A Hyundai bemutatta az N-széria két legújabb koncepcióautóját

A Hyundai Motor N sportmárkája két „négykerekű laboratóriumot” mutat be: olyan technológiai koncepciójárműveket, amelyek a villamosítás korának nagy teljesítményű típusait előlegezik meg.

A Hyundai Motor N sportos almárkája bemutatja saját elektromos jövőképét, újabb nyomatékot adva a vállalat jövőálló emissziómentes hajtástechnológiák iránti elkötelezettségének. Az RN22e és az N Vision 74 látványos formában szemléltetik az N jövőbeli villamosítási elképzeléseit. Ez a két technológiai koncepciójármű a Hyundai Motor azon célkitűzését példázza, hogy a jövőben a zéró károsanyag-kibocsátású technológiák piacának vezető szereplője legyen.

A Hyundai Motor „négykerekű laboratóriumai” olyan koncepciójárművek, amelyeken a vállalat azon fejlett technológiai megoldásait teszteli, illetve verifikálja, amelyeket későbbi, sorozatgyártású típusokban kíván alkalmazni. Az RN22e a vadonatúj IONIQ 6 modellre és a vállalat elektromos, globális moduláris platformjára (E-GMP) épül, miközben új mércét állít a nagyteljesítményű, tisztán elektromos járművek szegmensében. Az N Vision 74 ugyanakkor az elektromosjármű-technológiákat fejlett hidrogén üzemanyagcellás hajtási rendszerrel társítja: a Hyundai N márka első hidrogén hibrid technológiai koncepciójárműveként arra keres választ, hogy hogyan menthető át a vezetés élménye a villamosítás korába.

„Az RN22e és az N Vision 74 fontos szerepet játszanak a vállalat termékkínálatának stratégiai fejlesztésében, különös tekintettel nagyteljesítményű, villamos járműveinkre.” – mondta Thomas Schemera, a Hyundai Motor Company alelnöke, a vállalat ügyfélélményekért felelős részlegének vezetője. „Négykerekű laboratóriumaink a vállalat mindenkori legfejlettebb technológiáinak folytonos fejlesztésére szolgálnak. Ez a speciális megközelítés lehetővé teszi számunkra, hogy képességeink legvégső határait feszegetve készüljünk fel a jövő kihívásaira.”

Az RN22e és az N Vision 74 tanulmányautókat az egyes technológiai megoldások tesztelésére és verifikálására használják a Hyundai mérnökei, hogy aztán a bennük alkalmazott technológiákat átültethessék az N márka leendő közúti modelljeibe.

A Hyundai N villamosítási jövőképe

„A Hyundai N mindössze hét év leforgása alatt az autópiac leggyorsabban fejlődő sportmárkájává vált.” – mondta Till Wartenberg, a Hyundai Motor Company N márkamenedzsmentért és motorsport részlegért felelős alelnöke. „Az N már a jövőbe tekint, hogy új mércét állítson a fenntartható sportos menetdinamika terén. Hatalmas lelkesedéssel nyitjuk meg a nagyteljesítményű elektromos mobilitás ezen új fejezetét, és kreativitásunkra, technológiai felkészültségünkre, valamint versenyszellemünkre támaszkodva törekszünk ennek a célkitűzésnek a megvalósítására.”

Bemutatkozik az RN22e, a leendő tisztán elektromos N modellek előfutára

Az RN22e a Hyundai piacvezető E-GMP platformjának finomhangolása és optimalizálása révén biztosít hiánytalan versenypálya-alkalmasságot, mindezt a frissen bemutatott IONIQ 6 dizájnjára épülő, áramvonalas karosszériába csomagolva. Az RN22e a Hyundai N márka első olyan négykerekű laboratóriuma, amely a vállalat elektromos globális moduláris platformjára (E-GMP) épül, és mint ilyen, az N márka villamosított jövőképét, illetve fejlődési irányát jelöli ki, egyben megteremtve egy jövőbeli nagyteljesítményű elektromos modell megvalósulásának a lehetőségét. A tanulmányautó neve arra utal, hogy azt az N márka 2022-ben fejlesztette ki sportos hangolású, elektromos hajtású négykerekű laboratóriumként.

Az RN22e tesztprogramjának célja, hogy a lehető legteljesebb mértékben megvalósulhasson a Hyundai N három fő értéke, mindenekelőtt a ‘kanyarbetyár’ karakter. Az N márka születése óta tökéletesíti típusainak kanyarvételi képességeit, és ennek érdekében a legtöbb N modellt Corner Carving differenciálművel (azaz elektronikus részlegesen önzáró differenciálművel) szereli fel. Hogy az RN22e hajtástechnológiájából adódó, elkerülhetetlenül nagyobb menetkész tömegével együtt is fokozott ívmeneti képességet kínáljon, az N márka mérnökei egy dupla tengelykapcsolóval megvalósított nyomatékvektor-szabályozási rendszert dolgoztak ki. Ezen túlmenően olyan, 3D nyomtatási eljárással létrehozott alkatrészeket alkalmaztak, amelyek kisebb tömeg mellett biztosítják a precízebb kanyarvételi képességekhez elengedhetetlen szerkezeti merevséget. Az összkerékhajtású RN22e a különböző üzemmódoknak megfelelően optimalizálja a nyomatékelosztást, így a vezető meghatározhatja az első, illetve hátsó tengelyre jutó hajtóerő mértékét.

Az RN22e fokozott versenypálya-alkalmassága érdekében az N márka mérnökei kiemelt figyelmet fordítottak a hűtés, illetve a fékrendszer teljesítményének fokozására. Az RN22e motorsport-centrikus beállításai jóvoltából ezek a rendszerek a versenypályán jellemző, fokozott igénybevétel mellett sem veszítenek teljesítményükből, így csorbítatlan vezetési élményt kínálnak. Az RN22e négydugattyús monoblokk féknyergei és 400 mm átmérőjű hibrid féktárcsái a nagyteljesítményű elektromos hajtási rendszer extra tömegével is megbirkóznak. Ezen túlmenően a Hyundai N márka az RN22e tanulmányautón keresztül tanulmányozza, hogy milyen módon használható a regeneratív fékrendszer a perdületi erők és a kanyar bejáratánál tanúsított viselkedés pontos szabályozására, és ezáltal a dinamikus vezethetőség biztosítására.

A Hyundai N folyamatosan dolgozik az olyan ultramodern technológiák fejlesztésén és verifikációján, amelyeket azután a márka sorozatgyártású modelljeiben láthatunk viszont. Az RN22e négykerekű laboratóriumként kulcsfontosságú szerepet játszik a jövőben megjelenő, elektromos N sportmodellek megvalósításában. Az N márka pontosan tisztában van azzal, hogy mi lelkesíti a vezetés szerelmeseit, és ennek tudatában fejleszti járműveinek új funkcióit és jellemzőit – így például a villamosított modellek által biztosított, magával ragadó, érzelmektől telített vezetési élményt.

Az RN22e technológiai koncepciójárművet egyedi N Sound+ hangzással vértezték fel, a rendszer külső és belső hangszórókon keresztül erősíti a sportos vezetési érzetet. Ezen túlmenően az N e-shift váltóvezérlés az N Sound+ hangzással összehangolva biztosítja a szükséges rezgéseket és váltási érzetet. Négykerekű laboratóriumként, amelyen keresztül a Hyundai N mérnökei folyamatosan fejlesztik előremutató technológiáikat, az RN22e fedélzetén kidolgozott, magával ragadó vezetési élmény a későbbiekben továbbfejlesztett formában jelenik meg a különböző sorozatgyártású típusokban. A pilóták így maguk határozhatják meg, hogy mi teszi élvezetessé számukra a vezetést.

Azáltal, hogy az IONIQ 6 Streamliner formavilágát alkalmazza, az RN22e az új akkumulátoros elektromos modell kedvező aerodinamikai jellemzőit is megörökölte. Ezt a maximális menetteljesítmények érdekében a Hyundai N tervezői a motorsportból átemelt részletekkel gazdagították. A csekély szabad hasmagasság és a hangsúlyos, erőtől duzzadó kerékívek széles, robusztus kiállást eredményeztek. A tervezők megőrizték az IONIQ 6 alapvető formavilágát, ugyanakkor a lökhárító alsó része olyan sportos kialakítást kapott, amely váratlanul elbűvölővé teszi az autó megjelenését. Ezek a határozott funkcionalitással bíró esztétikai megoldások egyben az RN22e hűtési és aerodinamikai teljesítményét is javították.

A 4915 mm hosszú, 2023 mm széles, 1479 mm magas RN22e 2950 mm-es tengelytávon nyugszik. A Hyundai motorsport-tapasztalatait felhasználva folyamatosan fejleszteni és tökéletesíteni kívánja a koncepciójárműben testet öltő fejlett technológiákat, hogy aztán azokat egy olyan, sorozatgyártású, tisztán elektromos N modellben hasznosíthassa, amely a legteljesebb mértékben kiaknázza az E-GMP platform adottságait.

RN22e műszaki adatok:

Jármű

Méret

H / Sz / M // Tengelytáv (㎜)

4915 / 2023 / 1479 // 2950

Elektromos hajtáslánc

Villanymotor

Max. rendszerteljesítmény (kW)

430 kW (első és hátsó villanymotor együtt)

Max. kombinált forgatónyomaték (Nm)

740 Nm (első és hátsó villanymotor együtt)

Akkumulátor

Kapacitás (kWh)

77,4 kWh

400V / 800V gyorstöltés

Töltés időtartama

Menet-teljesítmények

Végsebesség (km/óra)

>250

Bemutatkozik az N Vision 74

A Hyundai Motor hagyatékából ihletet merítő N Vision 74 egy olyan nagyteljesítményű hidrogén üzemanyagcellás hibrid technológiai koncepciójármű, amely kihangsúlyozza a vállalat fenntartható nagyteljesítményű hajtástechnológiák terén elért vezető szerepét. Az N Vision 74 technológiai és formai szempontból egyaránt ihletett koncepció, amely egyformán igazodik az N márka 2015-ben meghirdetett fenntarthatósági jövőképéhez, valamint ahhoz a sportos menetdinamikához, amely iránt a Hyundai 1974 óta mutat töretlen elhivatottságot.

Ami az N Vision 74 formavilágát illeti, az a legendás dizájner, Giorgetto Giugiaro nevéhez fűződő 1974-es tanulmányautó: a Hyundai Pony Coupe előtt tiszteleg. Ebből a koncepciójárműből fejlesztették ki a Hyundai első sorozatgyártású sportautójának prototípusait. Noha a modell végül nem került gyártásba, merész karaktere az egész vállalat személyiségét meghatározta.

Az N Vision 74 letisztult felületei, dinamikus arányokkal felvértezett sziluettje és egyedi kialakítású B-oszlopa mind az 1974-es Pony Coupe tanulmányautót idézik. A Hyundai formai hagyatéka sportos hangvételben lép át az elektromobilitás korában, létrehozva az N Vision 74 tanulmányt. A futurisztikus hangulatot a parametrikus pixelvilágítás erősíti tovább.

„Az N Vision 74 jövő-centrikus kialakítása jól tükrözi azt a tiszteletet és nagyrabecsülést, amit a Pony Coupe tanulmányautó megalkotását kísérő szenvedély és elhivatottság iránt érzünk.” – mondta SangYup Lee alelnök, a Hyundai formatervezési központjának igazgatója.

Az N Vision 74 az eredeti Pony Coupe tanulmány merészségét felfokozott formában ülteti át a Hyundai jövőbeli dizájnfilozófiájába, miközben a belső teret szórakoztató környezetként értelmezi újra, anélkül, hogy feladná a Pony Coupe koncepciójármű letisztult architektúráját. A vezetőközpontú belső környezet ízlésesen kombinálja a múltidéző, tradicionális stíluselemeket az olyan modern formai részletekkel – jó példa erre a digitális műszeregység és az analóg nyomógombok társítása.

A 4952 mm hosszú, 1995 mm széles, 1331 mm magas, 2905 mm tengelytávú N Vision 74 a Hyundai történetének első olyan nagyteljesítményű négykerekű laboratóriuma, amely a Hyundai N eddigi legfejlettebb hidrogén üzemanyagcellás rendszere köré épül. Az N márka ugyanis nem először találkozik az üzemanyagcellás technológiával. Az N márka bevezetésével egyidejűleg, 2015-ben bemutatott Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo tanulmányautó már akkor szemléltette, hogy milyen lehetőségek rejlenek egy esetleges hidrogén alapú sportos hajtásláncban.

Most, mindössze hét év elteltével pedig megérkezett a Hyundai N Vision 74 tanulmányautó, az élvezetes vezethetőség és a képzelőerő találkozásának gyümölcse, amely még messzebb tekint. A Hyundai mérnökei egy olyan hibrid konfigurációt alkottak, méghozzá vadonatúj elrendezésben, amelyben az akkumulátoros elektromos hajtástechnológiához hidrogén üzemanyagcellás (FCEV) rendszer társul. Mivel az N Vision 74 hajtásáról az üzemanyagcellás rendszer és az akkumulátoros elektromos rendszer egyszerre gondoskodik, javul a konfiguráció hűtési hatásfoka; ugyanakkor menetkörülményektől függően a két erőforrás egymástól függetlenül is működtethető. A rendkívül gondosan hangolt vezérlés lehetővé tette, hogy a mérnökök két villanymotort helyezzenek el a hátsó tengelyen, amelyeken keresztül pontosabb nyomatékvektor-szabályozás valósítható meg, ami pedig precíz, kezes és közvetlen ívmeneti viselkedést eredményez. Ezen túlmenően az N Vision 74 három csatornás hűtőrendszer alkalmazásával teremti meg a magas motor-teljesítmény és a hatékony hűtés optimális egyensúlyát.

A teljes mértékben integrált, nagyteljesítményű motortechnológia segít kielégíteni a hidrogén üzemanyagcellás rendszer hőgazdálkodási szükségleteit. A funkcionális esztétikummal felvértezett N Vision 74 megteremti az ikonikus formavilág és az ultramodern technológia közötti, érzékeny egyensúlyt. A nagy hatótávolság és a hidrogéntartály gyors feltölthetősége mellett az N Vision 74 élvonalbeli technológiák és fenntartható erőforrás alkalmazásával kínál fokozott vezetési élményt.

N Vision 74 műszaki adatok:

Jármű

Méret

H / Sz / M // Tengelytáv (㎜)

4952 / 1995 / 1331 // 2905

Elektromos hajtáslánc

Villanymotor

Max. rendszerteljesítmény (kW)

> 500 kW (hátsókerék-hajtás)

Max. kombinált forgatónyomaték (Nm)

> 900 Nm (hátsókerék-hajtás)

Akkumulátor

Kapacitás (kWh)

62,4 kWh

800V gyorstöltés

Hidrogén

tartály kapacitása

4,2 kg

Üzemanyagcella kötegek

nettó 85 kW (Max. 95 kW)

Feltöltés időtartama

5 perc

Menet-teljesítmények

Végsebesség (km/óra)

> 250

Hatótávolság

> 600 km

Hyundai négykerekű laboratóriumok a múltban és a jövőben

A 2012-ben útjára indított Project RM célja az volt, hogy szemléltesse a Hyundai új technológiák kifejlesztése terén mutatott szakértelmét, illetve innovációs képességeit. A projekten keresztül a vállalat a motorsportból származó, új nagyteljesítményű technológiákat fejleszt és azokat jövőbeli N modellekhez kapcsolja. A projekt elnevezése az N prototípus Racing Midship (azaz középmotoros, hátsókerék-hajtású) konfigurációjára utal. Az alapvetően eltérő elrendezés a vezethetőség és a dinamizmus ideális egyensúlyát biztosítja, mivel a jármű végpontjaira minimális tehetetlenségi nyomaték hat.

Az RM széria első bemutatását követően fokozatosan új, egyre fejlettebb formát öltött, az RM14-en, RM15-ön és RM16-on át az RM19-ig. Az RM platform olyan fejlesztési célú, négykerekű laboratóriumként szolgál, amely alkalmas a különböző nagyteljesítményű technológiák tesztelésére, ugyanakkor sebességtől és menetkörülményektől függetlenül megbízható és kiszámítható tapadást szavatol. A fokozatosan egyre szélesebb körű teszteknek alávetett RM modelleken végzik el a fejlett technológiák validálását. Megfigyelik, hogy azok milyen mértékben képesek ténylegesen emelni a teljesítményt, majd tovább fejlesztik azokat, hogy alkalmasak legyenek a jövőbeli N modellekben való felhasználásra.

A Hyundai két évvel ezelőtt mutatta be új generációs, villamosított RM20e Racing Midship sportautóját. Az RM20e volt az RM széria első nagyteljesítményű, akkumulátoros elektromos hajtású tagja. A Hyundai ekkor első ízben alkalmazott zéró károsanyag-kibocsátású hajtásláncot nagyteljesítményű típusában.

A Hyundai N négykerekű laboratóriumok új családját mutatta be, hogy eltérő néven színre lépő koncepciójárműveivel új mércét állítson az új generációs, sportos menetdinamika terén. Amint az N márka töretlenül erősíti az N teljesítmény három alappillérét, az RN22e és az N Vision 74 tanulmányautókat folyamatos tesztek során készítik fel arra, hogy a lehető legmagasabb szintű versenypálya-alkalmasságot, mindennapi sportos használhatóságot, valamint ‘kanyarbetyár’ karaktert nyújtsák. Az N márka a villamosítás korában is hű marad alapvető filozófiájához.

A fejlesztés első nagy lépéseként a Hyundai Motor 2023-ban világszerte forgalomba hozza első elektromos N sportmodelljét, az IONIQ 5 N-t. Erről az első elektromos sportautóról a későbbiekben közlünk részleteket.

„Ezek a négykerekű laboratórium projektek kiválóan alkalmasak arra, hogy előkészítsük az N márka villamosítási elképzeléseinek valóra váltását, majd jövőre piacra bocsássuk az IONIQ 5 N modellt.” – tette hozzá Till Wartenberg, a Hyundai Motor Company alelnöke.

Motorsport ihletésű

Az N márka kínálata közvetlenül a motorsportra vezetheti vissza vérvonalát. A Hyundai motorsport részlege számára a siker többet jelent a futamgyőzelmeknél és bajnoki címeknél: működésük célja, hogy olyan független tudást és szakértelmet szerezzenek, és adatokat gyűjtsenek, amelyeket aztán a vállalat egészével megosztva hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a Hyundai még jobb autókat építsen. A motorsportban gyökerező előnyök így a sorozatgyártású, utcai modellekbe is átvihetők.

Kétirányú, kölcsönös kapcsolat áll fenn a motorsport és a szériamodellek között. Legyen szó közúti vagy versenyautókról, azok legkiválóbb komponenseit és jellemzőit felhasználva alkotjuk meg még fejlettebb utódaikat. Ez az ismeretátadás közvetlen hatással bír a Hyundai N márka jövőbeli szériamodelljeire. Az új technológiákat a motorsportban teszteljük és tökéletesítjük. Így született meg például a díjnyertes i20 N, amely az i20 Coupe WRC rali versenyautóból merített ihletet. Minden tudás és ismeret, amit a Hyundai a motorsport világában szerez, közvetlenül támogatja a kutatási és fejlesztési folyamatot, elősegítve a következő N modell vagy egy új sport-projekt születését. A Hyundai ETCR bajnokságban való részvétele a márka fenntartható, nagyteljesítményű technológiák iránti elhivatottságának bizonyítéka.

A márka ’emberiséget szolgáló fejlődés’ jövőképével összhangban a Hyundai felgyorsítja villamosítási erőfeszítéseit, hogy még tisztább mobilitási megoldásokat, és még inkább fenntartható jövőt teremthessen. Azáltal, hogy folyamatosan feszegeti a villamosított sportautók határait, a Hyundai felkészülten várhatja a jövő kihívásait, és dicsőségesen köszönheti a fenntartható, élvezetes vezetés korszakát.

Kapcsolódó cikkek

Hírek Itthonról Utcán Verdák

Lenyűgöző térkínálat és teljesítmény, prémium technológia: ez elektromos hajtású E-Tourneo Custom modell

A Ford Pro ma bemutatta az új generációs Tourneo-sorozat csúcsváltozatát: a vadonatúj E-Tourneo Custom modellt, amit fejlett elektromos hajtáslánccal szereltek fel. Az E-Tourneo Custom magasra teszi a lécet vetélytársai számára, hiszen maximális sokoldalúságra és kényelemre tervezett új padlólemezéhez kimagasló hatékonyságú akkumulátoros elektromos hajtáslánc társul, ami a tervek szerint akár 370 kilométeres hatótávolságot biztosít. 2024-ig a […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág

Mazda történetek – verseny a világot megváltoztató technológiákért

A biodízel hajtású Mazda2 Bio Concept autó lényegében egy „kerekekre épített laboratórium”, amely az olaj helyett alternatív energiaforrások kutatását szolgálja, hiszen a Mazda 2050-re a szén-dioxid-semlegességet kívánja elérni járművei teljes életciklusa során. Hajnalodik a Fuji International Speedway felett, ahol a Super Taikyu Series Fuji 24 órás állóképességi versenye, az ENEOS Super Taikyu Series Powered by […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Utcán Verdák

Mazda MX-5 2023 – több lehetőség, nagyobb vonzerő

Új külső, belső és vászontető színek Új felszereltségi szintek, két új Special Edition modell Megérkezett az új, 2023-as Mazda MX-5, új karosszéria-, vászontető- és belső színválasztékkal, új felszereltségi szintekkel, melyek gazdag felszereltséget kínálnak még a belépő szintű modellek esetében is. Egy új külső szín, a Zircon Sand váltja a Polymetal Grey-t, az egy könnyű mozdulattal […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom