A kínai crossover a teszthét alatt vonzotta a tekinteteket, hiszen itthon kevesen ismerik a márkát. Számomra azonban elgondolkodtató, hogy volt-e szükség egy újabb szereplőre a a crossoverek és SUV-ok áradatában. Nézzünk hát jobban bele.
MG, mint…?
Az MG, vagyis Morris Garages, egy 1920-ban alapított brit autóipari cég. Ma ez a két betű a kínai autógyárra, a SAIC-ra utal.
Az első MG égisze alatt gyártott autó a 14/28 volt, amely a Morris Oxford alapjaira épült. Az MG növekvő népszerűsége miatt a vállalat hamarosan túlnőtte eredeti létesítményeit, így végül költöznie kellett. Abingdon vált az MG központjává az elkövetkező ötven évben. 1931-ben az MG EX120 sebességrekordot döntött; ez volt az első 750 köbcentis autó, amely 103,13 mérföld/ órás sebeségre volt képes.
A második világháború alatt több ezer amerikai katona került kiküldetése alatt Nagy-Britanniába, és az itt töltött idő alatt találkoztak az MG T-Type sportautókkal. Sokuknak annyira megtetszettek, hogy haza is vitték őket Amerikába. Ezt követően olyan nagy népszerűségnek örvendtek ezek az autók az amerikaiak körében, hogy Nagy-Britannia exportja hatalmas számokat mutatott, és az USA az MG legfontosabb exportpiacává vált.
1957-ben újabb rekord született, amikoris Sir Stirling Moss az 1489 köbcentiméteres, 290 lóerős motorral szerelt EX 181-essel 245,64 mérföld/órás sebességet futott, alig két évvel később azonban ez a rekord is megdőlt, hiszen a 254.91 mérföld/órás sebességgel száguldó 1500 köbcentis kompresszoros autó lett a valaha volt leggyorsabb MG a maga 300 lóerejével.
1985-ben az MG feltűnt a rally világában is, az akkor aranykorát élő szakágban az Audi és a Peugeot mellett a brit márka is megmutatta magát, ekkor mutatták be az MG Metro 6R4-et, a motorháztető alatt egy háromezer köbcentis V6-os erőforrással, ami 410 lóerős teljesítményre volt képes.
Az 1980-as években az MG és úgy általában a klasszikus autók népszerűsége növekedni kezdett, és ismét kézzelfogható kereslet mutatkozott a sportautók iránt. Ekkorra az MG az úgynevezett Rover-csoport része lett – a vállalat portfólióját csak a Rover autókra szűkítették. 2001-ben a BMW eladta a Rover csoportban lévő érdekeltségét, és megalakult egy új cég, az MG Rover Group. Az MG Rover 2005-ben összeomlott, és nagyon úgy tűnt, hogy ezzel véget is ér a márka. Azonban amit az MG bebizonyított az évek során, az a rugalmassága. Gyártása Kínában kezdődött újra, miután a Nanjing Automotive Corporation megvásárolta az MG TF, az MG ZR és az MG ZT gyártási jogait.
2012-ben újabb sikereket ért el a motorsportban, brit motorsport első számú bajnokságába, a brit túraautó-bajnokságba való visszatéréssel, 2014-ben pedig a márka megnyeri a gyártói bajnokságot 950 ponttal.
2017-ben dobja piacra az első kompakt SUV kategóriás autóját, a ZS-t, ami egyből nagy népszerűségnek örvendett.
Visszafogottság a maxon
Tekintélyes, 4,57 méteres hossza és 1,66 méteres magassága ellenére az MG EHS nem akar hivalkodni. Visszafogott, már-már öregecskés külső dizájn jellemzi, apró nüanszokkal megspékelve, amik közelebbről megnézve adnak egy kis fűszert a megjelenéséhez. Ilyen például az első fényszórókban található kis lamellák, amik a projektoros LED fényszórót fogják közre.
Ha engem kérdeztek, ennek az autónak vagy a gyártó által Pebble Blacknek nevezett fekete, vagy az úgynevezett Brighton Blue állna igazán jól, ez az ezüstmetál fényezés még ezeket az egyszerű vonalakat is semlegesíti.
Ami viszont abszolút mellette szól, hogy az autó teljes külső megjelenése arányos, nincsenek elnagyolt vagy indokolatlanul kicsire szabott elemek és részletek. A fényszórók és ködlámpák teljes harmóniában illeszkednek az autó orr- részéhez, amit az érdekes kialakítású hűtőrács és a márkalogó ural.
Fun fact: biztos sokatoknak feltűnt már hogy lassan a legtöbb autó elején sokszor már elnagyolt a márkaembléma, ez nem valami megalomán viselkedészavarra utal, egész egyszerű oka van: ide rejtik az automatizált vezetéstámogató rendszerek különböző szenzorait, radarjait.
Az autó hátulján is megúsztuk az aránytalan hátsó lámpákat, egy szóval összefoglalva az autó külső megjelenését: egységes.
Csetlő-botló nagyratörő
Első látásra az opcionálisan választható burgundi bőrkárpit kicsit soknak tűnhet, de persze ez nem kötelező, a Luxury felszerelésnek erdetileg nem képezi részét. Ahogy jobban elkezdünk körülnézni az EHS belsejében, egyértelmű, hogy az anyaghasználattal úgy tűnik nincs gond, a fizikai gombok kellemesen működnek, az egységesség viszont az enteriőrnél megszűnt létezni. Kissé olyan érzetem volt a tesztautóban, mintha az lett volna a terv a gyártáskor, hogy hordjanak össze minden létezőt, amit csak találnak. A fix fejtámlás kagylóülések létjogosultságát például egyáltalán nem értem (nagyon kényelmesek, szó se róla, de egyszerűen nem illik ide), a műszerfal és az ajtókárpitok vonalvezetése azonban már inkább limuzinos.
Az infotainment kijelző elhelyezése olyan, mintha visszaugrottunk volna pár évet, odatámasztott tablet kinézetét kelti.
Félreértés ne essék, nem csúnya, csak olyan összeszedetlen. Ugyanannyira, mint az autó kényelmi berendezései, az infotainment rendszer rendkívül lassú, hosszú másodpercek telnek el mire reagál bármire, a menüpontok zavarosak, logikátlan működésűek.
A digitális műszerfal megjelenése és működése azonban már kifogástalan, viszonylag egyszerűen gyorsan érhetők el a funkciók. Az autóban gyárilag elérhető a 360 fokos kamerarendszer, ennek nem kifogásolható sem a működése, sem a képi megjelenítése.
Aktív és passzív biztonsági rendszerekkel el van látva az autó, kettes szintű önvezetési funkcióra képes. Az adaptív tempomat precízen és szépen működik, van sávtartónk is, nem túl agresszív, nem játszik flippert az autó a sávban.
Helykínálat tekintetében az MG EHS kifejezetten tágas elöl és hátul is. A csomagtér is meglehetősen nagy tárolókapacitást kínál, ami számszerűsítve 448 literes térfogatot jelent, lehajtott ülésekkel akár 1375 liter is varázsolható belőle. Extra könyöklőt kaptak a hátul utazók is, ha valaki hosszútávú utazásra indul a családdal, akkor tökéletes ez az SUV.
Meglepi a géptető alatt
Az MG egyik különlegessége a motorja. Amikor először találkoztam az MG EHS-el, nem is nagyon fordítottam figyelmet a motor teljesítményére, volt egy nagyjábóli kialakult kép a fejemben, és úgy el is voltam szépen csendesen a kormány mögött pár napig ebben a tudatlan boldogságban. Aztán egyszercsak úgy hozta a sors hogy rá kellett lépni a gázra, és ott jött a meglepi!
Az egyszerűség jegyében mindösszesen két féle vezetési módozat közül választhatunk,itt nyugodtan el lehet felejteni az Eco, Comfort, Sport, Mud, Snow választásokat.
Tízfokozatú automata sebességváltóval szerelt, melyek közül hat a belső égésű motorhoz, négy pedig az elektromotorhoz kapcsolódik. Ebből máris kikövetkeztethető, hogy a géptető alatt egyszer egy 162 lóerős 1.5 T-GDi motor lapul, ami a KIA házatájáról lehet ismerős, azonban ez még nem minden. Ez az erőforrás kiegészül még egy 122 lóerős, 230 Nm nyomatékkal bíró villanymotorral, így az összteljesítmény 258 lóerő és 480 Nm, ami szélsebesen, lineárisan gyorsítja a méreteihez képest egészen kultúrált súlyú, 1775 kg súlyú crossoverünket.
Az akkupakk 16,6 kWh-ás, hatótávja a WLTP szerint 52 km, ha kizárólag elektromos módban használjuk az autót. Ez a hatótáv nagyban függ persze a használat módjától, de leginkább a hibrid üzemmódban hasznosítható jól. A belsőégésű motor 40 km/h felett kapcsol be, ez az átmenet használat során egy apró lökést generál, ám ez egyáltalán nem befolyásolja a vezetési élményt.
Az EV gomb megnyomásával az EHS 100% elektromos módra váltható, ebben a módozatban autópályán akár 130km/h-s sebességre is felgyorsíthatunk, és amint a sebességünk állandósult, visszaválthatunk a belső égésű motor használatára. Amint ismét lakott területre érünk, újra az elektromotor lép működésbe, amit addig a belső égésű motor töltött.
Árak és összegzés
Nem minden tökéletes az MG EHS-ben, de mindene megvan ahhoz, hogy ezt a járműkategóriát elérhetővé tegye azon vásárlók számára, ezt a fajta SUV-t keresik.
AZ MG EHS alapára jelenleg Comfort felszereltséggel 15 399 000 forint, a Luxury felszereltség aktuális listaára pedig 16 599 000 forint. Extra felárat a metálfény generál, mely 175 000 forintba kerül.
Ha összevetjük a szegmens versenytársaival, azt láthatjuk, hogy a VW Tiguan eHybrid alapmodellje 16 280 000 forintnál kezdődik, legdrágább, verziója pedig mindenféle plusz extra nélkül 17 650 000 forint, itt például a Mod 3 töltőkábel még további 160 000 forintos kiadást jelent. A Renault Capture E- tech engineered full hibridje fekszik hasonló árkategóriában, az MG viszont a KIA-hoz hasonlóan 7 év vagy 150 000 futott kilométerig vállal garanciát.
Azt pedig már mindenki döntse el maga, hogy mekkora bizalmat fektet egy régi-új kínai márkába. Összehasonlítási alapunk nincs, a tartósság kérdése a jövő titka marad.