Szörnypárbaj – mire megy egymással egy 52 éves Corolla és egy dízel Seat Cordoba a gyorsulási versenyen?

A gyorsulási verseny életforma. Ahhoz, hogy valaki ezt élvezze, szükség van egy kis benzinre az ereiben és megszállottságra a lelkében. Huxley-ék éppen ilyenek, és egy több mint ötvenéves Corollából építettek hot rod-ot, azaz drag versenyautót.

A negyedmérföldes villámfutamok népszerűsége Észak-Amerikában évtizedek óta töretlen, s nem is volt kérdés, hogy a „vírus” előbb-utóbb átterjed a többi földrész fanatikusaira is. Az Egyesült Királyságban a Huxley család több generációja is megfertőződött a dragversenyek szeretetével és versenyautó-építés iránti elhivatottsággal. Brian, a 82 éves apa jelenleg a legidősebb aktív versenyző ebben a műfajban, de fiai is profiként űzik a sportot.

Legutóbbi alkotásuk egy 1972-es Toyota Corolla átalakítása volt, s ha már elkészültek vele, rögtön össze is mérték a teljesítményét egy másik, nem kevésbé szokatlan eredetű versenygéppel, egy dízel Seat Cordobával.

Aki persze ilyen hot rod építésére adja a fejét, az jól tudja, hogy az eredeti donorautóból a folyamat végére szinte alig marad valami, így az 52 éves Corolla sem kerülhette el sorsát. A veterán gép az átépítés során rengeteg súlyt vesztett, hiszen a tömeg a gyorsulás ellensége. Mindössze egy jóllakott óvodásnyival nyom többet egy tonnánál, felesleges kilók tehát nem fogják vissza a vehemens vágtát. A motortérben található minden eredeti alkatrész eltűnt, s csak a versenyzéshez legszükségesebb dolgok kerültek a helyükre. Például egy 5,6 literes, V8-as amerikai szívómotor, amely 570 lóerős teljesítményt présel ki magából.

Bár versenyautóról van szó, Huxley-ék ügyeltek a biztonságra és a megbízhatóságra is, ezért eltekintettek a rakétalöketet adó nitrószett beépítésétől. Inkább egy mindössze kétfokozatú váltó áttételeinek ügyes megválasztásával érték el azt, hogy a hátsókerekes versenygép a tapadáshatáron egyensúlyozva a lehető leggyorsabban sprintelje végig a negyedmérföldes futamokat. S ha már korábban eljátszottunk a fertőzés gondolatával, álljon itt még egy érdekesség: a veterán Corollából a Covid-19 járvány miatti kényszerű szünetben építettek potens sprintgépet. Hogy milyen jól sikerült a vérátömlesztés, azt jól mutatja, hogy már az első próbákon remekül ment a masina: a negyedmérföldes távot 9,69 másodperc alatt teljesítette, a képzeletbeli célvonalon pedig 219 km/órás tempóval haladt át.

A Corolla ellenfele sokkal fiatalabb, egy 2003-as évjáratú Seat Cordobáról van szó. A Cordoba eredetileg 1993-ban került az európai piacokra és az Ibiza négyajtós kivitele volt. A Cordoba-sprinter donorautója már második generációs, 2003-ban készült és az egyik legmegbízhatóbb és legstrapabíróbb motor van benne: az 1,9 literes TDI. A Corolla spanyol ellenfele is alaposan átalakult: dízelmotorja 500 lóerős, de a nitrószett néhány másodpercre ehhez még 200-at hozzá tud tenni. Nagy erőfölényben van tehát a Seat, ám a hajtáslánca többi eleme ellene dolgozik. A váltó ugyanis hatfokozatú kézi egység, ami ráadásul az első kerekekhez továbbítja a nyomatékot. Nem mehetünk el szó nélkül a Cordoba megjelenése mellett sem; első látásra úgy tűnik, mintha egy családi autót kereszteztek volt Darth Vader sisakjával. A fenyegető feketeség elejéről még a fényszórók is hiányoznak, hiszen nincs rájuk szükség.

A Corolla és a Cordoba viadala három futamig tartott. Az elsőt a Corolla könnyedén nyerte, hiszen a Seat nitrószettje megmakacsolta magát, ezért be sem fejezte a futamot. A második menet ismét a japán veteráné volt (9,82 másodperc és 214 km/órás tempó a célban), a Seat fél másodperccel maradt el ettől. A harmadik futam is a Toyotáé lett – mindössze két századmásodperccel maradt el előző teljesítményétől – s mindhárom futamban egyenletes, megbízható teljesítményt nyújtott. Hiába, egy Toyota akkor is génjeiben hordozza a megbízhatóságot, ha éppen teljesítményre kihegyezett versenyautó.

A Seat ugyan lassabban érte el a negyed mérföldre lévő célvonalat, de amikor áthaladt rajta, sokkal gyorsabb volt, mint a Corolla. Ez is azt mutatja, hogy nehezen tudta az aszfaltra vinni az egyébként sokkal nagyobb teljesítményt, hiszen az elsőkerékhajtás és a manuális váltó nem a legjobb kombináció a sprintversenyekhez.

A futamokat egyébként a Santa Pod Raceway-n rendezték, amely brit dragracerek fellegvára. A Podingtonban található aszfaltcsíkot a Királyi Légierő használaton kívüli bázisán használhatják a gyorsulási versenyek részvevői.

Fotók: AutoEvolution

Kapcsolódó cikkek

Hírek Motor Nagyvilág

A EUROPEAN HARLEY OWNERS GROUPTM RALLY 2025-BEN IS VISSZATÉR, MÉGHOZZÁ HORVÁTORSZÁGBA

A Harley-Davidson® örömmel jelenti be, hogy a European Harley Owners Group (H.O.G.) évente megrendezésre kerülő, hatalmas érdeklődéssel várt 31. Harley Owners Group (H.O.G.) Rally-nak 2025. június 12-15. között a horvátországi Medulin ad otthont. Az Európai H.O.G. Rally minden évben más-más helyszínre költözik, ezzel is erősítve a közösség nemzetköziségét. A rendezvény résztvevői -vagyis a Harley-Davidson egyedülálló […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

Különleges plug-in hybrid hajtáslánccal is rendelhető a Peugeot 3008

Teljessé válik a Peugeot 3008-paletta: az eddigi tisztán elektromos és öntöltő hibrid változatok mellett mostantól rendelhető a tölthető hibrid is, amelyet nagy teljesítménye és hosszú elektromos hatótávja emel a kompakt kategória fölé. A Peugeot tovább folytatja a járművei elektrifikációja terén megkezdett munkát. Ezúttal a bemutatását követően azonnal sikeres Peugeot 3008 kínálata lett gazdagabb egy hálózatról […]

Olvass tovább
Teszt Verdák

Elektromos relaxáció – Toyota bZ4x Executive AWD teszt

A Toyota első elektromos autója érdekes, de Japánban divatos kód nevet kapott. Ez autó az első a világon, ami a bZ családból érkezett, és 2026-ig még további 15 elektromos Toyota fog hasonló kinézettel és névvel bemutatkozni. A név teljes feloldása a következő: a bZ a Beyond Zero-t, az az nullán túlit jelenti, a 4-es a […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom