A Toyota globális gyártóként, okosan játszik a szuper széles választékával. Hogy a jó öreg Európában lefedjen minden létező területet, elkezdte forgalmazni a Highlandert. A Camry-nél bevált receptet használták, ami annyit jelent, hogy egyetlen motorral, a Fordokban is használt 2,5 literes hibrid hajtással kínálják.
A Mercedes GLE, BMW X5 nagyságú szabadidő-autó amerikai gyártású, ezért néhány megoldása nálunk szokatlan. A fentiekkel vázoltuk is az újdonság hátrányait.
Ha a Toyota szemszögéből nézzük a dolgokat, akkor teljesen megérhető, hogy miért így cselekedtek. A suvos, személyautós műfajban a dízelmotort már rég elengedték, a tölthető hibrid pedig komolyan megnövelné a Camry és a Rav 4 padlólemezére készült autó tömegét.
A tengerentúlon forgalmazott 3,5 literes, 295 lóerős V6-os szívómotoros verzió áthajózása pedig a magas fogyasztása miatt teljesen értelmetlen. A jó hangja miatt az autós-újságírók és néhány benzin vérű autós körében biztos nagy sikert aratott volna. Főleg azt tudva, hogy hétezer közeli fordulaton adja le a legnagyobb teljesítményét. A kinti választék része még a 2,5 literes négyhengeres, aminek a 186 lóereje, egy ekkora autó mozgatásához épp, hogy csak elegendő.
A nyugalom szigete
A Highlander kulcsa a hajtáslánc, ami azzal tűnik ki a hibridek közül, hogy a hátsó kereknél villanymotor segíti a haladást, ha szükséges. Ez a kulcs a takarékos üzemhez, ugyanis az esetek nagy részében az autó csak az első kerekeit hajtja.
A hibridség esetünkben behatárolja a felhasználást, aki rendszeresen jár autópályán, esetleg a megszabott sebesség határ fölé is benéz, annál kieshet ez hajtásmód. Az oka, hogy a 180 km/órás végsebességű autóval, 140 körül/fölött – a pörgő motor miatt – már nem akkora élmény autózni. Ami megnyugtató, hogy a zavaró motorhang leginkább erősebb gyorsításkor jön elő.
Aki tartja a hivatalos tempót vagy zömmel közutakon jár, nyugodtan vezetve, kis odafigyeléssel humoros fogyasztásokat érhet el. A nyugis közúti tempóval a 7 literes határ is megközelíthető. Jó tudni, hogy közel 5 méteres (4966 mm), valamivel 2 tonna fölötti tömegű suvról beszélünk… Ez mutatja, hogy a Toyota rendszere zseniálisan működik. A városi forgalomban a csorgás jól megy, kis túlzással terápiás hatású a rohanó mindennapokban a Highlanderrel történő városi utazás.
A hibrid rendszer teljesítménye nagyobb, mint amit megszoktunk a Rav 4-ben vagy a Camry-ben. A forgalmiba 248 lovat és 391 Nm-t írtak. A 8,3 másodperces 100 km/órára gyorsulás, az átlagnak megfelelő érték.
Térerő
Ahhoz képest, hogy a hazai autóparkból szépen kilógó járműről beszélünk, a két hátsó ülés leginkább kamaszoknak ajánlott. Ha csak az első két sorban ülnek, akkor a számok igen korrektek, mert 579 és 865 liter között változhat a raktér mérete. Ennek oka, hogy a második sorban lévő ülések, külön-külön, előre hátra tologathatók (18 centis mozgástér). A raktér a két hátsó üléssor lehajtásával 1909 literesre növelhető, ekkor 2 méter hosszú, sík felületet kapunk. A harmadik üléssor mögött 241 liternyi, azaz kisautókra jellemző a raktér. A testes autó használati értéket nagyban megnöveli, hogy két tonnás fékezett utánfutót lehet vele vontatni.
Az amerikai vásárlók valószínűleg nem hümmögnek a nem tű éles tolatókamera képen, felénk ezen megakad a szem. A két első ülés között elhelyezett könyöklőn kényelmetlen könyökölni. Ennek oka, hogy bőr borítás helyett, kemény perem található a széleken. Az utastérben számtalan pakolóhely található, még a padlóban is található tároló.
A műszerfal a mai Toyota szabadidő-autókból, és más modellekből ismerős. A központi kijelző átlagos színvonalú, szerencsére a régi iskolát követik, mert a klímavezérlésnek megmaradtak a hagyományos gombjai. Ez a mostanság terjedő, olcsóbb, simításra működő és legfőképpen odafigyelést igénylő megoldások ellenére igen pozitív.
Ár és konkurensek
A csúcs felszereltségű szabadidő-autó 21,3 milliós vételára manapság kevésbé taglóz le, mert az autóárak egekbe szöktek. Első hajtással és átlagos felszereltséggel ezen sokat lehet segíteni, az alapár 16,7 milliótól indul. Plusz pont, hogy a nagy családos kedvezményt is be lehet vetni.
Akinek bejön a kevésbé tüzes hajtáslánc és az eredeti kinézetű, testes karosszéria párosa, az gyorsan szerelembe tud esni a Highlanderrel. A kiváló értéktartás lehet még érv az amerikai mellett, ami remek utazó autó, amelyben minden is elfér.
Akinél nem jött létre a kémia, vagy más az autó felhasználási területe, az leginkább a Kia, Hyundai párosnál nézelődhet. Ott a Sorrento és a Santa Fe jelent komoly konkurenciát. Nem csak árban, hanem a szuper széles hajtás választék miatt is.
Benedek Attila