A Citroën folytatja a korábban jól működő módszerét, azaz a konszernen belül használt technika citroënessé tételét. Ezúttal a Peugeot 408 volt a kiindulási alap. Ezt a sok évtizede működő dolgot, most azzal turbózták fel, hogy képbe került a fentarthatóság és a környezetvédelem. És a józanész. Az utóbbi jelző annyit jelent, hogy 131 lóerőt és 300 Nm-t tudó 1,5 literes dízelmotor is megtalálható a kínálatban. Két benzines testvérét, a megszokott 1,2 literes háromhengeres hajtja, amelyek 100/131 lóerőt és 205/230 Nm-t tudnak.
A zöldséget a tisztán elektromos kivitel jelenti, amely 136 lóerőt és 260 Nm-t teljesít. A legjobb gyorsulást, a sport módban sprintelő elektromos kivitel produkálja (9,5 mp), a leglassabb a 100 lovas benzines, a kézi kapcsolású váltóval. Ez a kivitel 11,6 mp gyorsul 100 km/órára, a másik két motorverziónál 10,3 és 10,6 másodpercet mutat a stopper.
Méretek és jellemzők
Az újdonság méretei a következőképpen festenek: a 4600 milliméteres hosszúsághoz 1800 mm-es szélesség tartozik. A C4 X magassága pedig 1525 mm. A karosszéria rendkívül ravaszan lett megalkotva, ugyanis a tervezők, három autófajtát vettek alapul. Az egyik a klasszikus négyajtós forma, ami a felel a tekintélyért és a jó helykínálatért. A Fastback azokat típusokat jelenti, ahol a hátsó ablakkal együtt nyílik a csomagtartó, itt a csapott hát biztosítja a dinamizmust. A szabadidő-autókat senkinek nem kell bemutatni, korunk slágerterméke a megemelt, körbe műanyagozott, terepjárónak látszó autófajta.
Ez a három karosszéria forma lett ízlésesen egybegyúrva, aminek az eredménye az 510 literes rakterű, hátul szuper nagy lábtérrel rendelkező autó. Persze a Citroën nem lenne Citroën, ha valami kis trükköt ne csinált volna. Ez pedig az, hogy hátsó szélvédő nem nyílik fel, csak a csomagtartó fedél.
A józanság a környezetvédelem és a fenntarthatóság terén is megjelenik. Ez annyit tesz, hogy 50 kWh-ás akku csomag található az elektromos kivitelben, ami 100 kW-os, egyenáramú gyorstöltést tud felvenni. Ez annyit jelent, hogy 0-80 százalékra, 30 perc elegendő, ha akad a környéken ilyen teljesítményű töltő.
A másik okos dolog, hogy a C4 X-ben, 35 kilogramm újra-felhasznált műanyag található, a fémek terén, ez kereken 100 kilogramm. A gyártáshoz használt áram 30 százaléka pedig napenergiából származik.
Menetpróba, kényelem és térhatás
Sikerült kipróbálni a francia újdonságot, amelyet mintha a hazai úthálózatra terveztek volna… A különleges autóval Budán tettünk meg pár kilométert.
A hazai bemutató helyszín választása tökéletes volt, mert a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem adott otthont a leleplezésnek. A bejáratnál a C4 és az újdonság pont a hátsó részüknél találkozott, így jól lehetett látni a különbséget a két típus között.
A csomagtartóra nem lehet panasz: sík felületekkel határolt az 510 literes raktér. Kis túlzással, elnyel mindent és akkor még nem lett lehajtva a hátsó ülések támlája. Ekkor már 1360 literes a raktér. Hátul nagy a térerősség, mert a lábtér hatalmas.
A komfort nem véletlenül lett az áttekintő cikkben emlegetve, mert az Advanced Comfort rugózás mellett, az ülések is hozzájárulnak az utazás kényelméhez. Az ülések fotelszerűen szélesek, a bőrkárpitozásban nem biztos, hogy kell gondolkodni: nagyon kellemes a szövet kárpit tapintása is.
Az ajtók alját úgy alakították ki, hogy a küszöbök bármilyen időjárásban tiszták maradnak. A küszöb kicsit magas, a fülke a mai Citroënekből ismerős lehet. A szemet megkapja a jó felbontású kameraképet és általános képet adó 10 colos, téglalap alakú központi kijelző. A sofőr körüli tárlóhelyekből és az USB portokból nincs hiány. Számokban: 16 tároló és 39 literes térfogat. Ötletes a váltó előtti tároló, a C4-ből ismerős tablet tartó és a fiók is. Örvendetes, hogy a klíma szabályozásnak megmaradtak a gombjai, és forgókapcsolói.
Hazai terepen
A C5 AirCross-ban debütált a rali világbajnokságon kifejlesztett lengéscsillapítási technológia, amely már nem tartalmaz komplikált hidraulikus rendszert. Ez a megoldás új szint visz köztudottan kemény rugózású szabadidő-autók világába. Ezt itt is alkalmazták, szóval erős ütőkártya a C4 X kényelme.
A legerősebb benzines modellt sikerült kipróbálni. A 130 lóerős 1,2-es turbómotor jó dinamikát biztosít az autónak, a japán Aisin és a franciák együttműködése itt is jól működik. Azaz a nyolcsebességes automata kiválóan teszi a dolgát. Ez a verzió, a látványos és divatos autót vásárlónak jöhet be, aki szereti a kényelmet. Valószínű egész jó fogyasztásokat produkál, még talán városban is.
C4 X ár
Az olcsóság a mai autópiacon egy viszonylagos dolog. Esetünkben a modell indulási kedvezményét és a készleten lévő modelleket igénybe véve, 8,85 millióra jön ki az alaptípus vételára. Ez igen jó ajánlat.
A kipróbált autó a Feel Plus felszereltségi szinttel, Urban Grey belső hangulattal és platinaszürke külső színnel 11260000 forint. Ez a magánügyfél ár.
Az általunk kipróbált autónak a szürkés színe jól bele olvadt a környezetbe, de pirosban már jóval dögösebben néz ki.
Vezetés
A budai hegyekben sikerült pár kilométert megtenni az újdonsággal, ami leginkább a kényelmes futóművével tűnt ki a kupé suvok közül. A háromhengeres hangja a kevésbé bántó kategóriába sorolható, a 130 lóerővel kényelmesen tartható a mai rohanó közlekedés ritmusa és egy kis tartalék is akad. A motor, „szokás” szerint 2000-2500-as fordulattól él igazán. A hangszigetelés a városi tempónál elfogadható.
A C4 X mérete is ügyes, mert ellép a kompakt konkurensektől, ami a 4,4 méter körüli hosszt jelent. De a 4,6 méteres hosszúság városban egész jó kezelhető, közben a raktér és a beltér méretére nem lehet panasz.
Benedek Attila
Fotó: Citroen, Szerző