Mazda történetek – verseny a világot megváltoztató technológiákért

A biodízel hajtású Mazda2 Bio Concept autó lényegében egy „kerekekre épített laboratórium”, amely az olaj helyett alternatív energiaforrások kutatását szolgálja, hiszen a Mazda 2050-re a szén-dioxid-semlegességet kívánja elérni járművei teljes életciklusa során.

Hajnalodik a Fuji International Speedway felett, ahol a Super Taikyu Series Fuji 24 órás állóképességi versenye, az ENEOS Super Taikyu Series Powered by Hankook 2. fordulója már több mint a felénél tart. Étolaj illata száll a levegőben, ahogy az emberek hozzálátnak a reggeli elkészítéséhez, és nem is sejtik, hogy a 27-es boxutcában a Mazda Spirit Racing csapat szerelői régi étolajat és mikroalga zsírokat használnak a pályán versenyző jármű hajtására.

A Mazda az ST-Q osztályban versenyez, amelyben kizárólag speciális, nem szabványos járművek indulnak. Más szóval, ez egy olyan hely, ahol a gyártók kipróbálhatják kísérleti autóikat. A Mazda esetében, a Zekken 55 Mazda2 Bio Concept versenyautóját 100 százalékban használt étolajból és mikroalga zsírokból készült biodízel üzemanyag hajtja.

Habár a világ gyorsan elindult a tisztán elektromos autók irányába – nagyrészt az Európai Zöld Megállapodásnak köszönhetően, amely az EU-tagországok számára a szén-dioxid-semlegesség elérését tűzte ki célul 2050-re -, sok kérdés maradt még a BEV-k (Battery Electric Vehicles) teljes körű használatát célzó stratégia tekintetében. Például, az ilyen a járművekhez használt elektromos áramot környezetbarát forrásokból állítják elő? Az akkumulátorok gyártásához felhasznált alapanyagok fenntarthatóak és környezetkímélők? És mi a helyzet azokkal az országokkal, ahol a villamos energia még nem lesz mindenki számára elérhető?

Ezekre és sok további felvetésre is a Mazda elhivatottan keresi a jó megfejtéseket. „Egy több megoldást kínáló megközelítést nyújtunk, amely az egyes országok vagy régiók célkitűzésitől függően különféle hajtásláncokat kínál” – mondta Akira Marumoto, a Mazda Motor Corporation elnök-vezérigazgatója. Tehát, miközben a Mazda kínálatának fontos darabja a tisztán elektromos MX-30 BEV, és folyamatosan fejleszti, modernizálja a hajtásláncait és technológiáit, hogy világszerte kompatibilis legyen a meglévő infrastruktúrákkal, a kőolaj helyett alternatív energiaforrásokat után is kutat.

A Mazda hisz abban, hogy a tiszta energiaforrásokból előállított e-üzemanyagok használata pozitívan járul hozzá a mobilitás dekarbonizációjához, mivel ezek is 100%-ban szén-dioxid-semlegesek. Fejlesztéseik fontos szerepet játszhatnak majd a 2050-re tervezett tiszta mobilitásra való átállás elősegítésében, mivel jelentős, teljes életciklus során jelentkező CO2-kibocsátás-csökkentést és CO2-semleges működést biztosíthatnak nemcsak az újonnan érkező elektromos járművek, hanem különösen a meglévő autópark számára is – ez egy olyan képesség, melyet más technológia nem nyújthat. Ezenkívül az e-üzemanyagok teljes mértékben kompatibilisek, és bármilyen arányban keverhetők lesznek a meglévő, hagyományos üzemanyagokkal, a termelési volumen növekedésével pedig majd helyettesíthetik is őket, ami lehetővé teszi a zökkenőmentes bevezetést.
“A Mazda versenycsapatához tartozó motorfejlesztők méltatták az új generációs biodízel üzemanyag kiváló minőségét.”

A Mazda2 Bio koncepciója a vállalat többmegoldásos megközelítésének egyik iránya. 2018-ban a Mazda részt vett a „Your Green Fuel” elnevezésű autóipari-akadémiai-kormányzati konzorcium projektjében, Hirosimában, együttműködve a japán Euglena céggel, amely 2025-től kereskedelmi üzem működtetésével új generációs biodízel tömeggyártására készül.

Az Euglena új generációs „SUSTEO” biodízel üzemanyaga teljes egészében japán termékekből készül, és a japán ipari szabványok (JIS) hivatalosan is dízel üzemanyagként ismerik el. A SUSTEO az Euglena mikroalgában lévő olaj és zsír kombinációjából és használt étolajból áll. Ez a karbonsemlegesség kulcsa – ahogy már a „bio” elnevezés is sugallja, ezt a dízelüzemanyagot biomasszából, például növényekből és mikroalgákból állítják elő. Mivel növekedésük során szén-dioxidot szívnak magukba, a légkörben lévő teljes CO2 mennyiség semlegesül, ha ezzel az üzemanyaggal hajtja járművét. Különlegessége abban is rejlik, hogy a hagyományos kukoricából vagy más nyersanyagból készült bioüzemanyagokkal ellentétben nem okoz olyan problémákat, mint az élelmiszerverseny vagy az erdőirtás. Az új generációs bioüzemanyag másik előnye, hogy már ma is használható, és kihasználja a meglévő infrastruktúrát.

Jelenleg a Mazda2 Bio Concept autó egy „kerekeken guruló labor”. A cég úgy döntött, ebben a kis méretű járműben teszteli az új üzemanyagot, miután a 2021-es versenyszezonban egy privát csapat által hajtott, szabványos Skyactiv dízelmotor sikereket ért el. A 2023-as szezonra azonban a Mazda egy új versenyautót fejleszt a Mazda3-ra alapozva, amely erősebb motorral rendelkezik.

A Mazda versenycsapatához tartozó motorfejlesztők így méltatták az új generációs biodízel üzemanyag kiváló minőségét: „Jól tud működni a meglévő Skyactiv-D motorral, többek között például az üzemanyag-befecskendező rendszerhez való alkalmazkodás tekintetében.”

Tulajdonképpen már nincs messze az idő, amikor biodízel Skyactiv-D autókat is láthatunk az utakon. Ez egy merész vállalkozás, de tökéletesen illik a Mazdához, amely mindig is szeretett új kihívásokkal megbirkózni.

Kapcsolódó cikkek

Hírek Nagyvilág Utcán Verdák

AZ ÚJ PEUGEOT E-208 GTi: MÉG TÖBB ÉLMÉNY, MÉG INKÁBB GTi!

A PEUGEOT ma a legendás Le Mans-i 24 órás verseny helyszínén mutatta be a nagyközönségnek új E-208 GTi modelljét. A különleges eseményen Alain FAVEY, a PEUGEOT vezérigazgatója, Jean-Marc FINOT, a Stellantis Motorsport vezérigazgatója és Matthias HOSSANN, a PEUGEOT formatervezési vezetője, valamint Paul Di RESTA, a Peugeot TotalEnergies Team pilótája is megjelent a PEUGEOT szurkolói zónájában, […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Utcán Verdák

Az újragondolt ikon: A Nissan LEAF karcsú aerodinamikai dizájnnal, lenyűgöző hatótávolsággal és csúcstechnológiával tér vissza

• A vadonatúj Nissan LEAF a következő lépés a Nissan elektromos járművek felé vezető útján, a világ első tömegpiaci elektromos autójának örökségére építve • A letisztult, aerodinamikus és tágas crossover dizájn kétféle akkumulátor-opcióval érhető el, akár 604 km-es (WLTP) hatótávot kínálva, magabiztos vezetést biztosítva mindennapi és hosszabb utazásokhoz is • Teljesen összekapcsolt mobilitási élményt nyújt […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról

Florian Huettl, az Opel vezérigazgatója nyitotta meg az Opel új magyarországi márkakereskedését

Az Opel vezérigazgatója a márka megújulásáról és a kereskedői hálózat fontosságáról beszélt A Grandland és a Mokka mellé megérkezett az új Frontera – teljesen új Opel SUV kínálat Az Opel megújulása a modelpaletta mellett a márkakereskedői arculatot is érinti Az új arculat egyik első hazai bemutatkozása a CarNet Triplex most megnyílt budakalászi márkakereskedése Budakalász/ Az […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom