A 2018 és 2022 között sorozatban öt győzelmet szerzett Toyota idén a hatodik győzelmét aratná a legendás franciaországi versenyen, amelyet a FIA Hosszútávú Világbajnokság (WEC) 2024-es szezonjának negyedik fordulójaként rendeznek meg a Circuit de la Sarthe versenypályán. A két Toyota GR010 Hybrid is része lesz az évszázad legnagyobb csúcskategóriás mezőnyének, amely 23 Hypercarból áll. Olyan gyártók adták le még a nevezésüket, mint az Alpine (két gyári autó), a BMW (két gyári autó), a Cadillac (három gyári autó), a tavalyi győztes Ferrari (két gyári és egy privát autó), az Isotta Fraschini (két gyári autó), a Lamborghini (két gyári autó), a Peugeot (két gyári autó) és a Porsche (három gyári és két privát autó). A mezőnyhöz 16 darab LMP2-es prototípus és 23 darab LMGT3-as autó csatlakozik, utóbbiak között ott lesz az Akkodis ASP csapat két Lexus RC F-je is.
Változás a csapatban
Az idei Imola 6 órást megnyerő toyotás alakulat, Mike Conway, Kobajasi Kamui és Nyck de Vries triója szokás szerint a 7-es rajtszámú GR010 Hybridet vezette volna, de nemrég a Toyota váratlan bejelentést tett: Le Mans-ban José Maria López váltja Conwayt, miután a brit pilóta június 6-án, csütörtökön kerékpáros balesetet szenvedett. Conway eltörte a kulcscsontját és több bordáját is, így nem tudta vállalni a vezetést. Az a López tér vissza, aki 2017 és 2023 között már a Toyotánál versenyzett, és a 2019/20-as, valamint a 2021-es szezonban megnyerte a világbajnokságot Conway és Kobajasi csapattársaként, 2021-ben pedig a Le Mans-i 24 órást is (az argentin idén Lexusszal indult volna Le Mans-ban).
A Toyota regnáló világbajnok csapatában (Sébastien Buemi, Brendon Hartley és Hirakawa Rió) nincs változás, ők szokás szerint a 8-as autóval fognak versenyezni. A japán csapat hat pilótája közül öten álltak már a Le Mans-i dobogó legfelső fokán. Buemi négy, míg Hartley három győzelemmel rendelkezik. López, Kobajasi és Hirakawa egyszeres győztesek, míg de Vries az LMP2-ben eddig négyszer indult, és most debütál a királykategóriában. A csapatfőnöki pozíciót is betöltő Kobajasi futotta a legendás pálya valaha volt leggyorsabb körét a 2018-as időmérőn a Toyota TS050 Hybriddel (3:15,267 p), míg Conway ugyanebben az évben állította fel versenykörrekordját (3:17,297 perc), amely a mai napig él.
A Toyota és Le Mans
Közel 40 évvel ezelőtt, 1985-ben debütált a Toyota Le Mans-ban, és azóta öt győzelmet, 17 dobogós helyezést és nyolc pole pozíciót ért el, bő 16 ezer versenykört és 220 ezer km-t teljesítve, ami több mint ötször nagyobb távolság az Egyenlítő hosszánál.
Az 1923-as első verseny óta a Le Mans-i 24 órás a legújabb autóipari technológiák és innovációk bemutatója, a Toyota a 2012-es visszatérése óta kizárólag hibrid hajtáslánccal versenyez itt. A 2024-es specifikációjú GR010 Hybrid egy 272 lóerős villanymotorral rendelkezik az első tengelyen, a hátsó kerekeket pedig egy kb. 700 lóerős, 3,5 literes, V6-os turbómotor hajtja, amely bioüzemanyaggal működik.
Nem tekinthető jó előjelnek a Toyota számára, hogy az idei Le Mans-ra kidolgozott BoP rendszer úgy változtatta meg a versenyautók maximális teljesítményét és minimális tömegét, hogy a GR010 Hybrid az előző, spái versenyhez képest 11 kilóval könnyebb (1053 kg), de 9,5 lóerővel (7 kW-tal) gyengébb lesz. Mindez azt jelenti, hogy neki lesz a legrosszabb tömeg/teljesítmény aránya (2,072 kg/kW) az egész mezőnyben. Sovány vigasz, hogy egy idén bevezetett új szabálynak köszönhetően 250 km/h fölött a Toyota 0,9 százalékkal megnövelheti a belső égésű motor teljesítményét.
A Toyota nemcsak a pályán használja legújabb technológiáját, hanem a rajongóknak el is hozza azt a hétvégén. Tavaly a lehetséges jövő előzeteseként a hidrogénmotoros Toyota GR H2 Racing Concept mutatkozott be Le Mans-ban, idén pedig a hidrogén ismét reflektorfénybe kerül a Hydrogen Village kiállításon keresztül, amelyet a Toyota Gazoo Racing motorsportprojektjeire és filozófiájára összpontosító Manufacturers Village kiállítás egészít ki.
Már teszteltek a pályán
A rajongók június 8-án, szombaton testközelből is megismerkedhettek a Toyota versenyautóival, amikor a két GR010 Hybrid ott volt a Le Mans központjában tartott hagyományos gépátvételen, míg egy harmadik GR010 Hybrid részt vett a városon átvezető felvonuláson. Az utána következő vasárnapi teszt hat órán át tartott. Ezen Sébastien Buemi, Brendon Hartley és Hirakawa Rió a 8-as Toyotával 3:27,615 perces időt futott, és a harmadik helyen zárta a napot. López, Kobajasi és de Vries 7-es autója a kilencedik leggyorsabb volt. Mindkét Toyota problémamentesen futott, és összesen 144 kört – 1962 km-t – tettek meg vasárnap.
Két szabadedzéssel folytatódik a gyakorlás június 12-én szerdán, a kvalifikáció előtt és után. Az időmérőn minden osztályból a leggyorsabb nyolc autó jut tovább a Hyperpole-ra, amelyet csütörtökön 20 órakor rendeznek. A pénteki versenyzői felvonulást követően június 15-én, szombaton 16 órakor kezdődik maga a verseny. Nakadzsima Kazukit – aki a Toyota Gazoo Racing Europe alelnöke, és aki három egymást követő évben is győzni tudott Le Mans-ban – idén az a megtiszteltetés érte, hogy a rajt előtt neki kell majd felvezetnie a mezőnyt.
A Toyota Gazoo Racing idén is lehetőséget ad a világ minden táján élő rajongóinak arra, hogy a https://toyotagazooracing.com/wec/special/2024/24h-lemans/ weboldalon keresztül mélyebben bekapcsolódjanak a Le Mans-i hétvége történéseibe, itt ugyanis megtalálhatók lesznek a legfrissebb információk és a két GR010 Hybrid élő belső kamerás közvetítései is.
Fotók: Toyota Gazoo Racing