eljutni A-ból B-be, mely közben élményeket is gyűjtünk.

A kijelzőn nemcsak az átlagfogyasztást láthatjuk, hanem át is válthatunk a pillanatnyi fogyasztás megjelenítésére. Én ezt a funkciót nagyon élveztem, folyton nézegettem éppen mennyit „eszik” a Honda. Számomra nagyon meglepő értékek jelentek meg a kijelzőn:
Városi tempónál 1,5-2 literrel számolhatunk folyamatos haladás esetén (tehát nyilván nem egy zsúfolt budapesti utcán, hétfő reggel). Az országútra kiérve, 90-es sebességnél is mindössze három liter körüli fogyasztást tapasztaltam, mely 130-ra gyorsítva sem ment öt liter fölé.
Az együtt töltött hét végeztével kiszámoltam az átlagot is, melyben jó teszthez méltóan szerepelt mindenféle stílusú, sebességű motorozás: 3.7 litert fogyasztott száz kilométeren a CB500F.

Azonban nemcsak a fentebbi tulajdonsága az, ami pénztárca baráttá teszi ezt a motort: minden kopó alkatrészéhez is jóval barátibb áron lehet hozzájutni. Gondoljunk csak bele, mennyit költünk hatszázas vagy ezres motorunkra: ezeken a költségeken évente jópár tank benzin árát meg lehet spórolni.

Női szemmel

Rendkívül fontosnak tartom azt, hogy olyan motort válasszunk, melyre minden alkalommal elégedetten visszapillantunk, amikor egy parkolóban vagy a garázsunkban hagyjuk. A külső szubjektív dolog ugyan, azonban a CB500F formavilága legtöbbünk figyelmét felkelti.
Az streetfighteres, darázsszerű kinézet a nagymotorokat idézi és agresszív külsőt kölcsönöz az ötszázasunknak. Az apróbb részleteiben is könnyedén elmerülhetünk: személyes kedvenceim a hátsó légterelő, a rejtett utaskapaszkodó és a tank oldalán található széles légbeömlők.

Összességében elmondható az, hogy valóban mindenki számára, mindenféle útra megfelelő választás lehet ez a motor, mely a praktikussággal nemcsak a hatalmas élményt ötvözi, hanem még a látvány is gyönyörködtet.

Írta: Ági

Kapcsolódó cikkek

Motor Utcán

Friss, új színváltozatokkal érkezik a KTM 2023-as street termékcsaládja

A KTM minden eddiginél gyorsabb street motorkerékpárokkal robog az új évbe, amelyek a közúti gépek teljes spektrumát lefedik, minden motorost és motorozási stílust. A KTM a belépőknél a kicsi, de hatalmas KTM 125 DUKE és a KTM 390 DUKE Naked gépeket vonultatja fel. Ezek mellett a lenyűgöző, új generációs Supersport gépek állnak a palettán: a […]

Olvass tovább
Hírek Motor Nagyvilág Utcán

Az új Yamaha XSR700 Legacy és XSR125

Ami mindenkinek tetszik, az senkinek sem tetszik igazán – szól a nagy bölcsesség. Ezzel nyilván a Yamaha is tisztában van, de azért a Sport Heritage modellcsaládjával megpróbálkozik a (szinte) lehetetlennel, nevezetesen, hogy férfiakat és nőket, fiatalokat és idősebbeket egyaránt magához csábítson. Az újdonságokat elnézve megértjük, mitől is a nagy önbizalom. Arany és ezüst egyszerre? Veszélyes […]

Olvass tovább
Motor Motorsport

Jövőre a gyári BMW-csapatban versenyez Kovács Bálint az IDM-ben

Újabb, nem akármilyen lépcsőfokot teljesít Kovács Bálint, a H-Moto Team versenyzője, aki Talmácsi Gábor óta az első magyar motorosként kap gyári szerződést. A 21 éves sportolót jövőre az IDM-ben láthatjuk viszont az elmúlt évek sikercsapatában, az Alpha BMW-ben, mely a legnagyobb gyári csapat a német bajnokságban. Bálint mind a hét bajnoki futamon rajthoz áll 2023-ban […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom