Gólt rúg a hulladéknak a Peugeot

Az egész világon egyedülálló újrahasznosítási kísérletben vesz részt a Peugeot. A levetett futballcipők feldolgozását célzó együttműködésben emissziómentes logisztikai partnerként tevékenykedik az autógyártó, amely ugyanakkor maga is széles körű tapasztalattal bír a körkörös gazdasági gyakorlatok terén.

A becslések szerint a Föld 200 országában mindegy negyedmilliárd – nem tévedés: 250 millió – igazolt labdarúgót tartanak számon. Ezzel a foci magasan a legnépszerűbb sport a világon, ez azonban komoly terhet is ró a bolygóra. Hogy a természeti környezetet különböző mértékben romboló hatások közül csak egyet említsünk: évről évre 12,5 millió pár szétrúgott, elvásott, kinőtt vagy megunt futballcipő kerül a nyugati világ szemétlerakóiba.

A velük szemben támasztott, speciális elvárásoknak köszönhetően ezek a lábbelik szerkezetüket és anyaghasználatukat tekintve egyaránt összetettek. Kemény talpszerkezetük, a kényelmet biztosító párnázásuk, a labda irányítását lehetővé tevő felső részük, valamint a műanyag vagy fémstoplik azonban megnehezíti a nyersanyagok megfelelő újrahasznosítását. Márpedig muszáj megoldást találni a problémára, mert – éppen összetett anyaghasználatának köszönhetően – akár ezer évbe is beletelhet, amíg egy focicsuka teljesen lebomlik, a közben felszabaduló anyagok pedig folyamatosan mérgezik a vizeket és a talajt.

Ezért is nagy szó, hogy a környezettudatos sportszerek gyártójaként ismert Sokito kidolgozott egy különleges eljárást, amely lehetővé teszi a futballcipők különböző alkotóelemeinek hatékony szétválasztását, majd szelektív újrahasznosítását. A visszanyert nyersanyagokból sok mindent lehetne gyártani, ám a Sokito a leginkább kézenfekvő lehetőség mellett döntött: a régi cipőkből új cipőket fognak gyártani.

A folyamat – hogy stílusosan fogalmazzunk – ma még gyermekcipőben jár, ám sikere hosszú távon elengedhetetlen ahhoz, hogy az elkövetkező generációk is felszabadultan kergethessék a labdát. Ezért is olyan fontos, hogy ennek a kiemelt jelentőségű projektnek a gazdái úgy döntöttek, a Peugeot-ra bízzák a logisztikai feladatok ellátását. Október első napjaiban a francia márka akkumulátoros elektromos áruszállítója, a Peugeot e-Expert furgon szállította a Sokito londoni gyűjtőközpontjából az olaszországi Tolentino városában működő újrahasznosító üzembe az első 400 pár futballcipőt, és ezzel hivatalosan is kezdetét vette a kísérlet.

A feladatra a nagyobb, 75 kWh kapacitású akkumulátorral szerelt Peugeot e-Expert furgont választották. Ez egy feltöltéssel akár 320 kilométert képes egy huzamban megtenni, majd a 100 kW teljesítményű egyenáramú töltő jóvoltából gyorsan folytathatja az útját – a lemerült akkumulátor mindössze 45 perc alatt 80%-os szintre tölthető –, amely közben ráadásul egyáltalán nem szennyezi közvetlen környezetét.

Noha a futballcipők újrahasznosítása olyasvalami, amivel még soha senki nem próbálkozott a világon, sem a Sokito, sem a Peugeot számára nem ismeretlen terület a nyersanyagok visszaforgatása, a körkörös gazdálkodás, a fenntarthatóságra való törekvés. A sportszergyártó teljesen kizárta az ásványi olajat a gyártásból: helyette ricinusolajból készíti cipőinek műanyag alkotóelemeit. A felsőrész gyártásához vegán anyagot vagy szigorúan szabályozott, fenntartható vadgazdálkodásból származó kengurubőrt alkalmaznak; a bélés, illetve a varrásnál használt cérna alapanyagául PET-palackokból gyártott fonal szolgál; a talprész merevítésére pedig papírhulladékból kinyert cellulózt használnak.

Ami a Peugeot-t illeti, a vállalat újrahasznosítási törekvései rendkívül szerteágazóak és igen sikeresek. Emlékezetes mérföldkő volt ebben a folyamatban a 2012-ben bemutatott Peugeot Onyx tanulmányautó, amelynek belső terében hulladék gyapjúból készített filccel, valamint préselt újságpapírból gyártott „újra-fa” elemekkel találkozhattunk. Akkoriban maga a gondolat is forradalmi újdonságnak számított, ma azonban egyre inkább ez kezd lenni a norma.

A Peugeot 208 például 30 százalékban tartalmaz újrahasznosított, valamint természetes eredetű anyagot; ugyanez az arány a Peugeot 2008 és a Peugeot 508 esetében 31 százalék. Noha a most bemutatott együttműködésben a Peugeot nem technológiai partnerként vesz részt, az abban szerzett tapasztalatok áttételesen elősegíthetik, hogy az autógyártó közelebb lépjen végső céljához: a teljes mértékben fenntartható működéshez.

Kapcsolódó cikkek

Hírek Itthonról Motor Motorsport

Teljes siker a magyar MotoGP-pályán

Kiválóan vizsgázott a Balaton Park Circuit operatív, sportszakmai és egészségügyi csapata a versenypálya első motoros rendezvényén. A MotoGP Magyar Nagydíjára és a World Superbike Magyar Fordulójára készülő BPC utóbbi sorozat és az FIM megfigyelőinek értékelése szerint remekül teljesített a cseh DFRA klubversenyén. 130 motoros rótta a köröket június 21-én és 22-én a Balaton Park Circuiten […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

A MOZI VARÁZSA KERÍTI HATALMÁBA A HONDA KIÁLLÍTÁSI TERÜLETÉNEK LÁTOGATÓIT A GOODWOODI SEBESSÉGFESZTIVÁLON 2025-BEN

• Filmdíszlet által ihletett, megannyi felhasználói élményt tartogató terület ad otthont a Honda teljes termékkínálatának • Bemutatkozik az európai premierjét ünneplő Honda 0 SUV, valamint a Prelude, a Civic Type R Ultimate Edition és egy vadonatúj, teljesen elektromos városi tanulmányautó, a Super EV • Felsorakoznak a márka népszerű motorkerékpárjai is, továbbá számos kétkerekű tanulmánymodell, például […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Utcán Verdák

Lexus ES kontra Tesla: hogyan csábítja el a Tesla-hívőket a Lexus új modellje?

A prémium-autógyártás világában nem gyakori, hogy egy márka nyíltan kijelenti: célja a piacvezető vásárlóinak megszerzése. Márpedig a Lexus pontosan ezt tette. A Toyota luxusmárkája az ES modellel nem titkoltan Tesla-vásárlókra vadászik. A célkitűzés megalapozott, hiszen a Lexus nemcsak technológiai fronton erősít, hanem a márkához társított értékeket is ügyesen használja fel. Bár lesz belőle öntöltő hibrid […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom