Az új Land Cruiser lehet a Toyota legsokoldalúbb típusa

Amikor a Toyota 2023. augusztus elején bemutatta az új generációs – piactól függően Prado vagy 250 néven is jegyzett – Land Cruisert, azzal egyben globális hajtáslánc-stratégiáját is pontosan szemléltette. Az új generációs TNGA-F platformra épülő terepjárót a különböző piacokon eltérő motorválasztékkal kínálják, igazodva a helyi sajátosságokhoz, az ügyfelek elvárásai és a versenytársaknál elérhető alternatívák függvényében.

A jelenleg, illetve a közeljövőben rendelkezésre álló opciók a világpiacok többségét lefedik, a jövőben azonban – különösen, ha figyelembe vesszük a Land Cruiserek jellemzően extrém hosszúságú modellciklusát – szükség lehet a választék bővítésére, igazodva a fizetőképes kereslet és a károsanyag-kibocsátási szabályozások változásaihoz.

Motorkód T24A-FTS T24A-FTS 1GD-FTV 1GD-FTV 2TR-FE
Erőforrás 2,4 literes benzines turbómotor + full hibrid 2,4 literes benzines turbómotor 2,8 literes turbódízel + 48V mild hibrid 2,8 literes turbódízel 2,7 literes benzinmotor
Sebességváltó 8 AT 8 AT 8 AT 8 AT 6 AT
Max. teljesítmény (kW / LE) 243 / 330 207 / 281 150 / 204 150 / 204 120 / 163
Max. forgatónyomaték (Nm) 630 430 500 500 246
Pozicionálás Felső kategóriás villamosított hajtáslánc Tömegpiaci benzinmotor Felső kategóriás dízelmotor Tömegpiaci dízelmotor Megfizethető alapmotor
Piacok Észak-Amerika, Kína Közel-Kelet, Kelet-Európa stb. Ausztrália, Nyugat-Európa Nyugat-Európa, Kelet-Európa, Japán, Közel-Kelet stb. Kelet-Európa, Japán stb.
Előnyök Fokozott terepalkalmasság, jobb gyorsítóképesség, kedvező környezeti kompatibilitás a teljes üzemi tartományban Finom járású, csendes, nagy teljesítményű, új generációs TNGA erőforrás, kedvező emissziós jellemzőkkel A dízel alapmotornál is kedvezőbb üzemanyag-fogyasztás városi környezetben Takarékos és erőteljes dízelmotor, kiemelkedő vezethetőség aszfalton és terepen Kedvező általános vezethetőség

 

 

Az Automotive News szakfolyóirat szerkesztőivel beszélgetve Moricu Keita, a Land Cruiser projekt főmérnöke elmondta, hogy a modell fejlesztése során eleve olyan döntéseket hoztak, amelyek nyitva hagyták a lehetőségét minden, jelenleg ismert hajtási módozat későbbi beépítésének. Ez hétköznapi nyelvre lefordítva nem kevesebbet jelent, mint hogy a Toyota középtávú terveiben az akkumulátoros elektromos, a hálózatról tölthető hibrid, valamint a hidrogén üzemanyagcellás Land Cruisereknek is van helye – legalábbis elméleti síkon.

„A TNGA platform tökéletesen alkalmas arra, hogy befogadjon bármilyen új generációs alternatív
hajtási rendszert. Értelemszerűen szükség lehet bizonyos módosításokra, az egyes technológiák alkalmazása vagy elvetése azonban nem ezen múlik.” – árulta el Moricu-szan. „Azt kell mérlegelnünk, hogy milyen előnyökkel és hátrányokkal jár azok beépítése.”

Az akkumulátoros elektromos hajtáslánc a használat helyszínén egyáltalán nem bocsát ki károsanyagokat, viszont nagy távolságok megtételére csak kompromisszumok árán alkalmas, ráadásul az akkumulátorok teljesítménye pont az olyan, szélsőségesen alacsony vagy magas környezeti hőmérsékleteket sínyli meg, amelyek a Land Cruiserek legfontosabb bevetési területein jellemzők.
A plug-in hibriddel áthidalható a hatótávolság problémája, ugyanakkor nem tekinthető teljes mértékben emissziómentes megoldásnak, ezért bizonyos piacokon hátrányból indulna. Ami a hidrogénüzemanyag-cellás megoldást illeti, annak technológiai felsőbbrendűsége – minden helyzetben zéró károsanyag-kibocsátás, nagy hatótávolság, gyors újratölthetőség – mellett praktikus akadályok – kisebb mértékben a hidrogéntartályok helyigénye, sokkal inkább a globális töltő infrastruktúra kiépítésének lassú üteme – gátolhatják az alkalmazását.

Tekintve, hogy a Land Cruiser 250 világpremierje óta még két hónap sem telt el, ezek a dilemmák még nem sürgetik a Toyota döntéshozóit. Ugyanakkor azáltal, hogy már a kezdetektől fogva mérlegelik a távlati lehetőségeket, az autógyártó nem tereli magát kényszerpályára, és a jövőben rugalmasan alkalmazkodhat a piac és a jogi környezet változásaihoz.

Fotók: Automotive News, Toyota

Kapcsolódó cikkek

Hírek Nagyvilág Verdák

Még leharcolt állapotban is többet ér ez a veteránkorú Toyota Supra, mint amennyibe újonnan került

Már többször írtunk róla, hogy az 1993 és 2002 között gyártott, negyedik generációs (A80-as) Toyota Suprák manapság hihetetlen összegekért cserélnek gazdát, részben az örökzöld formaterv, a remek vezethetőség és megbízhatóság, részben pedig a Halálos iramban (Fast & Furious) c. mozifilm-franchise-ban játszott szerep miatt. Az első részben ugyanis az azóta már elhunyt Paul Walker hajtott egy […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

Keveset kaptak, sokat adtak a Peugeot különcei

A múlt század vége felé eljutott odáig a technológiák fejlődése, hogy a megfizethető autók is egyre több extrát kínálhattak: erősebbek, kényelmesebbek, sikkesebbek lettek. A Peugeot aztán gondolt egy merészet, és a trenddel dacolva nem hozzátett, hanem elvett egy-egy típusából, méghozzá sok mindent. A sors fintora, hogy ma ezekre emlékezünk vissza a legnagyobb örömmel. 1986-ban félárbocra […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Utcán Verdák

Max Verstappen és a Honda e:NY1

Max Verstappen még a szezon előtt bepattant a tisztán elektromos üzemű Honda e:Ny1 volánja mögé, hogy lenyűgözze az ifjú gokartversenyzőket, majd egy meglepetéstalálkozón személyesen is elbeszélgetett velük. A háromszoros F1-világbajnok egy Oracle Red Bull Racing RB20 versenyautóval áll rajthoz, amelyben a Honda által fejlesztett, RBPTH002 típuskódú, 1,6 literes, V6-os, hibrid hajtáslánc dolgozik. A fejlesztése során […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom