A japánok prémium szabadidő-autójának a legfrissebb kiadása, teljesen levetkőzte azokat a tulajdonságait, amiért korábban Európában idegenkedtek tőle.
Az RX széria első jól látható – a vásárlástól visszatartó tényezője – sokáig a külső volt. Az európai szemnek szoknia kellett a korábbi RX-ek külsejét, de ezt a gátat generációról-generációra egyre jobban áttörte a típus. Közben a legendás megbízhatóság és a német prémiumoknál olcsóbb fenntartás, sok vásárlót hozott a felénk legnagyobb Lexus szabadidő-autónak.
A külső
Az első RX 1997-ben került piacra, tesztautónk az ötödik generációt képviseli. Itt már nincsenek sem kívül, sem belül a szemnek szokatlan, úgynevezett „japános” részletek. Az autó abszolút felveszi a versenyt a konkurensekkel és sok esztétikus elemet rejt a karosszéria. Max. a márkánál bevált, orsós hűtőrácson lehet „rugózni”, de ez teljesen ízlés dolga.
A több helyen feltűnő, fekete betétek törik meg a karosszéria színét. A különleges fényezés, a mobilok és az ékszerek világából érkezett. Idetartozó fontos megjegyzés, hogy a rozébarna „élőben” nagyon elegáns, nem giccses és bazári szín. Az RX500 h-ban nincs meg a német prémium szabadidő-autókra jellemző agresszív orr kiképzés és szerencsére nem elérhető a belülről megvilágítható hűtőrács. A konkurensek ellen az esztétikát vetették be a japánok, a formaterv Jōta Kusakari munkája.
A közvetlen elődnél megszokott szögletes külső, szinte az ellentétébe váltott. Az újdonság kinézete jóval gömbölydedebb, laposabb és sportosabb. A formatervnek része a Michelin Pilot Sport SUV gumiabroncsok és a hatalmas fekete keréktárcsák. A kerekek mérete jól illik a karosszériához, kisebb méretű felni/gumi szettel az RX már furán nézne ki.
Ez az a tervezési irányzat – amiben komoly szerepet kap a felni és a mérete – nem a Lexus találmánya. Az Infiniti FX-nél kezdődött, amit folytatott a BMW X6 és az X4-es széria.
A hátránya az óriás kereknek, hogy nincs pótkerék az autóban. Ezért ha defektet kap valaki, akkor a csomagtér aljában lapuló kompresszor és hab párosa jelentheti a segítséget. Ha a gumi kihasad, akkor az autómentő hívásában, a Lexus telefonos ügyfélszolgálata tud majd segíteni.
A másik hátrány akkor jelentkezik, ha eljön a gumicsere ideje vagy téli gumiszettet kell vásárolni az autóra. A 235/50 R21-es méretű abroncs leváltása, nem olcsó mulatság…
Az utastér
A fülkében, a márka színvonalához méltó környezet fogadja az utazókat. Az anyagokra és az összeszerelés minőségére nem lehet panasz. Az RX is hozza a Lexus-nál megszokott, japánosan otthonos belsőt. Feltűnik az ajtókárpitoknál alkalmazott papírszerű anyag, ami nem hétköznapi megjelenést biztosít. És a tapintása is remek.
A másik korábbi vásárlási visszatartó erőt, az utastér jelentette. A műszerfal kinézete, az idő előre haladtával egyre emészthetőbbé vált. Ahol rendesen lemaradásban voltak a japánok, azok a központi kijelzők és azok vezérlése. A német prémiumok ezen a téren nagyon erősek, de a Lexus behozta a lemaradást.
A központi kijelző működése gyors, a menürendszer áttekinthető és kezelhető. A képernyő felbontása pedig elsőrangú. Egyedül a navigáció hangja szokatlan a magyar fülnek, a hölgy furán beszél magyarul. A hangot szerencsére ki lehet kapcsolni. Szóval ez a terület is ki lett pipálva. A központi kijelzőbe épített gyűrűs tekerő ebben a típusban is jól néz ki, belül mutatja a klíma beállított hőmérsékletét.
Az autó konkrét problémájáért szerencsére nem a Lexus-t kell hibáztatni, hanem az Európai Unió döntéshozóit. Ez az a helyzet, mikor a közlekedés biztonságot „túltolják” az illetékesek. S olyan, mintha a törvény előterjesztőjének nem lenne jogosítványa vagy utálná az autókat. Ezért az RX-ben fellépő fura dolog, az összes többi új autóban is „boldogítja” a vezetőt. Ez a táblafelismeréssel összekötött, sebesség túllépési figyelmeztetés.
Ez a gyakorlatban úgy működik, hogy az elektronika már 1-2 kilométeres eltérésnél elkezd hangjelzést adni, és addig nem hagyja abba, amíg a tempót be nem tartják. Ami megnyugtató, hogy ezt a funkciót, egy mozdulattal ki lehet kapcsolni. Ami igazán idegesítő, hogy nem lehet „örökre” elhallgattatni, hanem minden elindulásnál ki kell kapcsolni. Erre megoldást is adtak a gyárak: némelyek már ezt a funkciót kiiktató gombot is készítettek… Szóval a gyártók is látják, hogy a rendelkezés megvalósítása a gyakorlatban mennyire idegesíti a felhasználót.
A plusz pont
A Lexus hajtásrendszereivel sosem volt gond, és az új, turbós technikára sem lehet panasz. Maximum azon lehet károgni, hogy négyhengeres a motor. De ez a gyakorlatban nem jelentett problémát, a vezetés közben nem hiányzott a plusz két vagy négy henger.
Ez a helyzet hasonló, mint ami a most futó Volvo XC90-nel történt: mikor bejelentették a svédek, hogy csak négyhengeresekkel fogják árulni a testes SUV-ot, sok cikkíró felháborodott. Közben a vevők nagy részét nem érdekelte – még a tengerentúlon sem – hogy mi lapul a motorházban. Az autó ott is jól működött.
A márka hozta a formáját, azaz elég vicces fogyasztást is össze lehet hozni a 11 centi híján ötméteres és 2,1 tonnás, villámgyors szabadidő-autóval. Ez jól mutatja, hogy hol tart a ma az autótechnika. Az érték, 10-11 liter, de városon kívül a 8-9 is simán megvan… Ennek eléréséhez mindössze az kellett, hogy nyugisabban vezessen a sofőr. Az elektromos hajtással történő lassú haladás és a motorhang nélküli vitorlázás, még mindig klassz élmény.
Az RX új hibridrendszere, 375 lóerővel és 645 Nm nyomatékkal szórakoztatja a sofőrt. Ez a két érték és az összkerékhajtás, a gyakorlatban minden tempóról történő kiváló és azonnali gyorsulást eredményez. A japán prémium SUV mozgékonysága, elég mellbevágó tud lenni. Így az F Sport felirat teljesen jogosan virít az autó oldalán.
A Lexus magában hordozza a luxust, unalmasnak semmiképp nem nevezhető forma, erőteljes hibrid hajtáslánc, általánosan remek minőségérzet és mindent átható csend, béke, nyugalom. Körülbelül ezek a vadonatúj Lexus RX ütőkártyái.
Benedek Attila
Fotó: Nyolczas Csaba
One thought on “Beállt a sorba – Lexus RX500h teszt”
Comments are closed.