Yamaha MT-09 – 2024

Az MT-09 bemutatásával a Yamaha egy lépéssel elmozdult a hagyományos japán motorkerékpár-dizájntól, és egy merész, absztrakt új irányt mutatott, amelyet a Japán legnagyobb városainak utcáin megtalálható egyedi városi motorkerékpáros szubkultúra inspirált. A Yamaha új, izgalmas korszakát jelző MT-09 agresszív stílusú, a legagilisabb kezelhetőségre tervezett futóművel és nyomatékos CP3 motorral, érzékeket stimuláló esztétikával és teljesítménnyel készült.

A felesleges karosszériától megfosztott, kompakt alumínium vázba csomagolt és Yamaha chip vezérlésű fojtószeleppel (YCC-T) felszerelt MT a nagy teljesítmény, a csúcstechnológia és a célzott funkcionalitás tökéletes keveréke volt.

Eljött az új hajnal, és Japán sötét oldala rászabadult a világra. Az évek során az MT-09 a Yamaha kínálatának egyik legjelentősebb és legsikeresebb modelljévé nőtte ki magát, és a Yamaha történetének egyik legikonikusabb motorkerékpárja lett. Az MT-09 bevezetését hamarosan az MT-07 érkezése erősítette meg, egy másik rendkívül sikeres motorkerékpár, amely több egymást követő évben is piacvezetőnek bizonyult. A Hyper Naked szegmens ma már az egyik legfontosabb és legsikeresebb a Yamaha kínálatában, összesen nyolc modellel, amelyek a tapasztalathoz igazodnak, a tanulóbarát 125 köbcentis MT-125-től az 1000 köbcentis MT-10 SP-ig, a modellcsalád fénypontjáig. Az MT-09 a 10. évfordulóját egy átfogó új dizájnnal ünnepli, amely a CP3 ikonikus nyomatékának és gyorsulásának érzését hivatott fokozni.

A „3D Riding” koncepción alapuló, a versenyzőnek a gépen való szabadabb mozgást lehetővé tevő 2024 MT-09 karosszéria a Yamaha YZ motocross motorjaitól származik, amelyek az üléspozíció szintén nagyfokú szabadságát igénylik. Az MT-09 stíluskoncepciója mindig is a „funkcionális szépség” volt, a felesleges funkciók kiiktatásával és a „kevesebb több” megközelítéssel. Minden egyes részletet újragondoltunk, hogy megerősítsük az MT-09 agresszív megjelenését és maximalizáljuk a vezetési élményt. Az új LED-fényszóró, amelyet egy újratervezett burkolat foglal magába, egységesebb kapcsolatot teremt a fényszóró és az üzemanyagtartály között, és az MT eredete ihlette, a „Naked” és a „Motard” keveréke. A kétfunkciós LED projektoros fényszóró továbbfejlesztett, kompakt átmérőjű lencsemodullal rendelkezik, amely kisebb és vékonyabb, mint az előző modell, de ennek ellenére széles és erős fényt biztosít, lágy szélekkel, mind a tompított, mind a távolsági fényszóró beállítások esetében.

Az átlátszó, LED helyzetjelző ikerfényszórók vagány, koncentrációt kifejező megjelenésűek, hogy teljessé tegyék az MT-09 kompaktabb, élesebb és agresszívabb stílusát. Ez a stílus a hátsó részen is folytatódik az újonnan tervezett LED-es hátsó lámpákkal. A hátsó lámpa és a féklámpák külön vannak választva, hogy igazodjanak az új külső lencseformához. Annak érdekében, hogy az egész hátsó rész karcsúbbnak tűnjön, a hátsó lámpa felső lencséje piros, míg az alsó sötétített. Az új üzemanyagtartályt úgy tervezték, hogy az aktívabb és szabadabb üléspozíciót segítse elő, miközben megőrizte az MT névvel szinonimává vált éles és karakteres esztétikát. Az új présformázású gyártási módszerrel készült tartály élesebb karakterű, világosan körülhatárolt élekkel és az MT modellekre jellemző feszes formavilággal. Az MT-09 bömbölése, amely mosolyt csal az arcokra, egyike a motor legmeghatározóbb jellegzetességeinek, és garantálja, hogy minden gázadásnál az adrenalinszint az egekbe szökjön.

Jin-Ki Kanno filozófiáját követve, amely szerint a motoros érzékeit stimulálni kell annak érdekében, hogy eggyé váljon a motorral, a hangzás fontos szempont volt a legújabb EU5+ CP3 motor fejlesztése során. Az új MT-09 hangját tovább erősíti az átdolgozott légszűrőház, amely két, új tervezésű légbeömlő csatornával rendelkezik, amelyek kiemelik a magas frekvenciájú hangokat, miközben lineáris gázreakciót biztosítanak. Ezt a hangzást – különösen nagyobb sebességnél és fordulatszámon – a motor tetején elhelyezett új akusztikus erősítő rács hangsúlyozza, amely a CP3 vibráló hangját közvetlenül a motoroshoz vezeti. Az MT-09 híres a stabilitásáról és agilitásáról, ez került továbbfejlesztésre a finomított ergonómiával, a kormányrúd/lábtartó/ülés viszonyának módosításával a motoros kényelmének javítása és nagyobb mozgásszabadság biztosítása érdekében a különböző vezetési stílusok esetén, miközben megmaradt a sportos, előre dőlő üléspozíció. Ennek érdekében a kormányrúd teljes pozíciója alacsonyabb lett, és a motoros mostantól két állítható kormánypozíció közül választhat személyes preferenciáinak és testalkatának megfelelően.

Az alacsonyabb profilú üzemanyagtartály miatt a kormányelfordulási szög is megnövekedett. Az újonnan tervezett lábtartók az előző modellhez képest 30,6 mm-rel hátrébb vannak, és 9,5 mm-rel megemelték őket, a lábtartó magassága pedig két különböző pozícióba állítható a motoros preferenciái szerint. Az utasok kényelmének javítása érdekében a tandem lábtartókat is áttervezték, és mostantól a hátsó váz alatt vannak elhelyezve. Az MT-09 minden egyes részletét átgondoltuk, hogy tovább javítsuk a vezetési élményt. A hátsó fékpedált újratervezték, ami most már kovácsolt alumíniumból készült, míg a váltópedál végét jelentősen ellapították, hogy csökkentse a váltás közben szükséges bokamozgást, és így simább üzemeltetést tegyen lehetővé. A szabadságérzet további fokozása érdekében az MT-09 mostantól különálló első és hátsó üléssel rendelkezik, ami javítja a motoros pozícióját és kényelmesebbé teszi a gépre való fel- és leszállást.

A két ülés közötti fokozat azt is szolgálja, hogy a motoros előre és a gép eleje fölé kerüljön, amikor az MT-09 nyomatéka kibontakozik, miközben az ülés teljes kialakítása javítja a motoros mozgékonyságát. Egy C-típusú USB-csatlakozót szereltek fel a motoros ülése alá, hogy az elektronikus berendezések és az elektromos fűtőfelszerelések töltését lehetővé tegyék.
Az MT-09 nagy nyomatékához és gyorsulásához igazodva a fékerőt az új Brembo radiális főfékhenger fokozza, amely a fékkarral azonos irányban mozog, így lineáris kapcsolat alakul ki a motoros által megadott értékek és a kettős első féktárcsákra ható hidraulikus féknyomás között, ami kiváló irányíthatóságot biztosít. Ezenkívül az újonnan tervezett, állítható tengelykapcsolókar további kontrollt biztosít a motoros számára a tengelykapcsoló használatakor.

Az MT-09 41 mm-es KYB® első villái teljesen állítható lengéscsillapítással, kompresszióval, és húzócsillapítással, és mostantól a kiváló stabilitás elérése érdekében átdolgozott gyári beállításokkal rendelkeznek. A hátsó felfüggesztés kapcsolódását módosították, és az állítható KYB hátsó lengéscsillapítót úgy állították be, hogy dinamikusabb érzést nyújtson a kanyarokban, míg az új Bridgestone Battlax Hypersport S23 M gumiabroncsok nagy tapadást és könnyű kezelhetőséget biztosítanak.
A 2024-es MT-09 számos jövőbe mutató technológiával van felszerelve, amelyek a teljes csomagot és a vezetési élményt is javítják, miközben hű marad a sokak által szeretett Japán sötét oldala koncepcióhoz. A teljesen új, vízszintesen elhelyezett, 5”-os, színes TFT kijelző vonzó új kezelőfelületet kínál a motorosnak, négy különböző téma közül választhatsz a különböző vezetési élményeknek megfelelően.

A teljesebb vezetési élmény érdekében az MT-09 alapfelszereltségéhez tartozik a csatlakoztathatóság a beépített kommunikációs vezérlőegységen (CCU) keresztül, amely biztosítja, hogy a motorosok vezetés közben is kapcsolatban maradhassanak, ha az ingyenes MyRide Link alkalmazáson keresztül összekapcsolják okostelefonjukat a gépükkel. Az 5”-os TFT-kijelzőn megjelenő hívás- és üzenetértesítések mellett a Bluetooth-fejhallgatón* keresztül történő hívásfogadás és zenehallgatás lehetősége új dimenziót ad az utazásnak. A csatlakoztatás után a motorosok az ingyenes Garmin StreetCross navigációs rendszert is használhatják, amely az 5”-os TFT-kijelzőn jelenik meg. A motorosok a TFT-kijelzőt még jobban személyre szabhatják, ha a MyRide alkalmazáson keresztül az információátviteli funkció segítségével képeket küldenek okostelefonjukról. Lehetőség van külső eszközök töltésére is az ülés alatti új C-típusú USB-aljzaton keresztül.

Az új, integrált kormánykapcsoló-egységek lehetővé teszik a motoros számára, hogy az új MT-09 funkcióinak szélesebb körét kezelje, beleértve az okostelefon-csatlakoztatást, a navigációt és a vezetési módokat, valamint a különböző menüpontok közötti navigálást. Letisztult, logikus és egyszerű kialakítással – a gombok formáját, mozgását és ergonomikus elrendezését az intuitív mozgást szem előtt tartva tervezték, ami azt jelenti, hogy a motorosok könnyedén lépegethetnek a különböző funkciók között. A 2024-es év újdonsága, hogy az MT-09 motorosai a Yamaha Ride Control (YRC) beállítások segítségével még inkább testre szabhatják a vezetési élményt, amelyek lehetővé teszik a motor teljesítményjellemzőinek és az elektronikus beavatkozás szintjének kiválasztását a saját preferenciáknak és az útviszonyoknak megfelelően. A három integrált, „sport”, „utcai” és „esős” hajtási módot a különböző körülményekhez igazodó, különböző beavatkozási szintekkel rendelkező gyári beállítások egészítik ki két egyéni üzemmód előzetes beállításának lehetőségével.

Ez lehetővé teszi a speciális YRC-beállítások létrehozását bizonyos helyzetekhez (időjárás, helyszín stb.) az elektronikus támogatás szintjének megváltoztatásával, mint például a teljesítmény (PWR), a kipörgésgátló rendszer (TCS) és a LIF (Kerék elemelkedést figyelő rendszer) – mindezek közvetlenül az MT-09 műszerfalán vagy okostelefonon, a MyRide alkalmazáson keresztül állíthatóak be.
Ezeket a személyre szabott beállításokat a motoros okostelefonjáról küldheti a gépre, ahol a teljesen új kapcsolóvezérlővel könnyedén váltogathatók menet közben. 2021-ben az MT-09 harmadik generációja lett az első Hyper Naked, amelyet a közvetlenül az R1-ből kifejlesztett csúcstechnológiás hattengelyes IMU-val szereltek fel. A hattengelyes IMU folyamatosan méri a gyorsulást az előre-hátra, fel-le és balra-jobbra irányokban, valamint a szögsebességet a gép billenése, dőlése és oldalirányú mozgása közben, és képes valós időben adatokat küldeni az ECU-nak, amely vezérli az elektronikus motorossegítő rendszereket, beleértve a dőlésérzékeny kipörgésgátlót (TCS), a hátsó kerék csúszását gátló rendszert (SCS), valamint az első kerék elemelkedését figyelő rendszert (LIF) és a fékvezérlő rendszert (BC).

Ez a csomag a 2024 MT-09 esetében tovább bővült a hátsó blokkolás szabályozóval (BSR), amely a termelt nyomaték szintjének szabályozásával stabilizálja a hátsó kerék blokkolását túlzott motorfékezéskor, ez különösen hasznos olyan helyzetekben, amikor nehéz aktiválni a csúszókuplungot, például alacsony tapadás esetén. Az átfogó elektronikus motorossegítő rendszer mellett az új MT-09 sebességtartó automatikával is fel van szerelve, amely fokozza a nyugodtabb vezetési élményt az autópályán. A sebességtartó automatika harmadik sebességfokozatban vagy annál magasabb fokozatban működik, és a sebességtartó automatika aktiválása után a gomb egyszeri megnyomásával 1 km/h lépésközökkel állítható, vagy folyamatosan lenyomva növelhető. A rendszer a fék, a tengelykapcsoló vagy a gázpedál bekapcsolásakor kikapcsol. Az intuitívabb és kényelmesebb vezetési élmény érdekében az irányjelző kapcsoló lágy kattanása mellett az irányjelzők háromszor villannak fel sávváltáskor, vagy amikor csak rövid jelzésre van szükség.

A kapcsoló teljes megnyomása folyamatos villogást eredményez 15 másodperc elteltéig, valamint, ha a gép több mint 150 métert megtett. Az új vészfékező funkció (ESS) hirtelen fékezésre reagálva bekapcsolja a vészvillogót, hogy figyelmeztesse a mögötte haladó úthasználókat, ha a jármű vészhelyzetben megáll.
Az új MT-09 a harmadik generációs gyorsváltóval van felszerelve, amely fokozza a vezethetőséget azzal, hogy gyorsításkor kuplung nélküli visszaváltást, lassításkor pedig kuplung nélküli felkapcsolást tesz lehetővé. A természetesebb érzet megőrzése érdekében a harmadik generációs gyorsváltó nem működik bizonyos helyzetekben, amikor a motor fordulatszáma rendkívül alacsony vagy magas, illetve amikor a gép nem gyorsít vagy lassít.

Ilyen körülmények között az új TFT-kijelzőn a gyorsváltó ikonja jelzi, hogy a gyorsváltó használható-e.

Kapcsolódó cikkek

Hírek Nagyvilág Race

A Nissan Formula E Csapata készen áll a 11. szezonnyitóra São Paulóban

YOKOHAMA, Japán (2024. december 4.) – A Nissan Formula E Csapata készen áll a GEN3 Evo-korszak megkezdésére. December 7-én elstartol a 2024/25-ös ABB FIA Formula E Világbajnokság a brazíliai São Paulóban. A japán alakulat, az erős 10. szezonra épít, amely során negyedikként végeztek a csapat és pilóta bajnokságban, az újonnan alapított, gyártói bajnokságban pedig harmadikak […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

A DS AUTOMOBILES FELFEDI KÖVEKEZŐ MODELLJE NEVÉT ÉS BELSŐ HANGULATÁT

• A DS Automobiles következő kreációjának neve DS N°8. • Ez az elnevezés új stratégiát takar, melynek keretében egy olyan, 100%-ban elektromos modell mutatkozik be, amely határozottan a luxus világába tartozik. • A DS N°8 felfedi műszerfala dizájnját. DS N°8 : a DS Automobiles új generációja Néhány héttel zászlóshajójának leleplezése előtt a DS Automobiles új […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról Verdák

Már rendelhető Magyarországon az új Opel Grandland

Az induló ár hibrid hajtással 12.490.000 forint Az Opel új zászlóshajója januárban érkezik a márkakereskedésekbe Rendelhető teljesen elektromos változat 17.990.000 forinttól és plug-in hibrid 15.990.000 forintos induló áron Budapest/ A teljesen új alapokra épülő Opel Grandland megérkezett Magyarországra. A márka legújabb és legnagyobb szabadidő autóját június közepén Budapesten már megmutattuk. Azóta néhány teszt is megjelent […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom