Az elektromos autózás az átlag hazai autóstól még igen távol áll. Ez abból is látszik, hogy a ma kapható, használható hatótávú elektromos autók ára kb. 10 millió forint körül indul. A Leaf jól mutatja, hogy mennyit változott a műfaj egy évtized alatt. Mára 15 090 000 forintért lehet megkapni az általunk is tesztelt csúcsmodellt. Aki egy fokkal jobb vételben gondolkodik, az célozza meg a Leaf Tokió kivitelét, amely a hazai piac igényei szerint lett összeállítva.
Visszatérve tesztautónkra, itt már nincs jelen a hatótáv para, mert hazai viszonyokban egész jól menedzselhető a 385 kilométeres hatótáv. Ezt a 62 kWh-ás akku csomag biztosítja. (Ez hidegebb időszakban, szakaszos fűtéssel, odafigyelős vezetéssel kb. 300 km a valóságban.) A működő tipp, hogy a programválasztót a B állásba érdemes használni, és bekapcsolni az egypedálos módot. Ez a páros kényelmessé teszi a vezetést, mert csak a menetpedált használva, remekül lehet tartani a forgalom ritmusát. És csak akkor kell a fékre lépni, ha a váratlan helyzet adódik. Kis gyakorlással, az egypedálos móddal is ott tudunk megállni, ahol akarunk. A B állás előnye a tekintélyes motorfék, mert ekkor szuper hatékony a 218 lóerőt és a 340 Nm nyomatékot produkáló villanymotor visszatermelése.
Az említett dolgokat, a forgalommal történő együtt folyást és sok más apró trükköt érdemes megtanulni, mert a hatótáv tartható és ki is tolható általuk. A tél vége felé teszteltük a Leafet, ebben az időszakban még jól jött a kormánynak és az üléseknek a fűtése. Szimpatikus dolog, hogy a hátsó üléseket is lehet fűteni. Ezzel a fűtési móddal, egész jól kordában lehet tartani a fogyasztást.
A tesztautó átlagfogyasztása ilyen hőmérsékleti viszonyok 19,2 kWh/100 kilométerre jött ki, Ez egy közepes érték, a műfaj legjobbjai olyan 15-16 kWh-át ”esznek” 100 kilométerenként. A számológépet elővéve, és csak az otthoni 36 forintos kW-os árral számolva, ez az étvágy 692 Ft/100 km-es fogyasztást jelent. Ami a szépen emelkedő üzemanyag árakat nézve, úgy 1,6 liter körüli benzin fogyasztásnak felel meg.
Ez határozottan jó érték, aki sokat megy, otthon és a munkahelyén is tudja tölteni az autót, az elkezdhet a villanyautóban gondolkodni. Plusz azt is érdemes megnézni, hogy az életvitelébe, munkájába, miként tudja beilleszteni az autózás költségeit szépen lenyomó Leafet, de leginkább a töltését.
A közel 4,5 méteres hosszúság (4490 mm) a kompaktok méretosztályának a tetejét jelenti, azaz az Opel Astra, és a Ford Focus ligáját. A 2018-as ráncfelvarrás nem csak nagyobb kapacitású akkukat hozott, hanem a Leaf külsejét is jóval korszerűbbé tette. Sportosabb lett az orr rész, a lentebb engedett első légterelő szélére érdemes is vigyázni, mert szűkebb parklólóhelyen vagy parkolóházban könnyen érintőt lehet vele venni a padkán.
Egyébként teljesen átlagos autóként lehet használni a Leafet, parkoláskor a Nissan 360 fokos, négy kamerával működő figyelő rendszere sokat segít. Pozitívum, hogy a tolatókamera képe jó felbontású, ami 2021-ben maximálisan elvárható. Az autó kora, a belsején látszik leginkább, a kormány mögött hibrid műszeregység található, azaz egy változtatható képet közlő sík képernyő, és a sebességet jelző mutatós óra, fizikai mutatóval. A központi kijelző használható, viszonylag gyorsan működik, de láttunk már jobbat ezen a téren.
Ami előny, hogy ésszel történt a tervezése, mert a valós, fizikai gombok megmaradtak, amivel a légkondicionálás például könnyedén szabályozható. Jól együttműködik a mobiltelefonokkal a központi kijelző. Az ellenpéldát a műfajban a VW ID.3 mindent a képernyőre stílusa jelenti, ami jól mutat, de a való életben eléggé kalandos kezelni. (Ami egy finom fogalmazás.)
Az utastérben bőrrel burkolt, kényelmes ülések találhatók, a Bose gyártmányú hifi jól szól. A témában egyetlen baki, hogy a hifi egyik elemének az elhelyezésére a csomagtartó végében került sor. Pont tőle nem lesz sík a padló, a raktér egyébként nagyon mély. A töltőkábelek kerek táskákban kaptak helyet és a csomagtartó oldalára lehet őket felakasztani, így nem foglalják a helyet. A hátsó ülések elfektetése működik, de mivel alattuk találhatók az akkuk, így az elfektetett ülések és a csomagtér padlója között, kb. 30 centis a szint különbség. Ezért így körülményesebb a pakolás, a raktér alapállapotban 435 literes, eldöntött hátsó ülésekkel pedig 1176 liternyi csomagot fogad be.
A Leaf dinamikájára nem lehet panasz: 6,9 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, ami igen jó érték. Az igazi meglepetést városban tudja produkálni, mert az 50-60 km/órát meglepően gyorsan eléri. Ez a nulla késéssel rendelkező, azonnali gyorsulást biztosító villanymotornak köszönhető.