Cseppenként adagolt szépség a Peugeot-nál

Amikor a Peugeot elkészítette és bemutatta Inception tanulmányautóját, nem csak formai és technológiai szempontból kérdőjelezte meg a bevált megoldásokat, hanem a gyártási eljárásokat is forradalmasította. Ennek során új beszállítók bevonásával, következő generációs berendezések alkalmazásával valósították meg a dizájnerek elképzeléseit – például a kárpitok terén.

Az év elején leleplezett Peugeot Inception koncepciójármű jóval több futurisztikus formatanulmánynál. Az autógyártó közeli és távolabbi jövőjébe bepillantást engedő kiáltvány, amely dizájnja mellett innovatív technológiai megoldásaival is egy különlegesen hatékony, fenntartható világ képét vetíti előre.

Az Inception minden részlete önmagában felér egy forradalommal, a Hypersquare kormánytól kezdve a speciális üvegezésen át az első tengelyig nyúló szélvédőig. Nem kevésbé varázslatosak a geometriájukban és vázszerkezetükben egyaránt formabontó ülések, amelyek kárpitozása az ülőlapon túl a padlószőnyegben folytatódik.

Igazi formatervezési remekmű ez a megoldás, a Peugeot azonban nem érte be annyival, hogy a megszokott határokat elmosva új dimenziókat teremtsen a belső térben. A kárpitanyagok felületét különleges texturálással álmodták meg a tervezők, amit azonban a hagyományos gyártási eljárásokkal csak nagy kompromisszumok árán, vagy egyáltalán nem lehetett volna megvalósítani.

A tervezők azt szerették volna, ha 100 százalékban újrahasznosított nyersanyagokból előállított, speciális, térbeli mintázattal díszített bársony boríthatja ezeket a felületeket. Erre elvileg számos tradicionális beszállító képes, a padlószőnyegnek azonban még egy tanulmányautó esetében is rendkívül magas kopásállósággal kell bírnia, ehhez pedig a hagyományos eljárások esetében olyan védőréteget kellett volna alkalmazni, amely épp a lényeget: a látványos textúrát takarta volna el.

Ezen a ponton jött be a képbe a Stratasys, az additív gyártási eljárások (közismert nevén 3D nyomtatás) globális szakértője, amelynek új generációs 3DFashion technológiáját pont az ilyen, lehetetlennek tűnő feladatok hívták életre.

Új generációs J850 TechStyle 3D nyomtatójuk közvetlenül a szövetanyagra nyomtat nagy felbontásban, miközben a hordozó anyag – ami a farmerszövettől a pamutig, a poliésztertől a lenvászonig gyakorlatilag bármi lehet – megőrzi rugalmasságát.

„A Peugeot előszeretettel elegyíti a használati és esztétikai értékeket.” – mondta Maud Rondot, a Peugeot jövőbeli termékeiért és arculatáért felelős Advanced Design Team színekért, anyagokért és kidolgozásért (CMF – colour, material, finish) felelős vezető tervezője.

„Az Inception tanulmány esetében az anyagválasztás és a funkció kialakítása terén egyaránt a határvonalak elmosására törekedtünk. Munkánk során hozzászoktunk ahhoz, hogy projektjeink fizikai megvalósulása gyakran nem vág egybe eredeti elképzeléseinkkel. Ez esetben szó sem volt ilyen eltérésről: varázslatos élmény volt, hogy pontosan azt kaptuk, amit kértünk, méghozzá kiemelkedő minőségben.”

Az alapokat egy ezüstmetál tónusú bársonyszövet adta, amin a Stratasys átlátszó „mikroépítményeket” helyezett el. „Ahelyett, hogy az anyag egész felületét beborították volna, látható maradt az alapszövet, ami tökéletesen megfelelt a céljainknak. Ráadásul a 3D nyomtatási technológia nem igényel sablonokat, ami új korszakot nyithat a hasonló felépítésű termékek gyártásában. A porototípus fejlesztése során egyszerűen és gyorsan tudtuk újranyomtatni a mintákat, ugyanakkor a technológia gazdaságosan alkalmazható, és igen tartós végterméket eredményez.”

Habár a Peugeot Inception esetében a J850 TechStyle 3D színtelen, áttetsző nyomatokat hozott létre a szöveten, a megvalósítási lehetőségek száma gyakorlatilag végtelen. A Stratasys portfóliójában jelenleg 600 ezer szín, valamint Pantone-paletták találhatók meg, magas fényű és matt kivitelben egyaránt. A berendezés 0,1 és 3,0 mm közötti vastagságú szövetanyagokra tud nyomtatni – az aktuális „festővászon” minőségét és összetételét beépített szenzorokkal állapítja meg –, a szövetre felvitt minta akár 50 mm vastag lehet, a 27 mikronos rétegvastagságnak köszönhetően pedig tökéletesen egyenletes felületű, komplex formák is megvalósíthatók.

Kapcsolódó cikkek

Hírek Nagyvilág Utcán Verdák

Még több hely és még nagyobb vezetési élmény: az új ötajtós MINI Cooper S

Az ötajtós MINI Cooper kimagasló funkcionalitásával, innovatív vezetést támogató rendszereivel és hamisítatlan formanyelvével nyűgözi le a vezetés szerelmeseit. A modell összetéveszthetetlen megjelenését az egyedülálló Multitone Roof színátmenetes tetőfényezés és a Favoured Trim felszereltségi szint exkluzív stílusjegyei hangsúlyozzák tovább, miközben a vérpezsdítő vezetési élményről 150 kW / 204 lóerő maximális teljesítményre képes, négyhengeres benzinmotor gondoskodik. Az […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

A legfejlettebb vezetőtámogató technológia kerül a Lexusokba

A Toyota-csoport prémiummárkája lehet az egyik első, nem kínai érdekeltségű autóipari szereplő, amely megkapja a RoboSense Technology Co., Ltd által fejlesztett, új generációs lézeres szenzortechnológiát. A kifinomult vezetőtámogató és magas szintű önvezető funkciókat lehetővé tevő LiDAR rendszerek a Lexus új generációs akkumulátoros elektromos típusaiban debütálnak. A LiDAR (Light Detection and Ranging, fény alapú érzékelés és […]

Olvass tovább
Nagyvilág Verdák

Sportos teljesítmény a villanyautók korában

Linda Jackson, a Peugeot nemzetközi igazgatója ismertette, hogy a villanyautók korszakában milyennek szeretné látni a Peugeot személyautók által nyújtott vezetési élményt. Paradigmaváltás zajlik az autóiparban, s természetesen hasonló folyamat megy végbe a Peugeot-nál is. A francia márka elkötelezett a környezet védelme iránt, ezért tervei szerint 2030 után Európában már kizárólag tisztán elektromos hajtású autókat forgalmaz […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom