Landolt az első elektromos Lexus – Lexus UX300e teszt

A Lexus kompakt méretű szabadidő-autója 2018-ban lépett színre. Sokat kellett rá várni, de itt van a teljesen elektromos hajtású változat, amely színt visz a kategóriába. A japán luxusmárka elképzelései bejöttek, az UX jelentőségéről annyit, hogy Európában a márka egyik legjobban fogyó modellje, ez éves szinten 30 ezer fölötti eladást jelent, és a nagy részét a hibrid változat teszi ki.

Anno, a típus hazai premierjén már beharangozták a tisztán elektromos kivitel érkezését. A papíron 305-315 kilométeres hatótáv, a közel 4,5 méteres hossz és az 54 kWh-s akkumulátor csomag, rögtön be is határolja a vásárlói kört. A célkeresztben leginkább a hölgyek és a fiatalok találhatók. Nekik ideális ez a méret és hatótáv arra, hogy a gyermekeiket nulla széndioxid kibocsájtással fuvarozzák az oviba, az iskolába és az edzésre. Plusz ebben a zöld stílusban intézzék a mindennapi ügyeiket.

Külső

Az UX kifejezetten szép, még akkor is, ha mind kívül, mind belül sokszor túlzásnak érzünk egy-egy kiszögelést, egy-egy szablyával vágott léket, rést, szöget, beltéri faragott bútort, vagy egy-egy elegánsan elhelyezett bőrdarabot. A fényszórók formája lezárja az UX frontját, a nappali menetfények a fényszórók feletti nyílhegy motívumban helyezkednek el, hangsúlyozva a Lexusokra jellemző L-alakú világítási képet. A fényszórók alaphelyzetben egyprojektoros, kettős fénysugaras LED, vagy opcionálisan (felszereltségi csomagban választható) vékony, háromprojektoros LED-es egységek lehetnek. A kombinált hátsó lámpatestek szárnyszerű, modern kialakítása nemcsak látványos, hanem az aerodinamikát, az autó mögötti áramlásokat – és ezzel együtt az autó irányíthatóságát, stabilitását – is javítja. A bal és jobb oldali hátsó lámpatesteket összefüggő fénycsík köti össze, átívelve a csomagtér ajtaján; a 120 diódából álló fényvezető elem a legkeskenyebb pontján csupán 3 milliméter széles.

Belső

Az utastér kidolgozása elsőrangú, ami plusz pontot jelent, hogy elérhetők a japánok érdekes utastéri felületei. Ilyen a washi névre hallgató papír burkolat is, ami különleges látványú és tapintású felület. A Lexus által preferált touchpad kezelése továbbra sem könnyű, megszokást igényel, a központi kijelző ugyanis nem érintőpanel (A beharangozott modellfrissítéssel a touchpad el fog tűnni, az NX-ben és az RX-ben bevezetett felhő alapú navigációval rendelkező érintőkijelző fogja átvenni a helyét és emellett az akksi kapacitását, ezzel együtt a hatótávot és növelni fogja a Lexus). Vannak viszont fizikai gombjai a klímának, az ülés- és kormányfűtésnek is. Van vezeték nélküli telefontöltés és egy méretes rekesz a középkonzolban, hátulra szintén jutott légbeömlő, ülésfűtés és USB aljzat.

Főbb műszaki adatok

A 4459 milliméteres autó, 1545 mm magas és 1840 mm széles. Érdekesség, hogy a beltér néhány területen növekedett az elektromos hajtásnak köszönhetően. Az akkucsomag a hátsó ülés és a hátsó lábtér alatt helyezkedik el. Ennek köszönhetően a hátsó ülőlap lentebb került, így a fejtérnél néhány centi plusz távolság keletkezett. A csomagtartó 367 literes. Érdekesség, hogy ez a méret nagyobb, mint a belsőégésű motorral szerelt verziók 320 és 334 literes értéke.

A hatótáv 305 és 315 kilométer, ez WLTP-s adat, ami a valóságban úgy 250-270 körül lehet. A legkisebb Lexus városban valószínűleg hozza a fenti értékeket. Mivel a japánok régi motorosok a hibridek és az akkuk terén, így várható volt, hogy valami ügyes technikai dologgal próbálják elkápráztatni a vevőket.

Az akkumulátor

A 288 cellával rendelkező áramtároló, megkapta a profi fűtés-hűtés rendszert. Ennek köszönhetően hidegben komolyat nőtt a tölthetőség. A rendszer megléte nélkül, -30 °C fokos hidegben egy jelképesnek mondható, 25 óra alatt lehet teljesen feltölteni az UX300e-t… Az említett technikát használva, a töltési idő lecsökkent 8 óra 25 percre. Az akkuk levegős/fűtőszálas hőmérséklet szabályozásánál keletkező hőenergiát, az utastér fűtésrendszerében is felhasználják.

Két csatlakozó található az elektromos Lexus-ban, az egyik a Type 2-es kábel, másik pedig a japánok házi csatlakozója, a CHAdeMO. A töltőknél egy furcsaság található: nem egy helyre került a két töltő csatlakozó, hanem az autó hátsó sárvédőin, a két oldalon helyezték el őket.

Az UX300e az első kerekeit hajtja, 4×4-es verzió nem érhető el belőle. 204 lóerővel és 300 Nm-rel lehet közlekedni, maximum 160 km/órás sebességig. A gyorsulás nem egy Tesla szintű: 100 km/órás tempóig 7,5 másodperc telik el. Az elektromos Lexus, a Toyota konszernnél használt GA-C padlólemezre épül, amit eleve úgy terveztek, hogy alkalmas legyen tisztán elektromos hajtás használatára.

Vezetés

Ami előre borítékolható volt, hogy a márkához alapban járó nyugis, zen stílushoz nagyon jól illik majd az elektromos hajtás. Ez a gyakorlatban is beigazolódott. Érdekeség, hogy a márka jó híre olyan dolgokban is segített, hogy könnyedén beengedtek a sávváltások során.

Az autó első ülései 190 centihez közelítő magassághoz egy kicsit passzosak, de a fejnek és a lábaknak elég volt a tér. A villanymotor azonnali nyomatéka és a teljes csend jól illik a Lexus stílusához. A csendről, a sárvédőkben, a tetőkárpit alatt és az autó alján elhelyezett hangszigetelő elemek is gondokodnak. Plusz, működésben volt az aktív zajkioltó technika.

Finom az autó siklása, a motorfék erősségét, több fokozatban lehet állítani. A városi közlekedéshez és a mindennapokra elég a 7,5 másodperces 100 km/órára gyorsulás, lámpától indulva csak a többi villanyautó lehet velünk pariban. A rugózás kényelmes, ami nagy erény a szabadidő-autók között.

Az UX300e 19 890 000 millió forinttól érhető el. A mai autópiacon lényeges dolog: aki az egyénre szabáshoz nem ragaszkodik, annál egész gyors szállítási határidővel tud landolni az első, tisztán elektromos Lexus.

Írta: Ny. Cs.

Kapcsolódó cikkek

Hírek Itthonról Utcán Verdák

Vadonatúj Mazda CX-80: A Mazda új, hétüléses zászlóshajója

Komfort, kényelem és sokoldalúság, Japánban alkotva Mazda e-Skyactiv PHEV és dízel hajtásláncok, hátsókerék hangsúlyos összkerékhajtással Debütál Európában a vadonatúj, három üléssoros Mazda CX-80, amelynek virtuális leleplezése a https://mzd.tools/VirtualReveal weboldalon tekinthető meg. A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára terveztek. Ez a modell a Mazda legtágasabb autója […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Utcán Verdák

A Hyundai IONIQ 5 N a sorozatgyártású elektromos szabadidőjárművek géposztályában áll rajthoz a Pikes Peak hegyi felfutó versenyen

• A sorozatgyártású IONIQ 5 N alapkivitelében vesz részt a Pikes Peak-en • A Hyundai egy második, átépített IONIQ 5 N-t is bemutat május 30-án, az ADAC RAVENOL Nürburgringi 24 órás futamot megelőzően CARMEL VALLEY, Kalifornia, USA, 2024. április 9. – A Hyundai, amely ügyfelek vadonatúj generációját köszönheti az IONIQ 5 N-nek, most tovább emeli […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Utcán Verdák

A Honda a Milánói divathéten mutatja be fenntartható, környeztebarát járműtervezési koncepcióját

• A Honda – a SUSTAINA-C Concept és Pocket Concept mellett – a Honda SH125i Vetróval szemlélteti a fenntartható járműgyártás terén elért eredményeit • Az új alapanyag és az egyedi, festékmentes felületkezelés csökkenti az előállítás CO2-kibocsátását, valamint egyedi megjelenéssel ruházza fel a járműveket • A modellek remekül szemléltetik a Honda „Triple Action to Zero” stratégiáját, […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom