Ausztria stájer-alpesi szívében található az ikonikus Red Bull Ring, egy pálya, amely a motorsport történelmének legemlékezetesebb pillanatainak tanúja volt. Itt került megrendezésre a DTM idei szezonjának hetedik fordulója.
A hétvégi DTM fesztiválon több sorozat is képviseltette magát, a vasárnap reggel az ADAC GT Masters második időmérő edzésével kezdődött, amit Christian Engelhart szoros küzdelemben, Sven Müller előtt mindössze 4 ezreddel gyorsabb körrel nyert meg, harmadik helyen pedig az éppen hajszállal lassabb Marco Mapelli végzett, ezzel megalapozva a délutáni futam rajtsorrendjét.
Nem is kellett túlságosan sokat várni a hétvége egyik leginkább sorsdöntő pillanatára, ugyanis fél órával később ki is gurultak a DTM, vagyis a német túraautó bajnokság autói a második kvalifikációjukra. Ebben a szezonban tizenegy ország 28 versenyzője indul BMW, Ferrari, Lamborghini és Porsche márkák pilótafülkéjében.
A Schubert Motorsport BMW M4 GT3-ával debütáló René Rast szerezte meg a polepozíciót érő köridőt, őt pedig csapattársa, Sheldon Van Der Linde követte, a harmadik leggyorsabb kört pedig Jack Aitken futotta az újonnan bemutatkozó Ferrari 296 GT3-al.
Milyen újításokkal találkozhattunk 2023-ban a DTM-ben?
A DTM-ben először idén az összes autó a Shell innovatív környezetbarát üzemanyagával működik, mely 30-ban fenntartható összetevőkből áll, így jelentősen csökken a CO2 kibocsátás. A fenntarthatóság a versenyek más területein is megjelenik, a BWT-vel közös kezdeményezés eredményeképpen ingyenes vizadagoló állomások találhatók a nézőtéren és a paddockban, így csökkentve a műanyaghulladék termelését.
Idén debütált az újonnan fejleszett Ferrari GT3, a Porsche 911 GT3 R legújabb generációja, ami immár a jelenlegi 992-es sorozatra épül. Ugyanekkor a Lamborghini elindította sikeres modelljének második bővítési szakaszát is a Huracán GT3 EVO 2 formájában, ezzel egyre inkább erősítve a 2020-ban elindult GT3 érát. Ebben a szezonban versenyeznek az autók a Pirelli szabványos gumiabroncsaival.
Bevezették a büntetőkört, mely a kisebb szabálysértéseket bünteti, és biztosítja, hogy a versenyzőknek a büntetést követően is legyen esélyük a pontszerzésre. Úgynevezett büntető zónák kerültek kialakításra, a pilótáknak ezen a területen maximum 50 kmph-val kell áthaladniuk, így csaknem öt másodpercet veszítenek a szabálytalankodásuk miatt.
Ebben a szezonban a pilóták futamonként öt perccel többet ülnek az autóban, ami azt jelenti, hogy a versenytáv jelenleg 60 perc plusz egy kör. Az új pontrendszer további izgalmakat biztosít a győzelemért folytatott küzdelemben, hiszen minden bajnoki futam legjobb tizenöt versenyzője pontot kap, a futamgyőztes 25 pontot, a második helyezett 20 pontot, valamint a három leggyorsabb kvalifikációs kör is pontot ér (3-2-1).
A DTM versenyein sorsdöntőek a kiállások; egy- egy gumicserénél a csapatok minden tizedmásodpercért küzdenek. A kötelező boxkiállás egy meghatározott időablakon belül történik, a 2023-as szezonban ennek a megállásnak a verseny húszadik és negyvenedik perce között kell megtörténnie.
A nap a BMW M2 Cup 2023-as szezonjának utolsó, mindent eldöntő versenyével folytatódott. Az izgalmakkal teli első versenyen a mindössze tizennyolc éves Leyton Fourie bebiztosította bajnoki címét, a bajnokság második és harmadik helye között ekkor azonban még nem dőlt el a verseny, Bartholomew Horsten és Max Rosam esélyeit a futam kezdetekor még csak latolgatni lehetett. Rosam a kilencedik rajtkockáról indulva végül ötödikként fejezte be a futamot, Horsten pedig végig őrizte második helyét, fej fej melletti leintéssel végül mindketten védték helyüket a ranglistán, így Horsten második, Rosam pedig harmadik lett az összetettben.
A Porsche Carrera Cup Deutschland mezőnyében a 26 éves holland versenyző, Larry ten Voorde annak ellenére, hogy a bajnoki címhez mindössze két pontot kellett szereznie a tizenhat állomásból álló sorozat tizennegyedik versenyén, végig elszántan küzdött a dobogós helyezésért.
Pozícióharcok, kontaktok és vérbeli versenyzés közepette az ötödik helyen zárta a vasárnapi versenyt a Red Bull Ringen. Elsőként Bastian Buust intették le a futamon, ezzel megszerezve második helyét a tabellán.
Az ebédszünet előtt a nézőknek megnyitották a pitlanet, így mindenki végigsétálhatott a boxok előtt, betekintést nyerve a csapatok működésébe, igazi fesztivál hangulat közepette.
A pihenés nem tartott sokáig, hiszen nem sokkal ezután a boxkijárat lámpája zöldre váltott, és kezdetét vette a hétvége leginkább várt versenye, a DTM autók elfoglalhatták rajtpozíciójukat a rajtrácson.
A polepozícióból a kvalifikáció leggyorsabb körét futó René Rast, mögötte pedig Sheldon van der Linde rajtoltak. A formációs kört követően a német bajnokság túraautói teljes gázzal indultak el repülőrajttal, csontig hatoló dübörgéssel érkeztek az egyes kanyar bejáratához. Kelvin van der Linde Audi R8 LMS-e kiforgott a kanyarban így ő az utolsó helyre esett vissza, miközben a mezőny elején is pozíciócsere történt, Preining feljött a harmadik helyre a Manthey Porschéval.
A kötelező kiállásokat követően kicsit összekeveredett a mezőny, de végül a sorrendiség nem változott, a háromszoros DTM bajnok, René Rast megszerzi első győzelmét a BMW volánja mögött, csapattársa Sheldon van der Linde 1,26 másodperccel később követte őt célvonalban. A Porsche pilótája, Thomas Preinig hazai pályán megszerzett harmadik helyével visszaszerezte a vezetést a bajnokságban. Így három pilóta indul a bajnoki címért a Hockenheimringen, az összetett pontszámok alapján tehát a Lamborghini pilótája Mirko Bortolotti, az Audi R8-al versenyző Ricardo Feller, és a Manthey Porschét képviselő Thomas Preining küzd majd meg.
Az ADAC GT Masters utolsó futamán a polepozíciót követően a Porsche versenycsapata ünnepelt a Red Bull Ringen vasárnap délután. A csapatfőnök, Michael Joos megszerezte első győzelmét az ikonikus GT-sorozatban Christian Engelhart mellett egy Porsche 911 GT3 R-vel. Finn Gehrsitz és Sven Müller mindeközben visszavágott a bajnoki címért egy második hellyel, a harmadik helyet pedig a Haupt Racing Team duója szerezte meg, Petru Umbrarescu és a korábbi DTM-futamgyőztes Philip Ellis egy Mercedes-AMG GT3-mal.
A vasárnapot pedig a Porsche Carrera Cup Benelux versenye zárta, ahol a tizenhét éves Robert de Haan lett a benelux kupa bajnoka, a PRO-AM bajnoka Sacha Norden, AM kategóriában pedig Cedric Hassang győzedelmeskedett. de Haan győzelmével megszerezte a Rookie, vagyis az újonc kategória bajnoki címét is.
Eredmények a vasárnapi futamokon:
BMW M2 Cup – összetett
- Leyton Fourie
- Bartholomew Horsten
- Max Rosam
Porsche Carrera Cup Deutschland
Race 2
- Bastian Buus (Bajnokság 2. helyezett)
- Loek Hartog
- Harry King
- Larry ten Voorde ( Bajnokság 1. helyezett)
DTM
Race 2
- René Rast – Schubert Motorsport
- Sheldon van der Linde – Schubert Motorsport
- Thomas Preining – Manthey EMA
ADAC GT Masters – összetett
- Michael Joos- Christian Engelhart – Team Joos by RACEmotion
- Finn Gehrsitz – Sven Müller – Team Joos by RACEmotion
- Petru Umbrarescu – Philip Ellis – Haupt Racing Team
További képekért KATT a galériára!