
A 2023-as szezonunk utolsó tesztalanya egyben az idei év egyik legnagyobb újdonsága, a Suzuki V-Strom 800DE volt. A teszt hét során viszont társat is kapott a nyolcszázas a V-Strom 1050DE, azaz a nagy testvér személyében. Ha egy összehasonlításra volnátok inkább kíváncsiak e kettő modell között, akkor kattintsatok az alábbi videóra! Amennyiben pedig csak a nyolcszázas érdekel Titeket, akkor tartsatok velem e cikk során!
Az arany középút?
A 2023-as modellévben a Suzuki a középső géposztály felvirágoztatására tett kísérletet. Bemutatták az azonos erőforrással szerelt GSX-8S-t és a V-Strom 800DE modelleket. Ez az osztály jövőre további két taggal fog bővülni, a GSX-8R valamint a V-Strom 800 megjelenésével.
A nyolcszázas V-Strom “középen” helyezkedik el az évtizedes múltra visszatekintő 650-es és 1050-es modellek között. Az újdonság ötvözi a kisebb méret és a könnyebb súly előnyeit az erősebb motor és a terepezéshez szükséges jellemzők (nagy hasmagasság, 21 colos első kerék) meglétével. Azonban talán inkább a “nagytesóhoz” hasonlít jobban a 800DE a valóságban. Elég csak ránézni!
Külső
Külsejét tekintve majd’ a megtévesztésig hasonlít az 1050-hez. Csőrös orra hagyományt idéző, már messziről felismerhetővé teszi a V-Stromot. Főleg szögletes, csúcsos formák jellemzik egyébként az egész motort: a fejidomnál, a tankon, vagy akár a hátsó részen is hegyes idomokkal, éles vonalakkal találkozunk.
Elöl 21, hátul 17 colos, küllős kerekekkel szerelték a nyolcszázast, mely által terep kompatibilissé és magassá is válik.
Elöl-hátul LED-es lámpák biztosítják a minden körülmény közötti megfelelő láthatóságot és látást, a kézfejvédők pedig nemcsak az ágakat, hanem a hideg szelet és az esőt is távol tartják kezünktől.
Belekötni mindössze a plexi kialakításába tudnék. Azt már megszokhattuk a Suzuki V-Stromoknál, hogy menet közben nem, csak álló helyzetben tudjuk a plexi állását módosítani, azonban a nyolcszázas esetén ehhez szerszámra is szükségünk lesz. Bajlódni vele viszont szinte felesleges, mert ez a – kaland motorhoz képest – gyermek méretű plexi 80-90 km/h fölött már mintha ott sem lenne. Csupaszmotorról átülve különbséget csak annyiban éreztem, hogy a szelet pont a sisakra, a felhajtott sisakrostélyra tereli.
A 800DE 2023-as modelljeit kék-fekete, szürke-sárga vagy sárga-kék színekben választhatjátok, és 4 699 000 Ft-ért lehet a tiétek.
Sorkettő
Akármennyire is szentségtörésnek tűnik egy V-Strom-ba soros hengerelrendezésű motort tenni, és bármennyire is próbáltam belekötni… ezt a motort nem lehet nem szeretni! Nagyon eltalálták, jól összerakták ugyanis ezt a 776 köbcentis blokkot. Ugyan “csak” 83 lóerő és 78 Nm teljesítmény leadására képes, azonban mivel már alacsony fordulaton is fürge, jól reagál a gázra, abszolút nem érződik gyengének vagy kevésnek. A Suzuki Cross Balancernek (kéttengelyes elsődleges kiegyenlítőnek) köszönhetően pedig simán, egyenletesen jár a motor minden fordulatszámtartományban. A V erőforrások híveinek mindezt hiába írom, azonban számomra egy hosszabb úton (és nyilván rövid távon is) nagyon kényelmes és megnyugtató volt, hogy semmilyen rángatást nem érzékeltem, semmilyen rezgés nem jött át a blokkból a kormányra, a lábtartóra.
A módválasztó segítségével A, B valamint C gyújtás- és befecskendezési térkép közül lehet választani, akár menet közben is. Míg az utóbbit inkább csak esős, vagy rosszabb körülmények között használnám, addig az A motormód pedig a legtöbb “fun factor”-t adja. Itt a legélesebb, leghirtelenebb a gázreakció és ezáltal a gyorsulás, a teljesítményleadás.
A kétirányú gyorsváltó pedig szériatartozék! Ez szintén nagyban hozzájárul az élvezetes motorozáshoz, illetve ahhoz is, hogy minél később fáradjunk el a V-Strom nyergében.
Fogyasztása a 800DE-nek már-már hihetetlen, 4.2-4.5 liter között mozgott felhasználástól függően a teszthét során. 20 literes üzemanyagtartályát maximálisan kihasználva 450, sőt, közel 500 kilométert megtehetünk. Ez azért már elég impresszív!
Multimédia
Ugyanazt az 5 colos színes TFT kijelzőt kapta az új nyolcszázas, mint amit idén már az ezerötvenesre is szereltek. Hiányosságként említhetnénk talán azt, hogy okostelefont nem tudunk csatlakoztatni. Cserébe azonban USB csatlakoztatót találunk a kijelző bal oldalán, így telefonunkat nem fogja lemeríteni a navigáció használata.
A kormányszarvon található gombok letisztultak, egyszerűen kézre esnek még kesztyűben is – mondjuk nincs is sok belőlük. Mindössze a mód, illetve a felfelé és lefelé gombokkal minden beállítást elvégezhetünk.
Mintha rám öntötték volna
Hatalmas pozitív csalódás volt a komfort a V-Strom 800DE nyergében, hiszen az első pillanattól kezdve természetes érzés volt a motorozás. Minden kezelőszerv a helyén, a kezek-lábak helyzete szintén magától értetődő. Magasan elhelyezkedő és viszonylag széles kormánya nemcsak a könnyű, precíz irányíthatósághoz járul hozzá, hanem azt is biztosítja, hogy egyenes háttal ülhessünk. A lábtartó nincs túl magasan (az 1050-hez képest is alacsonyabban kapott helyt), így tényleg olyan, mintha a “motorban” ülnénk, a részévé válnánk.
Az ülés is olyan komfortos, hogy elhiszem, hogy napi több száz kilométerre találták ki. Kényelmesen puha és nagy, míg az első részén keskenyített a könnyebb talajfogás érdekében. Erre szükség is van, hiszen az ülésmagasság azért már a nagyobbak között említhető 855 milliméterével. Az én 178 cm-es magasságommal kis híján telitalppal leért a lábam, így nem is éreztem magam feszélyezve. 230 kg-os menetkész tömege nem mondható túl soknak a kategóriájában, de mivel magas építésű motorról van szó magas súlyponttal, így jócskán meggyűlhet a bajunk a lábon való manőverezéssel (motor tologatása és társai). Épp ezért voltam nagyon hálás, hogy nem csak épphogy ért le a lábam a nyeregből.
A 800DE-n ülni valójában nagyon természetes érzés, minden kézre esik és a motor is könnyen kezelhető. Tényleg úgy éreztem, mintha nekem találták volna ki minden adottságát. Egy tempomatot azért elfogadnék még a hosszabb túrákhoz, de ezt leszámítva, teljes volt az elégedettségem…
Menettulajdonságok
Nemcsak a komfortról, de az irányíthatóságról és a kezelhetőségről is csak pozitívan tudok nyilatkozni. A fent is említett széles, magas kormánynak hála elég csak gondolni a kanyarra, picit tolni a kormányon és már rajta is vagyunk a kanyaríven. Természetes érzés a tempósabb kanyarokban is motorozni, relatíve nagyobb sebességnél is. 20 km/h alatt éreztem egyedül picit bizonytalannak az irányítást.. E sebesség fölött viszont élményszámba megy a kanyarvadászat, ténylegesen gyerekjáték a motor kezelése.
Mivel mind az első, mind a hátsó felfüggesztést tudjuk állítani, így maximálisan személyre szabhatjuk stílusunknak és súlyunknak megfelelően. A Showa fordított első villák rugóútja 220 mm szintúgy, mint a hátsó rugóstagé. Ez utóbbi előfeszítését ráadásul szerszám nélkül, egyszerűen tudjuk állítani.
Személyre szabhatjuk továbbá az ABS-t is: míg egyes módban minimális a beavatkozás mértéke, addig a kettesben azért már bele-beleszól a fékezésbe. Elöl egyébként két darab 310 mm-es kétdugattyús fék gondoskodik a megfelelő fékerőről. A kipörgésgátló beavatkozását négy üzemmód szerint tudjuk változtatni, illetve akár ki is kapcsolhatjuk.
Ha letérnénk az aszfaltozott útról, akkor pedig használhatjuk a Gravel (murvás, kavicsos út) üzemmódot, ami engedélyezi a hátsó kerék csúszását, ezáltal növelve az irányíthatóságot és a szórakozást.
Ítélet
A 2023-as Suzuki V-Strom 800DE listaára tehát 4 699 000 Ft. Éppúgy, mint a méretét, az árát is belőtték nagyjából középre – vagy talán egy icipicit a konkurensek fölé.
Főbb vetélytársnak tekinthető többek között a Honda Transalp (4 189 000 Ft) és a Yamaha Ténéré 700 (4 248 000 Ft). Menetkész tömege mindkettőnek jóval könnyebb, mint a 800DE, és a Honda pedig lóerőben is fölényben van a Suzukihoz képest…
Összességében a Suzuki nagy rugóútja, nagy tankja, könnyed irányíthatósága és a finoman járó, szinte tökéletesen harmonikus motorja mind-mind e modell mellett szól. Figyelemfelkeltő és agresszív külseje, a természetes és komfortos vezetési élmény, valamint a személyre szabhatósága garantálja, hogy a nyolcszázas V-Stromban nem fogunk csalódni.
További képekért kattintsatok ide!
Ági