Hyundai Kona N teszt-Harapós Crossover

A Hyundai az I30 N-el megmutatta, hogy mennyire ütős sportverdát tud alkotni, és ezt a forgatókönyvet használták fel a Kona N tervezésekor is. A Koreai márka crossovere igazi élményautó lett, ami a mindennapokban is használható maradt.

Nagyon bele jött a sportmodellek építésébe a Hyundai, az I30 és I20 után itt a Kona N. A kompakt méretű szabadidő autó az egyik legsokoldalúbb modell a koreai márka kínálatában, hiszen kapható belőle benzines és dízel, valamint elektromos és hibrid hajtású is. A kínálatot mostantól a Kona N koronázza meg, amiből nem hagytak kis semmit ahhoz, hogy igazán élvezhető sportverda legyen belőle.

Beleadtak mindent

A Kona formáját lehet szeretni vagy nem szeretni, de az biztos, hogy karakteres a külseje, amit az osztott fényszórók és a több szinten elhelyezkedő hátsó lámpák határoznak meg. A Hyundai nem rég felfrissítette a modellt, aminek során egy kicsivel áramvonalasabb lett, szűkebbre szabott fényeket kapott. A kínálat újdonsága a sportos stílusú N-Line változatt, amihez az 1,6 literes turbós benzinmotor teljesítménye 198 lóerő, hétfokozatú duplakuplungos váltója mellé összkerék hajtás is kérhető.

A Hyundai ezzel le is tudhatta volna a sportmodellt, de nem elégedtek meg ennyivel, és az I30N-től származó műszaki tartalommal töltötték fel az autót. A Kona N-nek a külsejét is feltűnőbbé tették a piros betétekkel, a 19 colos kerekek mögül kivillanó piros féknyergekkel, a versenyautók zárófényét idéző háromszög alakú féklámpával valamit a méretes kipufogó végekkel, amelyek nem csak dísznek vannak rajta. A motortérben ugyan az a kétliteres, turbós benzinmotor dolgozik, mint az I30 N-ben, annak 280 LE teljesítményével, de míg az I30-nál új opciónak számít a nyolcfokozatú, olajfürdős duplakuplungos váltó a Konaban ez mindenképpen széria.

Paraméterezhető élmények

Sportosra szabták a Kona belső terét is, ahol az I30 N-ből lehet ismerős a sportkormány, a rajta levő gyorsgombokkal, a jobb oldaltartású üléseket pedig a szövet helyett lehet velúr kárpíttal is kérni. A műszerek számalapját többféle grafikával lekérhetjük, széria a head-up display és a 10,25 colos érintőképernyő, ahol minden részletet tudunk állítani az autó paraméterein.
A motor, a kormányzás, a lengéscsillapítás és a váltó működését is háromféle beállításból választhatjuk ki, még a kipufogó hangot is lehet szabályozni.

A további menüpontokban pedig a versenyautók világát idéző részletes telemetriát kapunk g-szenzorral, köridőmérővel, az adatok nagy részét pedig a kormánykerék mögötti kijelzőre is lekérhetjük, ami még komolyabb sportautókban sem szokott ennyire részletes lenni.
Nagy várakozásokkal indíthatjuk tehát a Kona N motorját, és a Hyundai sportverdája nem okot csalódást. A motor harapós, őszintén húz, a nyomatékát széles tartományban adja le, nyolcfokozatú váltója pedig mindig a megfelelő fokozatot húzza be ahhoz, hogy folyamatos legyen az élmény.

A kormányon levő jókora N-es gombokkal azonnal elérhetjük kedvenc beállításainkat, a piros gomb pedig arra szolgál, hogy 20 másodpercre megkapjuk a motor és a váltó maximum teljesítményét, ezt inkább forgalomtól elzárt részeken érdemes próbálgatni. A magas építése ellenére a Kona N biztosan fekszik az úton, és bár csak az első kerekek hajtottak, a szériában adott önzáró differenciál gondoskodik róla, hogy kanyarból kigyorsításkor is minél jobb legyen a tapadás.

Az autóban rajtautomatika is kapcsolható, amivel 6,4-ről 5,5 másodpercre szoríthatjuk le nulláról százra gyorsuláshoz szükséges időt. A Hyundai élményautója ugyanakkor a mindennapokban is használható, elfogadható méretű csomagtartójával, és hátsó térkínálattal, az adaptív legngéscsillapítsának köszönhetően nem kell állandóan feszes rugózással pattognunk, és a kormányzást is vehetjük könnyebbre a városi manőverezéshez.

A kétliteres benzin motornak mindig meg van a étvágya nyugodt tempóban is 8-9 litert fogyaszt, várósban inkább 12 liter a jellemző, egy kanyargós országúton pedig ennél is lehet a ha mindent beleadunk. Persze erre született a Kona N, és hozzá foghatót máshol nem is kapunk: a Puma ST nagy élmény, és olcsóbb is, de teljesítménye más liga, míg a 300 lóerős T-Roc R és a Formentor már öszkerékhajtásos, és jóval drágább is. A Kona N legnagyobb riválisa házon belül található: Fastback karosszériával is készülő i30 N ugyanezzel a technikával egy kicsit kevesebbe kerül.

Ny Cs

Kapcsolódó cikkek

SsangYong Rexton Premium 4WD teszt-Jámbor óriás

Nem sokkal a Tivoli Grand után a márka zászlóshajója, a Rexton is nálunk járt egy teszthét erejéig, így árnyalt képet kaphattunk, mire is képes a koreai gyártó. Talán nem túlzás azt állítani, hogy Rexton maga a SsangYong. Igen, vannak régebbi modellek, mint a Korando, amelyet, már a ’80-as években is gyártottak vagy a Musso pick-up, […]

Olvass tovább

Itthon is megkezdődött a Mercedes-Benz EQS SUV értékesítése

Az EQS SUV a Mercedes-Benz első teljesen elektromos hajtású luxus-SUV modellje, amelynek piacbevezetése most három változattal indul. Az EQS 450+ és az EQS 450 4MATIC 360, az EQS 580 4MATIC pedig 558 lóerőt kínál. A modell bruttó magyarországi alapára 51.686.000 forinttól indul, az álló helyzetből csupán 4,6 másodperc alatt 100 km/h-ra gyorsuló csúcsváltozat alapára pedig […]

Olvass tovább

Tizedik hely ide, megforgás oda, Verstappen győzni tudott

Nem okozott problémát a címvédőnek az ötödik soros rajt. Egy jó taktikával és gumikezeléssel meglepett mindenkit, és először nyert a Hungaroringen. A második helyre nagy hajrában Hamilton érkezett meg, míg a pole-ból induló Russell a harmadik, még dobogós helyet szerezte meg. Száraz pályás gumikon indult el a mezőny a 37-ik Magyar Nagydíjon, de lógott az […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom