A CB1000R-t megannyi aprólékosan kidolgozott részlet teszi lenyűgözővé és ellenállhatatlanná, élen a harmonikus egységet alkotó, szándékosan fedetlen alumíniumvázzal, hűtőradiátor- és levegőszűrőház-burkolattal, illetve a szebb formájú, enyhén hátradöntött fényszóróval. Minderre a korábbinál látványosabb, összetett formájú kerékgarnitúra teszi fel a koronát, hiszen nemcsak a tervezők kreativitásáról és eltökéltségéről árulkodik, hanem arról is, hogy igazán különleges motorral szerették volna meglepni a márka rajongóit.
A 2021-es CB1000R-be még hatékonyabb formában, továbbfejlesztett PGM-FI üzemanyag-befecskendezővel került be az erőforrás, így könnyedén teljesíti az Euro 5 előírásait. Szintén a modell ultramodern mivoltáról árulkodik, hogy a pilóták színes, Honda Smartphone Voice Control System rendszerrel kiegészített TFT műszeregységről olvashatják le az adatokat, sőt USB-töltőaljzat is található a nyereg alatt.
A Black Edition
Noha az alapmodell is céltudatos, szemet gyönyörködtető jelenség, a Honda mérnökei úgy határoztak, hogy készítenek egy még különlegesebb megjelenésű, Black Edition névre keresztelt változatot is. Jóllehet, azonos gyártósoron készülnek, megjelenésük nagyon is különböző: a Black Edition olyan jellegzetes és kívánatos, mintha egy motorépítő-műhelyben látott volna napvilágot, és kézzel gyártott, egyedi kiegészítők díszítenék.
Csupán néhány alumínium alkatrész, például a lengővillához rögzített rendszámtartó, a küllő, az erőforrás borítása és a kormánybefogó csillog fényesen, minden más elegáns fekete fényezést visel. Még a fényszórókeret, a légszűrőház, a villahíd, a hűtőradiátor burkolata és a kipufogórendszer is koromfekete köntöst visel, csakúgy, mint a Black Editionhöz alapáron kínált légterelő. A 2023-as kivitel esetében ezüstszínű, alumíniumelemekhez passzoló csík szalad végig az üzemanyagtartályon, és fényezett az üléstakaró idom is. Természetesen az egyedi szín éppúgy alapáras, mint a gyorsváltó és a motoron elhelyezett, géppel megmunkált CB-embléma. A 2023-as CB1000R Black Editionhöz a következő fényezések választhatóak: Graphite Black (grafitfekete), Matt Jeans Blue Metallic (metálkék).
Egyszerre klasszikus és jövőbe mutató a Honda Neo Sports Café formaterve. Mintha csak elegánsan áramlana a motor elejétől a végéig, úgy öleli körbe a vázat a minimalista stílusú idomzat, és ezt a hatást erősíti az alkatrészek, díszítőelemek tömege is. A teleszkópok közé süllyesztett, cseppalakú, hátrafelé hajló fényszóró, a kisebb, ívelt hűtőradiátor-burkolat és a légszűrőház tökéletesen illeszkedik a formatervbe – bárhonnan is szemléljük, kifejezetten harmonikus az összkép. Stíluselemnek sem utolsó a 2023-as modellévben már teljesen fekete, alumínium segédváz, mely lágy íveivel szépen keretbe foglalja az egyszerűségében szép hátsó traktust. Lenyűgöző a lengővillára rögzített, karcsúbb és könnyebb rendszámtartó is, ami végképp összetéveszthetetlenné teszi a motort. Noha olyan feltűnő a CB, hogy minden tekintet rászegeződik, a lenyűgöző külső mit sem érne a legendás, mindennapokat megkönnyítő kezelhetőség és sokoldalúság nélkül.
Egyebek mellett olyan fontos csemegék fokozzák a CB1000R használati értékét, mint a négyféle képernyőmódot felsorakoztató, ötcolos, színes TFT-műszeregység. A bal oldali markolatról állíthatjuk be, hogy a sebesség- vagy a fordulatszámmérő uralja-e a kijelzőt, emellett pedig megjeleníthető rajta a fogyasztás, az üzemanyagszint, a kiválasztott üzemmód, az erőforrás legfontosabb adatai és a felkapcsolásra figyelmeztető jelzés. Ehhez kapcsolódik a Honda Smartphone Voice Control rendszer, aminek segítségével motorozás közben – akár hangutasításokkal is – vezérelhetjük a telefonunkat, azaz hívást és e-mailt fogadhatunk, zenét hallgathatunk, valamint navigálhatunk anélkül, hogy ehhez el kéne engednünk a kormányt vagy le kéne venni tekintetünket az útról. Természetesen sisakba épített fülhallgatóra van szükség a Honda Smartphone Voice Control System használatához, amit egyébként a kormány bal oldalán található gombokkal is kezelhetünk, s válaszként a műszeregységen tűnnek fel a telefon jelzései, üzenetei.
Hogy ne merüljön le idő előtt a Bluetooth-kapcsolattal csatlakozó telefon, USB-aljzatot építettek be az ülés alá. A maximális biztonság érdekében a CB1000R automatikus vészvillogásra (Emergency Stop Signal, ESS) is képes, azaz önműködően bekapcsol a négy irányjelző, hogy késlekedés nélkül figyelmeztesse a többi közlekedőt. Kanyarodásnál és előzésnél csak az index aktiválása hárul a vezetőre, a kikapcsolás ugyancsak elektronikusan vezérelt. A rendszer folyamatosan figyeli az első és hátsó kerék forgási sebessége közötti különbséget, s lekapcsolja az indexeket, ha a jármű ismét egyenletes tempóval halad.
A CB1000R 998 cm3-es, DOHC-vezérlésű, soros, négyhengeresének csúcsteljesítménye 145,5 lóerő (107 kW/10 500 f./perc), legnagyobb forgatónyomatéka pedig 104 Nm (8250 f./perc). A furat és a löket továbbra is 75, illetve 56,5 milliméter, a sűrítési viszony pedig 11,6:1-hez. A fordulatszámmérő piros tartománya 11 500-nál kezdődik, és 12 ezernél szabályoz le a vezérlőelektronika. A pontos és kiszámítható gázreakciók az átdolgozott PGM-FI üzemanyag-befecskendezőnek köszönhetőek.
Az Euro 5-ös négyhengeres tervezésekor az volt a cél, hogy a középtartományban, 6-8000-es percenkénti főtengelyfordulatnál legyen igazán ereje teljében, az ebből fakadó rugalmasság ugyanis még izgalmasabb vezetési élményt szavatol, nem mellesleg a használati értéket is növeli, tehát sokkal gyorsabban, biztonságosabban előzhet a pilóta. A levegőszűrő, illetve annak háza és csöve ideális légáramlást tesz lehetővé, ezáltal kevésbé esik a nyomás a légbeömlő és a 44 mm-es torokátmérőjű fojtószelep közötti szakaszon. Kovácsolt alumínium dugattyúk dolgoznak a hengerekben, a hatékony gázcseréért pedig 8,1 és 8,3 milliméteres úton mozgó szívó- és kipufogószelepek felelnek. A magával ragadó teljesítmény kifejezetten rövid áttételezésű váltón keresztül jut el a hátsó kerékre, ennek eredményeként rendkívül dinamikus a gyorsulás a hétköznapi használat során fontos, 30 és 130 km/óra közötti sebességtartományban.
Nagyban megkönnyíti a fel- és visszakapcsolásokat, hogy a kuplungasszisztenssel és nyomatékhatárolóval ellátott tengelykapcsoló kisebb erővel működtethető és – a motorfék szabályozásával – biztonságosabbá teszi a visszakapcsolásokat. Pillekönnyű, 4-2-1 rendszerű kipufogórendszere még erősebbé teszi a motort a középtartományban, s hozzájárul, hogy karcsú és könnyű legyen a CB1000R. A kipufogógáz négy rövid katalizátoron át jut el a főkamráig, ahonnan a dupla kamrás dobba áramlik tovább. Maga a kipufogóhang egészen lenyűgöző, az alsó fordulatszám-tartományban hallható kellemes duruzsolás 5500 felett mély, nyers ordításba megy át. Ezen túlmenően a leömlőcsövekben elhelyezett légáramlás-érzékelők (LAF) biztosítják, hogy levegő/üzemanyag arány mindig tökéletes legyen, ami szintén az Euro 5-ös minősítés feltétele. Az átlagfogyasztás mindössze 5,8 l/100 km.
A TBW alkalmazásával precízen és biztonságosan aknázható ki a motor ereje, már csak azért is, mert – kormányon elhelyezett – üzemmódkapcsolóval egészítette ki a Honda.
Ezzel három gyári program és egy negyedik, felhasználó által beállítható karakterisztika „hívható elő” a körülmények függvényében. A teljesítményleadást a TFT-kijelzőn választhatja ki, illetve beállíthatja be a vezető. A teljesítmény (P), a motorfék intenzitása (EB) és a kipörgésgátló (HSTC) három fokozatban szabályozható, utóbbi ki is kapcsolható. Az alábbi paraméterek változtathatóak a három gyári menetprogrammal:
RAIN üzemmódban kevésbé agresszív teljesítményleadás, közepes motorfék és szigorú kipörgésgátló jellemzi a modellt, a teljesítmény csökkentése az első három fokozatban érhető tetten.
STANDARD programnál a teljesítmény, a motorfék és a HSTC egyaránt közepes szinten áll. Az első és a második fokozatban visszafogott a motorerő, a teljesítmény, a forgatónyomaték pedig a teljes fordulatszám-tartományban alatta marad valamicskével a Sport fokozatban tapasztalhatónál.
SPORT üzemmódban maximális a teljesítmény, minimális a motorfék és a teljesítmény 100 százalékát kiélvezheti a pilóta, függetlenül attól, hogy melyik fokozatban motorozik éppen. Ilyenkor a HSTC csak a legszélsőségesebb esetben avatkozik be, hogy semmi ne zavarja az élményt, mindazonáltal a biztonság is garantált legyen.
USER (felhasználó) üzemmód révén a vezető maga határozhatja meg – három lépcsőben – a teljesítmény-leadás jellegét, valamint a motorfék és a kipörgésgátló intenzitását.
A 2023-as CB1000R acél gerincvázra épül. A hátsó kereket tartó, jellegzetes lengőkar 574,2 mm hosszú, és alumínium merevítőlapokkal kapcsolódik a könnyű, mégis masszív vázhoz. A villaszög 25°, az utánfutás 100 mm, a tengelytáv csupán 1455 milliméter, míg a motor menetkész tömege mindössze 212 kg.
Mindenhez ideális, 48,5/51,5 arányú első/hátsó tengelyterhelés társul. Sportos, egyszersmind természetes üléshelyzetet nyújt a magasra húzott, kúpos keresztmetszetű alumíniumkormány, illetve az ehhez igazított, 830 mm-es ülésmagasság, valamint a lábtartó remek elhelyezése. Bőven jut hely a combnak és a térdnek is, tekintve, hogy a méretes üzemanyagtartály oldala kecsesen elvékonyodik, ezáltal a magasabb pilóták is kényelmesen ülhetnek a CB-n. Elöl fordított, szeparált funkciójú, nagy dugattyús Showa SFF-BP teleszkópvilla dolgozik, paramétereit szabadon állíthatja a vezető. A kisebb tömeget, a hatékonyabb működést, a kiváló menetkomfortot és a kezelhetőséget szem előtt tartva a fejlesztők megosztották a feladatokat: az egyik teleszkóp felel a rugózásért, a másik a szabályozott csillapításért. A Showa központi hátsó rugóstag nyomófokozati csillapítása, valamint rugó-előfeszítése szintén állítható.
A fékrendszert illetően ugyancsak a legmagasabb minőséget képviseli a CB1000R. Elöl 310 milliméteres, úszóágyazású tárcsák és négydugattyús, radiálisan rögzített féknyergek dolgoznak, míg a hátsó kerékre 256 mm-es tárcsát szereltek fel. A rendszer működését kétcsatornás ABS felügyeli. A hétküllős, alumíniumból öntött, elegáns kerekeken 120/70 ZR17, illetve 190/55 ZR17 méretű abroncs feszül, a hátsó felni szélessége nem kevesebb, mint 6 hüvelyk. A CB1000R-hez használati értéket és kényelmet fokozó Eredeti Honda Kiegészítők széles választékát kínálja a Honda, közöttük az alábbi termékekkel – ezen a tartozékok csomagban és egyenként is megvásárolhatóak.)
A díszítőelemek sokaságát felsorakoztató Design csomag az alapmodellhez és a Black Edition kivitelhez egyaránt elérhető, s az alábbiakat foglalja magában:
- Első sárvédő-panel Első sárvédőborítás
- Rács a hűtőradiátoron Hűtőrács
- Kormányvég Markolatvégek
- Alcantara kárpitozású vezető- és utasülés
- Műszeregység-árnyékoló/légterelő Szélterelő (csak az alapmodellhez megvásárolható)
- Utasülés-takaró idom Hátsó ülésidom (csak az alapmodellhez megvásárolható)
A teljesítményfokozó és állapotmegőrzést elősegítő Sport csomag csak a Black Edition kivitelhez kérhető.
Tartalma a következő:
- Kuplungfedél
- Gyorsváltó
- Védőelem az üzemanyagtartályra Tankvédő
- Csomagrögzítő pánt
A Plus csomaggal még praktikusabbá varázsolható a CB1000R, hiszen az alábbiakat kínálja:
- Markolatfűtés
- Csomagtartó konzol
A Journey csomaggal a végsőkig kihasználható a CB1000R szállítókapacitása, hiszen ezt mind tartalmazza:
- 3 literes tanktáska és kiegészítői
- Bővíthető, 15-22 L-es hátsóülés-táska
Az FOP csomag csak az alapkivitelhez kérhető. Tartalma a következő:
- Műszeregység-árnyékoló Szélterelő
- Üléstakaró idom a hátsó nyereghez Hátsó ülésidom
- Gyorsváltó
- Csomagrögzítő pánt
Az alábbi tartozékok ugyancsak elérhetőek a modellhez:
Felnicsíkok Kerékmatricák
Gyűrű a forgattyúházhoz
Beltéri takaróponyva