Ritka az olyan modellfrissítés, amikor inkább a tartalom változik, nem a külső. A Toyota viszont épp így fejlesztett, új hibridhajtás került a Yarisba!
2019-ben mutatkozott be a japánok 1999-es születésű kisautója, a Toyota Yaris negyedik generációja. A modell nagyon jól megvolt az elmúlt években, melyet jól mutat, hogy szegmensében Európa legnépszerűbb autójának mondhatja magát.
A kisautókról eltérően vélekednek a világ különböző pontjain. Nálunk a négy méter körüli négykerekűek már családi járgánynak számítanak. Az új Yaris, más utat követ, és jó génekkel rendelkezik, mert az eddigi négy generációból, kettő nyert Év autója díjat. Az aktuális kivitel 2021-ben. Lehet, hogy a remek génállományt helyettesíti, hogy a Toyota európai részlege jól végzi a vevő felméréseket, az autótervezést és a gyártást is. Magyarul azt nyújtják, amit a vásárlók igényelnek.
A szerep
Pár dologból könnyen észrevehető, hogy az új Yaris azoknak ideális, akik sokat használják városban, párban élnek és maximum egy kisebb gyermeket szállítanak. A fentieket a következőkből szűrhetjük le: a hátsó ajtó nem nyílik ki olyan nagy szögben, mint az első, így kissé körülményesebb a beszállás hátra, főleg a magasabb vagy testesebb embereknek. Magasabb sofőr mögött ülve, a térdeknek hátul kevés hely jut. A csomagtartó mérete a megszokott kisautós (286 liter), de a hátsó ülések ledöntésével 947 literre növelhető.
A leírtakból kitűnik, hogy leginkább max. két személy városi közlekedésére szánták az aktuális Yaris-t. Ezt a feladatát nagyon jól tudja, ugyanis a mérete nem lépi túl négy métert, így hosszúságban már csak a Suzuki Swift van mögötte. A kisebb méret előnye, hogy városban remekül lehet vele parkolni, ráadásul az új, szilárdabb padlólemeznek köszönhetően a maga módján élvezetes is a kiskocsi vezetése.
A színéből tudhatod, hogy új
Kívülről alig érezhetők a változások – a színekre fogékony közönség persze felhördülhet, hogy érkezett egy kéttónusú Neptun-kék/fekete fényezés, na meg ott vannak a Premiere Edition kivitelhez járó 17 colos könnyűfém felnik, de a formavilág javarészt változatlan.
Hibrid, frissítve
Ha nem vált volna egyesek szemében szitokszóvá a dízelmotor, lehetne mondani, hogy a hibrid az új dízel. Ezzel inkább arra célzunk, hogy hagyományos benzinmotorokhoz képest jelentkező vételkori felárral számolni kell.
Az új erőforrás, amely tesztautónkban is dolgozik, gyakorlatilag a hibridrendszer elektromos részének továbbfejlesztésével született meg. A legfontosabb változás az erősebb elektromotor beépítése, amelynek csúcsteljesítménye 59 kW-ról 62 kW-ra nőtt. Változott a teljesítményvezérlő egység (PCU) szoftvere és hardvere is, az eredmény pedig 12 százalékos összteljesítmény-növekedés, 116-ról (85 kW) 130 lóerőre (96 kW). Nőtt a villanymotor maximális forgatónyomatéka is, 141 Nm-ről 185 Nm-re, ami talán még fontosabb a hétköznapokon, mint a csúcsteljesítmény. Mindkét hibridrendszerhez e-CVT váltó kapcsolódik, mely valójában egy bolygóműves erőátviteli rendszer.
A régebben megszokott, nagy gáz hatására elinduló bégetés és a közben alig gyorsuló Toyota hibrid már a múlté. Erős gázadásra minimális késéssel indul meg a Yaris, a hang azért növekszik. Autópálya tempó környékén és fölötte nem produkál Lexus csendességet, tehát az európai körutazást nem ezzel a típussal kell tervezni.
Ami kiemelendő, hogy városban a maga módján meglehetősen élvezetes vezetni. Jó vele a kanyarodni, a hibrid technikával is fürge és a futómű is kiemelkedik a kategóriából.
Az utastér
Nincs óriási változás a 2024-es Toyota Yaris utastérben, közel ugyanazt a berendezést látni a megújult Yarisban is, mint a korábbiban. A sötét színű, átlagos minőségű műanyagokkal burkolt utasteret, a világosabb szürke kárpitok és különleges 3D-s mintával, kék díszvarrással, díszített ülések teszik egyedivé. Minden Premiere Edition kék színű díszcsíkokat kap az utastérbe, külső színtől függetlenül. Hasonló problémát vet fel, mint a Fiat 600e ülésvarrása.
A műszerfalon korábban két kisebb kör alakú digitális kijelzőt láthattunk, de a megújult Yaris egyetlen képernyőt kapott műszeregységnek, felszereltségtől függően 7 vagy 12,3 colos képátlóval, tesztautónkba a nagyobb verzió került. Kétféle méretű lehet a központi kijelző is, a drágábbak 10,5, az egyszerűbbek 9 colos kistévét kapnak, amelyet magasra, jól látható helyre építettek. Vezeték nélkül tudjuk tükrözni a telefonunkat, bár az infotaiment képernyőjének növekedése miatt az az alatt lévő telefontartó polcocska eltűnt, a szellőzők pedig kintebb költöztek.
Az első ülések egész kényelmesek és jó oldaltartást is biztosítanak, van elektromosan állítható deréktámaszunk, és ülésfűtésünk. Kisautóról lévén szó, a helykínálat kompromisszumos, de azt megállapítottuk, hogy négy 180 cm magas felnőtt elfér az autóban, jut elég lábhely és fejtér.
Szolgáltatásaival is újat mutat a Yaris, például a frissítések over-the-air érkeznek, az okostelefon-alkalmazással nyithatók az ajtók és programozható a klímaberendezés. Az új kamerás-radaros rendszerrel pedig még több akadályt képes felismerni a Toyota vezetéstámogató asszisztense.
Összegzés
A Yaris dögösebben néz ki az elődjénél és a legtöbb konkurensénél. A Toyota stílust váltott az új Yaris-szal, az új generációt leginkább a városi közlekedésre optimalizálta. Így két személy, és kisebb gyermekek szállítására tökéletes. A városi életmódhoz kiválóan passzol az autó 3940 milliméteres hossza és a minimális fogyasztása pedig a tölthető hibrideknek vagy a kisebb elektromos autóknak jelenthet konkurenciát. Az oka: itt nincs hatótáv para, így eltűnik a felesleges aggódás a hideg és a nagy meleg miatti hatótáv vesztésen és társain. A hibrid Yaris fogyasztása pedig nagyon baráti, nyáron 3.8 L/100 km-ről is van tudomásunk, télen kicsit 5 liter felé megy fel. A benzintank mérete 36 literes.
A mérleg másik oldalán, a magas felszereltség és a hibridség párosából adódó magas ár található, ami a többi konkurenst nézve (Honda Jazz, Renault Clio E-tech) reális. A 130 lóerős hibrid mellett létezik még a 116 lóerős hibrid is, amellyel anno bemutatkozott a negyedik Yaris. Ha tényleg csak városban használjuk az autót, az is kiszolgálhat minket.