Yamaha TMAX Tech Max 2022 – A robogók királya

Már a tesztmotor átvételekor, az első másodpercében hálát adtam azért, hogy ezúttal egy nagyrobogót hozhattam el a Yamaha Harmatiból. Épp akkor kezdett ugyanis szakadni az eső, amikor kitöltött papírokkal indulásra készen, sisakban álltam a bejáratnál. Ennél jobb első utat nem is kérhettem volna – rögtön irány a mélyvíz! Tökéletesen helytállt egyébként a TMAX, a szélvédő nemcsak a szelet, de az esőt is felfogta, így amíg nem kellett megállni a piros lámpáknál, addig tökéletes védelemül szolgált. 

Igen, az e heti tesztmotorunk, a 2022-es Yamaha TMAX Tech Max volt, egy nagyrobogó. Sokak szerint ez egy pejoratív jelző, azonban az egy hetes teszt végére én megtaláltam ennek a műfajnak a szépségeit. Végre lemondhatunk a városban a fárasztó váltogatásról, kényelmesen ülhetünk, és nem a hátunkat húzza a hátizsák sem. A Yamaha csúcskategóriás kétkerekűje e mellett nem is egy sztereotípiáknak megfelelő, tipikus robogó. Méretéből (és árából is) adódóan biztosan nem ez lesz a belvárosi ételfutárok kedvenc közlekedési eszköze. Széles termete sem a kocsisorok tükrei közötti manőverezésre termett. Minden igényt nem lehet egyszerre kielégíteni, minden elvárásnak nem lehet megfelelni… A TMAX a sportosságra, kényelemre és maximális technológiára törekedve már-már közelebb áll egy nagymotorhoz, mint egy robogóhoz – én amolyan hibrid”-nek mondanám.

Menettulajdonságok

Vezetést segítő elektronikák közül az ABS-szel szerelt fékek mellett kipörgésgátló is található a motoron, melyet akár ki is kapcsolhatunk. Mi sem bizonyítja jobban azt, hogy nemcsak rövid utakra tervezték a TMAX-ot, mint az, hogy tempomattal is rendelkezik. Városban történő araszolás során természetesen sok hasznát nem vesszük, de amint kiérünk főútra, autópályára, rögvest hálát adhatunk a sebességszabályozó rendszerért.

A Túra fokozatot – ha tempósabban, lendületesebben szeretnénk haladni – válthatjuk Sport módra, mely során kicsit agresszívabbá válik a gázreakció és erőteljesebb gyorsulást kapunk. Egetrengetően nagy különbség nincs a két fokozat között egyébként, Túra módban sem mondható lomhának a TMAX. Természetesen semmi sincs ingyen, így a nagyobb erő magasabb fogyasztással párosul. Épp ezért vegyesen használtam a robogót: ha előzésekre készültem, átkapcsoltam Sport módba. A két mód közötti váltást ugyanis szerencsére menet közben is kényelmesen megtehetjük, nem kell megállni sem. Csak a gázt kell elvenni egy pillanatra, majd egy rövid gombnyomás, és már kész is. Így, változatos körülmények és felhasználás mellett a fogyasztást nagyjából 5 liter körül tudtam tartani. 

Ez az öt liter több, mint amit sok másik motorral elérhetünk, azonban nem szabad elfelejteni, hogy ezt a 220 kg-os, ugyan áramvonalas de nagy felületen a menetszéllel találkozó TMAX-ot egy 562 köbcentis motor hajtja. Így már nem is olyan rossz, ugye? A maximális teljesítménye egyébként 35 kW (48 LE), mely megfelelővé teszi a lendületes haladásra nemcsak városban, hanem azon kívül is. És még A2-es jogosítvánnyal is vezethető!

Alacsony sebességnél, illetve álló helyzetből meglepően jól indul, még mosolyt is csalt az arcomra. 50-60 km/h-s sebesség felett viszont már nem kapjuk ugyanazt az intenzív gyorsulást, de még így sem tart sokáig egy előzés kivitelezése. Csak meg kellett szokni azt, hogy nem tudunk visszaváltással erőtartalékot képezni egy előzéshez, hanem inkább csak Sport fokozatba kapcsolni. Az első néhány alkalommal sikerült is nekem, robogóhoz nem szokott motorosnak a kuplung helyén lévő hátsó féket húzni. Szerencse, hogy nem az első fék került bal kézre, így ugyanis a meglepődésnél nagyobb problémába nem ütköztem. Az ABS is segített abban, hogy ne essen bántódásom feledékeny pillanataimban sem. A fékek egyébként bőven elég hatásosak, minden körülmény között megállítják ezt a nem túl könnyű, nagytestű robogót. Panaszt az ABS-re sem tehettem, ugyanis nem volt idegesítő a működése, nem szólt bele, csak ha muszáj volt.

Kanyarodni meglepően élvezetes volt a TMAX-szal mind kis, mind nagy sebességnél. Széles kormányának köszönhetően a kormánytolásos kanyarodás gyerekjáték. Amikor először próbáltam, fölöslegesen nagy erőt fejtettem ki a kormányra, kis híján fel is borultam miatta. Sokkal kisebb mozdulat szükséges ugyanis, mint amire számítottam. Magasabb tempónál is szépen kanyarodik, tartja az ívet. Már-már olyan élvezetes volt az utazás, hogy szinte elfelejtettem, hogy robogón ülök.

Maximális technológia

A kereskedésből való indulás előtt majd’ negyed órán át kaptam az instrukciókat, hogy mi micsoda, miket lehet állítani, milyen tulajdonságai, felszereltsége van a Yamaha csúcskategóriás robogójának. Hihetetlen, mennyi minden található ezen a motoron. Tech Max – nem véletlenül kapta ezt a nevet! Vegyük is sorra, hogy mi mindent pakoltak bele a mérnökök a már fentebb említett dolgokon túl.

7 hüvelykes, színes TFT kijelzőn kísérhetjük figyelemmel a tényleg mindenre kiterjedő adatokat. Gombokból is jóval több van, mint amihez szokva lehetünk, de minden kézre esik, és kesztyűben sem okozott problémát a nyomkodásuk. A bal kéznél található joystick segítségével tudjuk a legtöbb dolgot kényelmesen állítani. A kijelző stílusát is tetszésünk szerint cserélgethetjük – a sport módhoz emellett egyébként agresszívabb számlap is jár. 

 

Telefonunkat Bluetooth segítségével pikk-pakk rá tudjuk csatlakoztatni a motor kijelzőjére, és a Garmin technológia segítségével navigációt is indíthatunk. Jobb oldalon egy remek kis kihúzható telefontartó kapott helyet a TMAX-on, melybe úgy tudjuk beletenni mobilunkat, hogy egyáltalán ne rázkódjon. Emellett USB kimenetek biztosítják az áramot, ha lemerülne valamelyik kütyünk.

A maximális komfort érzetünket szolgálja nemcsak a markolat, hanem az ülés fűthető mivolta is – ezeket a 30 fokos nyári hőségben nem igazán szerettem volna kipróbálni, azonban hűvösebb napokon egészen biztosan imádtam volna. Olyasvalakinek, aki 15 fok alatt nem szívesen ül motorra, jelentős segítséget nyújthatnak ezek például az őszi, téli munkábajáráshoz. Ha ilyen motorom lenne, nem gondolkoznék sokat, hogy a dugóban araszolás helyett a mínuszokban is a kétkerekűt válasszam.

A plexi magasságát változtatni akár menet közben is tudjuk. Ezért nagyon hálás voltam, ugyanis sokat játszadoztam vele, mire sikerült egy számomra optimális beállítást találni. Ha túl alacsonyan volt a plexi, akkor pont a sisakra tolta az összes levegőt, így turbulenciába” kerültem és rángatta a menetszél a sisakomat. Ez városi tempó fölött már elég zavaró volt. Ha a teljes magasságra állítottam, akkor viszont nekem (178cm) pont a látómezőm kellős közepén ért véget a szélvédő. Így olyan volt vezetni, mint egy rossz szemüvegben sétálni lefelé a lépcsőn: elvesztettem a térérzékelésemet. A megoldást végül az nyújtotta, hogy a maximumnál kicsit alacsonyabbra engedtem a plexit, így városban tökéletes volt, ki is láttam tőle, lakott területen kívül pedig próbáltam “bebújni” a plexi mögé. 

A 2022-es TMAX Tech Max nem véletlen az egyik legdrágább nagyrobogó a piacon. 5 498 000 Ft-ért juthatunk hozzá, azonban ennyi pénzért még rengeteg egyéb extrát kapunk. Smart Key technológiával szerelték, így elég, ha a zsebünkben van kulcs az indításhoz. A lényeg csak annyi, hogy ne hagyjuk el, vagy ne felejtsük ott sehol, mert tolni biztosan nem fogjuk ezt a motort… 

A középsztender (melyre felrakni pehelysúlyú pilótáknak is könnyű a motort!  Leszedni róla ugyan már küzdősebb volt, de azt is sikerült végül megoldanom), amennyiben lezárjuk a motort szintén zárul, így lopásgátlóként funkcionál. Oldaltámaszon pedig a kormányzárat tudjuk használni.

Kényelemre hangolva

Iszonyú nagy és kényelmes ülést kapott a TMAX, nemcsak elöl hanem hátul is. Alacsonyabb motorosok számára nem biztos, hogy optimális lesz ez a nagyrobogó, hiszen nekem is csak lábujjhegyen ért le a lábam a 178 cm-es magasságommal. Ez nem a nagy ülésmagasságnak, hanem sokkal inkább a komfortos, széles ülésnek köszönhető. Szintén kényelmes egyébként a lábak és karok helyzete, szinte a végtelenségig lehetne menni ezzel a robogóval. A háttámla helyzetét személyre tudjuk szabni, illetve a taposó is hatalmas, akár előre ki is tudjuk nyújtani a lábunkat.

Az utas a két oldalon található hatalmas kapaszkodókat használhatja, mely hosszú távon is viszonylagos kényelmet biztosít. Én, mint kevésbé gyakorlott utas (hát még robogón!) előfordult viszont, hogy lefejeltem a vezetőt párszor, mert szokatlan volt a robogókra jellemző hirtelen gázreakció, illetve a gázelvételkor a torpanás. A robogó vezetése közben mindez fel se tűnt, olyan simán, szépen, egyenletesen történik az erőátvitel. Azt hiszem, nem árt fejleszteni még azon képességeimet, melyek az utaskodáshoz szükségesek. Bár legnagyobb valószínűség szerint úgyis olyasvalakik fognak hátul ülni, akik ebben ügyesebbek ebben.

A legtöbb robogóra jellemző, hogy nagy rakodási tér van az ülés alatt. A TMAX esetében egy sisak és kisebb apróságok, vagy a dzsekink és egy hátizsák bőven elfér az ülés alatt. Két bukósisak tárolására sajnos nincs lehetőség – ezt azért felróhatjuk a Yamahának… Hatalmas testű a robogó, szóval simán el kéne, hogy férjen a két zárt sisak az ülés alatt. Extraként említhető ellenben az, hogy gázrugóval nyílik az ülés, és természetesen világítás is van a csomagtartóban. Hátránya talán csak annyi, hogy amit benne hagyunk, az a nagy nyári melegben – a motorblokk közelsége révén is – nagyon felmelegszik. Kánikulában így nem a legkellemesebb visszavenni a sisakot, dzsekit. Bár még így is sokkal jobb, mint kézben vinni őket…

Konklúzió

Igaz, nem olcsó a TMAX: kerül vagy annyiba, ha nem többe, mint a legtöbb új motor (nem robogó), de túl nagy konkurencia nem révén (talán csak a Honda Forza 750) megtehetik, hogy magas áron kínálják. Cserébe azonban mindent megkapunk a pénzünkért, amire csak szükségünk lehet: vezetést segítő rendszerek, komfortot biztosító kiegészítők és nagyszerű menettulajdonság. Az pedig, hogy a TMAX ilyen sokoldalú, és akár télen is tudjuk használni kellemetlenség és didergés nélkül (ülésfűtés, markolatfűtés, szélvédelem), egy akkora extra, amit alig pár másik motor sem mondhat el magáról. 

Az egyetlen csalódottságot az keltette bennem, hogy a motorosok fele nem köszönt vissza… ez szerintem szomorú, tessék köszönni a (nagy)robogósoknak is, hisz ők is motorosok, sőt, lehet csak éppen otthon hagyták a nagymotorjukat!

Ági 

Kapcsolódó cikkek

Motor Női szemmel Teszt

Yamaha XSR900 GP (2024) teszt – Múltidéző GP-motor – Motor&Verda

A 2024-es évre piacra dobták a hangvillások a csupasz XSR900-as idomos, sportmotor változatát, az XSR900 GP-t. 5 398 000 Ft-os listaára majd’ egymillió forinttal drágább, mint a naked modellé – azonban ennek megfelelően a tulajdonságaikban, felszereltségükben is jelentős különbségeket vélhetünk felfedezni. Külső Természetesen a legfeltűnőbb változás a design és az idomok tekintetében érhető tetten. A […]

Olvass tovább
Motor Női szemmel Teszt

Voge 900 DSX (2024) teszt – Komfort és kütyürengeteg Kínából – Motor&Verda

A Voge 900 DSX kedvező árával hívja fel magára figyelmünket, és a motorra pattanva sem nyújt csalódást. A kínaiakhoz híven pedig rengeteg kütyüvel, 21. századi megoldással is találkozhatunk ezen a túraendurón.  Egyre népszerűbb és keresettebb lesz e modell hazánkban is, nem véletlenül! 3 770 000 Ft-os alapáron kínálják a 900 DSX-et, mely már önmagában véve […]

Olvass tovább
Motor Női szemmel Teszt

Triumph Speed 400 (2024) teszt – Modern klasszikus – Motor&Verda

Maximális minőség belépő szinten A 2024-es évre egy teljesen új modellsorozatot mutatott be a Triumph. Az angol márka által piacra dobott Speed 400, valamint Scrambler 400 X esetében nem csak az egyhengeres erőforrás, hanem a teljes periféria is új. Szerkesztőségünknek ez előbbit volt lehetősége tesztelni, melyért hatalmas köszönet a Triumph Budapestnek! A Speed 400 ugyan […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom