Landolt az első elektromos Lexus – Lexus UX300e teszt

A Lexus kompakt méretű szabadidő-autója 2018-ban lépett színre. Sokat kellett rá várni, de itt van a teljesen elektromos hajtású változat, amely színt visz a kategóriába. A japán luxusmárka elképzelései bejöttek, az UX jelentőségéről annyit, hogy Európában a márka egyik legjobban fogyó modellje, ez éves szinten 30 ezer fölötti eladást jelent, és a nagy részét a hibrid változat teszi ki.

Anno, a típus hazai premierjén már beharangozták a tisztán elektromos kivitel érkezését. A papíron 305-315 kilométeres hatótáv, a közel 4,5 méteres hossz és az 54 kWh-s akkumulátor csomag, rögtön be is határolja a vásárlói kört. A célkeresztben leginkább a hölgyek és a fiatalok találhatók. Nekik ideális ez a méret és hatótáv arra, hogy a gyermekeiket nulla széndioxid kibocsájtással fuvarozzák az oviba, az iskolába és az edzésre. Plusz ebben a zöld stílusban intézzék a mindennapi ügyeiket.

Külső

Az UX kifejezetten szép, még akkor is, ha mind kívül, mind belül sokszor túlzásnak érzünk egy-egy kiszögelést, egy-egy szablyával vágott léket, rést, szöget, beltéri faragott bútort, vagy egy-egy elegánsan elhelyezett bőrdarabot. A fényszórók formája lezárja az UX frontját, a nappali menetfények a fényszórók feletti nyílhegy motívumban helyezkednek el, hangsúlyozva a Lexusokra jellemző L-alakú világítási képet. A fényszórók alaphelyzetben egyprojektoros, kettős fénysugaras LED, vagy opcionálisan (felszereltségi csomagban választható) vékony, háromprojektoros LED-es egységek lehetnek. A kombinált hátsó lámpatestek szárnyszerű, modern kialakítása nemcsak látványos, hanem az aerodinamikát, az autó mögötti áramlásokat – és ezzel együtt az autó irányíthatóságát, stabilitását – is javítja. A bal és jobb oldali hátsó lámpatesteket összefüggő fénycsík köti össze, átívelve a csomagtér ajtaján; a 120 diódából álló fényvezető elem a legkeskenyebb pontján csupán 3 milliméter széles.

Belső

Az utastér kidolgozása elsőrangú, ami plusz pontot jelent, hogy elérhetők a japánok érdekes utastéri felületei. Ilyen a washi névre hallgató papír burkolat is, ami különleges látványú és tapintású felület. A Lexus által preferált touchpad kezelése továbbra sem könnyű, megszokást igényel, a központi kijelző ugyanis nem érintőpanel (A beharangozott modellfrissítéssel a touchpad el fog tűnni, az NX-ben és az RX-ben bevezetett felhő alapú navigációval rendelkező érintőkijelző fogja átvenni a helyét és emellett az akksi kapacitását, ezzel együtt a hatótávot és növelni fogja a Lexus). Vannak viszont fizikai gombjai a klímának, az ülés- és kormányfűtésnek is. Van vezeték nélküli telefontöltés és egy méretes rekesz a középkonzolban, hátulra szintén jutott légbeömlő, ülésfűtés és USB aljzat.

Főbb műszaki adatok

A 4459 milliméteres autó, 1545 mm magas és 1840 mm széles. Érdekesség, hogy a beltér néhány területen növekedett az elektromos hajtásnak köszönhetően. Az akkucsomag a hátsó ülés és a hátsó lábtér alatt helyezkedik el. Ennek köszönhetően a hátsó ülőlap lentebb került, így a fejtérnél néhány centi plusz távolság keletkezett. A csomagtartó 367 literes. Érdekesség, hogy ez a méret nagyobb, mint a belsőégésű motorral szerelt verziók 320 és 334 literes értéke.

A hatótáv 305 és 315 kilométer, ez WLTP-s adat, ami a valóságban úgy 250-270 körül lehet. A legkisebb Lexus városban valószínűleg hozza a fenti értékeket. Mivel a japánok régi motorosok a hibridek és az akkuk terén, így várható volt, hogy valami ügyes technikai dologgal próbálják elkápráztatni a vevőket.

Az akkumulátor

A 288 cellával rendelkező áramtároló, megkapta a profi fűtés-hűtés rendszert. Ennek köszönhetően hidegben komolyat nőtt a tölthetőség. A rendszer megléte nélkül, -30 °C fokos hidegben egy jelképesnek mondható, 25 óra alatt lehet teljesen feltölteni az UX300e-t… Az említett technikát használva, a töltési idő lecsökkent 8 óra 25 percre. Az akkuk levegős/fűtőszálas hőmérséklet szabályozásánál keletkező hőenergiát, az utastér fűtésrendszerében is felhasználják.

Két csatlakozó található az elektromos Lexus-ban, az egyik a Type 2-es kábel, másik pedig a japánok házi csatlakozója, a CHAdeMO. A töltőknél egy furcsaság található: nem egy helyre került a két töltő csatlakozó, hanem az autó hátsó sárvédőin, a két oldalon helyezték el őket.

Az UX300e az első kerekeit hajtja, 4×4-es verzió nem érhető el belőle. 204 lóerővel és 300 Nm-rel lehet közlekedni, maximum 160 km/órás sebességig. A gyorsulás nem egy Tesla szintű: 100 km/órás tempóig 7,5 másodperc telik el. Az elektromos Lexus, a Toyota konszernnél használt GA-C padlólemezre épül, amit eleve úgy terveztek, hogy alkalmas legyen tisztán elektromos hajtás használatára.

Vezetés

Ami előre borítékolható volt, hogy a márkához alapban járó nyugis, zen stílushoz nagyon jól illik majd az elektromos hajtás. Ez a gyakorlatban is beigazolódott. Érdekeség, hogy a márka jó híre olyan dolgokban is segített, hogy könnyedén beengedtek a sávváltások során.

Az autó első ülései 190 centihez közelítő magassághoz egy kicsit passzosak, de a fejnek és a lábaknak elég volt a tér. A villanymotor azonnali nyomatéka és a teljes csend jól illik a Lexus stílusához. A csendről, a sárvédőkben, a tetőkárpit alatt és az autó alján elhelyezett hangszigetelő elemek is gondokodnak. Plusz, működésben volt az aktív zajkioltó technika.

Finom az autó siklása, a motorfék erősségét, több fokozatban lehet állítani. A városi közlekedéshez és a mindennapokra elég a 7,5 másodperces 100 km/órára gyorsulás, lámpától indulva csak a többi villanyautó lehet velünk pariban. A rugózás kényelmes, ami nagy erény a szabadidő-autók között.

Az UX300e 19 890 000 millió forinttól érhető el. A mai autópiacon lényeges dolog: aki az egyénre szabáshoz nem ragaszkodik, annál egész gyors szállítási határidővel tud landolni az első, tisztán elektromos Lexus.

Írta: Ny. Cs.

Kapcsolódó cikkek

Teszt Verdák

Kisautó, másként-Toyota Yaris Hybrid Premiere Edition 130 LE

Ritka az olyan modellfrissítés, amikor inkább a tartalom változik, nem a külső. A Toyota viszont épp így fejlesztett, új hibridhajtás került a Yarisba! 2019-ben mutatkozott be a japánok 1999-es születésű kisautója, a Toyota Yaris negyedik generációja. A modell nagyon jól megvolt az elmúlt években, melyet jól mutat, hogy szegmensében Európa legnépszerűbb autójának mondhatja magát. A […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

A DS AUTOMOBILES FELFEDI KÖVEKEZŐ MODELLJE NEVÉT ÉS BELSŐ HANGULATÁT

• A DS Automobiles következő kreációjának neve DS N°8. • Ez az elnevezés új stratégiát takar, melynek keretében egy olyan, 100%-ban elektromos modell mutatkozik be, amely határozottan a luxus világába tartozik. • A DS N°8 felfedi műszerfala dizájnját. DS N°8 : a DS Automobiles új generációja Néhány héttel zászlóshajójának leleplezése előtt a DS Automobiles új […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról Verdák

Már rendelhető Magyarországon az új Opel Grandland

Az induló ár hibrid hajtással 12.490.000 forint Az Opel új zászlóshajója januárban érkezik a márkakereskedésekbe Rendelhető teljesen elektromos változat 17.990.000 forinttól és plug-in hibrid 15.990.000 forintos induló áron Budapest/ A teljesen új alapokra épülő Opel Grandland megérkezett Magyarországra. A márka legújabb és legnagyobb szabadidő autóját június közepén Budapesten már megmutattuk. Azóta néhány teszt is megjelent […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom