KIA Ceed SW PHEV Platinum teszt-Aggodalmas mindenes

2018-ban mutatta be a KIA a nagysikerű Ceed harmadik generációját, melynek kombi verzióját plug-in hibrid hajtással is elérhetővé tette a gyártó. 2021-ben enyhe ráncfelvarrást kapott a modell, egy ilyen példány járt nálunk.

Elsőre talán fel sem tűnik facelift, a tervezők igazából csak az autó elejéhez nyúltak hozzá, a KIA logót a legújabbra cserélték, az alatta lévő hűtőnyílást átrajzolták plusz az első és hátsó lámpák is újak. Megkapta a legfrissebb vezetéstámogató rendszereket, a teljesen digitális műszeregységet és a központi kijelző is utolérte a kort.

Külső

Az autó formája, pláne ebben a Penta Metal-nek nevezett sötétszürke színben senkinél nem fog vérnyomás-emelkedést okozni, arra ott van a tényleg szívdöglesztő ProCeed. Klasszikus elsőkerekes kombi arányokkal rendelkezik a Ceed SW, sugárzik róla a kiszámíthatóság és a józanság, ez a mai crossoveres világban nagy előny. Mind hosszra (4605 mm), mind szélességre (1800 mm) a KIA az alsóközép-kategória közepére lő, az autó nem lóg ki a mezőnyből. Plug-in mivoltát elég jól leplezi, hátul egy kis PHEV felirat és a bal első sárvédőn a kis nyílás jelzi, hogy itt bizony többről van szó. A tesztnapok során örültem, hogy a töltőnyílás az autó elején található, hiszen így a bevásárlóközpontoknál is orral lehet beállni a parkolóhelyre, a kábelt nem kell az autó alá lökdösni és a vásárlás tartalmát is könnyű bedobni a csomagtartóba. Szerencsére a KIA mérnökei még ismerik az ablakot, nem csupa fém vesz körül minket, így elég jól ki lehet látni az autóból minden irányba és a tükrök is megfelelő méretűek.

Belső

A belső tér a külsővel harmonizál. Nem akar többnek látszani, mint ami, semmi csicsa, semmi kamu prémiumság, csak a jól átgondolt funkcionalitás. Az ülések jól formázottak, hosszabb távon is kényelmesek és mindkét ülés kapott deréktámaszt. A térkínálat rendben van, nem ér össze az elöl ülők válla és az extraként számolt panorámatető sem vesz el zavaróan sokat a fejtérből. Az erősen átlagos tengelytáv (2650 mm) miatt hátul is jól elférni, és ide is jár egy USB-csatlakozó és szellőző.

Számomra a kormány már egy picit nagynak érződött, bár nem sportautóról beszélünk, kisebbet is el tudnék képzelni a helyére. Sok gomb kapott helyet rajta, viszont a négy billenőkapcsolóra nem tudott ráállni igazán jól a kezem. Az ergonómia ezt kivéve példás, mindennek megvan a helye és KIA tartja magát ahhoz a Ceed esetében, hogy nem kell mindent az érintőképernyőre költöztetni. Bal kezünknél megtaláljuk szinte az összes vezetéstámogató rendszert, így egy gombnyomással kikapcsolhatjuk őket, ha szükséges. Középen a klímakonzol is gombokkal működik, a kormány- és ülésfűtés szintén dedikált gombokat kapott és ez így van jól. A klíma emellett kapott egy Driver Only funkciót is, használata esetén a vezető két szellőzőjén kívül máshol nem jön be levegő.

A középkonzol alján találjuk az indukciós telefontöltőt és kapunk két USB-t, egyet töltésre, egyet adatátvitelre és egy 12 voltos csatlakozót is. Elhúzható fedél alá rejtettek két pohártartót és az ajtózsebek is befogadnak nagyobb palackokat.

A kormány mögött már az új, 12,3”-os kijelzőt figyelhetjük, aminek egy hiányosságot tudok felróni: Sport módban mutathatná a fordulatszámot a gazdaságosság-jelző helyett. Tudom, egy hibridnél ez abszolút nem kulcsfontosságú a fordulatszám, de ha már pirosra vált ennyi talán beleférhetne. Ezen kívül nem lehet panaszunk, mindent mutat, amire szükségünk lehet.
A központi 10,25”-os kijelző mind képminőségre, mind gyorsaságra teljesen megfelelő volt, mutatja a legközelebbi elérhető töltőállomást és a tolatókamera képe is remek. Vezetéken tudja az Android Auto-t és az Apple CarPlay-t, ez ma már maradiságnak tűnhet, de így mindig stabil a működés, nem késik a navigáció és a beszélgetések sem csúsznak.

A praktikumra sem lehet panaszunk, a Ceed SW hozza azt, amiért a kombikat szeretni szoktuk, és amiért bízom benne, hogy még sokáig velünk lesznek. A Luxus csomag részeként a csomagtérajtó elektromosan nyílik, ami mögött hasáb alakú, jól pakolható teret kapunk. A zöldítés hátránya, hogy nincsenek padló alatti rekeszek és a pótkerékről is le kell mondanunk. Egy kis üreget azért kapunk, ebben elfér a két töltőkábel (piros pont a gyorstöltő KIA-s táskájáért) és az apróságok. Az ülések természetesen síkba hajthatók, így az ikeázásról sem kell lemondanunk.

Hajtáslánc, vezetés, segédletek

Az autót egy 1,6-os, 105 lóerős négyhengeres szívóbenzines és egy 60 lóerős villanymotor hajtja. Ezeket a számokat nem lehet összeadni, a rendszerteljesítmény 141 lóerő, ami nem is hangzik rosszul elsőre. Az autóban egy hatsebességes duplakuplungos váltó dolgozik. És ront el sok mindent, de erről később…
Az akkumulátor kapacitása 8,9 kWh, 50-60 kilométer közötti hatótávot ad ki, ami tisztességes szám, nagyon sok olyan élethelyzet van, ahol nem kell naponta tölteni autót és élvezhetjük a zöld rendszám nyújtotta előnyöket. Köztöltőről kevesebb, mint 3 óra alatt fel lehet tölteni, a legnagyobb töltési sebesség 3,3 kW.

Indításkor az autó nem használja a benzinmotort, ha szeretnék bekapcsolni, akkor az üzemmód-választót kell nyomkodnunk. Szinte észrevétlen a két mód közötti váltás, viszont jó plug-in módjára a Ceed próbálja addig használni a villanyt, ameddig csak lehet. Autópályán is, 120 km/h-s sebesség alatt képes lekapcsolni a benzinmotort és vitorlázni.  Ez a típusú 140 lóerő, Euro 6d-vel megfojtva, nem fog száguldozásra csábítani, viszont mind a hajtáslánc, mind a futómű jó társ a mindennapi közlekedésben és abban, hogy legalább az autóban ne stresszeljünk. Cserébe remek fogyasztással örvendeztet meg: a teszt során, három alkalommal töltve, a Giro lezárásaitól szenvedve és autópályán is meghajtva 4,8 literes fogyasztást kaptunk, ami a 43 literes tankkal számolva 700 km feletti hatótávot ad.

És akkor a váltó… Az autón, a többi hibriddel ellentétben, mind az álló helyzetből történő kigyorsítások, mind a visszaváltást igénylő szituációk kifogtak. Sem elektromos, sem hibrid módban az autó nem képes igazán megugrani, nem tudjuk kihasználni az erőt és például ezért nem érünk át egy zöld lámpán, ami nem tűnik nagy dolognak, de a piros lámpát senki nem szereti. Előfordult, hogy mozgásból indítva három másodperc telt el a gázpedál lenyomása és az autó megindulása között. Ennyi időbe került, mire a váltó eldöntötte, hogy melyik fokozatra is van szükség. Ez országúti előzésnél életveszélyes helyzeteket tud szülni, tapasztaltam. Villanyautóként sem tudjuk kihasználni a folyamatosan rendelkezésre álló nyomatékot, szinte megbicsaklik az autó és csak hosszas gondolkodás után indul el. Remélem, csak programozási hiba, nem pedig ilyennek tervezett.

A másik dolog, amit kritikával szeretnék illetni, azok a vezetési segédletek és már érthetjük a címben leírt aggodalmas jelzőt. Alapvetően pozitív dolognak tartom őket, mentette már meg az életemet a vészfék-asszisztens és az ütközés-megelőző. De a Ceed ezt már túlzásba viszi, mindenre csipog, pittyeg, bimbammol, akár álló helyzetben is. Mint az aggódó nagyi: „jaj, vannak a holtteredben, hiába indexelsz, be ne menj a sávba!” és a csipogás mellé még a kormányt is rezgeti; „figyelj, elindultak előtted, indulj el te is!”; „jaj, 20 méterrel hátrébb autók jönnek keresztirányból, belefékezek a tolatásodba, jó?” Nem, nem jó. Ha nem tudnék vezetni, csak jogosítványom lenne, valószínűleg örülnék is ennyi segítségnek, van, ki helyettem figyeljen és gondolkodjon. Így viszont a segédletek egy része vagy kikapcsolásra vagy figyelmen kívül hagyásra kerül és amikor tényleg szükség lenne rájuk, már nem töltik be a funkciójukat.

Mindent egybevetve a KIA a harmadik generációs Ceed-el is egy remek, jól kitalált, átgondolt és józan autót dobott a piacra, amely akár családi, akár céges nyúzásra is tökéletesen megfelel. Jó minőségű termék, és a 7 éves garancia is nyugalomra adhat okot. A plug-in verziónak ebben a Platinum+Luxus+metál szín+napfénytető összeállításban már egy kicsit elszállt az ára, a konfigurátor 14 millió forint feletti számot dobott ki, amit a mostani újautó árakat ismerve is sokallok.  A teszt írásakor az autó nem rendelhető, a közismert okok itt is hatnak, de mindenkinek ajánlom az Excel-tábla felütését és kiszámolni, tényleg jól járunk-e a zöld rendszámmal. A Ceed mezőnye még mindig népes, de a KIA megfelelő fegyverzettel küldi harcba a mindenesét.

Írta: Balogi Ádám

Kapcsolódó cikkek

Teszt Verdák

A szépfiú – Peugeot 308 SW GT-Pack Plug-in Hybrid teszt

2021-ben mutatkozott be a Peugeot alsó-középkategóriás típusának, a 308-asnak a harmadik generációja. Így már 15 éve nem tartja magát a hagyományokhoz az oroszlános márka, nem kapnak eggyel nagyobb számot az újabb kompakt autói. A P5 modellkóddal jelölt, EMP2-es padlólemezre épült (lásd még: Opel Astra L, DS4) 308 ötajtós és kombi formában is elérhető, rendelhetjük benzines […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról Utcán Verdák

Lenyűgöző térkínálat és teljesítmény, prémium technológia: ez elektromos hajtású E-Tourneo Custom modell

A Ford Pro ma bemutatta az új generációs Tourneo-sorozat csúcsváltozatát: a vadonatúj E-Tourneo Custom modellt, amit fejlett elektromos hajtáslánccal szereltek fel. Az E-Tourneo Custom magasra teszi a lécet vetélytársai számára, hiszen maximális sokoldalúságra és kényelemre tervezett új padlólemezéhez kimagasló hatékonyságú akkumulátoros elektromos hajtáslánc társul, ami a tervek szerint akár 370 kilométeres hatótávolságot biztosít. 2024-ig a […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Utcán Verdák

Mazda MX-5 2023 – több lehetőség, nagyobb vonzerő

Új külső, belső és vászontető színek Új felszereltségi szintek, két új Special Edition modell Megérkezett az új, 2023-as Mazda MX-5, új karosszéria-, vászontető- és belső színválasztékkal, új felszereltségi szintekkel, melyek gazdag felszereltséget kínálnak még a belépő szintű modellek esetében is. Egy új külső szín, a Zircon Sand váltja a Polymetal Grey-t, az egy könnyű mozdulattal […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom