A hétvégén kezdődik a Mol Dunai Finomítójának tervezett karbantartása, és a munkálatok miatti üzemanyaghiány pótlására korlátozottak a lehetőségek – mondta az Indexnek Ratatics Péter, a Mol hazai operatív működésért felelős ügyvezető igazgatója.
A lapnak adott interjúban az ügyvezető igazgató kifejtette, több évtizedes gyakorlat, hogy a leállás előtt elkezdenek készleteket építeni, most viszont a háború kitörése miatti ellátáslánc-akadozás, valamint az árszabályozás miatti kiugró kereslet és importhiány a készletek jelentős részét felemésztette.
“A Mol mindent megtesz a jelentős termékkiesés pótlására a pozsonyi finomítóból, és a megmaradt tartalékokból, de ez nem tudja teljes mértékben fedezni a hiányt, a piaci pótlásra pedig korlátozottak a lehetőségek”
– hangsúlyozta Ratatics Péter hozzátéve, hogy a karbantartást másfél éve kezdték előkészíteni, két hónapig tart majd, és mintegy 1200 szakember dolgozik rajta. Ez garantálja, hogy a finomító továbbra is biztosítani tudja Magyarország és a térség zavartalan üzemanyag-ellátását.
A leállást tavaszra tervezték, de a Magyarországon bevezetett hatósági ár által is generált kiemelkedő üzemanyagigény miatt elhalasztották a munkálatokat. További halasztásra azonban nincs lehetőség, a biztonságos üzemeltetés miatt halaszthatatlan a finomító leállítása és karbantartása.
Ez a karbantartás lesz a Dunai Finomító történetének eddigi legnagyobb ilyen munkálata, amelynek költségvetése mintegy nyolcmilliárd forint. A tervek szerint az üzemek fokozatosan indulnak újra, jelentős részük már szeptemberben, míg egy kisebb részük október végén, a karbantartás második üteme után.
A dízel esetében amúgy sem egyszerű a helyzet, mert az egész régió összességében importra szorul, a finomítók nem tudnak annyi gázolajat gyártani, mint amekkora az igény.
Magyarország átlagosan 10-15 százalékkal több dízelt fogyaszt, mint amennyit itthon elő tudnak állítani. Nem várt nehézség, hogy a Duna alacsony vízállása miatt az uszályokat kevésbé lehet feltölteni, és a nagy hőség miatt a vasúti szállítás is a lehetségesnél kisebb kapacitással megy. Emellett a hazai árszabályozás tovább szűkíti az importlehetőségeket.
“Ilyen árkörnyezetben, amikor a piac négyötöde élvezi a hatósági ár előnyét, egész egyszerűen nem éri meg behozni külföldről a terméket” – fogalmazott az ügyvezető igazgató, aki szerint felül kell vizsgálni az árszabályozást, hogy esély legyen megnövelni a szükséges import mennyiségét. Továbbá elkerülhetetlennek látszik, hogy a kormány átmenetileg hozzáférést biztosítson Magyarország stratégiai készletéhez a piaci szereplőknek.
Ratatics hangsúlyozta azt is, hogy továbbra is mindenkivel szerződést kötnek a nagykereskedelemben, és igyekeznek mindenkit ellátni, de nem tudják kizárni, hogy augusztusban a korábban megszokotthoz képest kevesebb terméket tudnak partnereiknek szállítani.
A Mol-töltőállomásokon alkalmazott ötvenliteres tankolási korlát is azt a célt szolgálja, hogy mindenki hozzájusson az üzemanyaghoz. Egyes kutakon azonban lehetnek átmeneti leürülések.
Ezért mindenkitől kérik, hogy csak annyit tankoljon, amennyire tényleg szüksége van, mert csak így biztosítható a kellő mennyiség mindenki számára. A pánikvásárlás és a fölösleges spájzolás csak rontana a helyzeten – mutatott rá Ratatics.
Ratatics elmondta továbbá, hogy nem pénzügyi, hanem ellátásbiztonsági kérdésként tekintenek az ársapka-szabályozásra. Mint mondta, a politikai szándékot értik, hiszen egy családnak rendkívüli terhet jelentene a nyolcszáz forint körüli piaci üzemanyagár kifizetése. De a piac torzul az ársapkával, és ez hosszú távon nem jó, főképp az egyre gyakoribb visszaélések miatt.
A meghatározott 480 forintos ár jóval kevesebb, mint a piaci ár, a külföldi beszállítók ilyen feltételek mellett hosszú távon nem lesznek érdekeltek a magyar piac kiszolgálásában – mondta.
(MTI)