Új elektromos autó töltőhelyek és elsőség Szolnokon

Az E.ON és Szolnok városa, nemrégiben úttörő projektet hajtott végre. Az országban egyedülálló kezdeményezés hatására, zöldebbé és olcsóbbá vált az intézmények működtetése. Bónusz: a villanyautókat már több helyen lehet tölteni!

A SZIVEM névre hallgató program keretében létrejött projekt, már a tavalyi év végén elkészült, a hivatalos átadására a napokban került sor. Az elvégzett munka színvonalát és úttörő jellegét jól mutatja, hogy – a város polgármestere és az országgyűlési képviselője mellett – Lantos Csaba energiaügyi miniszter is részt vett a sajtórendezvényen.

A beruházás keretében, hat önkormányzati intézményt újítottak fel, aminek köszönhetően jóval zöldebb és gazdaságosabbá vált a fenntartásuk. A különlegesége a munkának, hogy jóval az energia árak megugrása előtt döntöttek a projektről és elég gyorsan, 9-10 hónap alatt valósult meg.

A lényege az E.ON és Szolnok városának az együttműködésének, hogy a hőszigetelt és napelemekkel ellátott épületek, hálózatba kapcsolt akkumulátorokat használnak. Az épületeken elhelyezett napelemek, 330 kW teljesítményű áramot termelnek. Ez a zöld energia – a beépített áramtárolóknak köszönhetően – az egyik területről a másikhoz irányítható. Ekkor, az intézmények nem a hálózat energiáját használják, hanem a tárolt napenergiát. Ezt a módszert, energia közösségnek hívják.

Az alföldi megyeszékhely önkormányzatának a rezsiszámlája 770 milliós volt az energia árak elszabadulása előtt, ez gyorsan felszaladt az igen meredek 5,5 milliárdra… A különféle intézkedéseknek köszönhetően, a város rezsi költsége mára lecsökkent 1,2 milliárd forint körüli összegre. A költségek további csökkentésében segít az E.ON segítségével végig vitt korszerűsítés, amit elsőként hajtottak végre az országban. Az energia okos megosztását, még Nyugat-Európában is tanulják és mostanában kezdik alkalmazni. Ezt a technológiát Magyarországon,
Szolnokon valósították meg elsőként.

Villanyautó töltőhelyek

A SZIVEM programnak szerves részét képezi, az elektromos autó töltőhelyek kialakítása. Az M4-es autóúttól nem messze található a Mester úti carport, ahol napelemekkel fedett parkolóban lehet tölteni a villanyautókat. Az öt töltőpont egyetlen hátránya, hogy az állomások 22 kW-os teljesítményűek. Ezt ellensúlyozzák a nem mesze lévő Ormos parkban kiépített 70 kW-os villám-töltővel.

Az E.ON különben a helyi autóparkját már régóta elektromosra cserélte. A vállalat dolgozói megyeszékhelyen, már tucatnyi elektromos autót használnak. Hasonló a helyzet az önkormányzatnál is: az első elektromos autót 2017-ben vásárolták. A kezdeti pár darabos flotta, mára húsz fölé nőtt. A városi televízió munkatársai mellett, a Szigligeti színház, a Sportcentrum és sok más intézmény használ elektromos autót.

Az önkormányzat tájékoztatása szerint, ha saját maguk töltik a járműveket, akkor a megtakarítás a hagyományos hajtású járművekkel szemben, eléri az egymillió forintot is. Évente, autónként…

Benedek Attila

Fotó: E.ON, Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata

Kapcsolódó cikkek

Hírek Nagyvilág

Sportos kapcsolat: a Peugeot és a Roland Garros

Néhány napja elindult az idei Roland Garros tenisztorna, amely a négy Grand Slam-verseny egyike. Bár a Peugeot már nem hivatalos partnere a versenynek, a korábbi együttműködés a francia nyílt teniszbajnoksággal számos emlékezetes modellt hívott életre. Noha 2022 óta a Peugeot már nem a Roland Garros hivatalos partnere, sok autó- és teniszrajongó számára a tavaszi párizsi […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

Már a legkisebb, legolcsóbb Toyota is öntöltő hibrid lett

Alapos ráncfelvarráson esett át a csehországi Kolínban készülő Aygo X, amelynek nem csak a megjelenése, hanem a hajtáslánca is megváltozott. A városi miniautó elsőként vezeti be az öntöltő hibrid technológiát a saját szegmensében, az új hajtáslánc több dinamizmust és jóval kisebb fogyasztást garantál. Három éve van piacon az Aygo X, és 287 ezer darabot értékesített […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

Új tölthető hibrid hajtást kap a Peugeot 308 és a Peugeot 408

Bár fejlesztő kapacitásának jelentős részét az elektromos autózás területeire (villanymotorok, akkumulátorok, vezérlőegységek) összpontosítja, a Peugeot nem hanyagolja el azokat a modelljeit sem, amelyekben még van belső égésű erőforrás. Legutóbb a 308-as és a 408-as kapott fontos frissítéseket. Jelenleg rohamléptekkel zajlik az elektromos autózás fejlesztése – a gyártók sorra mutatják be új modelljeiket, a fejlesztő központokban […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom