A korszakalkotó X-ADV a kalandmotorok sokoldalúságát ötvözi a nagyrobogók kimagasló használati értékével. A 2025-ös változat átrajzolt idomzattal, nappali menetfénnyel kiegészített, dupla LED-fényszóróval, – sorozatgyártású motorkerékpáron a világon elsőként alkalmazott – integrált irányjelzőkkel, – az alapfelszereltség részeként – sebességrögzítővel és optimalizált, kis sebességnél is kifinomultan működő DCT váltóval érkezik a kereskedésekbe. A Honda hosszú távú környezetvédelmi célkitűzéseivel összhangban és a karosszéria elkészítésére felhasznált egyéb újrahasznosított anyagok mellett, a burkolathoz a magasfényű biomassza Durabio műanyagot használják, ami csökkenti a gyártás során a CO2-kibocsátást. A gazdag felszereltség része a négy előre programozott üzemmódot felkínáló Elektronikus Gázmarkolat (Throttle By Wire – TBW) is, melynek beállítása a teljesítményleadás jellegét, a motorfék erejét és a Honda Állítható Nyomatékszabályozó (Honda Selectable Torque Control, HSTC) működését is meghatározza. Mindemellett a 22 literes ülés alatti tárolórekeszt USB-C-aljzattal látták el, és kesztyűtartó fokozza a kényelmet. A nyereg ülőlapja 10%-kal több uretánhabot tartalmaz, hogy még komfortosabb legyen a motorozás, és ezáltal a rezgéseket is jobban csillapítja. Ugyancsak megújult az 5”-os, folyadékkristályos kijelző, amelyet a kormány bal oldalán elhelyezett, háttérvilágítással ellátott, négyirányú, ösztönösen kezelhető kapcsolóval vezérelhet a pilóta. Ez a modern műszeregység a Honda RoadSync alkalmazás révén a vezető okostelefonjával is könnyedén társítható. A 2025-ös modellév hozadékaként három vadonatúj fényezésben kerül a márkakereskedésekbe, továbbá bemutatkozik a Special Edition névre keresztelt színösszeállítás, így a jövőben is biztosan utána fordulnak majd az X-ADV-nek európai utcáin.
1. Bevezetés
Minden mérnöki igyekezet ellenére meglehetősen ritka, hogy új gondolkodásmód nyerjen teret a motorkerékpárok világában, de a Honda elkötelezett híve az innovációknak, így 2017-ben egy különleges, eddig soha nem látott gép születhetett: az X-ADV.
No, de milyen folyamat vezetett a korszakalkotó konstrukció megalkotásához? Tervezése tulajdonképpen nem is volt túl bonyolult. A japán cég munkatársai egy praktikus, kiemelkedő használati értékű mindenest vettek alapul, ezt ruházták fel a kalandmotorok legjobb tulajdonságaival, olyan jellemvonásokat átmentve, mint a látványos idomzat, a felegyenesedett üléspozíció, a széles látómező vagy a kiváló terepképesség. Ebbe oltották bele az ingázók tipikus személyiségjegyeit, azaz a könnyedséget, az egyszerű kezelhetőséget, a hatékonyságot, a kényelmet és a nagy szállítókapacitást. Az eredmény egy sokoldalú, hétköznapokon és hétvégéken is megalkuvás nélkül használható, elképesztően izgalmas, egyedi motorkerékpár, amit a városban is otthonosan mozgó, terepes megjelenésű SUV-k stílusával fűszereztek meg a Honda jövőbe látó mérnökei.
Hála a gazdag, prémium színvonalú felszereltségnek, az X-ADV könnyedén igazodik a nagyvárosi életvitelhez, ugyanakkor az erős motor, a remek futómű és az ámulatba ejtő megjelenés mindig magában hordozza a kaland ígéretét és persze lehetőségét.
Mindent egybevetve az X-ADV a motorozás nyújtotta teljes szabadsággal ismerteti meg a vásárlókat, nem meglepő, hogy újdonságra és kalandra éhes pilóták sokasága választotta társául Európában az elmúlt években, miként az sem, hogy igazi értékesítési sikernek bizonyult.
Menetelése máig tart, sőt mivel 2021-ben még könnyebb, erősebb és stílusosabb lett, napjainkban is közönségkedvencnek számít. Erről tanúskodik, hogy 2023-ban Európa 2. legkelendőbb motorkerékpárja volt, bemutatkozása óta pedig közel 60 000 példányban fogyott az öreg kontinensen.
Hogy továbbra is tökéletesen megfeleljen a vásárlói elvárásoknak, a 2025-ös modellévet frissített formában folytatja a típus. Azon túlmenően, hogy kifinomultabbá tették megjelenését és műszaki alapjait, még magasabb szintre emelték használati értékét, továbbá három új tónussal és egy lenyűgöző, Special Edition névre keresztelt, exkluzív színösszeállítással bővítették a fényezések választékát. Ráadásul még inkább fenntarthatóbbá tették a gyártási folyamatot, így a Honda jövőbe mutató különlegessége tényleg minden szempontból élen járhat.
2. Áttekintés
Egyedi formavilágával az X-ADV messze kitűnik a sorból, és ez vélhetően a jövőben is így lesz, 2025-re ugyanis még jellegzetesebb, dinamikusabb idomzatot kapott a modell, melynek központi eleme kétségtelenül a prémium hatást keltő, dupla LED-fényszóró. A világítóegység részeként jól látható nappali menetfény is került az X-ADV-re, mi több, a világ első sorozatgyártású motorkerékpárjaként integrált irányjelzőkkel gördülhet ki a kereskedések kapuin. Gondolván a kisebb termetű pilótákra, a nyereg széleit gondosan lekerekítették, alatta pedig továbbra is ott találni a 22 literes, USB-C-aljzattal ellátott tárolórekeszt. Ez rengeteg holmit elnyel, de a tervezők a térdek előtt is kialakítottak egy kesztyűtartót, hogy még nagyobb legyen a szállítókapacitás.
Az új, színes, 5”-os TFT-kijelző új ikonokkal, színekkel és menürendszerrel segíti az utazásokat, s éppoly könnyedén leolvasható erős napsütésben, mint a korábbi változat esetében. Emellett a Honda RoadSync rendszernek hála könnyen összekapcsolható a vezető okostelefonjával. További előnye, hogy a háttérvilágítással kiegészített, négyirányú kormánykapcsolóval roppant egyszerűen kezelhető, sőt a telefon további funkciói is könnyen elérhetőek motorozás közben. A maximális kényelem jegyében a 2025-ös modellhez alapáron jár a sebességrögzítő, így még kevésbé fárasztó a hosszú autópálya-szakaszok leküzdése, különösképpen, hogy a soros, kéthengeres erőforrást automatikus DCT váltóval társították a Honda mérnökei.
Maga a motor alacsony üzemanyag-fogyasztásával, valamint alsó, illetve középső fordulatszám-tartományban jelentkező rendkívüli erejével nyűgözi le pilótát, és igen beszédesek a száraz adatok is: a csúcsteljesítmény 58,6 LE, a legnagyobb forgatónyomaték 69 Nm. A gazdag felszereltség részeként Elektronikus Gázmarkolat (TBW) segíti a pilótát, méghozzá négy előre programozott és egy felhasználó által beállítható menetüzemmódot felkínálva a különféle helyzetekre. Ezek a teljesítményleadást, a motorféket és a Honda Állítható Nyomatékszabályozó (HSTC) működését szabályozzák, minden vezetéstámogató rendszer igazodik tehát az aktuális elvárásokhoz. Az igazán könnyed és biztonságos motorozás érdekében a 3 fokozatú Honda Állítható Nyomatékszabályozó még lágyabban reagál a gázadásokra Gravel (murva) és Rain (eső) üzemmódban, miként a DCT váltó is kifinomultabb kis sebességnél. Utóbbi viselkedését szintén a menetüzemmódok határozzák meg, ugyanakkor itt is elérhető USER konfiguráció, amelyet a vezető maga állíthat be.
Kalandmotorhoz illően erős, acélból készülő csőváz adja az alapokat, amelyhez 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított első teleszkóppár, valamint alumínium lengővillára és Pro-Link himbarendszerre ültetett központi hátsó rugóstag kapcsolódik. Kimagasló minőséget képvisel a 17”-os első és a 15″-os hátsó kerék is, akárcsak a radiálisan rögzített, négydugattyús első nyergekre épülő fékrendszer.
A 2025-ös X-ADV az alábbi fényezésekkel lesz elérhető:
**ÚJ** Graphite Black (grafitfekete)
**ÚJ** Pearl Glare White (gyöngyházfehér)
**ÚJ** Pearl Deep Mud Gray (gyöngyházszürke)
**ÚJ** Special Edition: merész összeállítás Cyberpunk-esque Matt Gold Finch Yellow (matt aranysárga) alapszínnel.
3. Főbb jellemzők
3.1 Stílus és felszereltség
• Éles vonalak, karcsú kialakítás és agresszív stílus, valamint dupla LED-fényszóró nappali menetfénnyel és integrált irányjelzőkkel
• Új, színes, 5”-os TFT-kijelző háttérvilágítással ellátott kormánykapcsolóval és Honda RoadSync okostelefon-párosítással
• Nagy, 22 literes tárolórekesz USB-C-aljzattal; megnövelt méretű kesztyűtartó
Az X-ADV szemet gyönyörködtető formavilágát és konstrukcióját a Honda római kutatási-fejlesztési központja tervezte. A 2021-es modellfrissítés során nemcsak karcsúbb lett, hanem arányai is változtak, így sziluettje „feszesebbnek”, építésmódja magasabbnak tűnik. Minden egyes dizájnelemet a legnagyobb gondossággal formáltak a Honda szakemberei, akárcsak a megújult, 2025-ös változat esetében, ami minden eddiginél jellegzetesebb, élesebb vonalakkal, sarkos idomzattal érkezik a szalonokba.
A dinamikus összhatáshoz az áttervezett, nappali menetfénnyel és integrált irányjelzőkkel kiegészített, dupla LED-fényszóró is hozzájárul. Érdekessége, hogy a Honda által kidolgozott „rejtettszem-technika” sötétté teszi a menetfény környezetét, így még hangsúlyosabb a fényforrás. Természetesen az X-ADV minden lámpateste LED. A Hondának rendkívül fontos a környezet megóvása, ezért a vállalat újrahasznosított műanyagot és gumit, valamint fenntartható Durabiót is felhasznál a gyártás során.
Mindezt összhangban a nagyívű Honda környezetvédelmi terveivel, melynek fő céljai közé tartozik az erőforrások hatékony kiaknázása, illetve, hogy 2050-ben már csak fenntartható alapanyagok jussanak szerephez a gyártásnál. A 2025-ös X-ADV az első Honda motorkerékpár, melyhez – a kisebb környezeti hatás érdekében – olyan fenntartható összetevőket alkalmaztak, mint a visszaforgatott vagy a biomasszából származó műanyag.
• Az ülés alatti tárolórekesz és a nyereg alja Honda autók újrahasznosított lökhárítóiból készül
• Újrahasznosított polipropilénből* gyártják a fekete burkolatokat
• Biomasszából származó DURABIO™*-t is használnak az idomzathoz és a szélvédőhöz
• A világon elsőként* használnak DURABIO™-t. Ezzel a motorkerékpár-idomok fényezésénél alkalmazott, magas fényű színezőanyaggal csökkenthető a festéssel járó szén-dioxid-kibocsátás
Az X-ADV ergonómia tekintetében is a legmagasabb színvonalat képviseli. Átrajzolt, könnyebb lábletételt szolgáló ülése mindössze 820 mm-re esik a talajtól, széles kormánya pedig 940 mm-re került a földtől, így a látómező is páratlanul nagy. Az ülés párnázata 10%-kal több uretánt tartalmaz, hogy még kényelmesebbek legyenek a gurulások, nem mellesleg új anyagból készülnek, valamint új helyekre kerülnek az ülés alján található gumipogácsák, hogy nyitásnál és zárásnál magasabb legyen a minőségérzet.
Megfelelve az ingázás és a túrázás követelményeinek, az X-ADV-t szerszám nélkül állítható, kiváló időjárás-védelmet garantáló, az eddiginél áramvonalasabb szélvédővel szerelték fel, amit egyszerűbb szerkezetének köszönhetően könnyebb kezelni. Eddig 5 fokozat állt a motoros rendelkezésére, az új szélvédőnél viszont már 3 is elég ahhoz, hogy megtalálhassa az ideális helyzetet, ráadásul egy kézzel is elvégezhető a művelet. Az új légterelő magassága 139 mm-es tartományban változtatható, dőlésszögét vizsgálva 11°-os eltérést mérhetünk az alsó és a felső végpont között.
Prémium szinten áll az új, 5”-os, színes TFT-műszeregység is, melyet úgynevezett optikai ragasztással állítanak össze. Ez azt jelenti, hogy gyantával töltik ki a folyadékkristályos kijelző és a fedőüveg közötti rést, ezzel jelentősen csökkentve a tükröződést és javítva a láthatóságot. Hogy a vezető még inkább személyre szabhassa új Hondáját, háromféle stílusú (Bar, Circle és Simple) grafikát állíthat be a kijelzőn, és a Honda RoadSync alkalmazással okostelefont is csatlakoztathat a rendszerhez.
Ez lehetővé teszi az egyszerű, a képernyőn megjelenő úgynevezett „kanyarról kanyarra irányító” (turn-by-turn) navigációt, sőt, ha a vezető Bluetooth-os sisakbeszélővel motorozik, akkor zenét hallgathat, hívásokat fogadhat vagy értesülhet a legfrissebb időjárás-előrejelzésről. Ehhez csupán annyit kell tennie, hogy letölti az ingyenes Honda Roadsync alkalmazást az App Store-ból vagy a Google Play áruházból, s készülékével kapcsolódik az X-ADV-hez.
Kalandmotorhoz méltóan ennél a modellnél is masszív védőelemek oltalmazzák a pilóta kézfejeit a menetszéltől, illetve a belógó ágaktól és a felverődő kövektől, s nem maradt pőrén az erőforrás sem, tudniillik vastag, alumíniumból készülő, homokszórással felületkezelt haspáncél óvja a motor alját.
Az új, DCT-vel teljes összhangban dolgozó sebességrögzítő használata hihetetlenül egyszerű: a jobb kormánykapcsolón található Plus-, Minus- és Resume-gombbal minden szükséges parancs kiadható (sebesség növelése és csökkentése, visszaállítás). A hagyományos gépekkel szemben óriási előnyt jelent a 22 literes, LED-, szórt megvilágítású, USB-C-aljzat aljzattal ellátott ülés alatti tárolórekesz, ebbe ugyanis könnyedén elfér egy zárt bukósisak. A – természetesen motortiltással kiegészített – középtámasz az alapfelszereltség része, s minden helyzetben, az emelkedőkön is könnyedén, biztonságosan leparkolhatóvá teszi az X-ADV-t.
Legalább ennyire praktikus a rádióhullámokat kibocsátó okoskulcs (Smart Key), melynek lényege, hogy ha a slusszkulcs hatótávolságon belül van, jelet küld az elektromos rendszernek a pilóta zsebéből. Ekkor a motorra szerelt gyújtáskapcsoló elfordíthatóvá válik, s megnyomásával ráadható a gyújtás, oldható a kormányzár, illetve nyitható az üzemanyagbetöltő-nyílás és az ülés alatti tárolórekesz. A rendszer „válaszolni” is képes, azaz villogással segít megtalálni a motort a nagy parkolóban, sőt az – extraként rendelhető – Smart Top Box dobozt is nyitja-zárja és a maximális biztonság érdekében a kormányzárat is kezeli.
A hátsó irányjelzők Automatikus Vészvillogóként (Emergency Stop Signal, ESS) is hozzájárulnak a balesetek megelőzéséhez. A funkció 53 km/óra felett aktiválódik, s akkor kezdi – a többi közlekedő figyelmeztetése végett – szabályos időközönként fel-le kapcsolgatni az izzókat, ha legalább 6,0 m/s2-es lassulást érzékel. Bekapcsolt ABS, valamint nedves útburkolat esetén a határérték jóval alacsonyabb, mindössze 2,5 m/s2.
Az automatikus vészvillogás mellett automatikus kikapcsolásra is képesek az irányjelzők, s nem egyszerű „időkapcsoló” vezérli a rendszert, hanem összetett elektronika, ami az első és a hátsó kerék fordulatszáma alapján kalkulálja ki, hogy mikor fejezze be a villogást.
3.2 Erőforrás
• Elektronikus gázmarkolattal felszerelt erőforrás 58,6 LE-s csúcsteljesítménnyel és 69 Nm-es legnagyobb forgatónyomatékkal
• A takarékos erőforrás átlagos üzemanyag-fogyasztása mindössze 3,6 l/100 km
• A modell 35 kW-os, A2-es jogosítvánnyal is vezethető változatban elérhető
Az X-ADV folyadékhűtésű, SOHC-vezérlésű, nyolcszelepes, soros, kéthengeres motorja nem változott szerkezetileg 2025-re, továbbra is lenyűgözően erős az alsó és a középső fordulatszám-tartományban. Viszonylag hosszú löketének, különleges formájú égéstereinek és nagy tehetetlenségi nyomatékú főtengelyének köszönhetően már egészen alacsony fordulaton jelentős nyomatékot szabadít a hátsó kerékre, előredöntésével pedig még alacsonyabbra került a tömegközéppont.
A – 6750 f./percnél jelentkező – csúcsteljesítmény 58,6 LE, a legnagyobb forgatónyomaték 69 Nm (4750 f./percnél). Az eredmény magáért beszél: 30 km/óráról gyorsítva az X-ADV 1,7 másodperc alatt tesz meg 20, illetve 3,2 mp alatt 50 métert. Mindezt úgy, hogy az optimális áttételezésnek köszönhetően 60 km/óránál csupán 2500 f./perc a percenkénti főtengelyfordulat.
A modell 35 kW-os változatban is elérhető, így az A2-es jogosítvánnyal rendelkezők is kihasználhatják az X-ADV képességeit. Amennyiben a motor vásárlását követően megszerzik a korlátlan vezetői engedélyt, a hivatalos Honda márkaszervizek bármikor visszaállítják az eredeti állapotot, így a tulajdonosnak nem kell új motort vennie, elég az ECU szakszerű átprogramozása.
A magas fordulatszámon is kifinomult járáskultúrát két kiegyensúlyozó-tengely biztosítja, míg a jellegzetes, pulzáló hang a 270° -os főtengely-elékelésnek és a szokatlan gyújtássorrendnek tudható be. A furat 77, a löket 80 mm. Az összetevők számának minimálisra csökkentésével sikerült könnyű, hatékony és megbízható konstrukciót létrehozni. Bizonyos alkatrészek több feladatot is végeznek, a vezérműtengely például a hűtőfolyadék-szivattyút is hajtja, a kiegyensúlyozó-tengely pedig az olajpumpát is forgatja.
A modern műszaki megoldások hozadékaként az erőforrás fogyasztása csupán 3,6 l/100 km (WMTC szabvány szerint), tehát – a 13,2 literes üzemanyagtartályt figyelembe véve – 360 km-nél is nagyobb hatótávolsággal büszkélkedhet a típus. Végül, de nem utolsó sorban továbbfejlesztett katalizátor és OBD2-2 érzékelő került a kipufogórendszerbe, hogy az X-ADV megfeleljen a környezetvédelmi előírásoknak.¬
3.3 Erőforrás és elektronika
• Az elektronikus gázmarkolat 4 előre programozott menetüzemmódot kínál fel
• A felhasználói üzemmód (USER) révén személyre szabható a modell
• Kifinomultabb gázreakciók és 3 fokozatú Honda Állítható Nyomatékszabályozó (Honda Selectable Torque Control, HSTC)
Hogy minden helyzetben ideális legyen a működés, elektronikus gázmarkolat, valamint három előre programozott és egy felhasználó által konfigurálható menetüzemmód áll a pilóta rendelkezésére. Az üzemmódok között a kormány bal oldalán elhelyezett kapcsolókonzollal választhat a pilóta.
• A STANDARD afféle hétköznapi, kiegyensúlyozott üzemmód, amelynél a teljesítményleadás (P), a motorfék (EB), a DCT és a kipörgésgátló (HSTC) is középállásba kerül, ugyanakkor az ABS maximális szinten áll.
• SPORT üzemmódban agresszív a teljesítményleadás, erős a motorfék és maximális az ABS-érzékenység, de a HSTC csak a legszélsőségesebb esetben avatkozik be, a DCT pedig sportosan működik.
• RAIN (eső) üzemmódban óvatos a teljesítményleadás és a motorfék, de maximális az ABS-, valamint a HSTC-érzékenység, és roppant lágy a DCT is.
• GRAVEL (murva) üzemmódban magas szintű a teljesítményleadás és a motorfék, ellenben alacsony az ABS- és a HSTC-érzékenység, valamint speciális „murvabeállítással” dolgozik a DCT.
• A felhasználói, azaz USER üzemmódban a teljesítményleadás és a motorfék alacsony, közepes és magas szintre állítható, míg a HSTC esetében e három opción felül a kikapcsolást is választhatja a motoros. Emellett a DCT öt üzemmódban használható.
A három szinten állítható HSTC igen kifinomult irányítást garantál, ugyanis az elektronikus gázmarkolat jelei alapján szabályozza a kerékre jutó nyomatékot. Az 1. és a 3. szintet optimalizálták a 2025-ös modellévre, hogy lágyabb legyen az erőleadás.
• Az 1. szinten (Level 1.) minimális kipörgést enged a hátsó keréknek (pl. murván vagy sárban), méghozzá kevesebbet, mint az elődmodellnél.
• 2. szint: ez az alapbeállítás. Fokozza a tapadást, ezáltal magabiztossá teszi a pilótát átlagos időjárási és útviszonyok közepette.
• 3. szint: maximális tapadást garantál csúszós útfelületen.
A HSTC természetesen ki is kapcsolható.
3.4 Dupla kuplungos automatikus váltó (DCT)
• Pontosabb gázreakciók indulásnál és kis sebességnél a – 2024-es Africa Twinhez hasonlóan – optimalizált kuplungolaj-nyomásnak köszönhetően
• A fokozatkapcsolások időzítése a kiválasztott menetüzemmódhoz igazodik
• A USER üzemmód 5 beállítást kínál fel a lágytól az agresszívig
A Honda által fejlesztett DCT váltót idestova 14 éve gyártják, népszerűségét jól mutatja, hogy 2010 óta 230 ezer DCT-vel felszerelt Honda fogyott az európai piacon. Mivel a DCT egy szempillantás alatt, rángatás nélkül kapcsolja a fokozatokat, nem meglepő, hogy pár perc alatt megszokják a tulajdonosok. A rendszer két tengelykapcsolót használ, az egyik az 1., a 3. és az 5., a másik pedig a 2., a 4. és a 6. fokozatokért felelős. Előbbi tengelye üreges, ezen belül fut utóbbi tengelye, hogy minél kisebb legyen a szerkezet.
A Honda által fejlesztett, egyedülálló DCT egy szempillantás alatt, rángatás nélkül kapcsolja a fokozatokat, nem meglepő hát, hogy pár perc alatt hozzászoknak az eddig lábbal kapcsolható váltót használó tulajdonosok is. A szerkezet másik érdekessége, hogy a kuplungokat külön elektrohidraulikus körök vezérlik, így a lehető legprecízebben szabályozható a működés. A rendszer azért gyors, mert a következő fokozatot mindig „előkészíti” a váltó, s azonnal kapcsolja, ha a pilóta vagy a vezérlőelektronika kiadja az utasítást. Ilyenkor az elsődleges kuplung oldásával egy időben kapcsolódik a másodlagos tengelykapcsoló.
A 2025-ös X-ADV fejlesztésénél különösen nagy hangsúlyt fektettek rá, hogy rendkívül könnyen és biztonságosan kezelhető legyen indulásnál, valamint 10 km/óránál kisebb tempónál és az U-fordulókban. Ezt úgy érték el, hogy a gázmarkolat kis mértékű, óvatos elcsavarására „gyors, ámde gyengéd” teljesítményleadás a válasz.
A korábbi DCT-hez viszonyítva nagy előrelépés, hogy a vezérlőrendszer már nemcsak a kuplunghenger felé áramló olaj nyomását veszi figyelembe a működési paraméterek meghatározásánál, hanem a kuplunghengerben uralkodó olajnyomás mértékét is képes megbecsülni, sőt a visszajelzés erősségét is szabályozza. Mindemellett a DCT is külön programot kapott a kis tempójú haladáshoz, így éppoly lágyan és gyengéden működik, mint az elektronikus gázmarkolat (TBW).
Így aztán kijelenthetjük, hogy tényleg minden sebességtartományban kiszámíthatóan, gyorsan és rángatás nélkül történnek a váltások. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a DCT tulajdonképpen a teljesítményleadás megszakítása nélkül kapcsol, alig befolyásolja tehát a hátsó kerék forgását, a motor pedig éppoly közvetlennek és kifinomultnak érződhet, mint a hagyományos váltóval felszerelt gépek. Mindemellett tartósabb is a klasszikus, lábbal kapcsolható szerkezeteknél, hiszen a felhasználó nem tud félreváltani. Az már csak hab a tortán, hogy DCT-vel sokkal kevésbé fárasztó a motorozás, ezáltal a vezetőnek több ideje, energiája marad a gyorsításra-lassításra, illetve a kanyarokra összpontosítani.
További előnye, hogy a pilóta bármikor használhatja automatikus (AT) vagy manuális (MT) üzemmódban. Előbbinél a gyárilag programozott váltási séma és a jármű sebessége, fordulatszáma, valamint az éppen használt fokozat alapján dönt a rendszer a váltás időzítéséről. Ezzel szemben MT üzemmódban minden a vezetőn múlik, aki a kormány bal oldalán elhelyezett gombokkal válthat fel és vissza.
Az elektronikus gázmarkolat (TBW) öt automatikus programot választhat arra nézve, hogy mikor történjenek a váltókapcsolások. 1. szint: Kifinomult, pihentető gurulásokhoz. A váltások viszonylag alacsony fordulatszámon történnek, és a RAIN menetüzemmód aktív. 4. szint: Tempós, sportos motorozáshoz. A váltó magas fordulatszámon kapcsol fel és le (az erősebb motorfék érdekében), a SPORT menetüzemmód aktív. 2. szint: A vezérlőelektronika középértékeket vesz alapul és a STANDARD menetüzemmódra kapcsol. 3. szint: Félúton a STANDARD és a SPORT között.
A GRAVEL, azaz murva üzemmód viszonylag sportos váltási sémát aktivál, mindazonáltal a kuplungtárcsák kevesebbet súrlódnak a teljes gázadásoknál, valamint akkor, mikor a pilóta hirtelen alaphelyzetbe engedi vissza a markolatot. Ezáltal közvetlenebb visszajelzések érkezhetnek a hátsó kerék felül, és még kiszámíthatóbbak a sodródások terepen.
A USER, azaz felhasználói program lehetőséget biztosít a pilótának, hogy a DCT váltásainak időzítését, a teljesítményleadást, a motorfék intenzitását és a kipörgésgátló (HSTC) működési szintjét is maga állítsa be.3.5 Váz és futómű
• Kis tömegű, acélcsövekből összeállított, gyémántalakú váz
• 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított első teleszkópok és Pro-Link himbarendszer hátul
• Radiálisan rögzített, négydugattyús nyergek 296 mm-es tárcsákkal és blokkolásgátlóval
• 120/70 R17 és 160/60 R15 első-hátsó abroncsok
Az X-ADV acél csővázra épül, ami nemcsak merev és tartós, hanem arra is lehetőséget adott, hogy az ülés alatt méretes pakolóhelyet alakítsanak ki a mérnökök. A villaszög 27°, az utánfutás 104 mm, a tengelytáv 1590 mm, a kormány pedig 39° fokos tartományban forgatható, így a fordulókör sugara csupán 2,8 méter és roppant könnyű az X-ADV terelgetése szűk helyeken. Folytatva az érdekes adatok sorát, a 153,5 mm-es első és 150 mm-es hátsó rugóutat, valamint a tekintélyes, sokoldalúságot fokozó 165 mm-es szabad hasmagasságot kell megemlítenünk, és természetesen az sem mellékes, hogy a modell nedves tömege csupán 237 kg.
A 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, állítható rugó-előfeszítésű és húzócsillapítású, patronos USD teleszkópok terepen, illetve rossz minőségű burkolaton is remek menetkomfortot szavatolnak, akárcsak az állítható rugó-előfeszítésű, belsőtartályos központi hátsó rugóstag, ami Pro-Link himbarendszer közbeiktatásával kapcsolódik – az üreges keresztmerevítővel és U-szelvényekkel erősebbé tett – alumínium lengővillához.
Az elöl 17, hátul 15”-os kerekek ráfjait rozsdamentes küllők kötik össze a kerékaggyal, igazodva az X-ADV terepes küldetéséhez és kényelemre hangolt futóművéhez. Az erdei barangolásokat jócskán megkönnyíti, hogy a tervezők terepgumikkal álmodták meg a modellt, s hogy a nyomásállítás se okozzon gondot, L-alakú levegőszelepeket alkalmaztak. Az abroncsok mérete 120/70 R17, illetve 160/60 R15, a hatékony lassításról pedig radiálisan rögzített, négydugattyús első nyergek és 296 mm-es első tárcsák gondoskodnak, méghozzá blokkolásgátlóval kiegészítve.
4. Kiegészítők
Eredeti Honda Kiegészítők széles választéka és öt felszereltségi csomag garantálja, hogy minden vásárló saját ízlésére és igényeire szabhassa a X-ADV-t. Ezek tartalma:
Adventure csomag
Ezzel az összeállítással az X-ADV terepes oldala domborítható ki. Ködlámpa, bukócső, fekete kézvédő-toldat és off-roadra szánt lábtartó egyaránt a pakk része.
Comfort csomag
Ennél a csomagnál a kényelem és a megbízhatóság áll a középpontban, ezért vastag párnázatú Comfort ülést, lábnál lévő légterelőt és fűthető markolatot, és egy konzol táskát – a legszükségesebb dolgainak – egyaránt felsorakoztat.
Style csomag
Alumíniumból és rozsdamentes acélból készülő tartozékokkal (pl. padlóbetét, rögzítőfékkar, rögzítőfékkar-dekoráció, kormánybefogó és oldalsó borítások) teszi még stílusosabbá az X-ADV-t a Style csomag.
Travel csomag
A szállítókapacitás és a – túrákon is oly fontos – használati érték 26 és 33 literes befogadóképességű, alumíniumbetétekkel díszített, belső táskákkal kiegészített oldaltáskákkal fokozható.
Urban csomag
Főként városi motorosoknak, ingázóknak, futároknak lehet hasznos az Urban összeállítás. Ennek részeként belső táskával és háttámlával kiegészített, 50 literes, alumíniumbetéttel díszített Smart Top Box túradoboz jár az X-ADV-hez, továbbá egy raktérosztót is elhelyez a gyártó az ülés alatti tárolórekeszben.