Bemutatkozik a megújult Honda CBR650R

óllehet, a 2024-es változat új formajegyei és – a motor praktikusságát fokozó – újdonságai igen nagy jelentőségűek, ezeknél sokkal fontosabb, hogy a CBR650R és a csupasz CB650R a Honda első E-Clutch tengelykapcsolóval felszerelt modellje. Ezt a különleges, automatikus kuplungot azért fejlesztették a mérnökök, hogy a – kezdő és a tapasztalt – pilótáknak még élvezetesebb és izgalmasabb legyen a motorozás.

A CBR650R sportos mivoltáról árulkodik a csoda szép, négyhengeres erőforrás is, amit új, szinte mindent látni engedő félidomok ölelnek lengén körbe, magabiztosan ejtve rabul a tekinteteket.

Ugyancsak áttervezték a nagy fényerejű, LED-es, dupla fényszórót, valamint a látványos alsó és felső idomokat, melyekkel karcsú, egyszersmind izmos motorkerékpár benyomását kelti a modell. Sportos maga az üléspozíció is, különösképp, hogy a kormánycsutkák a felső villahíd aljához kapcsolódnak és a lábtartók helyzetét is optimalizálták. Az új nyeregtartó egység még a korábbinál is kompaktabb, ily módon teljesen belesimul a motor hátsó részébe, s még céltudatosabbnak hat a modell.

Erre a minimalista stílusra játszanak rá a falatnyi hátsó oldalelemek is, akárcsak az acél rendszámrögzítő-sárvédő konzol. A vezető és az utas ülését természetesen az áttervezett hátsó traktushoz igazították, az ülőlap talajhoz viszonyított távolsága ellenben nem változott, maradt 810 mm. Hogy teljes legyen a kiszolgálás, a nyereg alatt USB Type-C töltőaljzat bújik meg. Új a műszeregység is, a prémium minőségű, 5”-os, színes TFT-kijelző különlegessége, hogy most először alkalmaztak a Hondánál úgynevezett optikai ragasztást, azaz gyantával töltötték ki a kijelző és a fedőüveg közötti rést, ezzel jelentősen csökkentve a tükröződést és hatékonyabbá téve a háttérvilágítást.

Hogy a vezető még inkább személyre szabhassa új Hondáját, többféle stílusú (Bar, Circle és Simple) grafikát állíthat be a kijelzőn, és – a CBR650R történetében most először – a műszeregység iOS és Android rendszerű készülékkel is társítható. Ezáltal a kijelző roppant egyszerűen használható turn-by-turn navigációra, sőt ha a vezető sisakbeszélővel motorozik, zenét hallgathat, hívásokat fogadhat vagy meghallgathatja a legfrissebb időjárás-előrejelzést, miközben a háttérvilágítással kiegészített, négyirányú kormánykapcsolóval ösztönösen kezeli a sokoldalú műszeregységet.

Ehhez csupán annyit kell tennie, hogy letölti az ingyenes Honda Roadsync alkalmazást az App Store-ból vagy a Google Play áruházból, készülékével csatlakozik a CBR650R-hez, és már indulhat is. A préselt lengővillacsapágyakkal és elliptikus oldalmerevítőkkel készült acél hídváz anyagtulajdonságai részegységenként eltérőek. Míg a váznyak környékén kifejezetten merev a szerkezet, az oldalsó elemek valamelyest rugalmasak, így egyszerre garantált a kiváló útfekvés, a precíz irányíthatóság és a közvetlen visszajelzés. A villaszög 25,5°, az utánfutás 100 mm, és jól eltalált a tengelytáv is, 1450 mm. A motor menetkész tömege 209 kg (E-Clutch változat: 211 kg).

A fordított, nagydugattyús, 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, megosztott funkciójú Showa SFF-BP teleszkóppárnak köszönhetően gyorsan, pontosan reagál a felfüggesztés, egyben több visszajelzés érkezik a vezetőhöz. Az egységben különválasztották a funkciókat, az egyik szár a rugózásért, a másik a csillapításért felel, s a fejlesztés eredményeként kifinomultabb lett a rugózás, javult a kezelhetőség, és nem utolsó sorban csökkent az első felfüggesztés tömege. Ez a sajátos kialakítás – a nagyobb belső dugattyúkkal – elődeinél hatékonyabban nyeli el az ütéseket, egyszersmind fokozza a tapadást és az irányíthatóságot.

A CBR650R egycsöves központi rugóstagjának előfeszítése 10 fokozatban állítható, és az alkatrész közvetlenül kapcsolódik az ívelt, gravitációs öntéssel készült lengőkarhoz. A fékrendszer szintén a legmagasabb színvonalat képviseli, tudniillik elöl négydugattyús, radiálisan rögzített nyergek és 310 mm-es, úszóágyazású tárcsák dolgoznak, hátul pedig egydugattyús nyerget és 240 mm-es tárcsát találunk kétcsatornás blokkolásgátlóval kiegészítve. A motor öntött alumíniumkerekeken gördül, első-hátsó gumimérete 120/70 ZR17 és 180/55 ZR17.

A Honda fejlesztői a legsportosabb, legszórakoztatóbb, középkategóriás, négyhengeres motorkerékpár megalkotását tűzték ki célul, így született meg a 649 cm3-es, DOHC-vezérlésű, 16 szelepes erőforrás, amely változatlanul érkezett az elődből. A soros, négyhengeres egység – felépítésből fakadóan – lendületesen pörög fel, a kimagasló maximális fordulatszám pedig már-már magától értetődik, hiszen a Honda motorjai mindig is híresek voltak erről. Csúcsteljesítménye 70 kW, azaz 95 LE (12 000 f./percnél), míg – 8 500 f./percnél jelentkező – legnagyobb forgatónyomatéka 63 Nm. Hogy a fiatalok A2-es jogosítvánnyal is vezethessék, 35 kW-os változat is elérhető a CBR650R-ből.

Az erőforrásban egyéb innovatív megoldásokat is felfedezhetünk, ilyen például az irídium gyújtógyertya vagy a közvetlen, himba nélküli szelepmozgatás, ami kisebb hengerfej alkalmazását tette lehetővé. A furatátmérő 67, a löket 46 mm, a sűrítési viszonyt pedig 11,6:1 arányban határozták meg. Az üzemanyagtartály két oldalán megfigyelhető légbeömlők célja kettős: nagy mennyiségű levegőt juttatnak az égéstérbe és ezek felelnek a vérpezsdítő szívóhangért is. Különleges részlet az aszimmetrikus dugattyúszoknya is, ami a lehető legkisebb felületen érintkezik a hengerfallal, ezáltal csökken a súrlódás és halkabbá válik az erőforrás.

A hüvelyek külső felületén kialakított, tüskeszerű bordázat hatékony hőelvezetést biztosít, ugyanakkor gátolja a hüvely deformálódását – alkalmazásával az olajfogyasztás és a súrlódás is mérséklődik. A zaj- és súrlódáscsökkentés további hatékony eszköze a CBR650R-ben alkalmazott, vanádiumbevonatú vezérműlánc. Sajátos megoldás, hogy a hűtőfolyadék keringtetését az erőforráson belül oldották meg a szakemberek, ezzel szinte teljesen megszüntetve a motoron kívül futó csöveket, így semmi nem töri meg az elegáns hajtómű formai egységét. Maga az erőforrás – teljesítményéhez viszonyítva – rendkívül kis méretű, a harminc fokban előredöntött hengersor, az önindító, a hatfokozatú váltó és a tengelykapcsoló egyedülállóan kompakt egységet alkot.

A szériatartozékként kínált kuplungasszisztens és a nyomatékhatároló megkönnyíti a fel- és visszakapcsolásokat, egyúttal megakadályozza, hogy a hátsó kerék blokkoljon erős fékezésnél és gyors visszakapcsolásoknál. Roppant hasznos a Honda által fejlesztett, szabadon kikapcsolható Honda Állítható Nyomatékszabályozó (Honda Selectable Torque Control – HSTC) is, hiszen minden helyzetben, így csúszós útfelületen is biztos tapadást garantál. A modern műszaki megoldások eredményeként az erőforrás fogyasztása csupán 4,9 l/100 km (WMTC szabvány szerint), tehát – a 15,4 literes üzemanyagtartályt figyelembe véve – 300 kilométernél nagyobb hatótávolsággal büszkélkedhet a típus.

Hogy megfeleljen az Euro 5 környezetvédelmi norma előírásainak, módosították a katalizátort és a motorvezérlő elektronikát (ECU), továbbá OBD-2-2 diagnosztikai rendszerrel szerelték fel a motort. A 2024-es CBR650R az alábbi színekben kapható: vörös trikolor (Grand Prix Red TriColour) és matt metál fekete (Matt Gunpowder Black Metallic).

A CBR650R-hez megannyi könnyen, gyorsan felszerelhető Eredeti Honda Kiegészítőt kínál a gyártó, melyek darabonként, valamint csomagban is megvásárolhatóak:

Racing csomag

Tovább fokozható a CBR650R dinamikussága és kényelme a gyorsváltóval (kizárólag a hagyományos váltóval és kuplunggal felszerelt változathoz), a színre fényezett utasülés-takaróval és a 25 mm-rel magasabb, sötétített légterelő plexivel. Emellett az olajszintjelző, és fényezést óvó, részben karbonmintás, CBR-logóval díszített üzemanyagtartály-matricák is megtalálhatóak a csomagban.

Komfort csomag

A CBR pilótája akár hidegben is komfortosan utazhat az 5 fokozatban állítható, memóriafunkciós markolatfűtésnek köszönhetően, a könnyedén rögzíthető, 3 literes tanktáskába és a 15 literes nyeregtáskába pedig beférnek a személyes poggyászai. A kiegészítők kínálatát a különböző színekben elérhető felnicsíkok teszik teljessé. A csomagban foglalt termékek egyenként is elérhetőek.

Kapcsolódó cikkek

Hírek Itthonról Verdák

Wang Chuanfu a BYD elnöke köszöntötte a márka első magyar vásárlóit

A BYD, a világ vezető NEV – azaz új energiával hajtott – járműveket és akkumulátorokat gyártó vállalata, büszkén rendezte meg az első magyarországi személyautó vásárlóinak köszöntési ünnepségét, Wang Chuanfu, a BYD csoport alapítójának és elnökének jelenlétében. Az ünnepi ceremónia hangsúlyozza a BYD elkötelezettségét az elektromobilitás elterjesztése mellett Magyarországon és Európa-szerte. Az esemény a budapesti Puskás […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról Verdák

Európa legdurvább tuning építése az UNIX-AMTS 2024-en

Az AMTS szervezői minden évben igyekeznek olyan autókat kiállítani, ami a látogatókból csodálatot, elismerést váltanak ki. Ez nem egyszerű feladat, hiszen felgyorsult világunkban már egyre magasabb az ingerküszöb, és így néha még egy showcarral is nehéz felkelteni az érdeklődést. Két éve Svédországból érkezett egy korábbi ETS-győztes Charger, tavaly pedig Lengyelországból a Mapettuning Corvette, amit az […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról Race

Újabb lendületet kaphat a hazai autósport utánpótlás a gokartszlalommal

A gokartszlalom Németországban már bő negyedszázada ismert és népszerű, mely a bérgokart és az autósszlalom ötvözéséből jött létre. Ezt 2019-ben újabb szintre emelte, hogy a gokart szlalomot, mint az autósport legelérhetőbb sportutánpótlási lépcsőfokát az FIA felvette a Motorsport Világjátékok programjára. Az új „szakág” hazánkban, szélesebb körben tavaly novemberben az I. HUMDA Gokartszlalom Tehetségkutatón mutatkozott be […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom