
Egy igazi hagyományőrző darab, ami hosszú idő után visszatért a piacra és ezzel a Honda egy tacskónyi szórakozást csempészett a mindennapjainkba. Az ST125 Dax minden tekintetben az 1969-es évek stílusjegyeit viseli, de a hitelesség alatt a motor, a váz és az ergonómia a 2023-as év normáit hozza el nekünk. Hatalmas szórakozás, egyszerűen használható és teljesen egyedi a megjelenése a múltból visszatért régi társunknak.
A tacskó visszatér
A hétköznapi forgalom csapdáiból vidáman kifelé száguldó és mégis 41 évnyi Európai nélkülözés után a Honda ST125 Dax méltó módon csatlakozik a minimotor kínálathoz a Monkey (a cikkért kattints ide) és az MSX125 Gromhoz. Robusztus, autentikus és egyszerű vezetési élményt kínál. Kis kedvencünknek préselt acélváza van és 31 mm-es USD-villák gondoskodnak arról, hogy a 12 hüvelykes kerekek a legjobb visszajelzéseket adják az útról a gazdinak.
Léghűtéses SOHC kétszelepes motorral szerelték, ehhez társítottak egy négyfokozatú centrifugális tengelykapcsolót, ami igen nagy élményt ad a mi kis tacskónk hátán. A fokozatok hosszúak, szinte hihetetlen sokáig ki lehet bennük engedni, 4. sebesség mondhatnám nem is hiányzott a városban. Teljes könnyedséggel lehetett lavírozni az álló kocsisorok között, nem okozott semmilyen problémát terelgetni ezt az igen csak alacsony, mindösszesen 775mm ülésmagassággal megáldott kistacskót. Teljes LED-es világítás, LCD-kijelző és kapaszkodósín is található az alap specifikációban, na és persze az összetéveszthetetlen DAX- stílus, melynek olyan időtlen vonzereje van, amit egyetlen adatlap sem képes visszaadni, mindenképpen meg kell tapasztalnunk.
A kutyus és a többiek
Szinte hihetetlen mennyi örömöt és mókát sikerült belepréselni ezekbe a zsebnyi mini motorokba, melyek minden korosztályt magukkal ragadnak első pillantásra. Ha kíváncsiak vagytok Ági milyen mókába keveredett a DAX-szal, kattintsatok ide.
A Monkey az 1970-es évekre emlékeztet, miközben abszolút modern, kompakt és igazi élmény motorozni vele a városban. Az MSX125 Grom egy teljesen más, testre szabhatóbb stílust képvisel, de láthattuk már paddockokban is mint kisegítő, szállító jármű. A Dax pedig teljes mértékben a 60-as évekbe kalauzol el minket, tökéletesen autentikus megjelenésével. Teljesen nosztalgikus hangulat fogott el már a Monkey esetében, hiszen egy nagyon hasonló kismotor nyergében kezdtem meg pályafutásom, de mondhatom a Dax is hasonló hatással volt rám. Ikonikus T-alakú vázával, hatalmas párnaszerű nyergével és magas kormányával igazán vonzóvá válik egy olyan célközönség számára, akik valaha mentek hasonló motorral, vagy esetleg volt nekik. A fiatalabb korosztályt pedig a neoretro külső, melyről nehéz levenni a tekintetünket.
Tiszta móka ez a tacskóka
Egyedi, egyszerű, könnyen irányítható, hatalmas élmény, ez mind a Honda Dax és talán még picit több is. A vaskos acélvázra szerelték az 5,6 literes tankot, ami bőven elég, hiszen a mi kis tacskónk, mindösszesen 1,5 liter üzemanyagot szürcsöl el 100 kilométer alatt, ami valljuk be úgy, hogy rendesen kapaszkodtam a nem éppen pici fülébe nagyon szerény teljesítmény. A 12-es kerekekre szerelt vaskos gumik, 31 mm-es USD első villák és a hátsó iker lengéscsillapítók igen könnyű és dinamikus motorozást tesznek lehetővé nekünk. A megállásban elöl és hátul is hidraulikus tárcsák segítenek, elöl ABS-szel karöltve. A robosztus, de egyben üzemanyag-hatékony 124 köbcentis SOHC kétszelepes motor 6,9 kW teljesítménye lineáris és a 11 Nm nyomatékot szép egyenletesen képes leadni. Mondhatni mókás megoldással, egy centrifugális tengelykapcsolóval kezeljük a négy áttétel közötti váltást, így nincs is szükségünk kuplungkarra, amit azért bőszen keresgéltem menet közben. Az éjszakai városban is igen csak feltűnő jelenség a mi kis „sausage dog”-unk, mivel LED lámpákkal szerelték elöl is és hátul is, amivel jól lehetett látni még városon kívül is, ahol nem volt közvilágítás. A közlendőket egy LCD műszeregységről tudjuk leolvasni, amit a nappali fényben is tökéletesen láttam, bár a sebességen, üzemanyagszinten, megtett és vagy trip kilométeren kívül mást nem tudunk csekkolni rajta. Ennek ellenére ez egy tökéletesen összerakott és nagyon jól működő motor, városi kiscirkálónak az egyik legjobb választás lehet.
További képekért kattints ide!
Ádám
- Motor
Furat × löket (mm) | 50,0 x 63,1 mm |
Keverékképzés | PGM-FI elektronikus befecskendezés |
Kompresszióviszony | 10,0 : 1 |
CO2-kibocsátás (g/km) | 35 g/km |
Összlökettérfogat (cm3) | 124 |
Motortípus | Léghűtésű, négyütemű, kétszelepes, SOHC-vezérlésű |
Teljesítmény | 6,9 kW / 6750 ford./perc |
Forgatónyomaték | 11 Nm / 5500 ford./perc |
Olajmennyiség (liter) | 1,1 liter |
Indítás | Elektromos |
- Méretek és Tömeg
Akkumulátor típusa és kapacitása | 12V 3,5Ah |
Villaszög | 25° |
Méretek (HxSzxM) (mm) | 1710 x 755 x 1030 mm |
Alváztípus | Acél gerincváz |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 5,6 liter |
Üzemanyag fogyasztás (l/100 km) | 1,5 l/100km |
Szabad hasmagasság (mm) | 175 mm |
Saját tömeg (kg) | 107 kg |
Ülésmagasság (mm) | 775 mm |
Utánfutás (mm) | 82 mm |
Tengelytáv (mm) | 1200 mm |
- Erőátvitel
Tengelykapcsoló felépítése | Olajfürdős, többtárcsás, automatikus, röpsúlyos tengelykapcsolóval |
Végáttétel | Lánc |
Sebességváltó | 4 fokozat |
- Kerekek
ABS rendszer | Egycsatornás |
Első fék | 220 mm átmérőjű hidraulikus tárcsa, IMU alapú ABS-szel |
Hátsó fék | 190 mm átmérőjű hidraulikus tárcsa |
Első felfüggesztés | Teleszkópvilla 100 mm-es rugóúttal |
Hátsó felfüggesztés | Kétoldali rugóstag 102 mm-es rugóúttal |
Első abroncs | 120/70-12M/C 51L |
Hátsó abroncs | 130/70-12M/C 56L |
Felni elöl | Tízküllős öntött alumínium felni |
Felni hátul | Tízküllős öntött alumínium felni |