Elfyn Evans nyerte a Finn-ralit, a Toyota növelte előnyét a gyártók világbajnokságában

A Toyota Gazoo Racing WRT újabb győzelmet ünnepelhetett második hazai pályáján (a ralicsapat központja a versenyközpont, Jyväskylä mellett található), a Finn-ralin Evans hibátlan teljesítményének köszönhetően. Sébastien Loeb és Ott Tänak után a walesi lett mindössze a harmadik nem finn pilóta, aki többször is megnyerte ezt a legendás, a világbajnokság leggyorsabbjának számító – több mint 120 km/h-s átlagsebességű – versenyt, mivel ő és navigátora, Scott Martin 2021-ben már diadalmaskodtak itt, szintén Toyotával. Evans élete hetedik győzelmét aratta, olyan nagy nevekhez zárkózott fel az örökranglistán, mint Sandro Munari vagy Gilles Panizzi.

Erősen kezdte a versenyt a Toyota, a helyi hős Rovanperä a péntek reggeli Laukaa nyitó gyorsaságin kapásból az élre állt, majd a délelőtt hátralévő részében három egymást követő szakaszgyőzelmet aratott – a nedves út miatt a szokásosnál kisebb hátrányban volt amiatt, mert a bajnokságot vezető pilótaként neki kellett elsőként rajtolnia. Ahogy ezen a versenyen szokás, a versenyzők közötti időkülönbségek kicsik voltak, különösen a Toyota pilótái között: Evans mindössze 3,9 másodpercre volt Rovanperätól a péntek reggeli kör után, míg Kacuta Takamoto – aki a péntek reggeli nyitó gyorsaságin, Laukaaa-ban a leggyorsabb volt – is a dobogóért küzdött.

Péntek délelőtt már több kiesés (Tänak, Loubet, Lappi) is jelezte, hogy a szokásosnál csúszósabb, pályákon nem lesz könnyű az idei Finn-rali, ráadásul délután az egyre erősödő eső a sok sárral és a nyomvályúkban megálló vízzel tovább nehezítette a helyzetet. Rovanperä a péntek délutáni első két szakaszon is diktálta a tempót, de a harmadikon (Myhinpää második futásán) egy balkanyarban túlságosan keresztbe állt alatta a GR Yaris, és a jobb hátsó kerék eltalált valami kemény tárgyat a fűben, amitől az autó felborult és a tetején állt meg. Rovanperä és navigátora, Jonne Halttunen sértetlenül mászott ki, de mivel a bukócső megsérült, a GR Yarist nem lehetett megjavítani, így eldőlt, hogy a világbajnok idén sem tud győzni a hazai futamán. Persze még csak 22 éves, lesz még rá lehetősége bőven.

Evans egész hétvégén kényelmesen érezte megát a GR Yarisban, már pénteken is szorosan követte Rovanperät, a finn kiesésekor mindössze 5,7 másodperccel állt mögötte, de a nyolcadik gyorsasági után már 10,9 másodperccel ő vezette az összetettet Thierry Neuville előtt. Igaz, az előnye péntek estére 6,9 másodpercre olvadt, de erre reagálva szombaton a nyolcból hét gyorsaságit zsinórban megnyert, amivel több mint 32 másodpercre növelte a különbséget, a vasárnapi három szakaszgyőzelemmel pedig már több mint 39 másodperccel győzött a befutónál. Evans a záró gyorsaságit, a bónusz pontokért zajló Power Stage-et is megnyerte, vagyis a maximális 30 ponttal távozhat Finnországból, így az 55 pontos hátrányát 25 pontra csökkentette a bajnokságban Rovanperä mögött. Még nem lefutott ez a csata, ugyanis a hátralévő négy versenyen összesen 120 pontot lehet gyűjteni.

Kacuta a negyedik dobogós helyezését szerezte meg a világbajnokságon, miután erős és magabiztos teljesítményt nyújtott. Persze ezen csak azok lepődtek meg, akik nem tudták, hogy ő évek óta Jyväskyläban él, és úgy ismeri a helyi utakat, mint a tenyerét. Késhelyre menő küzdelmet folytatott szombaton a Hyundai-t hajtó Teemu Suninennel a dobogó legalsó fokáért, a finn akkor tudott elé kerülni, amikor megpördült és közel 15 másodpercet vesztett. Kacuta azonban megrázta magát, és többek között egy vasárnapi szakaszgyőzelemmel vissza tudta előzni vetélytársát. A két dobogós párosnak köszönhetően a Toyota 67 pontra növelte előnyét a gyártók bajnokságában.

Szót kell még ejteni Jari-Matti Latvaláról, aki az ötödik helyen végzett egy tavalyi specifikációjú, speciális festésű GR Yarisszal. A Toyota 38 éves finn csapatfőnöke 2019 óta először vezetett a hazai versenyén, és 2020 óta először indult világbajnoki futamon. Akio Toyoda – aki erre a hétvégére átvállalta tőle a csapatfőnöki feladatokat – jutalomnak szánta a versenyzési lehetőséget Latvala számára, aki egyébként már háromszor győzött korábban Finnországban, és az idei volt a 210. futama a világbajnokság csúcskategóriájában. Valószínű, hogy Rally1-es autóval most láttuk utoljára versenyezni, de nincs kizárva, hogy a jövőre érkező Rally2-es GR Yarisszal még indul majd néhány futamon teszt jelleggel. „Mindig sokat beszélt, de ezt elnéztem neki, mert élvezte a ralit” – mondta róla Akio Toyoda, aki régen ázott el annyira pezsgőtől, mint a finn céldobogón.

Elfyn Evans:
„Ez egy nagyszerű hétvége volt számunkra, nagyon különleges érzés, hogy másodszor is megnyertük ezt a ralit. Ez az egyik kedvencem, ráadásul a csapat számára hazai versenynek számít, mivel a gyár Jyväskyläban található. Az is különleges érzés, hogy ezen a hétvégén Akióval a helyszínen győztünk, és megosztottuk a dobogót vele és Takával is. Fantasztikus volt vezetni az autót ezeken az utakon, öröm volt a volán mögött ülni. Sajnáltuk, hogy pénteken elvesztettük Kallét, de aztán szombatra tudtunk néhány apró módosítást végezni a beállításokkal, ami nagyon megerősítette az önbizalmamat. A dolgok tényleg összeálltak, a győztes szakaszidők természetesen, erőlködés nélkül jöttek. Ez egy pozitív hétvége a bajnokság szempontjából is, most egy kicsit közelebb vagyunk Kalléhoz, mint korábban.”

Végeredmény:
1. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 2óra33p11.3mp
2. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +39.1mp
3. Kacuta Takamoto/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1p36.7mp
4. Teemu Suninen/Mikko Markkula (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +1p41.0
5. Jari-Matti Latvala/Juho Hänninen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +4p09.4mp
6. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Skoda Fabia RS Rally2) +9p33.6mp
7. Sami Pajari/Enni Mälkönen (Skoda Fabia RS Rally2) +10p03.7mp
8. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Fiesta Rally2) +10p37.5mp
9. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Skoda Fabia RS Rally2) +11p11.5mp
10. Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (Skoda Fabia RS Rally2) +11p35.2mp

Fotók: Toyota Gazoo Racing

Kapcsolódó cikkek

Hírek Nagyvilág Verdák

Még leharcolt állapotban is többet ér ez a veteránkorú Toyota Supra, mint amennyibe újonnan került

Már többször írtunk róla, hogy az 1993 és 2002 között gyártott, negyedik generációs (A80-as) Toyota Suprák manapság hihetetlen összegekért cserélnek gazdát, részben az örökzöld formaterv, a remek vezethetőség és megbízhatóság, részben pedig a Halálos iramban (Fast & Furious) c. mozifilm-franchise-ban játszott szerep miatt. Az első részben ugyanis az azóta már elhunyt Paul Walker hajtott egy […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

Keveset kaptak, sokat adtak a Peugeot különcei

A múlt század vége felé eljutott odáig a technológiák fejlődése, hogy a megfizethető autók is egyre több extrát kínálhattak: erősebbek, kényelmesebbek, sikkesebbek lettek. A Peugeot aztán gondolt egy merészet, és a trenddel dacolva nem hozzátett, hanem elvett egy-egy típusából, méghozzá sok mindent. A sors fintora, hogy ma ezekre emlékezünk vissza a legnagyobb örömmel. 1986-ban félárbocra […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Utcán Verdák

Max Verstappen és a Honda e:NY1

Max Verstappen még a szezon előtt bepattant a tisztán elektromos üzemű Honda e:Ny1 volánja mögé, hogy lenyűgözze az ifjú gokartversenyzőket, majd egy meglepetéstalálkozón személyesen is elbeszélgetett velük. A háromszoros F1-világbajnok egy Oracle Red Bull Racing RB20 versenyautóval áll rajthoz, amelyben a Honda által fejlesztett, RBPTH002 típuskódú, 1,6 literes, V6-os, hibrid hajtáslánc dolgozik. A fejlesztése során […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom