Porsche Panamera 2023 – Harmadik generáció

A sportos luxusszedán harmadik generációja digitális megoldások gazdag kínálatával, friss, kifejező megjelenéssel, valamint a dinamikus menetteljesítmények és a vezetési kényelem még szélesebb spektrumával érkezik. A még erősebb E-Hybrid hajtásláncok és az új futóműrendszer révén az újdonság továbbra is kategóriája legdinamikusabb modelljének szerepére törekszik.

A Porsche Panamera harmadik modellgenerációjába lép. A luxuskategória sportautójának dinamikus karakterét még erősebb hajtásláncok hangsúlyozzák ki. Mindezt pedig megkoronázza az alapjában modernizált kezelési koncepció és a Porsche Active Ride futóműrendszer, amely jóval magasabb szintű kényelmet egyesít a Porschéhez méltó sportos menetdinamikával. A felhasználó saját digitális ökoszisztémája beépül a Porsche Communication Management (PCM) központi rendszerbe, amely még könnyebbé teszi az autóval történő együttélést. Az új Panamera mérnöki, mégis elegáns, dinamikus formaterve friss megjelenést biztosít a modell vonzó arányainak. A vezetői segédrendszerek széles kínálata és az alapjaiban újragondolt, vezetőközpontú belső tér fokozza a vezetés élményét.

A modern futóműrendszerek lenyűgöző érzete

Az új Panamera alapfelszereltségként kétkamrás, kétszelepes légrugózással és Porsche Active Suspension Management (PASM) adaptív futóművel rendelkezik. A kétszelepes technológia esetében a lengéscsillapítás be- és kirugózási karakterisztikája külön szabályozható, ami még nagyobb tartományt fed le a kényelmes és a sportos beállítás között: a rendszer érezhetően jobban csillapítja az útfelület felől érkező behatásokat, miközben jobban tartja a karosszériát dinamikus vezetés közben. A modell menetdinamikáját még tovább javíthatja az opcionális négykerék-kormányzás.

Emellett opcionálisan elérhető az innovatív Porsche Active Ride aktív futóműrendszer is az új Panamera E-Hybrid változataihoz. A rendszer minden releváns paraméterében túlmutat a többi futóművön és korábban nem tapasztalt mértékű, széles tartományt fed le a kényelmes és a dinamikus vezethetőség között. Az új rendszer lelkét a kétszelepes, aktív lengéscsillapítók adják, amelyek mindegyike különálló kapcsolatban áll egy elektromosan működtetett hidraulikus szivattyúval, amely igény szerint, villámgyorsan, célzottan és precízen állítja a csillapítás mértékét a kerék és a karosszéria között, szinte teljes mértékben kompenzálva az úthibákból származó erőket. A technológiát a súlycsökkentett, egykamrás légrugózás teszi teljessé.

A futómű mindig mereven tartja a Panamera karosszériáját, még dinamikus fékezési, kormányzási és gyorsítási manőverek során is. Eközben lágy rugózásával szinte teljes mértékben képes elnyelni az úthibákat. Dinamikus vezetésnél a Porsche Active Ride futómű tökéletes úttartást biztosít a kerekek terhelésének kiegyensúlyozott elosztásával.

Az adott üzemmód kiválasztásával a futómű képes a dőlések kompenzálására, csökkentve az utasokra ható gyorsítási erőket is. Ilyenkor a Panamera úgy tud bedőlni a kanyarba, mint egy motorkerékpár. Gyorsítás esetén lejjebb ereszti a jármű elejét, lassításkor a hátulját. Álló helyzetben a Porsche Active Ride futóműrendszer megemeli a karosszériát a kényelmesebb ki- és beszállás érdekében.

Fokozott E-Performance és jelentősen átdolgozott motorok

A Porsche összesen négyféle, hatékony E-Hybrid hajtásláncot kínál az új Panamerához, válaszként a hajtáslánc iránti kiemelkedő keresletre. Az összes E-Hybrid variáns nagyobb teljesítményt, hatótávot és hatékonyságot kínál. A Panamera Turbo E-Hybrid már a piaci bevezetéskor elérhető lesz. Rendszerének szívét az alapvető mértékben átdolgozott, négyliteres, V8-as turbómotor adja. Az új fejlesztésű elektromotor teljesítménye 190 lóerő (140 kW). Együtt a rendszer teljesítménye 680 lóerő (500 kW). A maximális nyomaték eléri a tekintélyes 930 Nm-t. A Porsche az elektromotort a jelentősen átdolgozott, nyolcfokozatú PDK duplakuplungos váltóművel közös házban helyezi el – ez a megoldás öt kilogrammot spórol a különálló elhelyezéshez képest. Az egység beépítése a váltómű olajkörébe egyben az elektromos hajtáslánc hőegyensúlyát is javítja, nagyobb folyamatos teljesítményleadást lehetővé téve.

A Panamera Turbo E-Hybrid álló helyzetből 100 km/h-ra 3,2 másodperc alatt gyorsul, végsebessége pedig 315 km/h. Az akkumulátor kapacitása immár 25,9 kWh. Ez a kombinált WLTP ciklus szerint akár 91 kilométeres elektromos hatótávra is elegendő, vagy 83-93 kilométerre a városi ciklus szerint. Az új, 11 kW-os fedélzeti AC töltő jelentősen rövidíti a töltési időt 2 óra 39 percre.

A Panamera és Panamera 4 variánsok is elérhetők lesznek a piaci bevezetéskor. A töltőnyomás, az üzemanyag-befecskendezés és a gyújtási időzítés optimalizálásával a 2,9 literes, V6-os turbómotor immár 353 lóerő (260 kW) és 500 Nm nyomaték leadására képes – ez plusz 23 lóerőt és 50 Nm nyomatékot jelent az elődhöz viszonyítva. Mindez a Panamera 0-100-as sprintjét 5,2 másodpercre rövidíti, a végsebesség pedig 272 km/h-ra emelkedik. Az összkerékhajtású Panamera 4 esetében 4,8 másodperces és 270 km/h-s adattal kell számolni.

Luxusban bővelkedő és sportos külső-belső megjelenés

Az új Panamera megőrizte karakteres vonalait és arányait. Hosszúsága 5.052 mm (Executive: 5.202 mm), szélessége 1.937 mm, magassága pedig 1.423 mm (Executive: 1.428 mm). Ugyanakkor teljes mértékben átfésült megjelenése még kifejezőbb és sportos látványt nyújt. Szemből a rendszám feletti kiegészítő légbeömlő elégíti ki a hajtásláncok nagyobb levegőigényét. Az átdolgozott ablakvonal még inkább kihangsúlyozza a négyajtós sportautó szedános karakterét. A hátsó ablakok külső szélei a karosszéria vonalvezetéséhez igazodnak, harmonikus vonalakat biztosítva az autó hátsó részén.

A Porsche Driver Experience műszerfal-koncepció ideális egyensúlyt teremt a digitális és analóg vezérlési elemek között, a legszükségesebb kezelőket közvetlenül a vezető közelében helyezve el. Az előválasztó kar közvetlenül a kormánykeréktől jobbra található. A Normal, Sport és Sport Plus programok üzemmódváltója, valamint az asszisztens rendszerek vezérlőkarja szintén közvetlenül elérhető. Ez azt jelenti, hogy a vezetőnek nem kell levennie a szemét az útról a menetprogram vagy az asszisztens rendszerek beállításainak változtatásához.

Az opcionális utas oldali kijelző bevonja az utast is az élményekbe. A 10,9 colos kijelző igény esetén teljesítményadatokkal is szolgál. Emellett lehetővé teszi az infotainment rendszer vezérlését és támogatja a videóstreaminget a jármű mozgása közben is. Annak érdekében, hogy a pilóta figyelmét mindez ne terelje el, az utas oldali kijelző nem látható a vezetőülésből.

A még karakteresebb Panamera Turbo E-Hybrid

A Turbo nevet viselő modellváltozatok zászlóshajóként mindig is különleges szerepet kaptak a Porsche történelmében. A márka most tovább erősíti a Panamera Turbo E-Hybrid pozícióját a modellsorozaton belül. Kívülről jól megkülönböztethető a hátsó lökhárító színre fényezett diffúzorpaneljéről és az egyedi, karosszéria színében tündöklő első lökhárítóról. A sötétbronz, krómozott kipufogóvégek és az opcionális, központi csavarral ellátott kerekek (a többi modell esetében is elérhető) is kihangsúlyozzák a modell különleges státuszát.

Az ablakok keretén, a csomagtérfedél Turbo logóján, valamint a motorháztető, a kerekek és a kormánykerék Porsche pajzsán a Turbo-exkluzív Turbonite szín köszön vissza. Belül a Turbonite karbon elemekkel együtt teremt sportos hangulatot. A szín megtalálható többek között a műszercsoport központi fordulatszámmérőjén, valamint a középkonzol vezérlőin.

Új digitális élmény és új asszisztens rendszerek

Az új Panamera a vezető digitális ökoszisztémájának integrált részévé válik. Ahhoz, hogy személyes Porsche ID azonosítójukkal bejelentkezzenek, az ügyfeleknek csak be kell szkennelniük a PCM-en megjelenített QR kódot. Az Apple CarPlay® és az Android Auto lehetővé teszi az okostelefon és a járműadatok gyors összehangolását. A MyPorsche alkalmazás járműfunkcióinak integrálása az Apple CarPlay®-be lehetővé teszi a digitális funkciók optimális kezelését és egyértelmű áttekintését. A légkondicionálás, az ülésmasszírozás és a hangulatvilágítás közvetlenül az Apple CarPlay® felületén és a Siri® beszédvezérlés segítségével is lehetséges.

A Porsche a Panamerát szériában Matrix LED fényszórókkal szereli fel. A világítótestenként több mint 32.000 pixelből álló, nagyfelbontású HD Matrix LED világítási rendszer opcionálisan érhető el. Az újdonság új funkciókkal, például a saját sáv kivilágításával rendelkezik. A megvilágítás távolsága akár 600 méter is lehet. A Porsche jelentősen továbbfejlesztette az új Panamera asszisztens rendszereinek kínálatát is. A széria aktív sebességszabályozó már a táblafelismeréssel is együttműködik. Ha a rendszer aktív, a Panamera automatikusan nem hajt gyorsabban, mint az adott sebességhatár. A Porsche InnoDrive távolságtartó tempomattal, aktív sávtartással és kereszteződés asszisztenssel rendelkezik. A kikerülési asszisztens is szerepel a funkciók között. Szintén újdonság, hogy automatikus parkolás során a vezetőnek nem is kell az autón belül lennie, bár a továbbiakban is az övé a felelősség manőverezés közben. A parkolási folyamat okostelefonról is megfigyelhető a Remote ParkAssist fukció révén.

Az új Porsche Panamera már rendelhető. Elődjéhez képest jelentősen gazdagabb alapfelszereltséggel rendelkezik a kétszelepes, kétkamrás légrugózás, a LED Matrix fényszórók, a ParkAssist, a kormányon elhelyezett üzemmódválasztó, a hűtött, indukciós töltéssel rendelkező okostelefontartó és a továbbfejlesztett porszűrővel rendelkező, GPS-alapú, automatikus belső keringetéssel rendelkező klímaberendezés révén. Németországban az új Panamera alapára bruttó 107.800 euró (Panamera 4: bruttó 111.900 euró). A Panamera Turbo E-Hybrid indulóára bruttó 192.500 euró. Az európai kiszállítások 2024 márciusában kezdődnek.

A Porsche az új Panamerát a lipcsei gyárában gyártja. A szász gyártási helyszín szorosan összefonódik a Panamerával: 2009-től 2016-ig a négyajtós sportlimuzin első generációját itt szerelték össze, a második generációnál pedig 2016-ban a teljes gyártás Lipcsébe költözött. A Panamera harmadik generációjához szükséges módosításokat az elmúlt hónapok során már elvégezték a gyárban.

Kapcsolódó cikkek

Hírek Itthonról Verdák

Wang Chuanfu a BYD elnöke köszöntötte a márka első magyar vásárlóit

A BYD, a világ vezető NEV – azaz új energiával hajtott – járműveket és akkumulátorokat gyártó vállalata, büszkén rendezte meg az első magyarországi személyautó vásárlóinak köszöntési ünnepségét, Wang Chuanfu, a BYD csoport alapítójának és elnökének jelenlétében. Az ünnepi ceremónia hangsúlyozza a BYD elkötelezettségét az elektromobilitás elterjesztése mellett Magyarországon és Európa-szerte. Az esemény a budapesti Puskás […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról Verdák

Európa legdurvább tuning építése az UNIX-AMTS 2024-en

Az AMTS szervezői minden évben igyekeznek olyan autókat kiállítani, ami a látogatókból csodálatot, elismerést váltanak ki. Ez nem egyszerű feladat, hiszen felgyorsult világunkban már egyre magasabb az ingerküszöb, és így néha még egy showcarral is nehéz felkelteni az érdeklődést. Két éve Svédországból érkezett egy korábbi ETS-győztes Charger, tavaly pedig Lengyelországból a Mapettuning Corvette, amit az […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról Race

Újabb lendületet kaphat a hazai autósport utánpótlás a gokartszlalommal

A gokartszlalom Németországban már bő negyedszázada ismert és népszerű, mely a bérgokart és az autósszlalom ötvözéséből jött létre. Ezt 2019-ben újabb szintre emelte, hogy a gokart szlalomot, mint az autósport legelérhetőbb sportutánpótlási lépcsőfokát az FIA felvette a Motorsport Világjátékok programjára. Az új „szakág” hazánkban, szélesebb körben tavaly novemberben az I. HUMDA Gokartszlalom Tehetségkutatón mutatkozott be […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom