Egy lépéssel közelebb került a sorozatgyártáshoz a hidrogéntüzelőanyag-cellás Toyota Hilux

Tavaly decemberben értesült először arról a világ, hogy a Toyota nagy-britanniai gyártóközpontjában 2022 elején egy előzmények nélküli fejlesztési programot indítottak útjára: vezető iparági és tudományos szereplők bevonásával hozzáfogtak egy Toyota Hilux hidrogéntüzelőanyag-cellás (FCEV) hajtásláncra történő átalakításához. A prototípus fejlesztése idén nyáron ért véget, ezt követően láthattak hozzá a modell megépítésének. Ezzel mostanra elkészültek, és a végeredmény használati tárgyként ugyanolyan érdekfeszítőnek hangzik, mint amilyen fontos oszlopa lehet a Toyota hosszú távú hidrogénstratégiájának.

Széles körben elfogadott alaptétel, hogy a hidrogén lehet a gazdaságos, fenntartható, környezetbarát mobilitás kulcsa. Abban is egyetértenek azonban a szakértők, hogy egyelőre nagyon is indokolt a feltételes mód: sem kellő számú jármű, sem megfelelően kiépített töltőinfrastruktúra, sem a szükséges léptékű hidrogénelőállító kapacitás nem áll rendelkezésre. A Toyota azonban – más piaci szereplőkhöz hasonlóan – felismerte, hogy ez az ördögi kör nem fog magától megtörni: a három sarkalatos feltételt egyszerre, fokozatosan kell kimozdítani a holtpontról ahhoz, hogy idővel elérhessék azt a kritikus tömeget, ahonnan már piaci alapon folytatódhat a technológia elterjedése.

Pontosan ezért dolgoz ki és mutat be mindig új felhasználási területeket hidrogénalapú hajtástechnológiáinak, az áruszállítástól kezdve a közösségi közlekedésen át a motorsportig – sőt, a sorsfordító nemes cél érdekében még a mobilitás komfortzónáján is túlmerészkedik az autógyártó. Ennek a törekvésnek adott most egy új dimenziót a Toyota Manufacturing UK (TMUK) projektje, amelyben a világ legnagyobb számban eladott kompakt kisteherautóját építették át hidrogénüzemre.

A teljes hajtástechnológia a Toyota Mirai hidrogéntüzelőanyag-cellás szedánból származik. A villanymotor és a tüzelőanyagcella-köteg elfért a motortérben, a három nagynyomású tartály számára, amelyekben több mint 600 kilométerre elegendő hidrogént tud magával vinni a kisteherjármű, a létravázban alakítottak ki biztonságos helyet. A fedélzeten megtermelt, de azonnal fel nem használt elektromos energia tárolására szolgáló akkumulátor a platófedél alatt helyezkedik el.

A nem egészen három hét alatt legyártott első prototípust további kilenc követi majd. A flotta még 2023-ban megkezdi szigorú tesztprogramját, amelynek során azokat a paramétereket ellenőrzik, amelyeket a leendő sorozatgyártású modellnek kell teljesíteni, a biztonságtól kezdve a funkcionalitásig, a tartósságtól a menetdinamikai képességekig.

Ennek a bizonyos sorozatgyártásnak a beindításáról azonban egyelőre nem nyilatkozik a Toyota: ahogy a bevezetőben is vázoltuk, a hidrogéntechnológia piaci bevezetését ma még más szempontok vezérlik, mint a belső égésű, illetve részben vagy teljesen elektromos modellek forgalomba hozatalát. A Toyota nagy-britanniai projektje azonban pont azt szeretné elérni, hogy ez minél hamarabb megváltozzon.

Kapcsolódó cikkek

Hírek Itthonról Verdák

Szerelemre hangolva: Alfa Romeo Junior

Kevés olyan autómárka van, mint az Alfa Romeo, amely egyben életstílust is kölcsönöz használójának. Több mint száztíz éves története során megannyi típussal rukkolt elő ez a márka, és mindegyik az utánozhatatlanul könnyed olasz életérzést közvetíti. Az alfások mind egy nagy olasz család. Ennek a családnak a legfiatalabb tagja a Junior nevet viseli: vonalvezetése, teljesítménye magával […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról Race

Tim Gábor folytatná a GT versenyzést, de nehéz a helyzete

A vanyarci – hétszeres bajnok – autóversenyző 2024-ben karrierjének új lépcsőfokára lépett. Tim Gábor a márkakupás versenyzést a GT autózásra váltotta. Gokartos, Suzuki Kupás és Skoda Octavia Cup bajnoki sikerek után lehetősége nyílt arra, hogy fellépjen a “nagyok” közé, azaz a nagytúraautók kategóriájába. A 2024-es szezonban az Eset Cup Series sorozat GTX kategóriájának harmadik helyét […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

A járt utak elhagyására csábít a Lexus NX Overtrail

A Lexus NX SUV új változata azoknak szól, akik a megszokottól eltérő kalandokra vágynak: a környezettudatos japán luxusautómárka legkedveltebb európai modelljének különleges kivitele formavilágával a „kifinomult kalandor” életérzést sugallja, miközben nyugodt, higgadt egyszerre letisztult és fényűző utasteret kínál, bárhová is vezessen az utazás. Az NX Overtrail tökéletes példája annak, hogyan ér el a Lexus újabb […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom