A vadonatúj Dacia Duster egy olyan modell történetének nyitja meg a következő fejezetét, mely a piacán – minden túlzás nélkül – mértékadóvá nőtte ki magát. Méghozzá teszi ezt úgy, hogy magában foglalja mindazt, amit a román-francia márka képvisel: ’robusztus és szabadtéri’, ’lényegre törő, de menő’ és ’öko-okos’.
Az első Duster 2010-ben született meg, 2017-ben megújult, s a kezdetektől fogva igazi sikertörténelmet írt. 13 éves pályafutása alatt több mint 40 elismerést kapott, de talán a legjelentősebb mindezek közül, hogy immár 2,2 millió darabot gyártottak belőle, népszerűsége pedig töretlenül növekszik. 2022-ben Európa legnépszerűbb SUV-ja volt, s a romániai Pitestiben körülbelül percenként 1 gördül le a gyártósorról.
Most a Dacia alaposan megújította a Duster formatervét. A harmadik nemzedék megtartotta az elődjeinek azon markáns külső jegyeit, melyek csúcsra juttatták őket, ám túl is mutat rajtuk. „Még mielőtt elkezdtük volna a munkát a teljesen új Duster stílusán, csiszolgattuk az arányait, hogy megtaláljuk az erős, kiegyensúlyozott kialakítást. Ha az arányokat már korán eltaláljuk, nincs szükségünk nűfogásokra, hogy később csiszoljunk a stílusán” – mesélte David Durand, a Dacia formatervezési igazgatója. Az egyszerű formák, letisztult elemek csak erőteljesebbé teszik a megjelenését, amihez a szándékosan feszes, magabiztos vonalak is hozzájárulnak. Az első, hátsó és oldalsó, a karosszériából kiemelkedő „pajzsoknak” hála pedig az új Duster minden eddiginél robusztusabb, lerí róla, hogy készen áll a kalandra. Mindezt fenntartható anyagokkal ötvözi, például a kerékjárati ívek burkolatai, az első-hátsó védőelemek és az oldalsó „pajzsok” egy Starkle® nevű erős anyagból készülnek, mely 20 százalékban újrahasznosított.
Az utastérben ugyanazok a jellegzetes dizájnjegyek dominálnak, mint kívül, így az első és a hátsó fényszórók Y motívuma a szellőzőnyílások felületén, valamint az ajtópanelek könyöklőin is megjelenik. S míg a kerékjárati ívekre emlékeztető formájú kormányról a márkanév köszön vissza, addig az utas előtt a típusjelzés tűnik fel. Ugyanakkor „a Duster nem lenne Duster egy okos és praktikus belső tér nélkül, amely megkönnyíti a felhasználok mindennapi életét. Mindent úgy terveztünk, hogy elöl és hátul ios otthon érezze magát” – folytatta Durand. Ráadásul a román szabadidő-autó továbbra is igazi ár-érték bajnok: a szegmens legmegfizethetőbb árait tágas kabinnal és rengeteg új technológiával kombinálja. Utóbbiakhoz sorolható a 7 colos, személyre szabható digitális műszerfal, a 10,1 colos központi kijelző és az új infotainment rendszer. Emellett a Dusterhez kétféle multimédiás rendszer is „választható”, s már az olcsóbb verzió is vezeték nélküli Apple CarPlay és Android Auto csatlakozási lehetőséget nyújt. A drágább, a Jurney és az Extreme fantázianevű kivitelekben már a hathangszórós Arkamys 3D hangrendszer is van. Mindkettőhöz jár viszont négy USB-C port is.
Eközben a CMF-B platform több helyet kínál, különösen az első szélesség és a hátsó lábtér változott pozitív irányba. Alacsonyabb lett a csomagtér padlója is, a nyílása pedig szélesebb és magasabb. A Raktér 6 százalékkal több helyet biztosít, mint a felmenője: a 4×2-es verzió poggyászterének kapacitása 472 literes. Feltétlen említés érdemel, hogy egy 1,9 méter hosszú és 1,3 méter széles Sleep csomag is megvásárolható hozzá: az egyszerű és kivehető 3 az 1-ben doboz két perc alatt franciaággyá alakítható.
Ez a rendkívül rugalmas CMF-B platform az alapja a Duster sokoldalúságának is, illetve a fejlettségének köszönhetően az útról érkező rezgéseket és zajokat is ügyesen távol tartja a kabintól. Legalább ennyire érdekes, hogy elindította a Dustert a villamosítás felé vezető úton, mivel mild- és full-hibrid technológiákat is képes befogadni.
Teljesen új például a Hybrid 140 hajtáslánc, mely a Renault-csoport által kipróbált és tesztelt egységekből áll össze: a 4 hengeres, 1,6 literes, 9 lóerős benzines egységet két villanymotor (egy 49 lóerős erőforrás és egy nagyfeszültségű indítógenerátor) támogatja, ehhez kapcsolódik egy elektromos automata sebességváltó. A regeneratív fékezés, az 1,2 kWh-s kapacitású akkumulátor energiavisszanyerő képessége révén városban akár 80 százalékban tisztán elektromos üzemmódban közlekedhet a Dacia.
Szintén új a Duster TCE 130 és a TCe 100 Bi-Fuel. Előbbi egy új generációs 3 hengeres, 1,2 literes, turbófeltöltős, Miller ciklust használó benzines aggregátból és egy 48 V-os mild hibrid motorból áll össze. Utóbbi LPG-vel és benzinnel is üzemelhet, a két összesen 100 literes tartály igencsak nagy hatótávokat eredményez.
A Duster robosztus megjelenése nem pusztán hóbort, hiszen terepen is igen jól mozog. A harmadik nemzedék 4×4 Terrain Control üzemmódválasztóval érkezik meg a kereskedésekbe, ötféle – Auto, Snow, Sár/Homok, Off-Road és Eco – vezetési üzemmódot felajánlva a vezetőnek. A 217 milliméteres hasmagasság is nagy szabadságot biztosít, az elöl akár 31 fokos, hátul pedig 36 fokos megközelítési és elhagyási szögekkel pedig a legtöbb akadály leküzdhető. Széria a lejtmenet szabályozó is.
A vevők négyféle – Essential, Expression, Extreme és Journey felszereltség közül választhatnak. Az árakról egyelőre nincsenek információink, de a gyári ígérete szerint továbbra sem kell belerokkanunk vásárlásba.