Amikor a Lexus tavaly ősszel bemutatta az új generációs GX szabadidőjárművet, azzal nem csak egy nagy hagyományokkal rendelkező modellsorozatot folytatott, hanem egyben egy új tradíciót is kívánt teremteni a márka. Az 1995-ben bevezetett Lexus LX, majd a 2002-ben érkező Lexus GX keményvonalas terepjárókból kifejlesztett, igényes prémium-túraautóként mutatkoztak be, és ebben az irányban is fejlődtek tovább a következő modellváltások során. A modern GA-F platformra épülő, aktuális szériák (az LX esetében a negyedik, a GX-nél a harmadik generáció) minden téren magasabb szintű tudást kínálnak. A Lexus ezért elérkezettnek látta az időt, hogy egy merész gondolattal csavarjon egyet az evolúció eddig egyenes fonalán.
Az elképzelés logikus, ám a prémiumszegmensben nem megszokott: az évtizedek során etalonná vált kényelmi jellemzőket megőrizve visszahozni a fókuszba azt a terepalkalmasságot, amely mindvégig ott volt ugyan ezeknek a típusoknak a repertoárjában – amint azt számtalan utólagos átépítés tanúsítja –, hangsúlyt azonban nem kaptak. Ennek a mellőzöttségnek hivatott véget vetni az Overtrail-projekt. Ezt a programot még 2023 elején hirdette meg a Lexus, kézzel fogható valósággá pedig az új GX bevezetésével vált. Az eleve robusztus hangvételű modell Overtrail és Overtrail+ felszereltségi szintjein túlméretes terepabroncsok, elektronikusan vezérelt hátsó differenciálzár, vonóhorog, elektronikusan oldható első és hátsó kanyarstabilizátorok, valamint egy sor esztétikai módosítás teszi egyértelművé, hogy milyen szerepet is szánnak ezeknek az autóknak. Ez azonban csak a kezdet volt.
A Lexus tavaly ősszel bemutatta a GX Overtrail-sorozat gyári tartozékkatalógusát, majd abból mazsolázva még azon melegében épített egy látványos demoautót. Ez a SEMA tuningkiállításon keltett feltűnést látványos és praktikus kiegészítőivel, mindenekelőtt az oldalfalakra rögzíthető, moduláris szállítórendszerrel. Ezt követte 2024 januárjában, a Tokiói Autószalonon egy radikálisabb felfogásban épített tanulmány. A márka régi terepsportpartnere, az 1985-ben alapított JAOS (Japan Offroad Service) az alapmodell funkcionális alkatrészeinek a feljavításában gondolkodott. A lökhárítókat ennek szellemében ütés- és hőálló ABS elemekre cserélték, a kerékíveket vastag védőburkolattal látták el, a diszkrét gyári sárfogókat masszív idomokkal váltották ki. A hajtáslánc és a futómű elemeit 4 mm-es alumínium fenéklemezekkel óvják a sérüléstől.
Magát a futóművet is módosították: nagyobb szabad hasmagasságot biztosító rugókkal, illetve Kayaba Harmofleq adaptív lengéscsillapítókkal készítették fel a várható igénybevételre, így szélesebb tartományban képes alkalmazkodni a menetkörülményekhez. A Lexus döntéshozóinak korábbi ígérete szerint ez még csak a kezdet: nem csupán a GX szériához várhatók további fejlesztések, de a jövőben a márka további termékcsaládjaiban is megjelenhet majd az offroad-orientált kidolgozás. Sőt: a projekt akár vadonatúj termékek színre lépését is eredményezheti, amint azt az immár sokadik koncepcionális fázisában járó – bár sorozatgyártásba a mai napig nem vett – ROV könnyű terepjármű példája is mutatja.