A szenvedély és a szaktudás szövetsége – Tízéves a Peugeot és a Focal együttműködése

A Peugeot megújított modellpalettája nemcsak a formatervezés és a fedélzeten alkalmazott technológiák terén élenjáró és mértékadó, hanem a hangrendszerek is a legmagasabb színvonalat képviselik. A Focal 2014 óta partnere a Peugeot-nak.

A Peugeot hármas jelszava – vonzerő, érzelem és kiválóság – remekül adja vissza a francia márka értékeit. A kiválóság annyit takar, hogy az oroszlános márka ragaszkodik a francia technológiához és csúcsminőséghez. Az autókba szerelt hangrendszerek ezért a szintén francia Focaltól érkeznek, amely éppen egy évtizede partnere a Peugeot-nak.

Az együttműködés természetesen messze túlmutat azon, hogy az ajtókban, a műszerfalban kialakított helyekre Focal hangszórókat csavaroznak. A Focal és a Peugeot szakemberei már az új modellek tervezési fázisában elkezdik az együttműködést annak érdekében, hogy a legkisebbtől a legnagyobb Peugeot-ig élmény legyen a zenehallgatás.

Autóba hifit tervezni sokkal nehezebb, mint szobába. Az autóban vannak zajforrások; duruzsol a motor, surrognak a gumik az úton, van szélzaj, és városi forgalomban a szomszéd sávban haladók zaja is része a kakofóniának. Éppen ezért már a fejlesztéskor nagy műgonddal tervezik meg a szigeteléseket, vagy alkalmaznak szükség esetén akár dupla üvegezést. Emellett a lehető legmerevebbre tervezik az ajtókat, amelyek mozgó alkatrészek ugyan, mégis stabil, szilárd és rezgésmentes helyet kell biztosítani bennük a hangszóróknak.

A másik nagy nehézség egy autós hifi hangolásakor a teljes térhez képest nagy üvegfelület, amely visszaveri a hangokat. A Focal mérnökei így minden egyes Peugeot piaci bevezetése előtt heteket töltenek azzal, hogy a készre szerelt prototípusok belsejében mérik a frekvenciákat, a torzítást, a hangok visszaverődését. Így a Peugeot modelljeibe szerelt Focal-rendszerek végső specifikációjakor a digitális hangprocesszorban olyan finomhangolásokat hajthatnak végre, amely az adott karosszériában garantálja a legmagasabb szintű hangminőséget.

Az alapos munkafolyamat egészen meglepő elemeket tartalmaz. Értelemszerűen nem mindegy például, hogy mekkora az autó, amelybe a Focal hangrendszere kerül. A mokány, de kisméretű 208-asba például egészen más hifi kerül, mint mondjuk a nagyobb méretű, családosoknak szánt 408-asba. Előbbi hathangszórós szettet kap, utóbbiba akár a prémiumminőségű tízhangszórós hifi is kérhető, és a nagyobb teljesítményű rendszer értelemszerűen komolyabb, nagyobb teljesítményű erősítőt is kap.

A „hangmérnök” kifejezés egyébként egyáltalán nem túlzó, amikor a Focal és a Peugeot együttműködéséről beszélünk. A két márka együttműködése még olyan részletekre is kiterjed, mint az egyes modellek vásárlóközönsége. Ami logikus is, hiszen teljesen más elvárásai vannak egy idős házaspárnak és egy fiatal családnak, ahol a gyerekek elektronikus zenét hallgatnak, amelynek dinamikája csak nagyobb hangerőnél jön ki.

A hangzás tervezése aprólékos folyamat; el kell érni, hogy a basszusok mindig jelen legyenek, de kontrolláltan, ne tolakodó módon szóljanak, különben elnyomják a hangszínpad többi részét. A mélynyomók nem véletlenül képezik minden minőségi hifirendszer részét, hiszen a kisfrekvenciás hangok előállításához más méretű tér és másféle hangszóró szükséges. Előny viszont, hogy az emberi fül a mély hangok irányát érzékeli a legkevésbé, így a mélysugárzók elhelyezésekor nagyobb a tervezői szabadság.

Éppen fordítva van viszont a magassugárzókkal vagy csipogókkal, amelyek helyét gondosan kell megtervezni, mert ezek a hangforrások teremtik meg az utasok előtt a hangszínpadot. Nem véletlen, hogy ezek a műszerfal sarkaiba, esetleg az A oszlopra szoktak kerülni, mert így hozható létre a legszélesebb színpad, ahol a magas minőségű hangszórók hangja életre kel, és részletgazdag lesz a zenei megjelenítés. Hasonlóképpen egymástól távol helyezett hangforrásokra van szükség a Peugeot modern hangrendszereinek egyik funkciójához, a surround hangzáshoz.

Talán megdöbbentő, de a hangmérnökök dolgoznak a csöndön is: mivel a Focal-hangsugárzók rendkívül érzékenyek – éppen ezért képesek a felvett hang élethű reprodukciójára -, fontos az elektroszmog kiküszöbölése, azaz, hogy semmilyen sistergés, zaj ne keletkezzen a membránokon az autó elektromos rendszereiből. Ez zenehallgatáskor különösen fontos, hiszen a csönd (a zenében szünet) ritmikai jelentőséggel bír.

A legújabb PEUGEOT modellek, mint például a 3008 és 5008 különösen jó alapot teremtettek a kooperációhoz. A csöndes, kiválóan hangszigetelt és merev szerkezetű karosszéria remek hely a zenehallgatásra, a pazar hangélményről pedig a 40 éves tapasztalattal bíró Focal 12 csatornás, 690 Wattos prémium-hifirendszere gondoskodik. A közös tervezés során még olyan részletekre is ügyeltek, hogy a beépített hangsugárzók ne menjenek a praktikum rovására, azaz ne vegyék el a helyet a rakodóhelyektől.

ILLUSZTRÁCIÓK: PEUGEOT, FOCAL

Kapcsolódó cikkek

Hírek Nagyvilág Verdák

A január 10. – 19. között megrendezésre kerülő Brüsszeli Autószalonon debütál Európában a vadonatúj, akkumulátoros elektromos Toyota Urban Cruiser

A Toyota multitechnológiás stratégiájának lényege, hogy modelljeiben az autóvásárlók számára az ő személyes igényeiknek megfelelő környezetbarát meghajtások széles tárházát kínálja, a lágy hibrid elektromos hajtástól az öntöltő hibrid elektromos, plug-in hibrid elektromos és akkumulátoros elektromos meghajtáson át a hidrogén üzemanyagcellás elektromos meghajtásig. A környezettudatosság szinonimájának is tekintett vállalat európai értékesítéseiben a fő csapást jelenleg az […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

A BRÜSSZELI AUTÓSZALONON BEMUTATKOZOTT A VADONATÚJ MAZDA6E: AHOL A JAPÁN KÉZMŰVESSÉG AZ ELEKTROMOS AUTÓZÁST FORMÁLJA

A Mazda ma leleplezte a vadonatúj Mazda6e-t a Brüsszeli Autószalonon. Ez a gyorsan tölthető, ötajtós hatchback a Mazda kínálatának legújabb, tisztán elektromos hajtású tagja. Teljesítmény és hatótávolság a vezető igényeire szabva A Mazda6e kétféle hajtásláncot kínál a különböző vezetési igényeknek megfelelően. A Mazda6e1 68,8 kWh-s akkumulátorral van felszerelve, amely akár 479 km2 hatótávolságot biztosít. A […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról

Netrisk: Százéves autó és háromnaponta utazó turista – ezek voltak a biztosítási legek

Budapest, 2025. január 10. – Meglepő rekordokat produkált 2024-ben is a biztosítási piac a Netrisk saját adatain alapuló összeállítás szerint. Volt, aki háromnaponta kötött utasbiztosítást, de született kötelező biztosítás egy 100 éves, 1924-es gyártmányú autóra is. Száz évvel ezelőtt, 1924-ben gyártották azt az autót, amely a toplistát vezeti. Ez ugyanis a legidősebb autó, amelyre 2024-ben […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom