Citroën C4 X menetpróba – Okosan zöld

A Citroën folytatja a korábban jól működő módszerét, azaz a konszernen belül használt technika citroënessé tételét. Ezúttal a Peugeot 408 volt a kiindulási alap. Ezt a sok évtizede működő dolgot, most azzal turbózták fel, hogy képbe került a fentarthatóság és a környezetvédelem. És a józanész. Az utóbbi jelző annyit jelent, hogy 131 lóerőt és 300 Nm-t tudó 1,5 literes dízelmotor is megtalálható a kínálatban. Két benzines testvérét, a megszokott 1,2 literes háromhengeres hajtja, amelyek 100/131 lóerőt és 205/230 Nm-t tudnak.

A zöldséget a tisztán elektromos kivitel jelenti, amely 136 lóerőt és 260 Nm-t teljesít. A legjobb gyorsulást, a sport módban sprintelő elektromos kivitel produkálja (9,5 mp), a leglassabb a 100 lovas benzines, a kézi kapcsolású váltóval. Ez a kivitel 11,6 mp gyorsul 100 km/órára, a másik két motorverziónál 10,3 és 10,6 másodpercet mutat a stopper.

Méretek és jellemzők

Az újdonság méretei a következőképpen festenek: a 4600 milliméteres hosszúsághoz 1800 mm-es szélesség tartozik. A C4 X magassága pedig 1525 mm. A karosszéria rendkívül ravaszan lett megalkotva, ugyanis a tervezők, három autófajtát vettek alapul. Az egyik a klasszikus négyajtós forma, ami a felel a tekintélyért és a jó helykínálatért. A Fastback azokat típusokat jelenti, ahol a hátsó ablakkal együtt nyílik a csomagtartó, itt a csapott hát biztosítja a dinamizmust. A szabadidő-autókat senkinek nem kell bemutatni, korunk slágerterméke a megemelt, körbe műanyagozott, terepjárónak látszó autófajta.

Ez a három karosszéria forma lett ízlésesen egybegyúrva, aminek az eredménye az 510 literes rakterű, hátul szuper nagy lábtérrel rendelkező autó. Persze a Citroën nem lenne Citroën, ha valami kis trükköt ne csinált volna. Ez pedig az, hogy hátsó szélvédő nem nyílik fel, csak a csomagtartó fedél.

A józanság a környezetvédelem és a fenntarthatóság terén is megjelenik. Ez annyit tesz, hogy 50 kWh-ás akku csomag található az elektromos kivitelben, ami 100 kW-os, egyenáramú gyorstöltést tud felvenni. Ez annyit jelent, hogy 0-80 százalékra, 30 perc elegendő, ha akad a környéken ilyen teljesítményű töltő.

A másik okos dolog, hogy a C4 X-ben, 35 kilogramm újra-felhasznált műanyag található, a fémek terén, ez kereken 100 kilogramm. A gyártáshoz használt áram 30 százaléka pedig napenergiából származik.

Menetpróba, kényelem és térhatás

Sikerült kipróbálni a francia újdonságot, amelyet mintha a hazai úthálózatra terveztek volna… A különleges autóval Budán tettünk meg pár kilométert.

A hazai bemutató helyszín választása tökéletes volt, mert a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem adott otthont a leleplezésnek. A bejáratnál a C4 és az újdonság pont a hátsó részüknél találkozott, így jól lehetett látni a különbséget a két típus között.

A csomagtartóra nem lehet panasz: sík felületekkel határolt az 510 literes raktér. Kis túlzással, elnyel mindent és akkor még nem lett lehajtva a hátsó ülések támlája. Ekkor már 1360 literes a raktér. Hátul nagy a térerősség, mert a lábtér hatalmas.

A komfort nem véletlenül lett az áttekintő cikkben emlegetve, mert az Advanced Comfort rugózás mellett, az ülések is hozzájárulnak az utazás kényelméhez. Az ülések fotelszerűen szélesek, a bőrkárpitozásban nem biztos, hogy kell gondolkodni: nagyon kellemes a szövet kárpit tapintása is.

Az ajtók alját úgy alakították ki, hogy a küszöbök bármilyen időjárásban tiszták maradnak. A küszöb kicsit magas, a fülke a mai Citroënekből ismerős lehet. A szemet megkapja a jó felbontású kameraképet és általános képet adó 10 colos, téglalap alakú központi kijelző. A sofőr körüli tárlóhelyekből és az USB portokból nincs hiány. Számokban: 16 tároló és 39 literes térfogat. Ötletes a váltó előtti tároló, a C4-ből ismerős tablet tartó és a fiók is. Örvendetes, hogy a klíma szabályozásnak megmaradtak a gombjai, és forgókapcsolói.

Hazai terepen

A C5 AirCross-ban debütált a rali világbajnokságon kifejlesztett lengéscsillapítási technológia, amely már nem tartalmaz komplikált hidraulikus rendszert. Ez a megoldás új szint visz köztudottan kemény rugózású szabadidő-autók világába. Ezt itt is alkalmazták, szóval erős ütőkártya a C4 X kényelme.

A legerősebb benzines modellt sikerült kipróbálni. A 130 lóerős 1,2-es turbómotor jó dinamikát biztosít az autónak, a japán Aisin és a franciák együttműködése itt is jól működik. Azaz a nyolcsebességes automata kiválóan teszi a dolgát. Ez a verzió, a látványos és divatos autót vásárlónak jöhet be, aki szereti a kényelmet. Valószínű egész jó fogyasztásokat produkál, még talán városban is.

C4 X ár

Az olcsóság a mai autópiacon egy viszonylagos dolog. Esetünkben a modell indulási kedvezményét és a készleten lévő modelleket igénybe véve, 8,85 millióra jön ki az alaptípus vételára. Ez igen jó ajánlat.

A kipróbált autó a Feel Plus felszereltségi szinttel, Urban Grey belső hangulattal és platinaszürke külső színnel 11260000 forint. Ez a magánügyfél ár.
Az általunk kipróbált autónak a szürkés színe jól bele olvadt a környezetbe, de pirosban már jóval dögösebben néz ki.

Vezetés

A budai hegyekben sikerült pár kilométert megtenni az újdonsággal, ami leginkább a kényelmes futóművével tűnt ki a kupé suvok közül. A háromhengeres hangja a kevésbé bántó kategóriába sorolható, a 130 lóerővel kényelmesen tartható a mai rohanó közlekedés ritmusa és egy kis tartalék is akad. A motor, „szokás” szerint 2000-2500-as fordulattól él igazán. A hangszigetelés a városi tempónál elfogadható.

A C4 X mérete is ügyes, mert ellép a kompakt konkurensektől, ami a 4,4 méter körüli hosszt jelent. De a 4,6 méteres hosszúság városban egész jó kezelhető, közben a raktér és a beltér méretére nem lehet panasz.

Benedek Attila

Fotó: Citroen, Szerző

Kapcsolódó cikkek

Hírek Itthonról Motor

MV Agusta szalonmegnyitó – Tradíció és innováció találkozása a prémium motorozás világában

Budapest, 2024. december 6. – Magyarország motoros közössége egy újabb mérföldkőhöz  érkezett: megnyílt az első hivatalos MV Agusta szalon, amely az olasz márka exkluzív otthona  Budapest szívében. Az MV Agusta, amely tavaly 80 éves fennállását ünnepelte, nem csupán  motorkerékpárokat képvisel, hanem az életérzés, a hagyomány, a versenyek iránti szenvedély,  az olasz formatervezés és a csúcstechnológia […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Race

A Nissan Formula E Csapata készen áll a 11. szezonnyitóra São Paulóban

YOKOHAMA, Japán (2024. december 4.) – A Nissan Formula E Csapata készen áll a GEN3 Evo-korszak megkezdésére. December 7-én elstartol a 2024/25-ös ABB FIA Formula E Világbajnokság a brazíliai São Paulóban. A japán alakulat, az erős 10. szezonra épít, amely során negyedikként végeztek a csapat és pilóta bajnokságban, az újonnan alapított, gyártói bajnokságban pedig harmadikak […]

Olvass tovább
Teszt Verdák

Kisautó, másként-Toyota Yaris Hybrid Premiere Edition 130 LE

Ritka az olyan modellfrissítés, amikor inkább a tartalom változik, nem a külső. A Toyota viszont épp így fejlesztett, új hibridhajtás került a Yarisba! 2019-ben mutatkozott be a japánok 1999-es születésű kisautója, a Toyota Yaris negyedik generációja. A modell nagyon jól megvolt az elmúlt években, melyet jól mutat, hogy szegmensében Európa legnépszerűbb autójának mondhatja magát. A […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom