Az ikonikus Ford Bronco terepjáró az európai piacon is kapható lesz, szigorúan korlátozott darabszámban

A Ford bejelentette, hogy hamarosan néhány európai piacon, köztük Magyarországon is megrendelhető lesz az amerikai autólegenda, a Ford Bronco terepjáró.

A Bronco szigorúan korlátozott darabszámban jelenik meg a kontinens márkakereskedéseiben, viszont azonnal két változatban is kapható lesz: az egyik a kőkemény Outer Banks modell, a másik pedig az extrém terepképességű Badlands kivitel, és mindkettőt a 2,7 literes Ford EcoBoost V6-os blokk hajtja 335 LE teljesítménnyel és 563 Nm forgatónyomatékkal. Az autó “G.O.A.T.” (Goes Over Any Type of Terrain, azaz Bármilyen Terepet Legyűrő) jellegét fejlett hajtáslánc-technológiák biztosítják, többek közt a normál és felező áttétellel is működő négykerékhajtás, a Terep Tempomat és az akár hétféle választható üzemmód.

A Bronco tervezésénél már a kezdetektől az volt a kitűzött cél, hogy az autó ‘kalandkedvelő’ és sokoldalú legyen. Mindezt olyan megoldások szolgálják, mint a le- és felszerelhető ajtók, a tartozékokhoz kialakított rögzítőpontok és a rendkívül strapabíró, könnyen tisztítható anyagok és felületek.

Az új modell kívül-belül ugyanolyan összetéveszthetetlen formavilágú, mint az eredeti, 1966-os Bronco volt; kemény megjelenése és sokoldalúsága az amerikai piacon rendkívül népszerű F-sorozatú pickupot idézi, teljesítménye pedig a Ford Mustangot. A tervezők mindezt jó érzékkel egyesítették, és a végeredmény egy egyedi stílusú SUV lett, amiből szinte süt a kaland ígérete.

Az Európába szigorúan korlátozott darabszámban érkező First Edition Bronco modellek Outer Banks vagy Badlands kivitelben lesznek kaphatók. Az autók gyártási számát külön tábla jelzi az utastérben, és a vevők olyan egyedi tartozékok közt válogathatnak, mint a neoprén üléskárpit, az ajtótároló táskák és a sűrű hálóból készített kabriótető.

“A Bronco a Ford kalandvágyának szimbóluma. A legújabb hajtáslánc-technológiák és az intelligens tervezés párosításával az új Bronco minden eddiginél érzékletesebben fejezi ki a felfedezés iránti vágyunkat,” mondta el Jon Williams, a Ford Blue Europe vezérigazgatója. “25 év szünet után Amerika nagyobb örömmel üdvözölte a Bronco visszatérését, mint valaha is álmodtuk volna. Most pedig izgatottan várjuk, hogy végre az európai rajongók is kóstolót kaphassanak a Bronco szellemiségéből!”

A Bronco Európában is kivételes kalandokat kínál

A tervezők olyan autót akartak alkotni, ami az eredeti Bronco sokoldalúságát, élvezetes vezetési élményét és szabadságérzetét kínálja, ezért azzal kezdték a munkát, hogy digitálisan, teljes méretben beszkennelték az első generációs modellt, így biztosítva, hogy az erőteljes arányok és az azonnal felismerhető formák az új modellnél is érvényesüljenek. A rövid túlnyúlások, a markáns karaktervonalak és a látványos, funkcionális részletmegoldások céltudatos és kemény kiállással ruházzák fel az autót, ugyanakkor a kivételes terepképességhez is hozzájárulnak.

Az orr-rész meghatározó eleme a teljes szélességén végighúzódó hűtőrács és a kerek fényszóró. A négyszögletes karosszériaelemeket úgy formálták meg, hogy segítségükkel könnyebb legyen átlátni a karosszéria sarokpontjait, ami hasznos segítség a kemény terepeken. Az első sárvédők tetején keréknyom-jelzők láthatók, amelyek jelzik a jármű sarkait, és egyben lekötő pontként is szolgálnak 68 kg⁵ terhelhetőséggel; ez hasznos segítség a nagyobb tárgyak, például egy kenu szállításához.

Az autóban alapáras a hangelnyelő kárpitozású, leszerelhető keménytető. Ez a tető négy részre van osztva, és a két első elem becsomagolható az erre tervezett tárolózsákokba, amelyek az autóban is elhelyezhetők. Nyolc perc alatt mind a négy ajtó teljes egészében⁴ leszerelhető egy egyszerű szerszám segítségével; ez nemcsak extrém levegőssé varázsolja az utasteret, hanem így a vezető a speciális terepeken még jobban átláthatja az autó környezetét.

A keret nélküli ablakok csökkentik az ajtók tömegét, így azok már elég könnyűek ahhoz, hogy a jármű tulajdonosa (legyen szinte bármilyen fizikumú is) levehesse azokat. A Bronco Badlands változatban külön tárolózsákok találhatók, amelyekben a leszerelt ajtók biztonságosan elhelyezhetők az autóban, hogy szükség esetén kéznél legyenek, és perceken belül visszakerülhessenek a helyükre.

A Bronco felépítményében még jó néhány levehető elem található, amelyek segítik a jármű személyre szabását és javítják a terepképességét. A hűtőrács és az első lökhárító leszerelhető és más változatra cserélhető, a műanyag kerékjárat-szélesítés pedig egyszerűen eltávolítható, ha megsérülne egy-egy keményebb off-road menet közben, vagyis könnyen és gyorsan pótolható.

A Bronco sok dizájn-kikacsintást is tartogat: olyan részletmegoldásokat, amelyek a modell múltjára utalnak, és csak arra várnak, hogy a tulajdonos felfedezze őket. Jó példa erre a több helyen elrejtett, vadul ugráló lovat mintázó ábra, vagy az eredeti, 1966-os modellsorozatot bemutató grafika, az utastér beépített kupaknyitója, illetve azoknak a helyeknek az elrejtett GPS-koordinátái, ahol a Bronco fejlesztői a prototípust tesztelték.

“A Broncot úgy alkottuk újra a mai igényekhez, hogy közben megőriztük az eredeti modell autentikus vonásait, és ez még a legapróbb részletekre, például a csavarfejek préselt mintájára is igaz,” magyarázta el Paul Wraith, a Ford Bronco vezető formatervezője. “A munka során mindvégig arra összpontosítottunk, hogy a vásárlóknak vérbeli Bronco-élményben legyen részük, vagyis olyan autót kapjanak, amit kényelmesen használhatnak a mindennapokban, de a legzordabb vidékeket is bekalandozhatják vele.”

Keménynek született, és bármire kész

Közmondásos terepjáró képességéért az eredeti Bronco a G.O.A.T. becenevet kapta, és az új modellgeneráció is méltó erre a névre.

Az autó magabiztos teljesítményéről egy 2,7 literes EcoBoost V6 benzinmotor gondoskodik, ami a kettős turbótöltésnek és a port rendszerű, illetve közvetlen befecskendezésnek köszönhetően 335 lóerőt és 563 Nm forgatónyomatékot ad le. A grafitvasból készült, kompakt motorblokk erősebb és merevebb (mégsem nehezebb) a hagyományos vasöntvényeknél; az erőforrás lehengerlő erejéhez és csekély fogyasztásához az elektronikus működtetésű turbónyomás-szabályozás és a nagy nyomású kipufogógáz-visszavezető rendszer is hatékonyan hozzájárul.

Az alapáras, 10 fokozatú automata sebességváltó erőlködés nélkül továbbítja a vonóerőt az aszfaltra vagy a terepre; utóbbi esetben a vezető bekapcsolhatja a felezőt is, és a kúszófokozat áttétele ilyenkor 64,33:1. Ennek köszönhetően a Bronco képes 6 km/órás sebességgel araszolni, miközben a motor fordulatszáma 2400 1/perc, így az autó a nehéz terepen is határozottan, lefulladás nélkül halad át.

A Bronco Outer Banks változatot egy kétfokozatú elektronikus terepváltóval szerelik fel, amit a vezető menet közben, gombnyomással kapcsolhat.

A Bronco Badlands kivitelben első differenciálzár, illetve az első stabilizátorrudat leválasztó rendszer biztosít kiemelkedő terepképességet. Emellett egy kétfokozatú, elektromechanikus kapcsolású terepváltó is rendelkezésre áll, ami automatikusan, a tapadásnak megfelelően észrevétlenül kapcsol a két- és négykerékhajtás közt, hogy az autósnak csak a terepre kelljen figyelnie.

A karosszéria alatt egy zártszelvényes, nagy szilárdságú acélból készült alváz található hét keresztmerevítővel; ez a szerkezet szilárd és biztonságos alapot biztosít, emellett pedig lehetővé teszi, hogy az autó szabad magassága 259 mm legyen, ami kivételes off-road képességet jelent.

A Bronco különleges Nagy Teljesítményű Off-Road Futóművet (HOSS) kapott, amiben az első felfüggesztés egy független keresztlengőkaros szerkezet, hosszú úton mozgó tekercsrugókkal. Ez a megoldás 20 százalékkal csökkenti a rugózatlan tömeget a merevtengelyes kialakításhoz képest, ugyanakkor kiváló rugózást és állandó tapadást kínál. Hátul öt lengőkaros merevtengely található hosszú úton mozgó, változtatható feszességű tekercsrugókkal és mind a négy kerék mozgását nagy terhelésre tervezett lengéscsillapítók szabályozzák

A Bronco Badlands kivitelben alapáras a Bilstein nagy teljesítményű, helyzetérzékelős, külső tartályos lengéscsillapító. Az extra folyadékkapacitás javítja a szerkezet hűtését nagy igénybevétel mellett, a csillapító erő pedig automatikusan megnő a rugóút két végszakaszában, ami terepen precíz kezelhetőséget, közúton pedig sima futást eredményez.

Azok a vásárlók, akik szeretnék, hogy autójuk létfontosságú részegységei terepezés közben is a legmagasabb szintű védelmet élvezzék, kérhetnek acél fenékvédő lemezeket, valamint a motort, a váltót, a terepváltót és az üzemanyagtartályt biztosító burkolatokat is. Az ugyancsak külön rendelhető küszöbvédő rudak akár a jármű teljes tömegét elbírják, és a mérnökök a Bronco elejére és hátuljára is terveztek vonószemeket. A nagy szilárdságú bóracél tetőmerevítő rúd nem akadályozza a függönylégzsák működését, és az utasok testi épségét emellett oldallégzsákok és első légzsákok is óvják.

Kalandbarát technológia

Az intelligens technológiáknak köszönhetően a Bronco tudását egy kezdő kalandtúrázó ugyanúgy kiaknázhatja, mint egy rutinos off-road rajongó. Az autó minden akadályt legyűrő képességeinek alapja a Terepvezérlési Rendszer, aminek segítségével a vezető könnyen kiválaszthatja a pillanatnyi körülményekhez leginkább illő üzemmódot. A közúti beállítások (Normál, Eco, Sport és Csúszós út) mellett különleges hangolású G.O.A.T. üzemmódok is rendelkezésre állnak (Sár/Kerékvályú, Homok, illetve Sziklás talaj és a motorsport-ihletésű Baja a Bronco Badlands verzióban), amelyekben a gázreakciók, a váltó kapcsolási pontjai és a kormányreakciók a lehető legmegfelelőbbek egy-egy adott helyzethez.

A kínálatban a Terepes Eszköztár is szerepel; ez a kifinomult off-road technológiák tárháza, amelyek segítségével a vezető magabiztosan tapasztalhatja ki autója képességeit. A Terep Tempomat³ a sebességtartó automatikához hasonlóan működik: az autós 31 km/órás határig beállíthatja a sebességet, és a jármű automatikusan szabályozza a gázadást és a fékerőt, tartva a kiválasztott tempót, hogy a vezető minden figyelmét a nehéz terepen való kormányzásra összpontosíthassa.

A Terep Kanyarodási Asszisztens³ fékalapú nyomatékvektor-szabályozása akár 40 százalékkal is szűkíti a fordulókört, az Egypedálos funkcióval pedig mind a gyorsítás, mind a fékezés elvégezhető a gázpedállal, így a terepen pontosabban szabályozható a jármű sebessége. A vezetéssegítő technológiák sorában szerepel még az Oldaldőlés Szabályozás funkcióval kiegészített AdvanceTrac™rendszer és a vontatást megkönnyítő Utánfutó Kilengés Szabályozás is.

Kemény hardver, okos szoftver

Kemény és célratörő külső megjelenéséhez illően az új Bronco utastere kifejezetten funkcionális: bár a kabinban rengeteg technológia szolgálja a vezetőt és utasait, a dizájn határozottan robusztus, és a belső teret úgy alakították ki, hogy bírja a megpróbáltatásokat. A műszerfal emlékeztet az első Bronco-generációra, a színeket a természet és az outdoor-öltözékek árnyalatai inspirálták, és a tervezők mindenhová strapabíró anyagokat választottak.

A műszerfalba és a középkonzolba épített kapaszkodók bármikor jól jöhetnek az utasoknak, akárcsak a középkonzol vezeték nélküli töltőtálcája, amit úgy alakítottak ki, hogy a karosszéria erős megdőlése közben se csússzon ki belőle a mobiltelefon. A műszerfal felülete könnyen letörölhető, a kapcsolókat pedig szilikontömítés és gumiborítás védi a szennyeződésektől.

Bár a Bronco arra született, hogy a legdurvább körülmények közt is helytálljon, ez a legkevésbé sem jelenti azt, hogy tulajdonosa kevesebb kényelemre és komfortra számíthatna. A 8 colos, részben TFT műszeregység mellett az információk egy 12 colos központi LCD érintőképernyőn is megjelennek, ami a legújabb SYNC 4 kommunikációs és szórakoztató rendszerhez⁶ kapcsolódik; a berendezés a Ford Power-Up vezeték nélküli szoftverfrissítés révén mindig a legmodernebb funkciókat kínálja.

A műszerfal felső részén a tervezők rögzítési pontokat alakítottak ki a különféle készülékek számára, így a felhasználók bármikor csatlakoztathatják kameráikat és mobiltelefonjaikat a 12 voltos töltőhöz vagy az USB-porthoz.

Az Apple CarPlay és az Android Auto⁷ alapáras, akárcsak a 10 hangszórós (mélyhangsugárzót is tartalmazó) B&O® Premium hangrendszer⁸, ami a külön rendelhető FordPass⁹ alkalmazással is párosítható.

A szintén alapáron kínált 360 fokos kamerarendszer terepnézeti funkciója automatikusan aktiválódik az off-road üzemmódok bekapcsolásakor; ilyenkor még az első kerekek pillanatnyi állása is látható, így a vezetőnek a kritikus pontokon nem kell újra meg újra kiszállnia az autóból, hogy felmérje a helyzetet.

Egy ikon születése

Az eredeti Bronco modellt 1966-ban mutatta be az USA-ban a Ford, összegyúrva katonai járműveinek keménységét és a Mustang teljesítményét. Így született meg ez a strapabíró 4×4-es, amelynek életigenlő, sportos kisugárzása egészen új szemléletet honosított meg a terepjárók piacán.

Az első generációs Bronco az 1969-es Baja 1000 off-road futam megnyerésével bizonyította elnyűhetetlenségét és mozgékonyságát. Ebből a modellből több mint 200.000 darab talált gazdára az Egyesült Államokban, és az 1966 és 1996 között készülő öt modellgenerációból összesen több mint egymillió darabot gyártottak.

Kapcsolódó cikkek

Hírek Nagyvilág Utcán Verdák

Az Opel bemutatta következő generációs Grandland SUV modelljét

Koncepciótól a megvalósulásig: a vadonatúj Grandland az Opel Experimental tanulmányautó számos dizájnelemét megjeleníti Német energia: Németországban tervezve, fejlesztve és gyártva Elektromosnak született: a csúcskategóriás Opel SUV az új STLA közepes platformra épül Az elektromos autózás szabadsága: a Grandland Electric modellben az új alacsony beépítésű lapos akkumulátor akár 700 km-es hatótávot (WLTP1) biztosít Innováció a világítás […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról Race Verdák

Jön az évad második magyar tereprallye versenye, a Riverside Baja

Május 9-11-ig ismét visszatér a tereprallye Pápocra, a Riverside Baja idén nem csak az M1 Flotta Magyar Terep-rallye Bajnokság és a CEZ, de a Lengyel Bajnokság fordulójaként is szolgál. A 9. alkalommal megrendezésre kerülő futam tavalyihoz képest szinte változatlan útvonal és időterv szerint fut majd, a 330,88 km szelektív szakaszon mindössze a létszám növekedése miatt […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Utcán Verdák

Felkészül a MINI új modellcsaládjának utolsó tagja, az új MINI Aceman

Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi Nemzetközi Autókiállításon világpremierjét ünnepli. A tisztán elektromos meghajtású MINI Cooper és az erőteljes MINI John Cooper Works Countryman ALL4 oldalán a brit prémiumgyártó reflektorfénybe gurítja új modellgenerációját. A MINI rajongói izgatottan várhatják a 2024-es Pekingi Nemzetközi Autókiállítást, hiszen az április […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom