A legkisebbekre is gondol a Peugeot

Elsősorban minőségi járművek gyártójaként tekintünk a Peugeot-ra, ám a 210 éves márka palettáján mindig is szerepeltek olyan termékek, amelyek a mindenkori felnövekvő generációt célozták meg.

Bár az antropológusok egyetértenek abban, hogy az egyszerű bot a világ legősibb játékszere, az ember viszonylag korán elkezdett előállítani olyan eszközöket – agyagból formált labdákat, vésett kődarabokat, faragott babákat -, amelyeket kifejezetten gyermekeknek szántak. Ne csak primitív dolgokra gondoljunk: léteznek olyan 4500 évnél is régebbi egyiptomi festmények, amelyek egyértelműen táblajátékokat ábrázolnak.

A játék mindig is a felnőtté válás része volt: olyan hasznos motorikus, interperszonális, szociális készségeket fejlesztettek, amelyek elősegítették, hogy a gyermek később boldoguljon a felnőtt-társadalomban. A játékkészítés mint mesterség csak a leggazdagabbak köreiben volt ismert; az átlagemberek saját szakmájuk fogásait és eszközeit felhasználva állítottak elő játékokat.

Tulajdonképpen ez a gyakorlat folytatódott az ipari forradalom után is: amint egyre kifinomultabbak, összetettebbek lettek a használati tárgyak, úgy csiszolódtak igényesebbé a gyermekjátékok, és amint a sorozatgyártás jóvoltából csökkenteni lehetett a költségeket, idővel a legkisebbek világában is megjelentek a gépek.

A Peugeot több szempontból is szerencsésen helyezkedett el ebben a változó konstellációban: egyrészt a legelsők között, már 1810-ben elkezdett mechanikus szerkezeteket fejleszteni és építeni, másrészt portfoliója tökéletesen alkalmas volt a „miniatürizálásra.” Legyen szó babakonyháról, kisbicikliről, tologatós vagy pedálos kisautókról, a Peugeot mérnökeinek a fejében készen álltak a tervek – műhelyeikben pedig a szükséges szerszámok -, csupán át kellett azokat ültetniük a gyermekek dimenziójába.

Az ekkoriban készült, korai játékok ma mind ipartörténeti ritkaságok, gyűjtői kincsek – ez nem csak a Peugeot gyártmányaira érvényes, de a francia vállalat értelemszerűen előnyben volt a többiekkel szemben, hiszen tevékenysége ezen a téren is hosszabb időt fedett le.

A XX. században aztán megjelentek a játékszerek fejlesztésére és gyártására szakosodott vállalkozások, kiszorítva a piacról az autómárkákat, akik azonban ihletadóként továbbra is jelen voltak a játékiparban. Itt széles termékpalettája és sokszínű tevékenységi körei révén megint csak komoly helyzeti előnyt élvezett és élvez a mai napig a Peugeot. Elég, ha a méretarányos modellautókra gondolunk: a Peugeot típusai a világ legnevesebb gyártóinak a kínálatát gazdagítják a legváltozatosabb léptékekben, az egzotikus, egyetlen példányban gyártott prototípusoktól kezdve a több milliós darabszámokat elérő, az eladási listákat világszerte vezető gyártmányokig.

A Peugeot Múzeum hivatalos ajándéktárgy-katalógusában megtalálható szortiment, bármilyen sokszínű, csak a jéghegy csúcsát képviseli; ezzel együtt tökéletes kiindulási alapot jelent azok számára, aki most ismerkednek a modellgyűjtés addiktív hobbijával.

Nem csak vitrinben tárolható Peugeot-makettekkel találkozhatunk a piacon. Különösen népszerű a márka a résvezetéses (slot-car) játékautók piacán: a Le Mans-i és Forma 1-es versenyautók, WRC- és tereprali-konstrukciók mellett olyan különlegességeket is találunk a kínálatban, mint a hetvenes években alkalmazott Peugeot J7-es csapatbuszok miniatűrjei, de akár komplett Peugeot- boksszal is kiegészíthetjük a pályát, ha kiállásokkal tennénk még életszerűbbé a versenyzést.

Habár a Peugeot Automobiles ma már nem foglalkozik játékok gyártásával, két társvállalat nagyon is aktívan dolgozik azon, hogy a legfiatalabbakkal is megismertesse a Peugeot által képviselt minőséget. Az egyik értelemszerűen az 1882-ben (!) alapított Cycles Peugeot, amely a legújabb anyag- és vázszerkezeti kutatások eredményeit felhasználva ülteti át a XXI. századba a márka több mint 140 éves hagyományait, ezzel fogyasztók generációin átívelő folytonosságot teremtve.

A másik a mindössze tizenegy éve létrehozott, ám szellemiségében a Peugeot két évszázados hagyatékából építkező Peugeot Design Lab. A műhely munkái közül nem csak a 2014-ben útjára indított, azóta több kiadást megélt, elbűvölő oroszlánfigurák kollekciója kelti fel a gyermekek érdeklődését (a Leo’z széria egyébként a felnőtt gyűjtők körében is nagy karriert futott be), hanem azok a 2016-ban leleplezett kisautók is, amelyek egyébként épp a Peugeot márka egyik legdicsőségesebb korszaka előtt tisztelegnek. A kollekcióban éppúgy megtalálhatók voltak a klasszikus fa kisautók, mint a Peugeot 402 Darl’mat roadsterekről mintázott, lábbal hajtós játékok.

Ezek az ifjúsági Peugeot-k talán nem tűnnek többnek ügyesen megtervezett ajándéktárgynál, jelentőségük mégis túlmutat a közvetlen marketingen. Napjainkban, a modern technológiák térnyerésével egyre rövidülnek a termékciklusok, és a fogyasztók hajlamosak mind szűkebb látószöggel tekinteni a piacra. Ez a folyamat alighanem megállíthatatlan, ám épp emiatt létfontosságú, hogy ezzel párhuzamosan a fiatalok is megismerkedjenek a tartós minőség, a hosszú távú értékrend, a márkahűség fogalmával, és a legújabb technológiai megoldások mellett ezekre is megtanuljanak hangsúlyt fektetni.

A különböző játékok és gyerekjárművek között a technológiai és design csúcsot mindenképpen a nemrég bemutatott LEGO készlet, a 9×8 Hypercar képviseli, mely több egyszerű játéknál. Egy ikonikus formatervű versenyautó megépíthatő változata, melynek ott a helye minden idősebb vagy fiatalabb gyűjtő polcán!

Kapcsolódó cikkek

Hírek Motor Nagyvilág Utcán

Városi mobilitás: Új belépő szintű robogó a Yamahától

Az új Yamaha RayZR 125 a Yamaha városi mobilitási kínálatának új sztárja. A mindössze 99 kilogrammos tömegével (üzemanyaggal feltankolva és menetkészen) a RayZR igazi könnyűsúlyú, és az eddigi legkönnyebb 125 cm3-es Yamaha. A D`Elight robogónál is 3 kg- mal könnyebb. A mindössze 1298 mm-es tengelytávnak és a rövid áttételnek köszönhetően praktikus és jól manőverezhető a […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

Első a biztonság: A Nissan Interstar, a Townstar és a Primastar is kiválóan teljesített az EuroNCAP 2024-es biztonsági értékelésében

• A vadonatúj Interstar a legmagasabb „Platina” minősítést kapta • A Nissan Townstar és Primastar „Arany” minősítést kapott Párizs, Franciaország (2024. július 15.) – Az EuroNCAP, az Európai Új Autók Értékelési Programja a járműbiztonsági értékelések legutóbbi körében közzétette a Nissan kishaszonjárművek (LCV) termékcsaládjának – Townstar, Primastar és Interstar – pontszámait. A robusztus biztonsági teszteket követően […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Race

Volt adok-kapok, de győzni tudtunk!

Jobbágy Ákos – Maricsek Miklós 27. Rally Prešov – RRP 2024 2024.06.28-29. Roger Racing Kft. Élménybeszámoló Jobbágy Ákostól a Prešov Rally után, ahol a dobogó legtetején végeztek. 27. Presov Rally, ahol szintén Maricsek Miklós navigált neked. A nyolc szakaszból hetet sikerült teljesíteni, a nyolcadik (az ötös szakasz) etap lett. Azzal mi történt? – Hasonlóan meleg […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom