A 2024-es Tokiói Autószalonon ünnepli világpremierjét a vadonatúj Toyota GR Yaris

Bemutatását követően szinte azonnal ikonná vált, egyszerre zengtek róla ódákat a szaksajtó képviselői és azon sportautórajongók, akik kipróbálhatták magukat a volánja mögött. Miden várakozáson felüli sikernek bizonyult, a Toyota azonban úgy döntött még magasabbra emeli a tétet: jelentős fejlesztéseket kapott a Rally Világbajnokságban harmadik egymást követő évben kettős, gyártói és egyéni világbajnoki címet szerző autógyártó a motorsport tüzében kovácsolt nagyteljesítményű hatchback modellje, az immáron legendás GR Yaris.

A soros háromhengeres 1,6 literes turbómotor maximális teljesítménye 280 lóerőre (206 kW) emelkedett, nyomatéka pedig 390 Nm, amelyhez immár vadonatúj a versenyautóktól elvárt váltási sebességre képes nyolcfokozatú GAZOO Racing Direct automata sebességváltó is elérhető. A Toyota GR Yaris emellett újratervezett, versenyautók ihlette digitális műszeregységet kapott a legfontosabb kezelőszervek és adatforrások még optimálisabb elhelyezése érdekében. Ha ez nem volna elég, tovább növelték a karosszéria merevségét, miközben még erősebb lett a felfüggesztés is. Az állandó összkerékhajtás új, választható vezetési módokkal egészül ki. Európában a „Circuit” specifikációjú változat lesz elérhető, amelyben alapfelszereltségként benne van a hűtés csomag. Arról, hogy az autó mikortól rendelhető, a gyártó a következő hetekben ígért tájékoztatást, az első példányok azonban még idén megérkezhetnek a szerencsés tulajdonosokhoz.

Az új Toyota GR Yaris ma debütál a 2024-es Tokiói Autószalonon, és olyan műszaki, formatervezési és konstrukciós fejlesztésekkel gazdagodott, amelyek még nagyobb vezetési élményt ígérnek. A GR Yarist a bevezetéskor olyan elismerés és lelkesedés övezte, hogy a Toyota úgy vélhette, teljesítette feladatát. Itt volt egy autó, amely egy csapásra a hot-hatch szegmens élére katapultált: egy rally világában született, telivér gép, amely minden versenytársat maga mögé utasított. Ez azonban valójában csak a történet kezdete volt. Az első autó gyártása óta eltelt három év alatt intenzív erőfeszítéseket tettek annak érdekében, hogy még jobbá – erősebbé, közvetlenebbé, vonzóbbá, és bár ezt talán nem könnyű elhinni, de még élvezetesebbé – tegyék. A TOYOTA GAZOO Racing mérnökei, a mesterpilóták, valamint a motorsport- és rally-szakemberek együtt dolgoztak a folyamatos fejlesztés szellemében, hogy gazdagítsák a GR Yaris alapvető karakterét, mint „driver-first” autó, amely arról a különleges élményről szól, amelyet attól a pillanattól kezdve élvezhet a vezető, hogy a volán mögé ül és beindítja a motort.

A változtatások listája igen hosszú, ami igazolja az „új GR Yaris” megnevezést. A legfontosabb elemek közé tartozik a világelső háromhengeres turbómotor továbbfejlesztése, amely még nagyobb teljesítményt és nyomatékot biztosít, valamint a vadonatúj nyolcfokozatú GAZOO Racing Direct automata sebességváltó bevezetése, amelyet a versenysportban szükséges gyors váltásokhoz terveztek. A GR Yaris egyedi GR futóművét tovább erősítették, az utastérben a műszerfal elrendezését és a vezetési pozíciót átdolgozták, hogy még autentikusabb, sportautós érzést nyújtson, akár országúti vezetés, akár versenyzés közben. A felfüggesztést is a jobb kezelhetőség és a nagy terhelés alatti robusztus teljesítmény érdekében állították be – a rugóerő átdolgozott értékeket kapott és egy megerősített első lengéscsillapító-egység is bekerült. Az új GR Yarisban minden megvan, ami az eredetit sikeressé tette, és még annál is több. Ennek eredményeképpen azt ígéri, hogy még messzebbre kerül a versenytársaktól. Az Európában elérhető„Circuit” változatot nagyteljesítményű hűtés csomaggal érkezik, amely egy kiegészítő hűtőt, intercooler vízbefecskendezést és módosított légbeömlőt tartalmaz.

GR Yaris: páratlan sikertörténet

A GR Yaris tökéletesen demonstrálja, hogy a Toyota és a TOYOTA GAZOO Racing sportrészleg milyen elkötelezett az egyre jobb autók motorsporton keresztül történő fejlesztése mellett. Kezdettől fogva az volt a cél, hogy ez nem csak egy újabb hot hatch lesz: ez egy olyan autó, amely mérnöki és tervezési szempontból közvetlenül hasznosította a TOYOTA GAZOO Racing Rally Világbajnokságban szerzett sorozatos bajnoki tapasztalatát. Az új motor, az új elektronikus összkerékhajtási rendszer és a testre szabott futómű mind a terv része volt. Amikor a sorozatgyártású autó a sajtó és az ügyfelek kezébe került, a fogadtatás messze felülmúlta a Toyota várakozásait. A modell 2020-as bevezetése óta több mint 18.000 autót adtak el Európában, és a vásárlók 99 százalékos elégedettségi mutatót produkáltak. Az eladott példányok többsége a Circuit változat volt, ezért döntöttek úgy, hogy az új modellnél erre a kivitelre összpontosítanak. A vásárlók között számos sportautó-rajongó van, akik a GR Yarist méltónak tartják arra, hogy gyűjteményükben a lényegesen erősebb presztízsmodellek mellett foglaljon helyet. A GR Yaris tehát túlmutat a kategorizáláson: egy külön szegmensbe tartozik, és azonnal sportklasszikus lett belőle. Az új GR Yarist eredményező fejlesztési program a „fejlessz, versenyezz, hibázz, javíts” koncepciót követi. Ez azt írja le, hogy a fejlesztési pontok keresése során az autót a határokig – szó szerint az alkatrészek töréspontjáig – űzték.

„Az új GR Yaris minden egyes eleme magában foglalja a valós motorsport helyzetekből, valamint a mesterpilótáinktól, verseny- és rallyversenyzőinktől származó tudást és szakértelmet.” – avat be Naohiko Saito főmérnök.

Még nagyobb teljesítmény és nyomaték, még jobb kezelhetőség

A bevezetéskor a GR Yaris turbómotorja a világ legerősebb háromhengeres sorozatgyártású motorja volt. Most még többet kínál: a teljesítmény 19 lóerővel nőtt, a vezető pedig további 30 Nm nyomatékot kap – a csúcsértékek így 260 lóerőről és 360 Nm-ről 280 lóerőre és 390 Nm-re emelkednek. Ez az új teljesítményszint megerősíti az autó kategóriaelsőségét, növeli előnyét a versenytársakkal szemben, és olyan autentikus versenyautó-érzést nyújt, amely megerősíti, hogy a Toyota megvalósította azt a törekvését, hogy egy rallyautót küldjön az utcára. A motorteljesítmény növelésével egyidejűleg lépéseket tettek a tartósság megőrzése érdekében. Ismét a versenypálya és a rallyversenyek színtere volt a próbapálya, a motort a Japán Rally Bajnokságban és a Japán Hosszútávú Versenyen tesztelték a végsőkig. A részleteket tekintve megerősített vezérmű, az új anyagból készült kipufogószelep és a D-4ST üzemanyag-befecskendezési nyomás növelése. Új, kopásálló gyűrűkkel ellátott könnyű dugattyúk kerültek beépítésre, és egy új szívónyomás-érzékelőt is kapott a rendszer. Az új modellt egyetlen „Circuit” változatban kínálják majd, amely egy hűtési teljesítménycsomagot is tartalmaz. Ez utóbbi egy új segédhűtőt tartalmaz, amely javítja a megbízhatóságot a maximális teljesítményt kihasználó felhasználáskor, illetve módosításokat eszközöl a légbeömlőn és egy intercooler vízbefecskendezést is alkalmaz.

Szupergyors váltás az új GAZOO Racing Direct automata sebességváltóval

A vadonatúj, nyolcfokozatú GAZOO Racing Direct automata sebességváltó bevezetése – amelyet a már bevált hatfokozatú kézi váltó mellé kínálnak opcióként – az egyik legjelentősebb változás az új GR Yaris frissítése során. Az új egység tervezésekor a Toyota a lehető leggyorsabb visszaváltási sebesség elérésére összpontosított. Létezik automata üzemmód is: ennek használata lehetővé teszi, hogy a vezető erősebben koncentráljon a kormányzásra, valamint a fék- és gázpedál használatára. Míg a hagyományos sebességváltás a jármű viselkedésére támaszkodik, mint például a lassulás G-ereje és a sebesség, az új sebességváltó optimalizált szoftverét arra is finomhangolták, hogy érzékelje, hogyan használja a vezető a féket és a gázpedált. Ezáltal előre jelzi, hogy mikor van szükség sebességváltásra, még mielőtt a jármű viselkedésében változás következne be, így a sebességváltás a vezető szándékait tükrözi, és hasonlóan működik, mint a profi sofőröknél. A pályatesztek során az új rendszer bizonyította értékét, és segített a kézi váltós kivitelnél gyorsabb köridőket elérni. A kezelhetőséget az alapfelszereltségként járó első és hátsó részlegesen önzáró Torsen differenciálművek támogatják. Az olyan problémák megoldása érdekében, mint az automata rendszerek hőkárosodással szembeni sérülékenysége, valamint a nagy kapcsolási sebesség és a vezethetőség egyensúlyának szükségessége, a GR mérnökei többszöri anyag- és szoftver-felülvizsgálatot végeztek.

A tesztprogram során a TGR World Rally Team versenyzői különböző felületeken, többek között havas utakon is kipróbálták a rendszert Finnországban. Az egységet a Japán Rally Bajnokságban, a TOYOTA GAZOO Racing Rally Challenge-ben és a Super Taikyu sorozatban is használták. A sebességfokozatok számának hatról nyolcra emelése lehetővé teszi, hogy a sebességváltó szorosabb áttételekkel rendelkezzen. Emellett új nyomatékszabályozó rendszer és a kompakt, nagy reakcióidejű lineáris mágnesszelep is az előnyére vált. A kuplungban használt, rendkívül hőálló anyag és a vezérlőszoftver beállításai világszínvonalú váltási sebességet eredményeztek. A D programban kiemelkedő váltásokkal szolgál az autó, és a prediktív sebességváltó-választó funkció tökéletesen igazodik a vezető szándékaihoz. A hűtési követelményeket az automatikus sebességváltó alapfelszereltségként beépített folyadékhűtőjével oldották meg. Egy új vezetési üzemmód-választó funkcióval az autót a sportos vezetéshez és a mindennapi használathoz egyaránt testre lehet szabni: a Sport, Normal és Eco üzemmódok különböző beállításokat tesznek lehetővé az elektromos szervokormány, a légkondicionáló működése, a gázreakció és a vezető műszerfali kijelzője számára.

A GAZOO Racing Direct automata sebességváltóval felszerelt modelleknél a váltóérzet és a fokozatkiválasztása is beállítható. A kapcsolási érzet a Sport üzemmódban reakcióorientált, a Normal és Eco üzemmódokban pedig egyensúlyban van a rántás és a gyorsaság. Sport üzemmódban a reakció élvez elsőbbséget a D programban, míg az M program használata a leggyorsabb váltást biztosítja. A vezető megtapasztalhatja, hogy a 4.900 fordulat/perc és a 7.200 fordulat/perc közötti piros fordulatszám-sávban dolgozva igazi élmények várják. A jelenlegi GR Yarishoz hasonlóan az optimális tapadást és vonóerőt a GR-FOUR elektronikusan vezérelt, állandó összkerékhajtás biztosítja. Ez a kifejezetten az autóhoz kifejlesztett rendszer három üzemmódban – Normal, Sport és Track – állítja be az első és hátsó tengelyek hajtásának egyensúlyát a vezetési szituációnak megfelelően.

A megnövelt karosszériamerevség még jobb futómű és kormányreakciókat biztosít
A GR Yaris könnyű karosszériáját még merevebbé tették a ponthegesztések mintegy 13 százalékos növelésével és mintegy 24 százalékkal több szerkezeti ragasztóanyag alkalmazásával. Ennek eredményeképpen az autó görbületi reakciója, a kormányzás visszajelzése és a tapadásérzet javult, továbbfejlesztve az amúgy is feszes és rendkívül kifizetődő futóművet. A platformot kifejezetten az autó számára tervezték, a Yaris GA-B szerkezetének első részét és a Toyota nagyobb GA-C platformjából kialakított új hátsó részt ötvözve. A könnyű, de merev felfüggesztési rendszereket megtartották – elöl MacPherson rugóstagok, hátul pedig kettős keresztlengőkaros egységek –, de a versenyzőktől kapott visszajelzések alapján módosításokat végeztek. Az első lengéscsillapítók karosszériához való rögzítésénél plusz csavarokat alkalmaztak, amelyek kiküszöbölik a szerkezeti deformációkat, amelyek akkor fordulhatnak elő, amikor a felső persely deformálódik a nagy terhelés során. Az első és a hátsó rugókat szintén az optimális teljesítmény és a jobb kezelhetőség érdekében állították be.

A motorsport világa ihlette új vezetőtér

A GR Yaris utasterében jelentős változtatásokat hajtottak végre, hogy a vezetőtér autentikusan sportos érzést keltsen, olyan kialakítással, amely hű az autót meghatározó „driver-first” elvekhez. A GR csapata a versenypilótáktól kapott információkat vette alapul a kezelőszervek újrapozícionálásához és a vezető számára gyorsabb, könnyebb hozzáférést biztosító kezelőszervek kialakításához. A profi pilóták és rallyversenyzők is közvetlenül beleszóltak a változtatásokba. A versenyautó vezetése során gyakran használt kezelőszerveket, mint például az intercooler vízbefecskendezés, a VSC-OFF és a vészvillogók, közelebb helyezték a vezetőhöz, hogy többpontos öv használata esetén gyorsan és könnyen elérhetők legyenek. Az utasoldalon a műszerfal tálcája nagyobb lett, így van hely további mérőműszerek vagy egy navigátor monitorjának felszerelésére. A műszerfal felső élének 50 milliméterrel alacsonyabbra helyezésével, a visszapillantó tükör áthelyezésével és a kezelőpanel 15 fokkal a vezető felé történő elfordításával javult a vezető látótere a kormánykerék mögül. A műszeregység egy új, 12,3” teljesen digitális kijelzőből áll, két elrendezési móddal, normál és sport, és az utóbbi a sportolásra összpontosító adatokat kínálja. A kialakítás mentes minden felesleges díszítéstől, így a grafikák világosak, az információk pedig azonnal láthatóak és érthetőek. Az automata modellnél a kijelzőn a sebességváltó olajhőmérséklete és egy vizuális figyelmeztetés is megjelenik, emellett egy hangjelzés is figyelmezteti a vezetőt, ha a motor fordulatszáma túl magas a visszaváltáshoz. Precíz változtatásokat végeztek, hogy a vezető a legjobb testhelyzetben foglalhasson helyet. Az ülés 25 milliméterrel lejjebb került, és a kormánykerék is ennek megfelelően lett beállítva. A váltás irányát a versenyautó vezetéséhez igazítva megváltoztatták, így a vezető a lefelé kapcsolásnál előre nyomja a kart, a felfelé kapcsolásnál pedig hátra húzza – ezt a részletet a mesterpilóta és a Toyota vezetője, Akio Toyoda (alias „Morizo”) támogatta.

Ahogy az egy ilyen telivér gépnél elvárható, a GR Yaris külsején végrehajtott változtatások messze nem egyszerű kozmetikai módosítások. Az átdolgozásokban ismét a profi versenyzők és mesterpilóták visszajelzései és a motorsportban szerzett tapasztalatok játszottak főszerepet. Az alapvető felépítés változatlan maradt: a GR Yaris egy háromajtós modell, amely önmagában egy különálló modell: csak a hátsó lámpák, az antenna és a külső tükrök származnak az ötajtós Yarisról. A modell minden elemét átdolgozták az optimális leszorítóerő, aerodinamika és tapadás érdekében. Az autó elején új acélhálót kapott az alsó hűtőrács, amelyet a vastagság, a szilárdság és a súlycsökkentés optimális egyensúlyára állítottak be. Az oldalsó hűtőrács nagyobb nyílással rendelkezik, az alsó lökhárító pedig új, osztott szerkezetű, ami megkönnyíti és kevésbé költségessé teszi a javítást vagy cserét. Hátul az alsó díszléc alsó peremén lévő nyílás lehetővé teszi a padló alól a levegő távozását, csökkentve ezzel a légellenállást, javítva az autó manőverezhetőségét és stabilitását, valamint eloszlatva a kipufogórendszerből származó hőt. A köd- és tolatólámpák áthelyezésre kerültek az alsó lökhárítóból a hátsó kombinált lámpákba integrálva, csökkentve ezzel a sérülés kockázatát. Hasonlóképpen, a magasan elhelyezett féklámpa a hátsó légterelőről a hátsó ajtóra került, így a hátsó lámpák egy vonalban vannak, és a hátul haladó járművezetők számára jól láthatóak. A féklámpa áthelyezésével a légterelő cseréje vagy személyre szabása is egyszerűbbé vált. Az új GR Yaris egy új külső színt kapott, a nikkelezüst képében, a már bevált jellegzetes árnyalatok – érzéki vörös, éjfekete és hófehér/gyöngyfehér – mellett, amelyek a TOYOTA GAZOO Racing színeit képviselik. Az új felszereltsége közé tartoznak a legújabb generációs Toyota Safety Sense rendszerek, a navigáció és a digitális kulcs. Az automata modell magasabb felszereltséget nyújt majd kovácsolt kerekekkel, hátsó és oldalsó kamerákkal és prémium JBL hangrendszerrel. (A pontos felszereltségek piaconként változhatnak, erről végső részleteket a modell bevezetésének időpontjához közeledve erősíti meg a Toyota.)

Rallybajnokok ihlette különkiadások

A Toyota különleges kiadásokat készít az új GR Yarisból, amelyeket a Rally Világbajnokság (WRC) két sztárpilótájáról neveztek el. A Sébastien Ogier Special Edition és a Kalle Rovanperä Special Edition a 2023-as Tokiói Szalonon bemutatott koncepciómodelleken alapul. Ezeket a január 25-28. között megrendezésre kerülő Monte-Carlo Rally versenyen, az FIA WRC idei nyitófordulóján mutatják be.

  • ÚJ GR YARIS MŰSZAKI ADATOK*
    Hosszúság (mm) 3.995
  • Szélesség (mm) 1.805
  • Magasság (mm) 1.455
  • Tengelytáv (mm) 2.560
  • Nyomtáv – elöl (mm) 1.535
  • Nyomtáv – hátul (mm) 1.565
  • Ülések 4
  • Saját tömeg (kg) 1.280
  • 1.300 (GAZOO Racing Direct automata sebességváltó)
  • Saját tömeg (kg) 1.280
  • 1.300 (GAZOO Racing Direct automata sebességváltó)
  • Motor Soros háromhengeres turbómotor intercoolerrel
  • Típus G16E-GTS
  • Furat x löket (mm) 87,5 x 89,7
  • Lökettérfogat (köbcenti) 1.618
  • Maximális teljesítmény (LE/kW @ fordulat/perc) 280/206 @ 6.500
  • Maximális forgatónyomaték (Nm @ fordulat/perc) 390 @ 3.250 – 4.600
  • Sebességváltó 6 sebességes iMT vagy 8 sebességes GAZOO Racing Direct automata váltó
  • Hajtáslánc GR-FOUR AWD rendszer, elektronikus többtárcsás tengelykapcsoló AWD három választható üzemmóddal
  • Differenciálművek – elöl és hátul Torsen LSD©
  • Felfüggesztés – elöl MacPherson rugóstag
  • Felfüggesztés – hátul Kettős keresztlengőkaros
  • Fékek – elöl 18in belső hűtésű tárcsa négydugattyús nyergekkel
  • Fékek – hátul 16” belső hűtésű tárcsa kétdugattyús nyergekkel
  • Kerekek BBS 8.5J kovácsolt alumínium
  • Gumiabroncsok 225/40ZR18 Michelin Pilot Sport S
  • Üzemanyagtartály térfogata (l) 50

Kapcsolódó cikkek

Hírek Itthonról Verdák

Wang Chuanfu a BYD elnöke köszöntötte a márka első magyar vásárlóit

A BYD, a világ vezető NEV – azaz új energiával hajtott – járműveket és akkumulátorokat gyártó vállalata, büszkén rendezte meg az első magyarországi személyautó vásárlóinak köszöntési ünnepségét, Wang Chuanfu, a BYD csoport alapítójának és elnökének jelenlétében. Az ünnepi ceremónia hangsúlyozza a BYD elkötelezettségét az elektromobilitás elterjesztése mellett Magyarországon és Európa-szerte. Az esemény a budapesti Puskás […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról Verdák

Európa legdurvább tuning építése az UNIX-AMTS 2024-en

Az AMTS szervezői minden évben igyekeznek olyan autókat kiállítani, ami a látogatókból csodálatot, elismerést váltanak ki. Ez nem egyszerű feladat, hiszen felgyorsult világunkban már egyre magasabb az ingerküszöb, és így néha még egy showcarral is nehéz felkelteni az érdeklődést. Két éve Svédországból érkezett egy korábbi ETS-győztes Charger, tavaly pedig Lengyelországból a Mapettuning Corvette, amit az […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról Race

Újabb lendületet kaphat a hazai autósport utánpótlás a gokartszlalommal

A gokartszlalom Németországban már bő negyedszázada ismert és népszerű, mely a bérgokart és az autósszlalom ötvözéséből jött létre. Ezt 2019-ben újabb szintre emelte, hogy a gokart szlalomot, mint az autósport legelérhetőbb sportutánpótlási lépcsőfokát az FIA felvette a Motorsport Világjátékok programjára. Az új „szakág” hazánkban, szélesebb körben tavaly novemberben az I. HUMDA Gokartszlalom Tehetségkutatón mutatkozott be […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom