Na de miből is kelt ki a mi kis pöttöm, zseb, sportmotorunk? A család első tagját a nagyközönség 1984-ben a Kölni Motorkiállításon, GSX-R750 személyében ismerhette meg. Ez az akkoriban a Suzuki mérnökei által megalkotott konstrukció, verhetetlen volt kategóriájában. A 174 kilogramm súlyra 106 lóerő jutott ez körülbelül 40 kilogrammos súlyelőnyt jelentett akkori vetélytársaival szemben. A tervezés során a súly minimalizálása és a maximális teljesítmény elérése volt a fő cél. A mérnökök alázatos és profi munkájának köszönhetően jutottunk el, hogy kipróbálhassuk a 2020-as Suzuki GSX-R125-öt, amit egyébként egy 2023-as modell fog követni, kíváncsian várom már azt is.
Megjelenésében a bemutatkozása
A MotoGP- stílusú, versenyreplika festésével egyből felhívja magára a figyelmet ez az apró, de nagyon sportos kinézetű motor. Ez egy igazi belépőszintű tanuló motor azoknak a fiataloknak akik A1-es jogsival rendelkeznek, vagy azok számára, akik a kategóriával szeretnének megismerkedni. Pehelykönnyű súlyához, ami menetkészen 134 kilogramm, 15 lóerő párosul. A 124 köbcentis erőforrás, 11,5 Nm nyomaték leadására képes. 11 literes üzemanyagtankjával meglepően sokáig motorozhatunk úgy, hogy nem kell szerénykednünk a gázkarral. Mondjuk nem is árt, ha folyton fordulaton tartjuk, mert jól jön minden erőtartalék, amit mozgósítani tudunk amennyiben szükségünk van rá. Alulról lassan gyorsul, középre érve már érezhető valamiféle játék, de hamar elfogy és dobhatjuk feljebb a sebességet. Összességében ez egy agresszívan vidám motor, ami magában hordozza a versenyzés jegyeit. Abszolút jól kezelhető, kisebb pályákon tökéletesen alkalmazható és kiválóan alkalmas a pályamotorozás alapjainak elsajátításához is. Hogy milyen is volt a pályán menni ezzel a kis bestiával, megnézhetitek videónkban itt.
Extra megjelenés
Rengeteg szép vonással áldották meg ezt a motort, gyönyörű kivitelezés, LED-es fényszórók, LCD műszerfal, kulcsnélküli indítás. Nagyjából ennyi az elektronikai csomag, amit ebben a kis városi harcosba belepréseltek. Az ABS természetesen alapfelszereltség. Részemről nem is hiányzott semmilyen űrtechnika ebből a kis 15 lovas motorból és mivel nagyon könnyen irányítható, iszonyatosan kezes kis gép ez senkinek nem is fog. Az ára ebből kifolyólag is sokkal kevesebb, mint vetélytársaiké, már egymillió-nyolcszázezer forint körül megvásárolható.
Vezetési élmény
Maga az üléspozíció sportos, de mégis megfelelő még a 180 cm körüli motorosok számára is. A Suzuki bőven hagyott helyet a hosszabb végtagoknak, anélkül, hogy kompromisszumokat kellene kötnie agilitásában vagy a maga kis mini sportos mivoltával. A kis GSX-R kicsit agresszívabb megjelenésű, mint vetélytársai ebben a szektorban, az olyan riválisokhoz képest, mint a KTM RC125 és a Yamaha YZF-R125 legújabb megtestesülése. A GSX-R standard villakínálata viszonylag szegényesnek tűnhet a Yamaha, fordított 41 milliméteres villái mellett. Ennek ellenére a motor felfüggesztése nagyon jól csillapított és több mint megfelelő minden új motoros számára. Nagyon toleráns még az útjainkat szennyező egyenletlenségek és kátyúkkal szemben is. Utazás közben meglepően elasztikus, jól viszonyul az úthoz, ezzel, több mint elég bátorságot keltve a térd leengedéséhez kanyargósabb útszakaszokon. A fékezőerő lenyűgöző, az egyhullámos első tárcsa és a könnyű, kétcsatornás Bosch ABS egység megnyugtatóan progresszív hatást kínál anélkül, hogy az elektronika túlzottan beleavatkozna. A hátsó fék jó, de az elsővel kombinálva érdemes használni a megfelelő lassulási idő eléréséhez.
Az erőforrás
A GSXR szíve egy vadonatúj dupla felsőbütykös 124,4 köbcentiméteres egyhengeres erőforrás. Ez egy igen pici, zsúfolt motor és ebben az esetben az erőleadás lineáris, selymesen sima. A gyorsulása megfelelő, így ideális az autók közötti haladásra a forgalmas utakon. A motor hangja jó, bár eléggé halk. Hétezres fordulat körül már enyhén nyüszítő morgást tapasztalhatunk, ami már- már egy tompa Moto3-as motorra emlékeztet. A könnyű tengelykapcsoló nagyon motoros barát és az alacsony sebességű manővereket iszonyatosan jól lehetett vele végezni, ami hasznos a friss jogsisok számára, akik most teszik meg az első lépéseket a motorozás világában. A sebességváltó meglehetősen önfejű tud lenni, amikor üres állásból sebességfokozatba tennénk a motort. A sebességbe tétel után a váltások tökéletesen simák mind felfelé és lefelé irányba is. A motor lényegében egy negyede a GSX-R600nak. A 62 milliméteres hengerfurat elegendő helyet biztosít egy kvartettnyi szelepnek, egy 24 milliméteres szívópárnak és egy 21 milliméteres kipufogópárnak is. Ezt a furatot a Suzuki védjegyével, SCEM-mel ( Suzuki Composit Electrochemical Material) vonták be, amely nikkel-foszfor-szilícium-karbid bevonatból áll.
Egy kis pálya
Nekem nagyon tetszett a „legkisebb testvér” ahogy Ági hívta a kis GSX-R-t. Talán pályán használtam a legtöbbet és pár kör elteltével már egyre bátrabban dobáltam be a kanyarokba ezt a pehelykönnyű kis harcost. Irányítása könnyű, precíz, nagyon jól reagált minden kormánymozdulatra és igazán élvezetes vele a motorozás kisebb pályákon. Magas fordulaton szépen gyorsított ki a kanyarokból, a fékek is jól szerepeltek, nem éreztem egyszer sem kevésnek őket. Ha érdekel hogyan vette Ági a kanyarokat nézzétek meg videónkat.
Ádám
Motor típusa: Négyütemű, egyhengeres, folyadékhűtéses, DOHC
Üzemanyag fogyasztás*:2.4 L /100km
CO2 kibocsátás*:55 g / km
Furat x Löket:62 mm x 41.2 mm
Sebességváltó:6-sebességes, mechanikus
Teljesítmény:15 LE (11 kW) / 10 000 ford. / perc
Nyomaték:11.5 Nm / 8 000 ford. / perc
Hosszúság:2 000 mm
Szélesség:700 mm
Magasság:1 070 mm
Tengelytáv:1 300 mm
Szabad magasság:155 mm
Első futómű: Teleszkópos, tekercsrugó, olajcsillapítás
Hátsó futómű: Központi rugóstag, tekercsrugó, olajcsillapítás
Első fék: Tárcsa
Hátsó fék: Tárcsa
Első gumiabroncs:90/80-17M/C, tömlő nélküli
Hátsó gumiabroncs:130/70-17M/C, tömlő nélküli