A Toyota Land Cruiser 300-ason alapuló alvázas LX egy új hajtáslánccal és robusztus, terepezésre szánt kivitellel gazdagodott.
Közel három évtizede van a piacon a Lexus LX, és már a negyedik generációjánál tart, így igencsak ideje volt, hogy végre öntöltő hibrid hajtáslánccal is elérhető legyen, pláne, hogy az utóbbi időben ez volt az egyetlen típusa a Toyota luxusmárkájának, amelynek nem volt villanymotor egyik hajtásláncában sem.
Az új LX 700h hibrid rendszere az LX 600-ból ismert 3,4 literes, ikerturbós V6-os motorra (V35A-FTS) épül. A belső égésű benzinmotor és a tízfokozatú automata sebességváltó közé egy kuplunggal ellátott villanymotor-generátor van beékelve. A hibrid hajtáslánc összesen 463 lóerőt és 790 Nm-t ad le, vagyis az új LX 700h 48 lóerővel és 141 Nm-rel erősebb a benzines LX 600-asnál. A csúcsverzió (közel-keleti specifikációban) 2780 kilót nyom, felszereltségtől függően másfél- két mázsával nehezebb egy LX 600-nál. Mindkét verzió több mint 3,6 tonnás utánfutót is képes elhúzni. Az LX 700h átlagfogyasztása (amerikai EPA szabvány) 11,76 liter, ami kb. 0,7 literrel kisebb, mint az LX 600 étvágya, de városban ennél jóval nagyobb, literekben mérhető a hibrid előnye.
A korábbi, párhuzamos hibrid hajtással rendelkező Lexus modellekkel ellentétben az GA-F platformra épülő LX 700h külön generátort és indítómotort is kap. Ezek létfontosságú funkciók arra a szerencsétlen esetre, ha a hibrid rendszer esetleg meghibásodna. Ha ez megtörténne, az 5,1 méter hosszú luxusterepjáró kizárólag a benzinmotorral is tovább tud menni, mert a generátor táplálja a 12 voltos segédakkumulátort, az önindító pedig független motorindítást biztosít. Még egy ilyen nem kívánt forgatókönyv esetén is tovább működik az LX 700h felezője, kipörgésgátlója és légrugózásának az Active Height Control nevű rendszere, amely automatikusan beállítja a hasmagasságot.
Annak érdekében, hogy az LX 700h megőrizze az LX-ek közismerten kiváló terepjáró képességeit, a Lexus vízálló burkolatot tervezett a nagyfeszültségű hibrid akkumulátor védelmére a padló hátsó részén. Így még az újonnan hozzáadott elektromos komponensekkel együtt is megmaradt a 70 centiméteres gázlómélység. A Lexus 700h egy electroshiftmatic nevű „by wire” váltó előválasztó kart is kap – ez az első ilyen rendszer egy terepjáró Lexus esetében (a Toyota eredetileg 2003-ban alkotta meg ezt a kifejezést a második generációs Prius fizikai kapcsolat nélküli menetirány-választó karjára).
Nem csak az öntöltő hibrid hajtáslánc új az LX-nél, hanem a terepjáró-képességeket javító Overtrail felszereltség is, amely a középső önzáró Torsen differenciálművet egy elektronikusan vezérelt első és hátsó differenciálzárral egészíti ki. Az újdonságnak számító, villanymotor-hajtású felező funkció a Multi-Terrain Select különböző üzemmódjaival együtt lehetővé teszi a károsanyag-kibocsátás nélküli, csendes vezetést olyan, precíz irányítást igénylő helyzetekben, mint a sziklás terep, huplis földút, mély hó és sár.
Az LX700h az Overtrail kivitelében kartervédő lemezt, vastag gumiszőnyegeket és 265/70 R18-as terepgumikat vagy 265/65 R18-as M+S (hó és sár) utcai gumikat is kap, régiótól függően. A terepváltozat külső színe az ún. Earth árnyalat, emellett ez a változat matt szürke hűtőráccsal, fekete ajtókilincsekkel, sötétszürke tetősínekkel, sötét krómozott ablakkeretekkel és lökhárítóbetétekkel is rendelkezik. Belül fekete vagy kőbarna bőrkárpit található az üléseken és az ajtópaneleken (barna öltésekkel), valamint fekete fabetétek a középkonzolon és az ajtópaneleken. Nem ez az első Lexus, amely megkapta az Overtrail-kezelést, hiszen tavaly óta a GX, majd néhány hónapja az NX is rendelhető ilyen kivitelben (Európában csak az utóbbit forgalmazza a Lexus). A 2025-ös modellévű LX ötféle felszereltséggel kapható: Premium, F Sport, Luxury, Ultra Luxury és – újdonságként – Overtrail. Ezzel az LX az egyetlen olyan típus a Lexus kínálatában, amely az F Sport és az Overtrail változatot is kínálja, az előbbi aszfaltra, utóbbi terepre való.
A hibridesítés miatt több helyen módosított az LX robusztus technikáján a Lexus. Például erősebb motortartó bakokat épített be, amelyek elviselik a hajtáslánc megnövekedett súlyát, de megjelent egy új kereszttartó is a létraalvázban, a pótkereket pedig áthelyezték, hogy a hátsó padló alatt helyet csináljanak a nagyfeszültségű akkumulátornak, a 12 voltos segédakkumulátor pedig a motortérből a csomagtartó oldalába költözött. A vízhűtő tartókonzolja is merevebb, mint korábban, és a műszerfalat is megerősítették. Javult a kényelmi felszereltség is, az LX csúcsváltozata ugyanis új, 12,3 colos digitális műszeregységgel, áttervezett első ülésekkel és a gyors vezeték nélküli telefontöltővel érkezik. Fontos kiemelni, hogy a középkonzol alá szerelt vízálló váltóáramú inverter akár 2400 watt teljesítményű áramellátást képes biztosítani külső elektromos eszközök számára, a konnektorok a középkonzol hátsó részén és a csomagtartóban találhatók.
A frissített LX, beleértve az új 700h-t is, az év végétől fokozatosan kerül forgalomba a világ nagy piacain (Európában nem forgalmazzák). Az Overtrail-felszereltség kizárólag az LX 700h-hoz rendelhető, két- vagy három üléssoros konfigurációban is.
Fotók: Toyota