A Toyota időszámításának kezdete, azaz az első autó: AA

A jelenkor autóipari térképét, erőviszonyait és eladási számait elnézve nagyon nehéz elképzelni, de egyszer régen még a Toyota is gyerekcipőben járt. Ugorjunk vissza az időben közel kilenc évtizedet és nézzük meg, honnan indult világhódító útjára a japán márka.

Kezdjük is rögtön azzal, hogy a Toyota nem volt mindig Toyota. A II. Világháború előtt a vállalat neve volt Toyoda és Toyopet is. Az első név a Toyota Motor Corporation (TMC) alapítójának, Kiichiro Toyodának a családneve. Ahogy sok távol-keleti gyártónál láthattuk, működésük kezdetén az akkor már dübörgő amerikai autóipartól igyekeztek tanulni, és az ottani modelleket alaposan elemezve – majd részben másolva is őket – tették meg az első lépéseket. Az 1936-os Toyota AA tervezői például a Chrysler DeSoto Airflow-ból merítették az ihletet a formatervhez.

A motor sem volt teljesen saját fejlesztés, hiszen a Toyota mérnökei egy korabeli Chevrolet Master erőforrásának tanulmányozása után hozták létre a 3,4 literes, vízhűtéses, soros hathengeres erőgépet. Ma már egy ekkora szívómotortól 300 lóerő körüli teljesítményt várnánk el, de akkoriban a Toyota AA 65 lóereje kifejezetten jól mutatott a műszaki adattáblázatban és korának egyik legdinamikusabb járművévé tette az első Toyotát.

Az AA valójában előbb született meg, mint maga a Toyota Motor Corporation, hiszen amikor a tervezés elkezdődött, Toyoda cége, a Toyoda Automatic Loom Works még automatizált, ipari szövőgépeket gyártott. Az első Toyota AA 1936-ban készült el, Toyoda úr pedig egy évvel később alapította meg a TMC-t.

Hogy mennyire más szelek fújtak a Toyotánál nagyjából 90 évvel ezelőtt, jól jelzi, hogy az AA saját korában meglepően tágas és méretes autónak számított. A közel 4,8 méteres hosszúság, az 1,79 méteres szélesség és az 1,7 méteres magasság mellé 2,85 méteres tengelytáv társult – azaz nagyjából akkora volt, mint a mai nagy SUV-ok. Ennek megfelelően a belső tér is kifejezetten tágas és kényelmes volt, ami nem is csoda, hiszen az AA-t családi autónak szánta a Toyota. Az AA fejlesztése egyébként még 1935-ben kezdődött, és összesen mindössze három prototípus készült, mielőtt belevágtak volna a sorozatgyártásba. A három prototípust buddhista szertartáson megáldották, majd egyikükkel Toyoda úr elhajtott édesapja sírjához, hiszen a pénzt az autógyár létrehozásához tőle kapta.

Érdekes, hogy a Toyota nem igazán bízott első modellje sikerében, hiszen a prototípusok elkészülte után Toyoda úr a G1 kódnevű teherautóra összpontosított inkább, mert úgy érezte, az jövedelmezőbb termék lesz. Ám miután a G1 gyártása és értékesítése elkezdődött, a Toyota ismét az AA-ra, majd AB személyautók fejlesztésére fordíthatta minden figyelmét.

Az AA végül minden tekintetben megfelelt a kor színvonalának, sőt, néhány előremutató műszaki megoldást is felvonultatott. A kocsinak elöl-hátul merev tengelye volt, minden kereket dobfék lassított, ugyanakkor a felniket acéllemezből préselték, ami akkoriban modern eljárás volt. A szélvédő egyetlen széles üveglap volt, szemben az akkor még jellemző osztott megoldással, a hátsó ajtók zsanérjai pedig nem a B oszlopnál, hanem hátul voltak, így az AA kétajtós szekrényként tárult fel utasai előtt.

A Toyota 1936 és 1942 között összesen 1404 példányt készített az AA-ból, ugyanakkor ezzel majdnem párhuzamosan zajlott egy vászontetős kabrióváltozat gyártása is. Ez volt az AB, amelyből 353 készült. Az AA kizárólag jobbkormányos kivitelben készült, és háromfokozatú manuális váltó járt hozzá.

Amikor a Toyota Motor Company alapításának 50-ik évfordulójához közeledett, szerette volna feleleveníteni a kezdeteket, ám sehol nem találtak egyetlen AA modellt sem. Sőt, maguk az eredeti tervek és műszaki rajzok is hiányosan voltak csak fellelhetők, ezért úgy építettek meg egy jubileumi replikát 1987-ben, hogy részben modern műszaki megoldásokat használtak benne; a motor például egy 1966-tól 1974-ig gyártott, 2,3 literes Toyota 2M, soros hathengeres erőforrás volt.

Amikor már mindenki lemondott arról, hogy talál egy eredeti Toyota AA-t, mégis előkerült egy példány. Nagyon elhanyagolt és erősen módosított formában ugyan, de egy az oroszországi, Vlagyivosztokhoz közeli farmon egy turista felismerte az AA-t, amelyet az ott élő család használt a földjein, és nyilvánvalóan fogalmuk sem volt arról, hogy mennyit ér az öreg autó, amit igáslónak használtak. Akkor még elhagyottan, működésképtelenül állt egy pajtában – egy GAZ-51 teherautó hajtáslánca volt benne -, ma viszont fellelt állapotában a hollandiai Louwman Múzeumban van kiállítva. Az sosem derült ki, hogy az AA hogyan jutott el Oroszországba.

Fotók: Toyota, Louwman Museum, Slashgear.com

Kapcsolódó cikkek

Hírek Itthonról Motor

MV Agusta szalonmegnyitó – Tradíció és innováció találkozása a prémium motorozás világában

Budapest, 2024. december 6. – Magyarország motoros közössége egy újabb mérföldkőhöz  érkezett: megnyílt az első hivatalos MV Agusta szalon, amely az olasz márka exkluzív otthona  Budapest szívében. Az MV Agusta, amely tavaly 80 éves fennállását ünnepelte, nem csupán  motorkerékpárokat képvisel, hanem az életérzés, a hagyomány, a versenyek iránti szenvedély,  az olasz formatervezés és a csúcstechnológia […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Race

A Nissan Formula E Csapata készen áll a 11. szezonnyitóra São Paulóban

YOKOHAMA, Japán (2024. december 4.) – A Nissan Formula E Csapata készen áll a GEN3 Evo-korszak megkezdésére. December 7-én elstartol a 2024/25-ös ABB FIA Formula E Világbajnokság a brazíliai São Paulóban. A japán alakulat, az erős 10. szezonra épít, amely során negyedikként végeztek a csapat és pilóta bajnokságban, az újonnan alapított, gyártói bajnokságban pedig harmadikak […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

A DS AUTOMOBILES FELFEDI KÖVEKEZŐ MODELLJE NEVÉT ÉS BELSŐ HANGULATÁT

• A DS Automobiles következő kreációjának neve DS N°8. • Ez az elnevezés új stratégiát takar, melynek keretében egy olyan, 100%-ban elektromos modell mutatkozik be, amely határozottan a luxus világába tartozik. • A DS N°8 felfedi műszerfala dizájnját. DS N°8 : a DS Automobiles új generációja Néhány héttel zászlóshajójának leleplezése előtt a DS Automobiles új […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom