Késhet a Lexus RZ űrhajókormánya

Eredetileg úgy volt, hogy a márka első, kifejezetten akkumulátoros elektromos modellnek szánt típusán debütál a Lexus elektronikus kormányműve. A fejlesztő mérnökök azonban haladékot kértek, mert – ilyet is ritkán hallani – túl jó lett az autó, és még dolgozni szeretnének a technológián.

A Lexus RZ 450e nem hagyatkozik arra, hogy a márka első dedikált villanyautójaként váljon keresetté: számos innovatív szolgáltatással nyűgözi le ügyfeleit, a műszerfalba épített infrafűtéstől kezdve a Direct4 összkerékhajtási rendszeren át a gombnyomásra anyagában elsötétedő panoráma üvegtetőig. A hírek szerint azonban a modell talán legkülönlegesebb újdonságára hiába várunk, legalábbis egyelőre: a sajtóértesülések szerint ugyanis a Lexus úgy döntött, bizonytalan időre elhalasztja az elektronikus kormánymű, valamint az ahhoz kapcsolódó ökörszarvkormány bevezetését.

A technológia világszinten egyedülálló, mivel mechanikus kapcsolat nélkül biztosítja a kormányzott kerekek szükséges mértékű és sebességű elforgatását (egy másik japán luxusmárkánál már korábban is létezett steer-by-wire kormánymű, ám ott a fejlesztők meghagyták a hagyományos kormányoszlopot). Az ehhez tartozó ökörszarvkormány nem csak formájában, de működésében is a repülőgépek és a Forma-1-es versenyautók hasonló megoldásait idézi, amennyiben két végállása között mindössze 300 fokot (hét órától öt óráig) fordul. A kerekek bekormányzásának sebességéről és mértékéről a vezérlő számítógép dönt számtalan feltétel és paraméter figyelembe vételével. Mindez rendkívül pontos és körültekintő hangolást igényel, részint a kormányparancs értelmezése és végrehajtása, részben a vezetőnek adott visszajelzések terén.

A technológiával már 2022-ben, a késői prototípusokon elkezdhettek ismerkedni a szakújságírók, és összességében kedvező tapasztalatokról számoltak be. A program helyettes főmérnöke, Higasijama Jusi azonban nem várt fordulatról számolt be: a sorozatgyártásra kész modellnél azt tapasztalták, hogy a menetdinamika túlságosan sokat javult a kísérleti példányokhoz képest. „A modell gyorsítóképessége, illetve fékteljesítménye olyan mértékben javult a fejlesztési szakasz során, hogy vissza kellett mennünk az alapokhoz, és újra kellett hangolnunk a kormányművet. Hiszen ennek a három jellemzőnek tökéletes összhangban kell működnie ahhoz, hogy közvetlen, kommunikatív kapcsolatot teremthessünk a vezető és a jármű között.” A helyzet annál is inkább kritikus, mivel a technológiát soron következő akkumulátoros elektromos típusaiban is alkalmazni kívánja a márka – ahogy Jusi-szan fogalmazott, „az elektronikus kormánymű a jövőben a Lexus egyik alapvető technológiája lesz.”

A Lexus RZ 450e idei évben megrendelt példányainál tehát nem fog szerepelni az elektromos kormánymű opciója, és vele együtt az innovatív ökörszarvkormány sem. Öröm az ürömben, hogy viszonylag kevés autót fog érinteni ez a korlátozás. A gyártás első évében ugyanis a tervezettnél érdemben kevesebb: összesen mintegy 30 ezer példányt készül gyártani korszakalkotó akkumulátoros újdonságából a Lexus. Ezek globális elosztása nem ismert, egyes források szerint Észak-Amerikába különösen kevés autót allokál a gyártó. Ez az európai ügyfelek számára jó hír, és mivel a Lexus készlethatékonyságát a közelmúltban független szakértő minősítette a legjobbnak, biztosak lehetünk benne, hogy a márka minden piacra pont annyi autót juttat, amennyit ott optimális ráfordítással értékesíteni lehet.

Kapcsolódó cikkek

Hírek Itthonról Motor

MV Agusta szalonmegnyitó – Tradíció és innováció találkozása a prémium motorozás világában

Budapest, 2024. december 6. – Magyarország motoros közössége egy újabb mérföldkőhöz  érkezett: megnyílt az első hivatalos MV Agusta szalon, amely az olasz márka exkluzív otthona  Budapest szívében. Az MV Agusta, amely tavaly 80 éves fennállását ünnepelte, nem csupán  motorkerékpárokat képvisel, hanem az életérzés, a hagyomány, a versenyek iránti szenvedély,  az olasz formatervezés és a csúcstechnológia […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Race

A Nissan Formula E Csapata készen áll a 11. szezonnyitóra São Paulóban

YOKOHAMA, Japán (2024. december 4.) – A Nissan Formula E Csapata készen áll a GEN3 Evo-korszak megkezdésére. December 7-én elstartol a 2024/25-ös ABB FIA Formula E Világbajnokság a brazíliai São Paulóban. A japán alakulat, az erős 10. szezonra épít, amely során negyedikként végeztek a csapat és pilóta bajnokságban, az újonnan alapított, gyártói bajnokságban pedig harmadikak […]

Olvass tovább
Teszt Verdák

Kisautó, másként-Toyota Yaris Hybrid Premiere Edition 130 LE

Ritka az olyan modellfrissítés, amikor inkább a tartalom változik, nem a külső. A Toyota viszont épp így fejlesztett, új hibridhajtás került a Yarisba! 2019-ben mutatkozott be a japánok 1999-es születésű kisautója, a Toyota Yaris negyedik generációja. A modell nagyon jól megvolt az elmúlt években, melyet jól mutat, hogy szegmensében Európa legnépszerűbb autójának mondhatja magát. A […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom