Cseppenként adagolt szépség a Peugeot-nál

Amikor a Peugeot elkészítette és bemutatta Inception tanulmányautóját, nem csak formai és technológiai szempontból kérdőjelezte meg a bevált megoldásokat, hanem a gyártási eljárásokat is forradalmasította. Ennek során új beszállítók bevonásával, következő generációs berendezések alkalmazásával valósították meg a dizájnerek elképzeléseit – például a kárpitok terén.

Az év elején leleplezett Peugeot Inception koncepciójármű jóval több futurisztikus formatanulmánynál. Az autógyártó közeli és távolabbi jövőjébe bepillantást engedő kiáltvány, amely dizájnja mellett innovatív technológiai megoldásaival is egy különlegesen hatékony, fenntartható világ képét vetíti előre.

Az Inception minden részlete önmagában felér egy forradalommal, a Hypersquare kormánytól kezdve a speciális üvegezésen át az első tengelyig nyúló szélvédőig. Nem kevésbé varázslatosak a geometriájukban és vázszerkezetükben egyaránt formabontó ülések, amelyek kárpitozása az ülőlapon túl a padlószőnyegben folytatódik.

Igazi formatervezési remekmű ez a megoldás, a Peugeot azonban nem érte be annyival, hogy a megszokott határokat elmosva új dimenziókat teremtsen a belső térben. A kárpitanyagok felületét különleges texturálással álmodták meg a tervezők, amit azonban a hagyományos gyártási eljárásokkal csak nagy kompromisszumok árán, vagy egyáltalán nem lehetett volna megvalósítani.

A tervezők azt szerették volna, ha 100 százalékban újrahasznosított nyersanyagokból előállított, speciális, térbeli mintázattal díszített bársony boríthatja ezeket a felületeket. Erre elvileg számos tradicionális beszállító képes, a padlószőnyegnek azonban még egy tanulmányautó esetében is rendkívül magas kopásállósággal kell bírnia, ehhez pedig a hagyományos eljárások esetében olyan védőréteget kellett volna alkalmazni, amely épp a lényeget: a látványos textúrát takarta volna el.

Ezen a ponton jött be a képbe a Stratasys, az additív gyártási eljárások (közismert nevén 3D nyomtatás) globális szakértője, amelynek új generációs 3DFashion technológiáját pont az ilyen, lehetetlennek tűnő feladatok hívták életre.

Új generációs J850 TechStyle 3D nyomtatójuk közvetlenül a szövetanyagra nyomtat nagy felbontásban, miközben a hordozó anyag – ami a farmerszövettől a pamutig, a poliésztertől a lenvászonig gyakorlatilag bármi lehet – megőrzi rugalmasságát.

„A Peugeot előszeretettel elegyíti a használati és esztétikai értékeket.” – mondta Maud Rondot, a Peugeot jövőbeli termékeiért és arculatáért felelős Advanced Design Team színekért, anyagokért és kidolgozásért (CMF – colour, material, finish) felelős vezető tervezője.

„Az Inception tanulmány esetében az anyagválasztás és a funkció kialakítása terén egyaránt a határvonalak elmosására törekedtünk. Munkánk során hozzászoktunk ahhoz, hogy projektjeink fizikai megvalósulása gyakran nem vág egybe eredeti elképzeléseinkkel. Ez esetben szó sem volt ilyen eltérésről: varázslatos élmény volt, hogy pontosan azt kaptuk, amit kértünk, méghozzá kiemelkedő minőségben.”

Az alapokat egy ezüstmetál tónusú bársonyszövet adta, amin a Stratasys átlátszó „mikroépítményeket” helyezett el. „Ahelyett, hogy az anyag egész felületét beborították volna, látható maradt az alapszövet, ami tökéletesen megfelelt a céljainknak. Ráadásul a 3D nyomtatási technológia nem igényel sablonokat, ami új korszakot nyithat a hasonló felépítésű termékek gyártásában. A porototípus fejlesztése során egyszerűen és gyorsan tudtuk újranyomtatni a mintákat, ugyanakkor a technológia gazdaságosan alkalmazható, és igen tartós végterméket eredményez.”

Habár a Peugeot Inception esetében a J850 TechStyle 3D színtelen, áttetsző nyomatokat hozott létre a szöveten, a megvalósítási lehetőségek száma gyakorlatilag végtelen. A Stratasys portfóliójában jelenleg 600 ezer szín, valamint Pantone-paletták találhatók meg, magas fényű és matt kivitelben egyaránt. A berendezés 0,1 és 3,0 mm közötti vastagságú szövetanyagokra tud nyomtatni – az aktuális „festővászon” minőségét és összetételét beépített szenzorokkal állapítja meg –, a szövetre felvitt minta akár 50 mm vastag lehet, a 27 mikronos rétegvastagságnak köszönhetően pedig tökéletesen egyenletes felületű, komplex formák is megvalósíthatók.

Kapcsolódó cikkek

Hírek Nagyvilág

Sportos kapcsolat: a Peugeot és a Roland Garros

Néhány napja elindult az idei Roland Garros tenisztorna, amely a négy Grand Slam-verseny egyike. Bár a Peugeot már nem hivatalos partnere a versenynek, a korábbi együttműködés a francia nyílt teniszbajnoksággal számos emlékezetes modellt hívott életre. Noha 2022 óta a Peugeot már nem a Roland Garros hivatalos partnere, sok autó- és teniszrajongó számára a tavaszi párizsi […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

Már a legkisebb, legolcsóbb Toyota is öntöltő hibrid lett

Alapos ráncfelvarráson esett át a csehországi Kolínban készülő Aygo X, amelynek nem csak a megjelenése, hanem a hajtáslánca is megváltozott. A városi miniautó elsőként vezeti be az öntöltő hibrid technológiát a saját szegmensében, az új hajtáslánc több dinamizmust és jóval kisebb fogyasztást garantál. Három éve van piacon az Aygo X, és 287 ezer darabot értékesített […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

Új tölthető hibrid hajtást kap a Peugeot 308 és a Peugeot 408

Bár fejlesztő kapacitásának jelentős részét az elektromos autózás területeire (villanymotorok, akkumulátorok, vezérlőegységek) összpontosítja, a Peugeot nem hanyagolja el azokat a modelljeit sem, amelyekben még van belső égésű erőforrás. Legutóbb a 308-as és a 408-as kapott fontos frissítéseket. Jelenleg rohamléptekkel zajlik az elektromos autózás fejlesztése – a gyártók sorra mutatják be új modelljeiket, a fejlesztő központokban […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom