Cseppenként adagolt szépség a Peugeot-nál

Amikor a Peugeot elkészítette és bemutatta Inception tanulmányautóját, nem csak formai és technológiai szempontból kérdőjelezte meg a bevált megoldásokat, hanem a gyártási eljárásokat is forradalmasította. Ennek során új beszállítók bevonásával, következő generációs berendezések alkalmazásával valósították meg a dizájnerek elképzeléseit – például a kárpitok terén.

Az év elején leleplezett Peugeot Inception koncepciójármű jóval több futurisztikus formatanulmánynál. Az autógyártó közeli és távolabbi jövőjébe bepillantást engedő kiáltvány, amely dizájnja mellett innovatív technológiai megoldásaival is egy különlegesen hatékony, fenntartható világ képét vetíti előre.

Az Inception minden részlete önmagában felér egy forradalommal, a Hypersquare kormánytól kezdve a speciális üvegezésen át az első tengelyig nyúló szélvédőig. Nem kevésbé varázslatosak a geometriájukban és vázszerkezetükben egyaránt formabontó ülések, amelyek kárpitozása az ülőlapon túl a padlószőnyegben folytatódik.

Igazi formatervezési remekmű ez a megoldás, a Peugeot azonban nem érte be annyival, hogy a megszokott határokat elmosva új dimenziókat teremtsen a belső térben. A kárpitanyagok felületét különleges texturálással álmodták meg a tervezők, amit azonban a hagyományos gyártási eljárásokkal csak nagy kompromisszumok árán, vagy egyáltalán nem lehetett volna megvalósítani.

A tervezők azt szerették volna, ha 100 százalékban újrahasznosított nyersanyagokból előállított, speciális, térbeli mintázattal díszített bársony boríthatja ezeket a felületeket. Erre elvileg számos tradicionális beszállító képes, a padlószőnyegnek azonban még egy tanulmányautó esetében is rendkívül magas kopásállósággal kell bírnia, ehhez pedig a hagyományos eljárások esetében olyan védőréteget kellett volna alkalmazni, amely épp a lényeget: a látványos textúrát takarta volna el.

Ezen a ponton jött be a képbe a Stratasys, az additív gyártási eljárások (közismert nevén 3D nyomtatás) globális szakértője, amelynek új generációs 3DFashion technológiáját pont az ilyen, lehetetlennek tűnő feladatok hívták életre.

Új generációs J850 TechStyle 3D nyomtatójuk közvetlenül a szövetanyagra nyomtat nagy felbontásban, miközben a hordozó anyag – ami a farmerszövettől a pamutig, a poliésztertől a lenvászonig gyakorlatilag bármi lehet – megőrzi rugalmasságát.

„A Peugeot előszeretettel elegyíti a használati és esztétikai értékeket.” – mondta Maud Rondot, a Peugeot jövőbeli termékeiért és arculatáért felelős Advanced Design Team színekért, anyagokért és kidolgozásért (CMF – colour, material, finish) felelős vezető tervezője.

„Az Inception tanulmány esetében az anyagválasztás és a funkció kialakítása terén egyaránt a határvonalak elmosására törekedtünk. Munkánk során hozzászoktunk ahhoz, hogy projektjeink fizikai megvalósulása gyakran nem vág egybe eredeti elképzeléseinkkel. Ez esetben szó sem volt ilyen eltérésről: varázslatos élmény volt, hogy pontosan azt kaptuk, amit kértünk, méghozzá kiemelkedő minőségben.”

Az alapokat egy ezüstmetál tónusú bársonyszövet adta, amin a Stratasys átlátszó „mikroépítményeket” helyezett el. „Ahelyett, hogy az anyag egész felületét beborították volna, látható maradt az alapszövet, ami tökéletesen megfelelt a céljainknak. Ráadásul a 3D nyomtatási technológia nem igényel sablonokat, ami új korszakot nyithat a hasonló felépítésű termékek gyártásában. A porototípus fejlesztése során egyszerűen és gyorsan tudtuk újranyomtatni a mintákat, ugyanakkor a technológia gazdaságosan alkalmazható, és igen tartós végterméket eredményez.”

Habár a Peugeot Inception esetében a J850 TechStyle 3D színtelen, áttetsző nyomatokat hozott létre a szöveten, a megvalósítási lehetőségek száma gyakorlatilag végtelen. A Stratasys portfóliójában jelenleg 600 ezer szín, valamint Pantone-paletták találhatók meg, magas fényű és matt kivitelben egyaránt. A berendezés 0,1 és 3,0 mm közötti vastagságú szövetanyagokra tud nyomtatni – az aktuális „festővászon” minőségét és összetételét beépített szenzorokkal állapítja meg –, a szövetre felvitt minta akár 50 mm vastag lehet, a 27 mikronos rétegvastagságnak köszönhetően pedig tökéletesen egyenletes felületű, komplex formák is megvalósíthatók.

Kapcsolódó cikkek

Hírek Nagyvilág Race Verdák

A címvédő Toyota felkészült a WEC 2024-es szezonjára

Miután a tavalyi szezonban a Cadillac, a Ferrari, a Peugeot és a Porsche jelentette kihívást is sikerrel vette, és ezzel zsinórban az ötödik világbajnoki címét szerezte meg, a Toyota Gazoo Racing az idei szezonban már egy 19 hiperautóból álló, minden korábbinál erősebb és népesebb mezőnyhöz csatlakozik, amelynek részei lesznek az újonnan érkezett Alpine, BMW, Isotta […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág

A BMW sikertörténetét 2023-ban is nemzetközi díjak koronázták meg

Fényes trófeákkal vette kezdetét a müncheni központú vállalatcsoport 2024-es éve: az auto, motor und sport német autós szakmagazin „Best Cars” olvasói szavazásán két aktuális BMW modell is kategóriája élén végzett, miközben az új BMW 5-ös limuzint máris a női vezetők elsőszámú nemzetközi választásaként méltatták a nagyautók kategóriában. Az auto, motor und sport német autós szakmagazin […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

Még mindig a Toyota a villamosítás királya

Miközben az autóipari és gazdasági szaksajtó tavaly év vége felé a Tesla és a BYD versenyét leste, a küzdelemből egy harmadik szereplő: a Toyota jött ki győztesként. Jean de La Fontaine, a példamesék nagyszerű írója is ihletet meríthetett volna abból az ádáz küzdelemből, ami az autóiparban zajlott 2023-ban. Két fiatal, ambiciózus szereplő – a mesében […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom