Gólt rúg a hulladéknak a Peugeot

Az egész világon egyedülálló újrahasznosítási kísérletben vesz részt a Peugeot. A levetett futballcipők feldolgozását célzó együttműködésben emissziómentes logisztikai partnerként tevékenykedik az autógyártó, amely ugyanakkor maga is széles körű tapasztalattal bír a körkörös gazdasági gyakorlatok terén.

A becslések szerint a Föld 200 országában mindegy negyedmilliárd – nem tévedés: 250 millió – igazolt labdarúgót tartanak számon. Ezzel a foci magasan a legnépszerűbb sport a világon, ez azonban komoly terhet is ró a bolygóra. Hogy a természeti környezetet különböző mértékben romboló hatások közül csak egyet említsünk: évről évre 12,5 millió pár szétrúgott, elvásott, kinőtt vagy megunt futballcipő kerül a nyugati világ szemétlerakóiba.

A velük szemben támasztott, speciális elvárásoknak köszönhetően ezek a lábbelik szerkezetüket és anyaghasználatukat tekintve egyaránt összetettek. Kemény talpszerkezetük, a kényelmet biztosító párnázásuk, a labda irányítását lehetővé tevő felső részük, valamint a műanyag vagy fémstoplik azonban megnehezíti a nyersanyagok megfelelő újrahasznosítását. Márpedig muszáj megoldást találni a problémára, mert – éppen összetett anyaghasználatának köszönhetően – akár ezer évbe is beletelhet, amíg egy focicsuka teljesen lebomlik, a közben felszabaduló anyagok pedig folyamatosan mérgezik a vizeket és a talajt.

Ezért is nagy szó, hogy a környezettudatos sportszerek gyártójaként ismert Sokito kidolgozott egy különleges eljárást, amely lehetővé teszi a futballcipők különböző alkotóelemeinek hatékony szétválasztását, majd szelektív újrahasznosítását. A visszanyert nyersanyagokból sok mindent lehetne gyártani, ám a Sokito a leginkább kézenfekvő lehetőség mellett döntött: a régi cipőkből új cipőket fognak gyártani.

A folyamat – hogy stílusosan fogalmazzunk – ma még gyermekcipőben jár, ám sikere hosszú távon elengedhetetlen ahhoz, hogy az elkövetkező generációk is felszabadultan kergethessék a labdát. Ezért is olyan fontos, hogy ennek a kiemelt jelentőségű projektnek a gazdái úgy döntöttek, a Peugeot-ra bízzák a logisztikai feladatok ellátását. Október első napjaiban a francia márka akkumulátoros elektromos áruszállítója, a Peugeot e-Expert furgon szállította a Sokito londoni gyűjtőközpontjából az olaszországi Tolentino városában működő újrahasznosító üzembe az első 400 pár futballcipőt, és ezzel hivatalosan is kezdetét vette a kísérlet.

A feladatra a nagyobb, 75 kWh kapacitású akkumulátorral szerelt Peugeot e-Expert furgont választották. Ez egy feltöltéssel akár 320 kilométert képes egy huzamban megtenni, majd a 100 kW teljesítményű egyenáramú töltő jóvoltából gyorsan folytathatja az útját – a lemerült akkumulátor mindössze 45 perc alatt 80%-os szintre tölthető –, amely közben ráadásul egyáltalán nem szennyezi közvetlen környezetét.

Noha a futballcipők újrahasznosítása olyasvalami, amivel még soha senki nem próbálkozott a világon, sem a Sokito, sem a Peugeot számára nem ismeretlen terület a nyersanyagok visszaforgatása, a körkörös gazdálkodás, a fenntarthatóságra való törekvés. A sportszergyártó teljesen kizárta az ásványi olajat a gyártásból: helyette ricinusolajból készíti cipőinek műanyag alkotóelemeit. A felsőrész gyártásához vegán anyagot vagy szigorúan szabályozott, fenntartható vadgazdálkodásból származó kengurubőrt alkalmaznak; a bélés, illetve a varrásnál használt cérna alapanyagául PET-palackokból gyártott fonal szolgál; a talprész merevítésére pedig papírhulladékból kinyert cellulózt használnak.

Ami a Peugeot-t illeti, a vállalat újrahasznosítási törekvései rendkívül szerteágazóak és igen sikeresek. Emlékezetes mérföldkő volt ebben a folyamatban a 2012-ben bemutatott Peugeot Onyx tanulmányautó, amelynek belső terében hulladék gyapjúból készített filccel, valamint préselt újságpapírból gyártott „újra-fa” elemekkel találkozhattunk. Akkoriban maga a gondolat is forradalmi újdonságnak számított, ma azonban egyre inkább ez kezd lenni a norma.

A Peugeot 208 például 30 százalékban tartalmaz újrahasznosított, valamint természetes eredetű anyagot; ugyanez az arány a Peugeot 2008 és a Peugeot 508 esetében 31 százalék. Noha a most bemutatott együttműködésben a Peugeot nem technológiai partnerként vesz részt, az abban szerzett tapasztalatok áttételesen elősegíthetik, hogy az autógyártó közelebb lépjen végső céljához: a teljes mértékben fenntartható működéshez.

Kapcsolódó cikkek

Hírek Itthonról Utcán Verdák

Lenyűgöző térkínálat és teljesítmény, prémium technológia: ez elektromos hajtású E-Tourneo Custom modell

A Ford Pro ma bemutatta az új generációs Tourneo-sorozat csúcsváltozatát: a vadonatúj E-Tourneo Custom modellt, amit fejlett elektromos hajtáslánccal szereltek fel. Az E-Tourneo Custom magasra teszi a lécet vetélytársai számára, hiszen maximális sokoldalúságra és kényelemre tervezett új padlólemezéhez kimagasló hatékonyságú akkumulátoros elektromos hajtáslánc társul, ami a tervek szerint akár 370 kilométeres hatótávolságot biztosít. 2024-ig a […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág

Mazda történetek – verseny a világot megváltoztató technológiákért

A biodízel hajtású Mazda2 Bio Concept autó lényegében egy „kerekekre épített laboratórium”, amely az olaj helyett alternatív energiaforrások kutatását szolgálja, hiszen a Mazda 2050-re a szén-dioxid-semlegességet kívánja elérni járművei teljes életciklusa során. Hajnalodik a Fuji International Speedway felett, ahol a Super Taikyu Series Fuji 24 órás állóképességi versenye, az ENEOS Super Taikyu Series Powered by […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Utcán Verdák

Mazda MX-5 2023 – több lehetőség, nagyobb vonzerő

Új külső, belső és vászontető színek Új felszereltségi szintek, két új Special Edition modell Megérkezett az új, 2023-as Mazda MX-5, új karosszéria-, vászontető- és belső színválasztékkal, új felszereltségi szintekkel, melyek gazdag felszereltséget kínálnak még a belépő szintű modellek esetében is. Egy új külső szín, a Zircon Sand váltja a Polymetal Grey-t, az egy könnyű mozdulattal […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom