Honda CB1000R – 2023

A CB1000R-t megannyi aprólékosan kidolgozott részlet teszi lenyűgözővé és ellenállhatatlanná, élen a harmonikus egységet alkotó, szándékosan fedetlen alumíniumvázzal, hűtőradiátor- és levegőszűrőház-burkolattal, illetve a szebb formájú, enyhén hátradöntött fényszóróval. Minderre a korábbinál látványosabb, összetett formájú kerékgarnitúra teszi fel a koronát, hiszen nemcsak a tervezők kreativitásáról és eltökéltségéről árulkodik, hanem arról is, hogy igazán különleges motorral szerették volna meglepni a márka rajongóit.

A 2021-es CB1000R-be még hatékonyabb formában, továbbfejlesztett PGM-FI üzemanyag-befecskendezővel került be az erőforrás, így könnyedén teljesíti az Euro 5 előírásait. Szintén a modell ultramodern mivoltáról árulkodik, hogy a pilóták színes, Honda Smartphone Voice Control System rendszerrel kiegészített TFT műszeregységről olvashatják le az adatokat, sőt USB-töltőaljzat is található a nyereg alatt.

A Black Edition

Noha az alapmodell is céltudatos, szemet gyönyörködtető jelenség, a Honda mérnökei úgy határoztak, hogy készítenek egy még különlegesebb megjelenésű, Black Edition névre keresztelt változatot is. Jóllehet, azonos gyártósoron készülnek, megjelenésük nagyon is különböző: a Black Edition olyan jellegzetes és kívánatos, mintha egy motorépítő-műhelyben látott volna napvilágot, és kézzel gyártott, egyedi kiegészítők díszítenék.

Csupán néhány alumínium alkatrész, például a lengővillához rögzített rendszámtartó, a küllő, az erőforrás borítása és a kormánybefogó csillog fényesen, minden más elegáns fekete fényezést visel. Még a fényszórókeret, a légszűrőház, a villahíd, a hűtőradiátor burkolata és a kipufogórendszer is koromfekete köntöst visel, csakúgy, mint a Black Editionhöz alapáron kínált légterelő. A 2023-as kivitel esetében ezüstszínű, alumíniumelemekhez passzoló csík szalad végig az üzemanyagtartályon, és fényezett az üléstakaró idom is. Természetesen az egyedi szín éppúgy alapáras, mint a gyorsváltó és a motoron elhelyezett, géppel megmunkált CB-embléma. A 2023-as CB1000R Black Editionhöz a következő fényezések választhatóak: Graphite Black (grafitfekete), Matt Jeans Blue Metallic (metálkék).

Egyszerre klasszikus és jövőbe mutató a Honda Neo Sports Café formaterve. Mintha csak elegánsan áramlana a motor elejétől a végéig, úgy öleli körbe a vázat a minimalista stílusú idomzat, és ezt a hatást erősíti az alkatrészek, díszítőelemek tömege is. A teleszkópok közé süllyesztett, cseppalakú, hátrafelé hajló fényszóró, a kisebb, ívelt hűtőradiátor-burkolat és a légszűrőház tökéletesen illeszkedik a formatervbe – bárhonnan is szemléljük, kifejezetten harmonikus az összkép. Stíluselemnek sem utolsó a 2023-as modellévben már teljesen fekete, alumínium segédváz, mely lágy íveivel szépen keretbe foglalja az egyszerűségében szép hátsó traktust. Lenyűgöző a lengővillára rögzített, karcsúbb és könnyebb rendszámtartó is, ami végképp összetéveszthetetlenné teszi a motort. Noha olyan feltűnő a CB, hogy minden tekintet rászegeződik, a lenyűgöző külső mit sem érne a legendás, mindennapokat megkönnyítő kezelhetőség és sokoldalúság nélkül.

Egyebek mellett olyan fontos csemegék fokozzák a CB1000R használati értékét, mint a négyféle képernyőmódot felsorakoztató, ötcolos, színes TFT-műszeregység. A bal oldali markolatról állíthatjuk be, hogy a sebesség- vagy a fordulatszámmérő uralja-e a kijelzőt, emellett pedig megjeleníthető rajta a fogyasztás, az üzemanyagszint, a kiválasztott üzemmód, az erőforrás legfontosabb adatai és a felkapcsolásra figyelmeztető jelzés. Ehhez kapcsolódik a Honda Smartphone Voice Control rendszer, aminek segítségével motorozás közben – akár hangutasításokkal is – vezérelhetjük a telefonunkat, azaz hívást és e-mailt fogadhatunk, zenét hallgathatunk, valamint navigálhatunk anélkül, hogy ehhez el kéne engednünk a kormányt vagy le kéne venni tekintetünket az útról. Természetesen sisakba épített fülhallgatóra van szükség a Honda Smartphone Voice Control System használatához, amit egyébként a kormány bal oldalán található gombokkal is kezelhetünk, s válaszként a műszeregységen tűnnek fel a telefon jelzései, üzenetei.

Hogy ne merüljön le idő előtt a Bluetooth-kapcsolattal csatlakozó telefon, USB-aljzatot építettek be az ülés alá. A maximális biztonság érdekében a CB1000R automatikus vészvillogásra (Emergency Stop Signal, ESS) is képes, azaz önműködően bekapcsol a négy irányjelző, hogy késlekedés nélkül figyelmeztesse a többi közlekedőt. Kanyarodásnál és előzésnél csak az index aktiválása hárul a vezetőre, a kikapcsolás ugyancsak elektronikusan vezérelt. A rendszer folyamatosan figyeli az első és hátsó kerék forgási sebessége közötti különbséget, s lekapcsolja az indexeket, ha a jármű ismét egyenletes tempóval halad.
A CB1000R 998 cm3-es, DOHC-vezérlésű, soros, négyhengeresének csúcsteljesítménye 145,5 lóerő (107 kW/10 500 f./perc), legnagyobb forgatónyomatéka pedig 104 Nm (8250 f./perc). A furat és a löket továbbra is 75, illetve 56,5 milliméter, a sűrítési viszony pedig 11,6:1-hez. A fordulatszámmérő piros tartománya 11 500-nál kezdődik, és 12 ezernél szabályoz le a vezérlőelektronika. A pontos és kiszámítható gázreakciók az átdolgozott PGM-FI üzemanyag-befecskendezőnek köszönhetőek.

Az Euro 5-ös négyhengeres tervezésekor az volt a cél, hogy a középtartományban, 6-8000-es percenkénti főtengelyfordulatnál legyen igazán ereje teljében, az ebből fakadó rugalmasság ugyanis még izgalmasabb vezetési élményt szavatol, nem mellesleg a használati értéket is növeli, tehát sokkal gyorsabban, biztonságosabban előzhet a pilóta. A levegőszűrő, illetve annak háza és csöve ideális légáramlást tesz lehetővé, ezáltal kevésbé esik a nyomás a légbeömlő és a 44 mm-es torokátmérőjű fojtószelep közötti szakaszon. Kovácsolt alumínium dugattyúk dolgoznak a hengerekben, a hatékony gázcseréért pedig 8,1 és 8,3 milliméteres úton mozgó szívó- és kipufogószelepek felelnek. A magával ragadó teljesítmény kifejezetten rövid áttételezésű váltón keresztül jut el a hátsó kerékre, ennek eredményeként rendkívül dinamikus a gyorsulás a hétköznapi használat során fontos, 30 és 130 km/óra közötti sebességtartományban.

Nagyban megkönnyíti a fel- és visszakapcsolásokat, hogy a kuplungasszisztenssel és nyomatékhatárolóval ellátott tengelykapcsoló kisebb erővel működtethető és – a motorfék szabályozásával – biztonságosabbá teszi a visszakapcsolásokat. Pillekönnyű, 4-2-1 rendszerű kipufogórendszere még erősebbé teszi a motort a középtartományban, s hozzájárul, hogy karcsú és könnyű legyen a CB1000R. A kipufogógáz négy rövid katalizátoron át jut el a főkamráig, ahonnan a dupla kamrás dobba áramlik tovább. Maga a kipufogóhang egészen lenyűgöző, az alsó fordulatszám-tartományban hallható kellemes duruzsolás 5500 felett mély, nyers ordításba megy át. Ezen túlmenően a leömlőcsövekben elhelyezett légáramlás-érzékelők (LAF) biztosítják, hogy levegő/üzemanyag arány mindig tökéletes legyen, ami szintén az Euro 5-ös minősítés feltétele. Az átlagfogyasztás mindössze 5,8 l/100 km.
A TBW alkalmazásával precízen és biztonságosan aknázható ki a motor ereje, már csak azért is, mert – kormányon elhelyezett – üzemmódkapcsolóval egészítette ki a Honda.

Ezzel három gyári program és egy negyedik, felhasználó által beállítható karakterisztika „hívható elő” a körülmények függvényében. A teljesítményleadást a TFT-kijelzőn választhatja ki, illetve beállíthatja be a vezető. A teljesítmény (P), a motorfék intenzitása (EB) és a kipörgésgátló (HSTC) három fokozatban szabályozható, utóbbi ki is kapcsolható. Az alábbi paraméterek változtathatóak a három gyári menetprogrammal:
RAIN üzemmódban kevésbé agresszív teljesítményleadás, közepes motorfék és szigorú kipörgésgátló jellemzi a modellt, a teljesítmény csökkentése az első három fokozatban érhető tetten.
STANDARD programnál a teljesítmény, a motorfék és a HSTC egyaránt közepes szinten áll. Az első és a második fokozatban visszafogott a motorerő, a teljesítmény, a forgatónyomaték pedig a teljes fordulatszám-tartományban alatta marad valamicskével a Sport fokozatban tapasztalhatónál.

SPORT üzemmódban maximális a teljesítmény, minimális a motorfék és a teljesítmény 100 százalékát kiélvezheti a pilóta, függetlenül attól, hogy melyik fokozatban motorozik éppen. Ilyenkor a HSTC csak a legszélsőségesebb esetben avatkozik be, hogy semmi ne zavarja az élményt, mindazonáltal a biztonság is garantált legyen.
USER (felhasználó) üzemmód révén a vezető maga határozhatja meg – három lépcsőben – a teljesítmény-leadás jellegét, valamint a motorfék és a kipörgésgátló intenzitását.
A 2023-as CB1000R acél gerincvázra épül. A hátsó kereket tartó, jellegzetes lengőkar 574,2 mm hosszú, és alumínium merevítőlapokkal kapcsolódik a könnyű, mégis masszív vázhoz. A villaszög 25°, az utánfutás 100 mm, a tengelytáv csupán 1455 milliméter, míg a motor menetkész tömege mindössze 212 kg.

Mindenhez ideális, 48,5/51,5 arányú első/hátsó tengelyterhelés társul. Sportos, egyszersmind természetes üléshelyzetet nyújt a magasra húzott, kúpos keresztmetszetű alumíniumkormány, illetve az ehhez igazított, 830 mm-es ülésmagasság, valamint a lábtartó remek elhelyezése. Bőven jut hely a combnak és a térdnek is, tekintve, hogy a méretes üzemanyagtartály oldala kecsesen elvékonyodik, ezáltal a magasabb pilóták is kényelmesen ülhetnek a CB-n. Elöl fordított, szeparált funkciójú, nagy dugattyús Showa SFF-BP teleszkópvilla dolgozik, paramétereit szabadon állíthatja a vezető. A kisebb tömeget, a hatékonyabb működést, a kiváló menetkomfortot és a kezelhetőséget szem előtt tartva a fejlesztők megosztották a feladatokat: az egyik teleszkóp felel a rugózásért, a másik a szabályozott csillapításért. A Showa központi hátsó rugóstag nyomófokozati csillapítása, valamint rugó-előfeszítése szintén állítható.

A fékrendszert illetően ugyancsak a legmagasabb minőséget képviseli a CB1000R. Elöl 310 milliméteres, úszóágyazású tárcsák és négydugattyús, radiálisan rögzített féknyergek dolgoznak, míg a hátsó kerékre 256 mm-es tárcsát szereltek fel. A rendszer működését kétcsatornás ABS felügyeli. A hétküllős, alumíniumból öntött, elegáns kerekeken 120/70 ZR17, illetve 190/55 ZR17 méretű abroncs feszül, a hátsó felni szélessége nem kevesebb, mint 6 hüvelyk. A CB1000R-hez használati értéket és kényelmet fokozó Eredeti Honda Kiegészítők széles választékát kínálja a Honda, közöttük az alábbi termékekkel – ezen a tartozékok csomagban és egyenként is megvásárolhatóak.)

A díszítőelemek sokaságát felsorakoztató Design csomag az alapmodellhez és a Black Edition kivitelhez egyaránt elérhető, s az alábbiakat foglalja magában:

  • Első sárvédő-panel Első sárvédőborítás
  • Rács a hűtőradiátoron Hűtőrács
  • Kormányvég Markolatvégek
  • Alcantara kárpitozású vezető- és utasülés
  • Műszeregység-árnyékoló/légterelő Szélterelő (csak az alapmodellhez megvásárolható)
  • Utasülés-takaró idom Hátsó ülésidom (csak az alapmodellhez megvásárolható)

A teljesítményfokozó és állapotmegőrzést elősegítő Sport csomag csak a Black Edition kivitelhez kérhető.

Tartalma a következő:

  • Kuplungfedél
  • Gyorsváltó
  • Védőelem az üzemanyagtartályra Tankvédő
  • Csomagrögzítő pánt

A Plus csomaggal még praktikusabbá varázsolható a CB1000R, hiszen az alábbiakat kínálja:

  • Markolatfűtés
  • Csomagtartó konzol

A Journey csomaggal a végsőkig kihasználható a CB1000R szállítókapacitása, hiszen ezt mind tartalmazza:

  • 3 literes tanktáska és kiegészítői
  • Bővíthető, 15-22 L-es hátsóülés-táska

Az FOP csomag csak az alapkivitelhez kérhető. Tartalma a következő:

  • Műszeregység-árnyékoló Szélterelő
  • Üléstakaró idom a hátsó nyereghez Hátsó ülésidom
  • Gyorsváltó
  • Csomagrögzítő pánt

Az alábbi tartozékok ugyancsak elérhetőek a modellhez:

Felnicsíkok Kerékmatricák
Gyűrű a forgattyúházhoz
Beltéri takaróponyva

Kapcsolódó cikkek

Hírek Itthonról Motor

MV Agusta szalonmegnyitó – Tradíció és innováció találkozása a prémium motorozás világában

Budapest, 2024. december 6. – Magyarország motoros közössége egy újabb mérföldkőhöz  érkezett: megnyílt az első hivatalos MV Agusta szalon, amely az olasz márka exkluzív otthona  Budapest szívében. Az MV Agusta, amely tavaly 80 éves fennállását ünnepelte, nem csupán  motorkerékpárokat képvisel, hanem az életérzés, a hagyomány, a versenyek iránti szenvedély,  az olasz formatervezés és a csúcstechnológia […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Race

A Nissan Formula E Csapata készen áll a 11. szezonnyitóra São Paulóban

YOKOHAMA, Japán (2024. december 4.) – A Nissan Formula E Csapata készen áll a GEN3 Evo-korszak megkezdésére. December 7-én elstartol a 2024/25-ös ABB FIA Formula E Világbajnokság a brazíliai São Paulóban. A japán alakulat, az erős 10. szezonra épít, amely során negyedikként végeztek a csapat és pilóta bajnokságban, az újonnan alapított, gyártói bajnokságban pedig harmadikak […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

A DS AUTOMOBILES FELFEDI KÖVEKEZŐ MODELLJE NEVÉT ÉS BELSŐ HANGULATÁT

• A DS Automobiles következő kreációjának neve DS N°8. • Ez az elnevezés új stratégiát takar, melynek keretében egy olyan, 100%-ban elektromos modell mutatkozik be, amely határozottan a luxus világába tartozik. • A DS N°8 felfedi műszerfala dizájnját. DS N°8 : a DS Automobiles új generációja Néhány héttel zászlóshajójának leleplezése előtt a DS Automobiles új […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom