25 éve jelent meg az első Honda CIVIC Type R

  • Az 1997-ben bemutatott Civic Type R-t folyamatosan tökéletesítették, hogy hamisíthatatlan vezetési élményt nyújtson az orrmotoros, elsőkerék-hajtású autók osztályában
  • A Type R név a lenyűgöző dinamika és a nagy teljesítményű erőforrás páratlan ötvözetének szinonimája
  • Immáron hat különböző Civic viseli a karmazsinvörös Honda-emblémát
  • A vadonatúj Type R kétségkívül a Honda-kínálat legfényesebb csillaga

A Honda idén két évfordulót is ünnepel: egyrészt 50 éve született meg az első Civic, másrészt negyedszázada mutatkozott be a vérpezsdítő, teljesítményorientált Type R kiadás, mely teljesen új megvilágításba helyezte a hot hatch fogalmát. Jóllehet, a Civic sportváltozata kedvező árú, elérhető modell, ugyanakkor valódi sportkocsi, mely magában hordozza a Type R szellemiségét.

A hat nemzedék alatt úgy tökéletesítették az elsőkerék-hajtású, ferdehátú modellt, hogy kategóriájának legjobbja legyen, mely által olyan autó született, mely hétfőtől péntekig eszményi társ a mindennapi ingázáshoz, hétvégén pedig a versenypályán is elemében érzi magát.

EK9 (1997-2000): Megfizethető, széles körben elérhető Type R

A Type R típusjelzés első ízben az 1992-es Honda NSX Type R modellen jelent meg, mely magasra tette a lécet a teljesítmény és a menettulajdonságok terén, viszont rendkívül csekély példányszámban készült. A Civic Type R tervezésekor ugyanaz az elv vezette a mérnököket, mint az Integra és az NSX esetében, azaz szerették volna magával ragadó vezetési élménnyel megajándékozni a Honda-tulajdonosokat.

A kizárólag Japánban forgalmazott EK9 számos különleges műszaki megoldást vonultatott fel, ilyen például a rendkívüli magas (116 LE/1000 cm3) literteljesítményű, 1,6 l-es DOHC-vezérlésű VTEC motor, a mindössze 1050 kg-os saját tömeget eredményező, nyomás alatt hegesztett karosszéria, a részlegesen önzáró differenciálmű (LSD), valamint más típusokban nem alkalmazott, különleges felfüggesztés. Az EK9 meggyőzte a vásárlókat és az autós szakma képviselőit is – az orrmotoros, elsőkerék-hajtású, erőtől duzzadó ferdehátú sikerre ítélt típus lett.

EP3 (2001-2005): Piacra lép a Type R európai kiadása

Az első generáció elsöprő sikere után a Civic Type R második szériája már megjelent Európában is, és ebben nagy szerepet játszott, hogy a modell gyártása ekkor már az Egyesült Királyságban zajlott. Az EP3 sorozatnál vezették be a vadonatúj, azóta már legendássá vált 2,0 literes, DOHC i-VTEC „K” sorozatú motort, mely messze túlszárnyalta a hagyományos felépítésű, atmoszférikus, 2,0 literes erőforrásokat. Arról se feledkezzünk meg, hogy az újdonságot továbbfejlesztett fékrendszer, precíz, hatfokozatú sebességváltó és – a felhasznált nagyszilárdságú acélnak köszönhetően – elődjéhez mérten 80 %-kal nagyobb torziós merevségű karosszéria jellemezte. Mindemellett az állítható távtartókarral kiegészített első rugóstag, illetve a hátsó, kettős keresztlengőkaros felfüggesztés a friss fejlesztésű elektromos szervokormánnyal (EPS) és változó áttételű kormányművel (VGR) társítva rendkívüli kezelhetőséget szavatolt az EP3-nak.

FN2/FD2 (2007-2011): Type R – Ugyanaz másként

A harmadik Civic Type R egyedülálló volt abban a tekintetben, hogy az európai és a japán változat jelentősen különbözött egymástól. Míg az itt kapható modell alapját az FN2 típuskódú ferdehátú adta – melynél megtartották az elődnél nagyszerűen bevált, 2,0 literes motort is, azonban fontos változás volt a módosított padlólemez, mivel ennek köszönhetően az üzemanyagtartály az első ülések alá került, így lényegesen javult az utastér helykínálata és alakíthatósága – addig Japánban a lépcsőshátú FD2-re épülő Type R-t forgalmazták, mely még sportosabb lett a nagyobb teljesítményű K20A erőforrásnak, a továbbfejlesztett, részlegesen önzáró differenciálműnek és a fáradhatatlan Brembo fékrendszernek köszönhetően. Hogy mérsékeljék a szedán nagyobb tömegét, hagyományos hegesztés helyett több helyen szerkezeti ragasztót alkalmaztak, valamint a karosszéria egyes részeit alumíniumból készítették.

FK2 (2015-2017): Bemutatkozik a VTEC Turbo

A piaci igények és az új környezetvédelmi előírások arra sarkallták a Hondát, hogy turbófeltöltéses motort fejlesszen a Type R-hez. Hosszú és rendkívül aprólékos munkával született meg a K20C1 jelű, 2,0 literes, feltöltős erőforrás, mely 310 LE teljesítménnyel kápráztatta el a nagyközönséget. Annak érdekében, hogy a megnövelt teljesítményt minél hatékonyabban átvihessék az útra, kettős függőcsapszeges első rugóstagot és részlegesen önzáró differenciálművet építettek be, ezáltal számottevően mérsékelték a nagy teljesítményű elsőkerék-hajtású autók irányítását megnehezítő, úgynevezett hajtási befolyást. A 2015-ben bemutatott Civic Type-R mindössze 5,7 másodperc alatt gyorsult 0-ról 100 km/órás sebességre, míg strapabíró Brembo fékrendszere hatalmas, 351 mm-es átmérőjű első tárcsákra épült. Az FK2 nemcsak közúton bizonyított, hanem világszerte megannyi túraautós versenysorozat bajnoki címét elhódította.

FK8 (2017-2022) A kompromisszummentes ferdehátú sportautó

5 évvel ezelőtt jelent meg a Civic Type R legújabb változata, az FK8. Ez messze túlszárnyalta elődjét, az FK2-t, mivel immáron adaptív lengéscsillapító felelt az autó úttartásáért, a továbbfejlesztett K20C1 erőforrás teljesítménye pedig 320 LE-re nőtt. A modell még intenzívebb vezethetőségének érdekében a mérnökök a leszorítóerőre fókuszáltak így alakították ki a karosszériát és a módosították a padlólemezt, szinte teljesen laposra. A modell elérhető volt az Egyesült Államokban is, sőt a tengerentúlon adták el a legnagyobb mennyiséget az FK8 kódjelű Civicből.

FL5 (2022-) Sportosan tökéletes 2.0

Az idén bemutatkozó modell a korábbi nemzedékek technikai vívmányaira épül, de nála még fejlettebbek és kifinomultabbak az elődöknél megismert műszaki megoldások. Ez a valaha készült leggyorsabb, legkezesebb, egyben leginkább magával ragadó Civic Type R, ami új mérce a géposztályban, noha egyértelműen felfedezhető rokonsága az éppen 15 éve megjelent FD2-vel. Kétségtelen, hogy az újdonsággal méltóképpen ünnepelhetjük a Type R modellcsalád születésének 25. évfordulóját, hiszen az idei Civic Type R máris bizonyított, mivel ez a modell tartja a körrekordot a legendás suzukai pályán.

Kapcsolódó cikkek

Hírek Itthonról Motor

Világritkaságok a Motorkiállítás 2025 – Márkák hétvégéje a Millenárison

Honda NR 750 – 300db készült belőle 1992-ben, egy különleges ovális alakú dugattyú megoldással, ezt a megoldást azóta sem használta egyetlen gyártó sem! A kiállításon megtekinthető motor még a 300 legyártott darabból is kiemelkedik, mert soha nem volt használva. 0km-es, ami rendkívül ritka, ilyenből csupán 1-2 db van a világon. Rendkívül értékessé teszi, hogy még […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról Verdák

Elkészült az UNIX-AMTS 2025 nyereményautója!

Idén tavasszal is egy szakavatott csapat által egyedivé varázsolt autó kerül kisorsolásra a látogatók között az UNIX-AMTS zárónapján. A sokéves tradíció és a játék feltételei változatlanok, a fődíj pedig a show történetének eddigi legfiatalabb, legerősebb és legértékesebb nyereményautója! A nemzetközi UNIX – Autó, Motor és Tuning Show (AMTS) szervezői ezúttal sem tértek el a hagyományoktól. […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

A BMW M divízió új biztonsági autót gurít pályára a MotoGP™ thaiföldi szezonnyitó futamán

+++ Az új BMW M5 Touring MotoGP™ Safety Car a kétkerekű versenysportok királykategóriájában dolgozó biztonságiautó-flotta új zászlóshajója +++ A bajor prémiumgyártó a február 28-i hétvégén elrajtoló szezonnyitóig Bangkokban állítja ki az új biztonsági autót +++ A MotoGP™ 2025-ös idénye egy rendkívül látványos, innovatív hétvégével vette kezdetét: a kétkerekű versenysportok királykategóriája Thaiföld fővárosába utazott, a sorozat […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom