Honda CRF300L – 2023

A CRF300L 286 cm3-es erős és rugalmas erőforrásának köszönhetően a csúcsteljesítménye 20,1 kW (27,33 LE) a legnagyobb forgatónyomaték pedig 26,6 Nm. Az 1-5 váltófokozat rövidebb, míg a 6. hosszabb áttételezésű, ezáltal jobb a gázreakció, illetve a gyorsulás, és nagy sebességnél is viszonylag alacsony fordulatszámon cirkálhat a vezető. A nyomatékhatárolós tengelykapcsoló alkalmazása révén gyors visszakapcsoláskor sem blokkol, illetve csúszik meg a hátsó kerék.

A CRF300L kezelhetőségéhez természetesen hozzájárul az acélváz, az alumínium lengőkar és az alsó villahíd is, hiszen így sikerült ideális oldalmerevségű, ugyanakkor rugalmas vázkonstrukciót kialakítani, mellyel még több visszajelzés jut el a vezetőhöz.

A futómű-geometriájának köszönhetően rendkívül stabil a Honda kétkerekűje, nagyon könnyen kezelhető, míg a hosszú első és hátsó rugóút kitűnő csillapítást garantál, valamint a viszonylag nagy szabad hasmagasság könnyű kezelhetőséget biztosít terepen. Szintén a könnyed irányítást szolgálja a módosított üléshelyzet, a keskenyebb nyereg és üzemanyagtartály ezáltal könnyebben lavírozhat a pilóta a városi vagy a valódi dzsungelben miközben minden fontos adatot az inverz LCD kijelzőről olvashatunk le. A CRF300L az alábbi színválasztékban lesz kapható: Swift Grey – narancssárga díszítéssel a tankon és fekete kézvédővel, valamint extreme Red piros kézvédővel.

Az egyhengeres, folyadékhűtéses, DOHC-vezérlésű erőforrás csúcsteljesítménye 20,1 kW (8500 f./perc), a legnagyobb forgatónyomaték pedig 26,6 Nm (6500 f./perc), a hengerfurat 76 mm, lökethossz 63 mm, az erőforrás sűrítési aránya 10,7:1. A CRF300L erejéhez illeszkedik az erőátvitel. Az 1-5 váltófokozat rövidebb, míg a 6. hosszabb áttételezésű, így jobb a gázreakció, a gyorsulás, és nagy sebességnél is, például autópályán, viszonylag alacsony fordulatszámon utazhatunk a motorral. A nyomatékhatárolós tengelykapcsoló segít megőrizni a hátsó kerék tapadását, tehát legyen szó burkolt útról vagy laza talajról, gyors visszakapcsolások közben is könnyedén uralható marad a motor hátulja. Az irídium gyújtógyertya és a kifinomult PGM-FI üzemanyag-befecskendező hatékony égést biztosít, egyben jelentősen csökkenti a károsanyag-kibocsátást.

A főtengely középsíkjától eltolt tengely mentén mozgó dugattyú súrlódását speciális felületkezelés és molibdénbevonat mérsékeli, s az is a tartósságot szolgálja, hogy az olajszivattyú belső kialakítása meggátolja a légbuborékok kialakulását, kiváló kenést biztosítva az egyhengeres erőforrásnak. Érdekesség, hogy a főtengelyt félbevágott, préselt siklócsapágyak ölelik körbe, és az is rendhagyó megoldásnak számít, hogy a csapágyak perselyei öntöttvasból készülnek. Arra is gondoltak a mérnökök, hogy hosszú távon se legyen fárasztó a CRF300L vezetése, ezért kiegyensúlyozó-tengely szűri ki a hajtómű zavaró rezgéseit. A CRF300L hűtéséről a motor bal oldalán elhelyezett nagy teljesítményű, 12,7 kW hőleadású radiátor gondoskodik, hogy alacsony sebességnél és/vagy nagy fordulatszámnál ne melegedhessen túl az erőforrás.

Masszív, polipropilénből készült ráccsal egészítették ki az alkatrészt, mely még több levegőt juttat a hűtőre, ezáltal fokozza a hatékonyságát. A vékony kerettel körülölelt hűtőventilátor szintén azt szolgálja, hogy városi araszolás közben és trükkös terepszakaszokon se lehessen panasz a hajtómű hűtésére. A CRF300L menetkészen csupán 142 kg-mal mérlegel. A korábbi súlycsökkentésben szerepe volt a megújult acél bölcsőváznak, ami karcsúbb és merevebb lett – ennek köszönhetően több visszajelzés jut el a vezetőhöz az első-hátsó kerékről, és nagymértékben javult a kezelhetősége. Ezzel összhangban egy darabból álló alumínium lengővillát és hidat csatoltak a vázhoz, melynek oldalirányú merevsége kisebb lett, ráadásul a tömegközépponttól magasan lévő helyen, ezáltal még gyorsabb irányváltásokra képes a modell.

Fontos, hogy a CRF300L láncvezetője extrudált alumíniumból készült. A CRF300L villaszöge 27,5˚, az utánfutás 109 mm, a tengelytáv 1455 mm, a fordulókör sugara mindössze 2,3 méter. A 43 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított Showa teleszkóppár rugóútja 260 mm, emellett az eltérő rugó-előfeszítés és áthangolt csillapítási karakterisztika következtében – sebességtől és útminőségtől függetlenül – kezes a motor. A hátsó kerék mozgási tartománya 260 mm, és a Pro Link himbarendszerhez kapcsolt Showa központi rugóstag immáron egycsöves kialakítású. A 256 mm-es átmérőjű első tárcsa és a kétdugattyús féknyereg már önmagában is hatékony lassítást garantál, főként a 220-as hátsó tárcsával, egydugattyús hátsó nyereggel és a CRF versenygépekről ismert, könnyű, integrált főhengerrel kiegészítve.

A modell kiváló öntisztulási képességű, hullámos tárcsái megegyeznek a CRF250R/450R enduróéval, itt azonban kétcsatornás ABS felügyeli a féknyergek munkáját. A CRF300L könnyű alumíniumkerekei tovább csökkentik a rugózatlan tömeget, ráadásul a modell fényes bevonatú felnijén nehezebben tapad meg a sár. Az elöl 21”, hátul 18”-os alumíniumfelniken 80/100-21 51P, illetve 120/80-18 62P jelzésű, „bütykös” gumik feszülnek, melyek terepen és burkolt úton is remek tapadást nyújtanak. Mintha csak a Honda egyik versenymotorja állna előttünk, tisztán látszik, hogy a pályán diadalmaskodó gépek ihlették a CRF300L új burkolatát és festését. A rendszámtáblatartó, valamit a markánsabb formájú első sárvédő szintén emeli az összkép színvonalát.

A könnyű és karcsú 7,8 literes üzemanyagtartály és a keskeny nyereg fokozza a kényelmet és a motor kezelhetőséget, így semmi nem gátolja a pilótát, akár a városban, akár terepen használja a gépet. Sőt, a jövő évtől a kezeket védő burkolat már az alapfelszereltség része.
A könnyebb irányíthatóság érdekében az üléshelyzeten és magasságon is (880 mm) is: a kormány közel került a vezetőhöz, míg a lábtartó lejjebb és hátrébb található, ezáltal a krosszcsizmák is kényelmesen elférnek a váltókar alatt. Az ülésmagasság ideális, természetes érzetet nyújtó kormány-ülés-lábtartó háromszöget alakítottak ki a mérnökök. Megelőzendő, hogy a motor eldőljön puha talajon, az oldaltámasz nagy talpat kapott.

A CRF300L világos hátterű LCD kijelzőjén 23 mm-es, fekete karakterek jelennek meg, tehát még könnyű leolvasni az adatokat. Egyebek mellett az aktuális sebességfokozatra, a hatótávra, a fogyasztásra, az átlagsebességre és a fordulatszámra vonatkozó érték tárul a pilóta elé, sőt stopperóra is helyet kapott a műszeregységen. A CRF300L-hez Eredeti Honda Kiegészítők széles választékát kínálja a Honda, közöttük a 38 literes hátsó dobozzal, csomagtartó konzollal, valamint az motorvédő burkolattal.

Kapcsolódó cikkek

Hírek Nagyvilág Verdák

Világpremier Cannes-ban: a Naomi Campbell ihlette BMW XM Mystique Allure

+++ A BMW és a brit szupermodell közötti kreatív együttműködés legújabb gyümölcse egy különleges egyediség +++ A kimagasló teljesítmény és a haute couture találkozása +++ Világpremier a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon +++ A BMW sorozatban harmadik alkalommal áll hivatalos autóipari partnerként a világ egyik legnívósabb filmfesztiválja mellett +++ Látványos filmpremierek, vörös szőnyegen felvonuló világsztárok és egy […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról Race Verdák

Tim Gábor szerencsés kategória győzelemet szerzett a Red Bull Ringen

Balaton Park Circuiten mutatkozott be Tim Gábor az ESET GT Sprint bajnokságban, ahol két kategória második helyet szerzett és a 20 fős GT mezőny 9. és 10. helyét szerezte meg. A második fordulóra a Red Bull Ringen került sor, nagyobb mezőnnyel. Egy kategória győzelemmel és egy harmadik hellyel a bajnokság élére állt a magyar pilóta. […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról Race

Magyar Országos Rallye Bajnokság – Aszfalton folytatják Turán Friciék

Május 24-26. között idei első aszfaltos versenyén, a II. Hell Diósgyőr Rallye-n áll rajthoz Turán Frigyes és Zsiros Gábor. A háromnapos versenynek, amelyet a Bükkben és Borsod-Abaúj Zemplén vármegye útjain rendeznek, több mint 120 páros vág neki. A Rallye1 mezőnye legutóbb négy évvel ezelőtt versenyzett ebben a térségben. Az ORB1 kategóriában 43, az ORB2-ben 31, […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom