Egyre népszerűbb a CaetanoBus H2.City Gold típusú hidrogén üzemanyagcellás elektromos busz. A Toyota Caetano Portugáliához tartozó CaetanoBus a francia, német, olasz és spanyol tömegközlekedési szolgáltatók számára biztosít majd hidrogénüzemű elektromos buszokat.
Az eddigi legnagyobb keretmegállapodás Franciaországban hidrogénes buszokra
Strasbourg városa – az Európai Parlament székhelye – a következő években szeretne befektetni a hidrogénmobilitásba. A CaetanoBus az első olyan cég, amellyel a város hidrogénüzemű elektromos buszok szállítására szerződött. A következő öt évben legfeljebb 60 darab H2.City Gold buszt szállítanak majd. Ez a valaha volt legnagyobb keretmegállapodás Franciaországban, amely egy üzemeltető számára biztosít hidrogénüzemű elektromos buszokat. A CTS-szel (Compagnie des Transports Strasbourgeois) kötött szerződésnek köszönhetően a CaetanoBus mára az elektromos hidrogénüzemű buszok legnagyobb rendelésállományával rendelkező európai buszgyártó.
Pozitív visszajelzések Franciaországban
A H2.City Gold busz 2022 óta üzemel Franciaországban a RATP színeiben a La Roche-sur-Yonban. Les Sables d’Olonne városa idén kapja meg első példányait. 2022 végén a H2.City Goldot a CATP (Centrale d’Achat du Transport Public) katalógusának részévé választották. Emellett a H2.City Gold demóbusz több francia városban tart bemutatót. A buszüzemeltetők, a sofőrök és az utasok visszajelzései pedig rendkívül pozitívak.
További megrendelések Németországban, Olaszországban és Spanyolországban
A német Deutsche Bahn nemrég 60 darab H2.City Gold buszt rendelt. Az olaszországi Industria Italiana Autobus (IIA) öt CaetanoBus hidrogénbuszt biztosít az olasz SASA Bolzano busztársaságnak a CaetanoBusszal tavaly aláírt kereskedelmi megállapodás részeként. A H2.City Gold buszokat a tömegközlekedési vállalat telephelyén található hidrogéntöltő állomáson keresztül tankolják majd. Spanyolországban az EMT Madrid tömegközlekedési szolgáltató a közelmúltban tíz H2.City Gold buszt rendelt a CaetanoBustól. Ezeket 2024 első negyedévének végéig kell szállítani Madridba.
Második generációs üzemanyagcellás technológia
A CaetanoBus és a Toyota közös modellje a H2.City Gold szabványos alacsonypadlós könnyű felépítésű busz, amely alumínium karosszériával rendelkezik. 2024-től a Toyota Fuel Cell Stack új generációjával, azaz a világ legfejlettebb hidrogén üzemanyagcellás elektromos rendszerével szerelik fel. A buszokat 44 kWh kapacitású kisméretű lítium-titán-oxid (LTO) akkumulátorcsomaggal, valamint 180 kW csúcsteljesítményű hajtáslánccal is ellátják. Ez a tökéletes kombináció az optimális hatékonyság biztosításához. A H2.City Gold több mint 500 kilométeres hatótávolságot kínál megszakítás nélkül, egyetlen utántöltéssel, ami megegyezik a hagyományos dízelbuszok értékével.
„Örülünk, hogy részesei lehetünk az európai hidrogénflották bővítésének, hogy támogassuk a széndioxid-mentesítési célokat, és segítsük a jövő generációinak jobb életminőségét. A hidrogén-mobilitás kulcsfontosságú a tömegközlekedés széndioxid-mentesítéséhez, és nagyon elkötelezettek vagyunk amellett, hogy ezt a technológiát most Strasbourg városának, a jövőben pedig további francia városoknak is biztosítsuk.” – fogalmaz a beszerzések kapcsán Nuno Lago de Carvalho, a CaetanoBus kereskedelmi igazgatója.